AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #41 Skrevet 8. august 2020 9 timer siden, Example skrev: Du bruker vel munnbindet først og fremst så du ikke skal smitte pasienter. I alle typer luftsmitte brukes munnbind av helsepersonell. Sier da seg selv at det hjelper. Anonymkode: 8cabf...72a
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #42 Skrevet 8. august 2020 På 7.8.2020 den 16.08, AnonymBruker skrev: I går fikk jeg vite på apoteket at munnbind ikke vil beskytte meg selv, men andre beskyttes mot meg. Da er det jo ikke noe vits at jeg har munnbind på bussen, når det sitter folk ved siden av meg og hoster ut i vilden sky.. Mange tror at de er beskyttet med munnbind. Anonymkode: 711e7...b4d Det er dessverre sånn munnbind funker. Jeg syns det er dumt at regjeringen ikke har gjort det påbudt ennå. Vi må samarbeide for at vi kan ha det normalt som mulig under pandemien. Mask , avstand and hygiene gjør at vi kan nytte hverdagen uten å bli stresset av denne jævla viruset. Anonymkode: 9192a...d8b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #43 Skrevet 8. august 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: I alle typer luftsmitte brukes munnbind av helsepersonell. Sier da seg selv at det hjelper. Anonymkode: 8cabf...72a Ja, det hjelper mot dråpesmitte, ikke aerosolsmitte. Anonymkode: 263b2...c00 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #44 Skrevet 8. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det hjelper mot dråpesmitte, ikke aerosolsmitte. Anonymkode: 263b2...c00 Rart jeg da ikke har vært smittet mange ganger. Har jobbet på infeksjonspost i mange år, ikke smittet en gang. Anonymkode: 8cabf...72a 1
Iceman Skrevet 8. august 2020 #45 Skrevet 8. august 2020 Derfor må påbud til. Inntil videre får man bruke FFP3 masker så lenge beholdningen rekker.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #46 Skrevet 8. august 2020 Helt utrolig at folk velger bort munnbind fordi det ikke beskytter dem selv. Så mye for nestekjærlighet og samarbeidsvilje. Anonymkode: c4e84...2d8 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #47 Skrevet 8. august 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rart jeg da ikke har vært smittet mange ganger. Har jobbet på infeksjonspost i mange år, ikke smittet en gang. Anonymkode: 8cabf...72a Vel, tannleger er den yrkesgruppen som blir mest utsatt for aerosoler som dannes ved bruk av roterende instrumenter og ultralysdscaler. Tannleger skal ikke behandle mistenkt eller bekreftet smittede pasienter uten fullt smittevernutstyr inkl. FFP3-maske. Munnbind er ikke nok. «• Use of rotary dental and surgical instruments (Ultrasonic scalers, handpieces and air-water syringes) create visible spray that contain particle droplets of water, saliva, blood, microorganisms and debris. • Surgical masks offer protection to mucus membranes of nose and mouth but do NOT protect against inhalation of airborne infectious agents.» https://www.albertahealthservices.ca/assets/info/ppih/if-ppih-covid-19-sag-risk-of-transmission-in-dentistry-rapid-review.pdf Anonymkode: 263b2...c00 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #48 Skrevet 8. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I alle typer luftsmitte brukes munnbind av helsepersonell. Sier da seg selv at det hjelper. Anonymkode: 8cabf...72a Helsepersonell bruker munnbind klasse 2, som også beskytter bærer, mens det vi vanlige folk kjøper på apoteket er klasse 1, som først og fremst beskytter folk rundt oss. Anonymkode: 3ffe1...b21
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #49 Skrevet 8. august 2020 Hysteriet rundt munnbind er absurd. Det finnes ingen studier som viser at munnbind har en betydelig effekt. Det finnes noen eldre små studier av andre virus med så få deltagere at resultatene egentlig er ubrukelige, og noen nye observasjonsstudier som egentlig ikke sier så veldig mye ettersom det er umulig å isolere effekten av munnbind. Vi ser også en kraftig smitteøkning i land der munnbind er påbudt. Likevel hyles og skrikes det om munnbind over alt nå, som om det skulle ha noen som helst merkbar effekt på den økende smitten. Jeg tror det skyldes at folk er hysteriske og angstfulle. Da fremstår munnbind som noe "håndfast". Et konkret tiltak og disse hysterikerne føler at noe gjøres. Vi er "handlekraftige". Faktum er at påbud om munnbind har ikke hindret smitteutbrudd eller økende smittespredning i noen land. Påstander om at det "bremser" smittespredningen er også høyst tvilsom. Vi vet hva som funker. Sosial avstand, isolasjon av syke, karantene og smittesporing. That's it. Alt annet er bare unødvendig tull. Anonymkode: 88dfc...200 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #50 Skrevet 8. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hysteriet rundt munnbind er absurd. Det finnes ingen studier som viser at munnbind har en betydelig effekt. Det finnes noen eldre små studier av andre virus med så få deltagere at resultatene egentlig er ubrukelige, og noen nye observasjonsstudier som egentlig ikke sier så veldig mye ettersom det er umulig å isolere effekten av munnbind. Vi ser også en kraftig smitteøkning i land der munnbind er påbudt. Likevel hyles og skrikes det om munnbind over alt nå, som om det skulle ha noen som helst merkbar effekt på den økende smitten. Jeg tror det skyldes at folk er hysteriske og angstfulle. Da fremstår munnbind som noe "håndfast". Et konkret tiltak og disse hysterikerne føler at noe gjøres. Vi er "handlekraftige". Faktum er at påbud om munnbind har ikke hindret smitteutbrudd eller økende smittespredning i noen land. Påstander om at det "bremser" smittespredningen er også høyst tvilsom. Vi vet hva som funker. Sosial avstand, isolasjon av syke, karantene og smittesporing. That's it. Alt annet er bare unødvendig tull. Anonymkode: 88dfc...200 Munnbind hindrer smitte fra pusten din i å spre seg ut i rommet. Men sosial avstand er det som funker aller best, selvsagt. Og karantene og smittesporing. Det er bare det at på kollektivtransport står folk så tett sammen at der er det umulig å holde avstand. Det er i de situasjonene det hjelper (litt) å bruke munnbind, men det er ikke noe vits å gå med munnbind ute på gata, for eksempel. Anonymkode: 83571...95f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #51 Skrevet 8. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt utrolig at folk velger bort munnbind fordi det ikke beskytter dem selv. Så mye for nestekjærlighet og samarbeidsvilje. Anonymkode: c4e84...2d8 Når man i hele sitt voksne liv har opplevd at ingen bryr seg om deg når du har det vanskelig og alle gir faen, gir det lite lyst til å utsette seg for økt bruk av steroider fordi man får mange flere astmaanfall grunnet bruk av munnbind, og utgifter forbundet med det. Alle disse menneskene som snakker om dugnad og det å hjelpe andre - hvor var de før koronavirus kom? Anonymkode: 1960d...174 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #52 Skrevet 8. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Munnbind hindrer smitte fra pusten din i å spre seg ut i rommet. Men sosial avstand er det som funker aller best, selvsagt. Og karantene og smittesporing. Det er bare det at på kollektivtransport står folk så tett sammen at der er det umulig å holde avstand. Det er i de situasjonene det hjelper (litt) å bruke munnbind, men det er ikke noe vits å gå med munnbind ute på gata, for eksempel. Anonymkode: 83571...95f Påstanden om at munnbind hindrer "pusten din å spre seg ut i rommet" er basert på noen eldre studier på andre virus, der man undersøkte i hvor stor grad munnbind kunne hindre virus fra pusting, snakking, nysing osv. Disse studiene var så små og med så stor variasjon innad i kontroll- og tiltaksgruppene at de var egentlig verdiløse. Det finnes noen nyere observasjonsstudier på covid19, men dette er i realiteten korrelasjonsstudier uten gode datasett. Det betyr at også disse studiene er i realiteten verdiløse. Det er derfor WHO skriver rett ut at evidensgrunnlaget er svakt for munnbind (til tross for at de anbefaler det i noen situasjoner - føre var-prinsipp). Men, vi ser at smittespredningen øker i omtrent samtlige land der munnbind er påbudt. Dette viser helt entydig at munnbind vil ikke hindre økt smittespredning. Det er derfor et komplett idiotisk sidespor i debatten. Anonymkode: 88dfc...200 1
Den Sagnomsuste Skrevet 8. august 2020 #53 Skrevet 8. august 2020 7 timer siden, Example skrev: Det første du sier her gir ingen mening i relevans med innlegget mitt. Ja, det kan ha effekt inne i disse områdene. Samtidig så er været relevant. Det blir en problemstilling. Skal man ta på munnbindet ute i regnet, og gå inn i bussen med et ødelagt munnbind, eller vente med å ta det på til man kommer inn. Blir litt som det vi kunne oppleve i skolen i begynnelsen. Det ble kø ved vaskene. Vi vet alle hvilket vær vi får på høsten i Norge. Skal man ha et samlingspunkt i inngangen av butikker der folk tar av og på munnbind, eller skal man tvinge folk til å komme inn med våte munnbind for syns skyld? Paraply...? 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #54 Skrevet 8. august 2020 Eldre personer som bruker munnbind på butikken og bussen beskyttes ikke mot koronaen? Anonymkode: 295a0...ea1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #55 Skrevet 9. august 2020 På 7.8.2020 den 16.39, AnonymBruker skrev: Du bare antar at jeg og andre ikke klarer å bruke det riktig? Hvorfor så liten tillit? Jeg kommer til å bruke det helt riktig, og det er det mange andre som vil også. Anonymkode: d36d6...ef4 Dyktig du Anonymkode: e1c5f...7d3
Fremhevede innlegg