Gå til innhold

Hvilken hunderase har du og hvorfor?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken hunderase har dere og hvorfor har dere valgt denne rasen? 

Valgte dere riktig rase til dere, eller ville dere ha valgt anderledes neste gang? 

Anonymkode: a49fa...e81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Puddel, i hovedsak fordi jeg ønsket meg en hund som ikke røyter 😅 Så da var det jo raser som ikke røyter jeg vurderte, og etter å ha møtt noen herlige, spretne dvergpudler ved en tilfeldighet ble ikke valget vanskelig. Veldig fornøyd! 

Anonymkode: fa1b9...875

• Liker 5
Gjest Karpalex
Skrevet

Nå har vi ikke hund lengre men for meg er det kun en rase, Douge De Bordeaux. Verdens snilleste og fantastiske rasen,  vi har siden 2003 hatt  6 stykk av de, og den siste hadde vi i 2018.

De er goslige, vennlige, men reserverte.

AnonymBruker
Skrevet

Tibbe. Har hatt mange hunder. Men ingen slår tibetansk spaniel. 
Mer barnevennlig hund har jeg ikke opplevd enda. 
Enkel hund som ikke trenger mye jobbing med. Like glad i tur som han er i sofaen. 

vurderer en til ☺️

Anonymkode: 3fb71...603

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Malteserblanding. Vi hadde annonse ute på finn, at vi ville ha en liten hunderase, det er det jeg er vant til + vi er ikke superaktive så hunden må trives med rolige turer, og så har vi liten bil og "liten" leilighet (90kvm).

Vi trodde jo at vi skulle få en voksenhund etterhvert, siden vi annonserte etter omplasseringshund. Men ble kontaktet av ei med en valp som hadde litt spesielle behov akkurat i valpetiden pga en skade. 

Nå nærmer han seg puberteten, frisk som en fisk, sterk og aktiv. Helt sinnsykt mye pelsstell på han! Det er for det meste gøy, men jeg kjenner det blir litt for ofte nå om sommeren. 

Ellers liker jeg svært godt at den vil være i nærheten av oss for det meste, så vi kan ha han løs på store gress uten gjerder, og han løper bare en viss avstand før han kommer mot oss igjen. Men vi har øvd mye på innkalling i forveien, å komme mot oss skal være noe positivt, så jeg har fokusert masse på det, hvis jeg kommer mot han og han begynner å trekke seg unna, så snur jeg og går en annen vei, for å forsterke at han aldri skal gå vekk fra meg. 

Og så er den veeldig intelligent! Og maltesere har skikkelig søte hopp de elsker å gjøre i lek, ler meg skvett av det! Som en antilope eller noe. 

Anonymkode: 9a9ad...44c

• Liker 1
Skrevet

JRT har jeg. Omplassering når han var 2 år. Min samboer ønsket seg den rasen. Men jeg orket ikke valp. Har hatt han i fem år. Veldig glad i han. Men veldig mye røyting😩

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte en papillon for snart 8 år siden da jeg studerte og sønnen var liten. Hun er en helt herlig hund med stor personlighet. En skikkelig sofahund som elsker å ligge tett inntil oss, hvilket passet oss bra når vi fikk henne og som er noe jeg fortsatt elsker med henne. Nå har sønnen vår blitt større og hverdagsliv og interesser har endret seg veldig. Selv om hun er en hund som kan gå mange timer på tur, så er ikke det noe hun liker å gjøre. Vinterstid vil hun ikke være ute i det hele tatt. Det blir til at hun ikke er med på alle turene jeg gjerne skulle hatt henne med på da det blir altfor mye. Det er godt mulig noe av det skyldes problemene hun har med stoffskiftet. Hun fungerer bra på medisiner, men likevel..

Nå får vi schæfervalp om ikke lenge. Har valgt den rasen fordi jeg vil ha en hund som kan gå mange timer på fjellet hele året i mitt tempo (jeg går fort, jogger en del og har ganske bra fart på skiene). Det blir noen timer og mil i løpet av en uke. Slik vi bor er det ingen problem å ha hunden løs mye. Eiendommen er ganske stor og inngjerdet. Jeg ønsker i tillegg å bruke tid på hunden. Det er mange morsomme aktiviteter man kan gjøre med hund, så jeg må se hva jeg og hunden trives med når den blir litt større. Hundeklubben i kommunen driver på med veldig mye spennende, og jeg skal definitivt være med der. 

Når det er sagt så er det slik at jeg elsker vår lille papillon. Hun er søt, snill og utrolig god. Vet ikke om jeg klarer å leve uten en liten selskapshund den dagen vår hund ikke er mer. Jeg utelukker ikke at det kommer en ny papillonvalp i hus en dag. 

Anonymkode: 89221...69f

• Liker 1
Skrevet

Collie. Det er riktig rase for oss. vi kommer til å velge det neste gang også.  Middels aktiv og rolig i huset, bjeffer lite og mindre pelsstell enn man skulle tro.  En gjennombørsting i uka holder. Røyting er veldig kompakt over en to ukerperiode om våren. 

Anonymkode: 3b076...46d

• Liker 1
Skrevet

Dansk svensk gårdshund😍

Absolutt riktig rase for oss. Fin størrelse med tanke på barna. Fantastisk gemytt, sosial, aktiv og utholdende med tanke på størrelsen og lettlært. Slipper lange turer i skikkelig regnvær og bitende kulde for det hater hun som pesten😂 

• Liker 3
Skrevet

Boxer: fordi de er snille og tolmodige med barn! Late sofahunder men elsker å være ute på tur å leke! Full av personlighet! Kommer alltid til å ha boxer bytter de ikke ut!

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, iansak skrev:

Boxer: fordi de er snille og tolmodige med barn! Late sofahunder men elsker å være ute på tur å leke! Full av personlighet! Kommer alltid til å ha boxer bytter de ikke ut!

herlig å se at folk fremdeles støtter ekstremavl på hunder som lider pga pust og hudproblemer. norwegian blant annet har forbud mot å fly med flatnesehunder. endelig noen som har tatt til vettet..

Anonymkode: ef3a5...dc5

• Liker 16
Skrevet
På 8.8.2020 den 15.45, AnonymBruker skrev:

Tibbe. Har hatt mange hunder. Men ingen slår tibetansk spaniel. 
Mer barnevennlig hund har jeg ikke opplevd enda. 
Enkel hund som ikke trenger mye jobbing med. Like glad i tur som han er i sofaen. 

vurderer en til ☺️

Anonymkode: 3fb71...603

Godt å se at det finnes normalt fungerende tibber også! De jeg har sett har alle hatt mentale problemer, som f eks stress og hysteri. Særlig mot andre hunder har det vært hysterisk bjeffing, og hunden har oppsøkt andre rolige hunder for å bjeffe. Sånn sett har jeg alltid mislikt tibber. 

Ser også at det er mye separasjonsangst i den rasen.

Anonymkode: 702eb...4f4

• Liker 2
Skrevet

Rottweiler! 
Valgte denne fordi den er utrolig pen ;) Og selvsagt fordi den kan brukes til alt! Den er ikke overvettes glad i fremmede, og vet å si ifra/skremme fanden på flatmark hvis det skulle trenges. De er som sagt allsidige, og blir hva du gjør dem til. En riktig avlet rottweiler elsker å jobbe, nesten uansett hva du setter den til, om det er lydighet, spor/annet nesearbeid, trekke... Eller rett og slett bare leke. Ønsket meg rasen fra jeg var liten, men da det også var en viss risiko for at jeg kunne havne i rullestol måtte jeg enten ha en bitteliten hund (har enda ikke møtt en liten hund jeg liker godt nok til å kunne leve med) som kunne sitte på i rullestolen, eller en som var sterk nok til å dra den som trening. Ble heldigvis ikke rullestol (enda), og jeg elsker lydighetstrening. Oppvokst med en annen rase, som måtte motiveres ihjel for å jobbe, rottweileren elsker å jobbe  og blir så ivrig at jeg må dempe den ned, noe som passer meg mye bedre... (OBS: pga mye drittavl er det dessverre ikke mange rottweilere igjen av denne typen. De fleste i dag er feite late drog som er tunglærte!) 

Valgte jeg riktig rase, og ville jeg valgt det igjen? 

Usikker... Er ingen tvil om at rottweileren jeg fikk er verdens beste, og vi var "match made in heaven",  men helsa sviktet litt på andre områder enn rullestolen (som var det som jeg ble fortalt var risikoen), og det har krevd sykt mye energi å få en harmonisk, velfungerende hund. Verdens kuleste å jobbe med, og kunne jeg fått henne en gang til hadde jeg valgt det... Men som skrevet over, er rasen preget av mye dårlig avl, og jeg vil nok ende med en tønneformet feit og kjedelig rottweiler.. Og det tror jeg ikke at jeg vil.... Men vet det finnes noen gode oppdrettere igjen, som vektlegger arbeidsegenskapene... Så er nok muligheter der, men er usikker på om helsa holder til en bruksrottweiler til.. Og da blir det et drog... Og da må jeg tenke... Samtidig er det liksom ingen andre som "passer meg" føler jeg... 

Men hadde jeg vært frisk og fått igjen ett arbeidsjern som hun jeg har; absolutt!!!! 

Anonymkode: e7855...95e

Skrevet

Cavapoo, fordi den er helt nydelig. Herlig gemytt, familievennlig og allergivennlig. Herligste skapningen 😍😍

Anonymkode: 7dcb7...f1a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en Labrador på 8 år, og en Cane Corso på snart 12.

Vår Cane Corso er over snittet omgjengelig, og er en veldig trivelig hund. Valgte rasen fordi jeg trodde den var ganske lik Rottweiler, men CC er mindre omgjengelig og har mer vakt/vokt. Har hatt to Cc, og det blir ikke flere fordi det er ganske lite rasetypisk at de er så sosiale som vår er. At de har så mye vakt/vokt kan bli ganske begrensende, og det passer oss bedre med hunder som er mer sosiale.

Labrador er nok den rasen jeg har trivdes best med. En veldig funksjonell rase, korthåret, trives med både lange og korte turer, tåler kulde, kan omgås alle, er ganske uproblematisk å oppdra. Altså en ganske lettvint hund som har masse personlighet og humor. Det er egenskaper jeg liker. Dessuten er den så vakker, og ser ut som en hund skal gjøre. Den røyter mye, men jeg tar heller en runde med støvsuger enn med børsting, klipping, føning eller napping. De kan også gå løse stort sett overalt, og det er viktig for meg. 

Jeg har også hatt to schæfere før, og de var også gode hunder. Men jeg liker ikke at bakparten er så lav. I tillegg synes jeg schæferen er mer stresset enn f.eks Labrador. Men en god schæfer er helt herlig!

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cavapoo, fordi den er helt nydelig. Herlig gemytt, familievennlig og allergivennlig. Herligste skapningen 😍😍

Anonymkode: 7dcb7...f1a

Hva er cavapo?

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, Majott said:

Hva er cavapo?

Et fjollete navn på en blandingshund 😂Cavalier og liten puddel.

Ser ikke helt hva positivt en cavalier kan bringe inn til en puddel, mtp de enorme helseproblemene til rasen 😕

Anonymkode: 45e61...8ea

• Liker 20
Gjest Lisa Rowe
Skrevet

Har en lhasa apso/bishon frisé blandingshund. Kjøpte han rett og slett fordi han var søt å se på, og selv om jeg ikke angrer så hadde jeg ikke kjøpt samme rase/blanding igjen. Han er ekstremt reservert ovenfor fremmede, og alt av møter skal skje på hans premisser. Ser han en annen hund ute på tur, når han er i bånd og ikke får bestemme selv om han skal hilse eller ei, så bjeffer han i et sett og virker ekstremt aggressiv. Ender opp med at vi bare snur og går andre veien når vi ser en annen hund ute. Personlighetsmessig er han nok 100% lhasa apso, og det er ikke en hund for meg. Vi må også klippe han regelmessig hos frisør, og dette koster en del. Eneste plusset er vel at han ikke røyter. 

Heldigvis er han en stor godgutt hjemme. Han elsker å kose, og skal helst ligge/sitte på fanget til enhver tid, han fotfølger meg overalt hjemme og vil være med på alt jeg gjør. Selv om rasen ikke er noe for meg, så er jeg utrolig glad i hunden min og kunne aldri tenkt meg å omplassere han. 

Skrevet

Pekingeser: Adopterte han fra en kommunal kennel for 10 år siden. Helt tilfeldig at det ble den rasen, valgte den fordi den så så uflidd og ulykkelig ut. I ettertid har jeg forelsket meg helt i rasen, elsker gemyttet, selvstendigheten og at de er så rolige inne. Eneste minuset og grunnen til at jeg sannsynligvis kommer til å styre unna rasen i fremtiden er det ekstremt flate ansiktet, kombinert med korte ben så er hunden ganske utsatt for heteslag og pustevansker. Må også legge til at sønnen min er allergisk men har aldri reagert på pekingeseren vår.

Bichon frise: Igjen, uplanlagt, overtok en 7mnd gammel valp etter at eierene ikke kunne ha den lengre. Aldri vært veldig interesert i middelhavshundene, men veldig positivt overrasket. Herlig gemytt, beskyttende, leken og røyter ikke. Veldig lettlært og, i hvertfall i forhold til den andre hunden vår. Kan absolutt se for meg at vi har "funnet" en rase vi ønsker å ha i fremtiden også. Pelsen krever sitt, men det er en akseptabel trade-off så vi slipper røyting og allergi.

• Liker 1
Skrevet

Whippet - enkel og grei hund, stor nok til å være treningskompis, liten og enkel nok til å skli inn over alt. Ingen samkjønnsaggresjon og helt ukomplisert med andre hunder. Lettstelt pels, ingen problemer med varme om sommeren, men får på seg dekken om vinteren. 

Veldig fornøyd med vårt valg, perfekte hunden for de som vil ha en grei kompis uten ambisjoner om hundesport. 

Anonymkode: 07400...85d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...