Gå til innhold

Munnbind beskytter ikke deg men andre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blant helsepersonell ja! Som er opplært i smittevern og vet at munnbind må brukes riktig for å være effektivt. Har ikke tall på hvor mange jeg har sett med munnbind som ikke bruker det riktig, til og med helseministeren gikk med munnbindet feil. 

Anonymkode: 827f1...d0d

Den jeg viste til gjaldt vanlige mennesker. Uansett, er det ikke logisk? Med munnbind kan man ikke bite negler, pirke seg i tenna, klø seg på nesa og alt annet som folk gjør ubevist hele tida. Man blir mer bevisst, rett og slett.

Anonymkode: 311d0...d7d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Blant helsepersonell ja! Som er opplært i smittevern og vet at munnbind må brukes riktig for å være effektivt. Har ikke tall på hvor mange jeg har sett med munnbind som ikke bruker det riktig, til og med helseministeren gikk med munnbindet feil. 

Anonymkode: 827f1...d0d

Helsepersonell sitter jo ikke på magiske evner som ikke andre kan lære. Når det blir mer vanlig med maske, så diskuterer folk, det kommer informasjon som folk kan lese, og folk lærer etterhvert. De fleste i hvertfall.

Og når det kommer til den forskningen du siterte, så handlet jo ikke den om hvordvidt helsepersonellet var opplært eller ikke, men at når en har på seg en maske så blir man ubevisst mer obs på å ikke ta seg i ansiktet, det sitter jo noe foran munnen så en må jo ta av masken da i tilfellet. Når hånden er på vei opp så husker folk "åja, jeg har jo maske på" og hånden går ned igjen. Det er ubevisstheten som slår inn altså, ikke den bevisste opplærte tanke nødvendigvis.

Anonymkode: de7f4...639

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I går fikk jeg vite på apoteket at munnbind ikke vil beskytte meg selv, men andre beskyttes mot meg. 

Da er det jo ikke noe vits at jeg har munnbind på bussen, når det sitter folk ved siden av meg og hoster ut i vilden sky.. 

Mange tror at de er beskyttet med munnbind. 

Anonymkode: 711e7...b4d

Hvis det er påbudt med munnbind så idioten ved siden av deg på bussen har munnbind, så vil jo ikke han heller smitte andre /deg. 

Det vil også uansett være bedre med munnbind enn uten - selv om det ikke er 100% trygt, hvis du absolutt må sitte ved siden av en idiot som hoster og ikke har munnbind. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går du ut fra at ingen putter fingrene i munnen, snakker i telefon og så videre uten munnbind? Undersøkelser viser vel også at folk tar seg mindre i ansiktet med munnbind på.

Anonymkode: 311d0...d7d

Man tar seg MER i ansiktet med munnbind på, les undersøkelsene på nytt!

Anonymkode: bc794...e7c

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Hvis det er påbudt med munnbind så idioten ved siden av deg på bussen har munnbind, så vil jo ikke han heller smitte andre /deg. 

Det vil også uansett være bedre med munnbind enn uten - selv om det ikke er 100% trygt, hvis du absolutt må sitte ved siden av en idiot som hoster og ikke har munnbind. 

Helt til "idioten" blir smittet av å bruke munnbind, og drar med seg smitten og smitter andre i situasjoner han ikke bruker munnbind. Så får man plutselig en hel familie med smittede som ikke hadde blitt smittet utenom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mange andre som jobber med covid bruker munnbind. Så det beskytter selvfølgelig. 

Anonymkode: fec3d...7c6

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mange andre som jobber med covid bruker munnbind. Så det beskytter selvfølgelig. 

Hvorfor står det i instruksene fra Helsedirektoratet at munnbind ikke beskytter ved aerosolgenererende prosedyrer da?

Anonymkode: 263b2...c00

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker vel munnbindet først og fremst så du ikke skal smitte pasienter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

image.thumb.png.1fd9aceb05de1c1b4ae62ff17f690faa.png

Anonymkode: e847e...994

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er folk så i mot munnbind? Neida, jeg synes heller ikke det er direkte behagelig å ha på, men jeg overlever den lille stunden det tar med T-banen til sentrum. Klarer man virkelig ikke bruke munnbind de 15 minuttene, altså? 

Munnbind beskytter ANDRE mot DEG. Dette er veldig viktig, fordi at dersom alle bruker munnbind, så vil jo ingen smitte hverandre. Ergo, bruker alle munnbind, vil også du bli beskyttet. Men, da må jo også ALLE bruke munnbind.

Selvsagt er det mer effektivt å holde avstand til andre mennesker, vaske hendene ofte, osv. MEN! Det er ikke alltid man klarer å holde en meters avstand til andre. For eksempel på kollektivtransporten i Oslo, der er det jo lov å sette seg ved siden av andre passasjerer igjen. Her vil munnbind være med på å hindre smittespredning, dersom ALLE bruker munnbind i bussen. Derfor bør det være et påbud om munnbind i kollektivtransporten. Det samme gjelder for små butikker der folk står tett. Men man må smøre inn hendene med antibac etter at man har tatt seg til ansiktet/ munnbindet. Og helst også FØR. 

Jeg har hatt på meg munnbind ved flere anledninger, jeg. Og jeg klarer faktisk å la være å plukke meg i ansiktet den lille stunda jeg har det på, så at det liksom skal være så umulig å la være, det er rett og slett ikke sant. Man blir mer fokusert på munnbindet når man har det på, og da husker man også at man ikke skal ta på ansiktet sitt. Og skulle man nå være så uheldig å ha gjort dette likevel, ha alltid en antibacflaske klar så du kan smøre inn hendene. 

Så kan vi være glade når vi går ut av T-banen / kjøpesenteret igjen, for da kan vi ta av munnbindet, legge det i en sikker pose hvis det er flergangsbruks, eller kaste det i søppelbøtta. Det trenger ikke gjøres så vanskelig!

Anonymkode: 83571...95f

• Liker 3
Skrevet (endret)
9 timer siden, Example skrev:

Helt til "idioten" blir smittet av å bruke munnbind, og drar med seg smitten og smitter andre i situasjoner han ikke bruker munnbind. Så får man plutselig en hel familie med smittede som ikke hadde blitt smittet utenom.

Så du forutsetter altså at han smittes av å bruke munnbind, og det er en smitte han ikke hadde fått uten munnbind 🤔

Hvis munnbindet er så fullt av smitte på utsiden at den får lurt seg inn/f.eks når han feilaktig tar det av...så hadde vel all den smitten alternativt gått rett i den åpne og udekkede kjeften/nesen/lagt seg i ansiktet på personen om han ikke hadde hatt på munnbind. 

Det er nok langt færre man smitter og langt lettere med sporing, hvis man kun går uten munnbind med egen familie og et vennepar, kontra at man som smittet farter rundt i hele Oslo på trikker, kjøpesenter og så drar på en ferietur til Nordkapp. Din egen familie vil fortsatt bli smittet, men så får du x antall hundrevis/tusenvis  andre som du også potensielt har smittet. 

Så alt i alt er det ganske ulogiske påstander det du fremfører. Du finner sikkert et par tilfeller i verden hvor det å ha brukt bilbelte har ført til større skade enn om personen ikke hadde brukt belte, men det er en ganske sær "logikk" at man av den grunn går inn for å avskaffe/er motstander av bilbelte.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Jr.Garcon skrev:

Så du forutsetter altså at han smittes av å bruke munnbind, og det er en smitte han ikke hadde fått uten munnbind 🤔

Hvis munnbindet er så fullt av smitte på utsiden at den får lurt seg inn/f.eks når han feilaktig tar det av...så hadde vel all den smitten alternativt gått rett i den åpne og udekkede kjeften/lagt seg i ansiktet på personen om han ikke hadde hatt på munnbind. 

Det er nok langt færre man smitter og langt lettere med sporing, hvis man kun går uten munnbind med egen familie og et vennepar, kontra at man som smittet farter rundt i hele Oslo på trikker, kjøpesenter og så drar på en ferietur til Nordkapp. Din egen familie vil fortsatt bli smittet, men så får du x antall hundrevis/tusenvis  andre som du også potensielt har smittet. 

Så alt i alt er det ganske ulogiske påstander det du fremfører. 

Sitat

Munnbind kan forebygge at du smitter andre, og kan redusere risikoen for at du blir smittet selv. Dersom du bruker det feil, øker sjansen for at du kan bli smittet

https://www.fhi.no/publ/plakat/munnbind/

Det er heller ingen garanti for at smittede blir syke og ikke smittet andre. For eksempel går på butikken og legger igjen smitte på gelender, kortautomater osv. Så kommer en innom og handler med munnbind, setter seg i bilen og tar seg i ansiktet ved å ta av munnbindet feil.

Munnbind blir sikkert også veldig fint i regnvær og 20 minusgrader. I førstnevnte tilfelle blir de jo helt ubrukelige, og igjen en fare å ha på seg. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Example skrev:

Det er heller ingen garanti for at smittede blir syke og ikke smittet andre. For eksempel går på butikken og legger igjen smitte på gelender, kortautomater osv. Så kommer en innom og handler med munnbind, setter seg i bilen og tar seg i ansiktet ved å ta av munnbindet feil.

Munnbind blir sikkert også veldig fint i regnvær og 20 minusgrader. I førstnevnte tilfelle blir de jo helt ubrukelige, og igjen en fare å ha på seg. 

Jeg gjentar spørsmålet -hvis det munnbindet ditt er så fullt av Covid smitte at du selv-smittes i det du tar det av feil/har det under haka 😅 så hadde vel all den smitten gått rett i det udekkede ansiktet ditt alternativt uansett. 

Men kanskje det da var for lite smitte til å bli syk? Mens hvis man går å gnir munnbindet under haka si i 5 timer, så var det nok til å bli syk. Relevant og saklig 😅

Nei, men det at man uansett kan bli smittet på en eller annen finurlig måte er vel ikke noe argument mot at man bør prøve å ha smitterisikoen statistikk sett lavest mulig.

Munnbind er vel primært viktigst innendørs -trikker, fly, buss, tog, kjøpesenter, klasserom osv  osv, og der er det sjeldent regn og 20 minus. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si det til filterbindet mitt. Det stopper alle partikler halvparten så store som viruset og oppover. 

Anonymkode: fdbc7...d53

AnonymBruker
Skrevet
På 7.8.2020 den 16.34, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at når du fingrer med munnbindet, så sette dritt og evnt smitte seg fast i munnbindet. Så puster du dette inn, kanskje over noe tid. Svette og våt ånde fører så dette inn i munnen din. Å sammenligne det med å drikke antibac, viser bare at du ikke har forstått basic smittebegrensning.

Holder du 1 meters avstand, hoster i albuen og snur deg vekk, plukker ikke på varer du ikke skal ha og slike aktive tiltak for å unngå å spre smitte, er mye mer effektivt. Men det krever mer enn å bare ta på seg et munnbind eller hansker. Det krever mer selvdisiplin og bevissthet om hva en foretar seg.

Anonymkode: b5403...583

Og igjen er det noen som påstår at det er supervanskelig å bruke et munnbind riktig.... 

Nei, jeg fingrer ikke med munnbindet. 

Og forresten: Selv om man tar på seg munnbind og hansker, forhindrer ikke det at man også holder avstand og følger andre smittevernsregler. 

Folk generelt er ikke idioter. Og jeg vil ha meg frabedt å bli sett på som en. 

Det er ikke "rocket science" å bruke munnbind. Det er faktisk veldig enkelt. 

Anonymkode: 85855...199

Skrevet
3 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Jeg gjentar spørsmålet -hvis det munnbindet ditt er så fullt av Covid smitte at du selv-smittes i det du tar det av feil/har det under haka 😅 så hadde vel all den smitten gått rett i det udekkede ansiktet ditt alternativt uansett. 

Men kanskje det da var for lite smitte til å bli syk? Mens hvis man går å gnir munnbindet under haka si i 5 timer, så var det nok til å bli syk. Relevant og saklig 😅

Nei, men det at man uansett kan bli smittet på en eller annen finurlig måte er vel ikke noe argument mot at man bør prøve å ha smitterisikoen statistikk sett lavest mulig.

Munnbind er vel primært viktigst innendørs -trikker, fly, buss, tog, kjøpesenter, klasserom osv  osv, og der er det sjeldent regn og 20 minus. 

Det første du sier her gir ingen mening i relevans med innlegget mitt. 

Ja, det kan ha effekt inne i disse områdene. Samtidig så er været relevant. Det blir en problemstilling. Skal man ta på munnbindet ute i regnet, og gå inn i bussen med et ødelagt munnbind, eller vente med å ta det på til man kommer inn. 

Blir litt som det vi kunne oppleve i skolen i begynnelsen. Det ble kø ved vaskene.

Vi vet alle hvilket vær vi får på høsten i Norge. Skal man ha et samlingspunkt i inngangen av butikker der folk tar av og på munnbind, eller skal man tvinge folk til å komme inn med våte munnbind for syns skyld? 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Example skrev:

Nå er det vel ingen automatikk i at man blir smittet selv om man tar seg på huden i ansiktet med virus på fingrene. Smitten må inn i nese/munn/øyne. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og igjen er det noen som påstår at det er supervanskelig å bruke et munnbind riktig.... 

Nei, jeg fingrer ikke med munnbindet. 

Og forresten: Selv om man tar på seg munnbind og hansker, forhindrer ikke det at man også holder avstand og følger andre smittevernsregler. 

Folk generelt er ikke idioter. Og jeg vil ha meg frabedt å bli sett på som en. 

Det er ikke "rocket science" å bruke munnbind. Det er faktisk veldig enkelt. 

Anonymkode: 85855...199

De samme som ikke holder avstand vil være de samme som feilbehandler munnbindene. Bortsett fra at de blir enda farligere. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ingen automatikk i at man blir smittet selv om man tar seg på huden i ansiktet med virus på fingrene. Smitten må inn i nese/munn/øyne. 

Ingen automatikk, men en økt mulighet. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Example skrev:

Ingen automatikk, men en økt mulighet. 

Da kan man gjøre det til en vane å også vaske ansiktet når man har vært ute.

• Opprett ny...