Gå til innhold

Munnbind beskytter ikke deg men andre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går fikk jeg vite på apoteket at munnbind ikke vil beskytte meg selv, men andre beskyttes mot meg. 

Da er det jo ikke noe vits at jeg har munnbind på bussen, når det sitter folk ved siden av meg og hoster ut i vilden sky.. 

Mange tror at de er beskyttet med munnbind. 

Anonymkode: 711e7...b4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går fikk jeg vite på apoteket at munnbind ikke vil beskytte meg selv, men andre beskyttes mot meg. 

Da er det jo ikke noe vits at jeg har munnbind på bussen, når det sitter folk ved siden av meg og hoster ut i vilden sky.. 

Mange tror at de er beskyttet med munnbind. 

Anonymkode: 711e7...b4d

Munnbindet vil likevel hindre de største dråpene fra å treffe ansiktet ditt.

Anonymkode: 263b2...c00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp misforståelser som er problemet med munnbind og engangshansker. Begge deler er egentlig noe dritt smittevernsmessig når alle og enhver bruker de.. De fleste har ikke selvkontroll eller kunnskap nok til å bruke de slik at de faktisk beskytter mot smitte. Folk tar på seg hansker, og så tar de på alt mulig, i den ene butikken etter den andre. Jeg ser folk med munnbind som sitter med mobilen inntil munnbindet - full av bakterier og dritt. Men hva gjør det, personen har jo munnbind på, så h*n er jo trygg mot mobilens smittsomme overflate - tror h*n. Jeg ser folk som kommer gående med munnbindet på haken, og så tar på det med hendene og opp foran munnen ved inngang til butikk. Ergo - hansker og munnbind full av dritt!! Og den dritten føres videre til deg og meg. Så 1 meter og ikke host på andre, det er nr 1 når det gjelder å unngå smittespredning.

 

Anonymkode: b5403...583

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke mindre viktig å beskytte andre? 

Anonymkode: e8738...57c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Hvis alle bruker det så funker det jo. Jeg unngår å smitte deg og du unngår å smitte meg. 

Anonymkode: d36d6...ef4

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Hvis alle bruker det så funker det jo. Jeg unngår å smitte deg og du unngår å smitte meg. 

Anonymkode: d36d6...ef4

Det fungerer ikke hvis man bruker det feil. Hvis fingrene dine er skitne, og du tar på munnbindet ditt, så får du i deg mer smitte enn om du ikke hadde brukt det. Rett og slett fordi du mest sannsynlig ikke hadde stukket fingrene i munnen, med munnbind og fingring med disse, blir effekten mer eller mindre lik det å stikke fingrene i munnen.

Anonymkode: b5403...583

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det fungerer ikke hvis man bruker det feil. Hvis fingrene dine er skitne, og du tar på munnbindet ditt, så får du i deg mer smitte enn om du ikke hadde brukt det. Rett og slett fordi du mest sannsynlig ikke hadde stukket fingrene i munnen, med munnbind og fingring med disse, blir effekten mer eller mindre lik det å stikke fingrene i munnen.

Anonymkode: b5403...583

Antibac fungerer ikke hvis du drikker den. 

Hva er poenget ditt? 

Anonymkode: d36d6...ef4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Antibac fungerer ikke hvis du drikker den. 

Hva er poenget ditt? 

Anonymkode: d36d6...ef4

Poenget mitt er at når du fingrer med munnbindet, så sette dritt og evnt smitte seg fast i munnbindet. Så puster du dette inn, kanskje over noe tid. Svette og våt ånde fører så dette inn i munnen din. Å sammenligne det med å drikke antibac, viser bare at du ikke har forstått basic smittebegrensning.

Holder du 1 meters avstand, hoster i albuen og snur deg vekk, plukker ikke på varer du ikke skal ha og slike aktive tiltak for å unngå å spre smitte, er mye mer effektivt. Men det krever mer enn å bare ta på seg et munnbind eller hansker. Det krever mer selvdisiplin og bevissthet om hva en foretar seg.

Anonymkode: b5403...583

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at når du fingrer med munnbindet, så sette dritt og evnt smitte seg fast i munnbindet. Så puster du dette inn, kanskje over noe tid. Svette og våt ånde fører så dette inn i munnen din. Å sammenligne det med å drikke antibac, viser bare at du ikke har forstått basic smittebegrensning.

Holder du 1 meters avstand, hoster i albuen og snur deg vekk, plukker ikke på varer du ikke skal ha og slike aktive tiltak for å unngå å spre smitte, er mye mer effektivt. Men det krever mer enn å bare ta på seg et munnbind eller hansker. Det krever mer selvdisiplin og bevissthet om hva en foretar seg.

Anonymkode: b5403...583

Du bare antar at jeg og andre ikke klarer å bruke det riktig? Hvorfor så liten tillit? 

Jeg kommer til å bruke det helt riktig, og det er det mange andre som vil også. 

Anonymkode: d36d6...ef4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du bare antar at jeg og andre ikke klarer å bruke det riktig? Hvorfor så liten tillit? 

Jeg kommer til å bruke det helt riktig, og det er det mange andre som vil også. 

Anonymkode: d36d6...ef4

Fortell meg, hva er riktig bruk? Vil du sprite hendene før, under, etter? Vil du aldri, fordi om nesen klør, klare å la være å ta på det? Vil du fortsette å snu deg vekk når du hoster, til tross for munnbind? Vil du aldri bruke det en gang til (det er jo veldig dyrt)? Når mobilen ringer, lar du da være å ta den, for å unngå at bakterier fra mobilen kommer i kontakt med munnbindet? Har du tenkt igjennom alt som skal til, for at du bruker det riktig?

Anonymkode: b5403...583

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du ut fra at ingen putter fingrene i munnen, snakker i telefon og så videre uten munnbind? Undersøkelser viser vel også at folk tar seg mindre i ansiktet med munnbind på.

Anonymkode: 311d0...d7d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fungerer ikke hvis man bruker det feil. Hvis fingrene dine er skitne, og du tar på munnbindet ditt, så får du i deg mer smitte enn om du ikke hadde brukt det. Rett og slett fordi du mest sannsynlig ikke hadde stukket fingrene i munnen, med munnbind og fingring med disse, blir effekten mer eller mindre lik det å stikke fingrene i munnen.

Anonymkode: b5403...583

Nettopp. Har akkurat reist med fly, og måtte klø på munnbindet hele tiden. 

Anonymkode: 1960d...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går du ut fra at ingen putter fingrene i munnen, snakker i telefon og så videre uten munnbind? Undersøkelser viser vel også at folk tar seg mindre i ansiktet med munnbind på.

Anonymkode: 311d0...d7d

Hvilken undersøkelse? Uansett, så snakker selvsagt folk i mobilen uten munnbind. Poenget er at med munnbind, så blir evnt smitte sittende fast i munnbindet og tiden med innånding av den strekker seg dermed lengre enn om du ikke har det på og faren for smitte øker. 

 

Anonymkode: b5403...583

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortell meg, hva er riktig bruk? Vil du sprite hendene før, under, etter? Vil du aldri, fordi om nesen klør, klare å la være å ta på det? Vil du fortsette å snu deg vekk når du hoster, til tross for munnbind? Vil du aldri bruke det en gang til (det er jo veldig dyrt)? Når mobilen ringer, lar du da være å ta den, for å unngå at bakterier fra mobilen kommer i kontakt med munnbindet? Har du tenkt igjennom alt som skal til, for at du bruker det riktig?

Anonymkode: b5403...583

Du er bare ute etter å krangle, du? Du vet ingenting om hva jeg vet og ikke. Gidder ikke bruke mer tid på deg. Gå ut og ta deg en brus. 

Anonymkode: d36d6...ef4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper mange er interessert i å prøve å beskytte andre, jeg. Som svar på overskriften.

Hvis mange nok er interessert u å gjøre en innsats for å ikke smitte andre, så... ta-daaa... vil smittetallene før eller siden synke igjen.

Veldig rar tankegang fra TS her, synes jeg.

Anonymkode: 4145c...1ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken undersøkelse? Uansett, så snakker selvsagt folk i mobilen uten munnbind. Poenget er at med munnbind, så blir evnt smitte sittende fast i munnbindet og tiden med innånding av den strekker seg dermed lengre enn om du ikke har det på og faren for smitte øker. 

 

Anonymkode: b5403...583

«Health care practitioners who wore masks touched their faces significantly less often than practitioners who did not wear masks, according to a new study led by Robert Goldsby, MD, a UC San Francisco professor of clinical pediatrics.

Among a group of 40 health care professionals observed by the study authors, those without masks touched their faces nearly four times as often as those who wore masks, indicating that masks not only are an effective barrier to disease transmission, but also may reduce face-touching, at least among health care professionals»

https://www.ucsf.edu/news/2020/07/418086/mask-wearing-reduces-face-touching-among-health-care-providers

Anonymkode: 263b2...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken undersøkelse? Uansett, så snakker selvsagt folk i mobilen uten munnbind. Poenget er at med munnbind, så blir evnt smitte sittende fast i munnbindet og tiden med innånding av den strekker seg dermed lengre enn om du ikke har det på og faren for smitte øker. 

 

Anonymkode: b5403...583

Kilde på det? 

Her står det om det med berøring: https://forskning.no/epidemier-virus/folk-tar-seg-mindre-i-ansiktet-med-munnbind-viser-studie/1722176 (Jeg nurde sikkert lagt med link selv, men trodde dette var godt kjent.)

Anonymkode: 311d0...d7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

«Health care practitioners who wore masks touched their faces significantly less often than practitioners who did not wear masks, according to a new study led by Robert Goldsby, MD, a UC San Francisco professor of clinical pediatrics.

Among a group of 40 health care professionals observed by the study authors, those without masks touched their faces nearly four times as often as those who wore masks, indicating that masks not only are an effective barrier to disease transmission, but also may reduce face-touching, at least among health care professionals»

https://www.ucsf.edu/news/2020/07/418086/mask-wearing-reduces-face-touching-among-health-care-providers

Anonymkode: 263b2...c00

Blant helsepersonell ja! Som er opplært i smittevern og vet at munnbind må brukes riktig for å være effektivt. Har ikke tall på hvor mange jeg har sett med munnbind som ikke bruker det riktig, til og med helseministeren gikk med munnbindet feil. 

Anonymkode: 827f1...d0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

«Health care practitioners who wore masks touched their faces significantly less often than practitioners who did not wear masks, according to a new study led by Robert Goldsby, MD, a UC San Francisco professor of clinical pediatrics.

Among a group of 40 health care professionals observed by the study authors, those without masks touched their faces nearly four times as often as those who wore masks, indicating that masks not only are an effective barrier to disease transmission, but also may reduce face-touching, at least among health care professionals»

https://www.ucsf.edu/news/2020/07/418086/mask-wearing-reduces-face-touching-among-health-care-providers

Anonymkode: 263b2...c00

Health care workers, ja.. 

Jeg har observert mange mennesker med munnbind som tar seg til ansiktet, ikke dekker nesen, bruker engangs-munnbind og tar det av og på for å spise/drikke, henger det på armen eller øre når de ikke har det på seg og så videre. Folk flest kan ikke å bruke munnbind riktig. 

Anonymkode: a30c5...1ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis munnbind skulle ha en betydelig effekt, så ville vi ha sett en endring i smittetrend i land som har innført påbud om munnbind i forskjellige situasjoner. Det har vi ikke. Land som Spania, Frankrike, deler av USA, Japan, Tyskland osv har alle stigende smittespredning til tross for at munnbind har blitt påbudt.

Anonymkode: 88dfc...200

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...