Gå til innhold

"god morgen" Norge?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste reagert svært sterkt på

innslagene som vises på nyhetene

rett før og rett etter tegnefilmen kl. 07.15 på god morgen norge.

Dersom vi som foreldre ikke passer på å slå PÅ tv'en ETTER nyhetene kl.07.00 og AV før nyhetene kl 07.30 så risikerer alle våre barn

fra 2 år og oppover å få full informasjon om pedofiliringer, sexuelle overskrep mot barn, til og med svært tydelige bilder kan de få se rett før

'Noddy' og 'Den magiske valpen' begynner.

Selvfølgelig kan man velge å ikke slå på denne kanalen om morgenen, men jeg synes bare det er litt rart av tv2 å legge den gode morgenen opp på denne måten!!!

Hva mener dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg reagert på helt siden jeg fikk mitt første barn for 7 år siden!!! Hvorfor jeg aldri har gjort noe med det, kan du jo spørre om.......

For mens jeg hadde spebarn, var det fast rutine og se på GMN hver dag, mens frøkna fikk pupp. Men ettersom hun vokste til og ble interessert i Tv'n måtte jeg slutte å se på det, nettopp grunnet nyhetene som du henviser til.

Har altså ikke sett på GMN på over 6 år.......... Their loss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri tenkt på eller lagt merke til!! (Har ikke barn da).

Ikke helt gjennomtenkt på TV2 akkurat :o

Jeg har alltid likt å sett på God Morgen Norge når jeg har spist frokost. Masse bra innslag som folk som begynner tidlig på jobb/skole går glipp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en mail til Tv2 og si fra. kom med meningen deres. De vet ikke hva dere mener hvis dere ikke sier det.

Min erfaring (og det var faktisk med TV2) er det faktisk nytter å si fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har et barn foran tv'n kl. 7 om morgenen???? Hva er plutselig galt med duplo, bøker, tegnesaker?

Syns denne tv'n står på til alle døgnets tider i visse hjem, og det er en aldri så liten uting og en stygg uvane, spør du meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg litt større barn; de er i småskolen.

Vi er oppe kl 0555 hver enda dag i uken. Mor dusjer, sminker, stæsjer, ordner for å være representabel på jobb, barna skal vaske seg, ransler ordnes, matpakker smøres, hysterisk leting etter sitteunderlag til utedag foretas, desperat leting etter støvler pga uventet regn gjennnomføres bare for å finne ut at den ene har et hull, vesla skal flettes pga hår til rompa, gutten skal kommuniseres med pga en zillion ting på hjertet; you name it.

Takk den som takkes kan for den pausen det byr på å ha noen tegneserier som de kan kule'n til mens frokosten deres fortæres!

Har gått over til cartoon om morgenen, selv om jeg vet det er søppel de luxe. Årsaken er faktisk den at jeg heller lar dem se søppelcartoon enn nyheter.

Maiken (postmoderne og ekkel nå :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zena og Bettie!

Har dere barn selv?

Hvis ja,

som skal avgårde til barnehage og

skole innen kl. 07.45 om morgenen???

Det kan faktisk være ganske så koselig

(Hadde det ikke vært for nyhetene før og etter som var utgangspunktet for denne tråden) å sitte sammen med ungene å få litt roen etter

morgen rushet før vi skal ut av døren.

10-15 min med en koselig tegnefilm har vel aldri skadet noen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Nei, jeg har ikke barn selv.... enda. Hva har det med saken å gjøre, egentlig? Passiv titting på tv'n er dokumentert som usunt. Og skal mors kos med barnet være ensbetydende med tv-titting?

Men Maiken er "fair" og innrømmer at tv'n er god som gratis "barnevakt". Et alternativ som senker roen ved frokost-bordet (men barnevakten er gratis, og kan derfor ikke klages på....). Jeg spurte bare hva som var galt med de gode gamledagse, klassiske og pedagogiske tingene vi tukla med som barn? Og uavhengig av alder og programtilbud, så ER det for mange en stygg uvane å slå på den blikk-boksen ved første anledning.

Håper bare at jeg selv har overskudd nok til lille junior når han kommer ut, og ikke tyr til tv'n allerede fra før kl. 8 om morgenen...... Den dagen han skal leveres i barnehagen, så er det jo så altfor mange timer til jeg ser'n igjen, at et kvarter med tv er et kvarter for mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har en sunn holdning, Zena. Prøv å hold på dette så lenge du kan! Helt sant.

Jeg kjenner meg sånn igjen i dette at det går kaldt nedover ryggen min. Det er bare å erkjenne at endel teorier møter veggen på enkelte tidspunkt i livet, og at vi av og til må gå på akkord med våre gode intensjoner.

Selv er jeg pinlig bevisst dette med TV, og kunne personlig greid meg uten. Men Gode intensjoner satt opp mot tidspress og forventninger og forpliktelser kan fort gå i status syntax error.

Du har jo helt rett når du sier at TV-titting kan være usunt. Derfor tror jeg det er viktig å porsjonere dette ut. For min del så gis det "dispans" om morgenen. Ettermiddagen blir sparsommelig utdelt. Ellers så ser de Nature like før leggetid. Dyreprogrammer om ekle slanger, elefantbabyer og apekatter og sånt'no. De elsker dette programmet. Spennende haier og kjøttetende maneter (???) og liknende.

Kunne drept for å hatt tid til å legge puslespill med dem om morgenen, men virkeligheten setter bremseklossene på en slik fantasi.

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte bare hva som var galt med de gode gamledagse, klassiske og pedagogiske tingene vi tukla med som barn?

Vel, nå er det snakk om en liten stund på morgenkvisten der ungene får våkne til noe hyggelig. Har selv erfart at denne sendingen er gull verdt, da guttungen måtte opp av senga akkurat da tegnefilmen startet, og fikk sitte i sofakroken og våkne mens den varte.

Skulle et barn sette i gang med duplo, tegnesaker etc om morgenen, så kan jeg love deg problemer når dette må legges bort akkurat idet de er kommet i gang, fordi barnehage eller sfo venter.

Og glem ikke at alle de klassiske og pedagogiske tingene vi tukla med som barn også skal ryddes bort igjen. Salig er den som har så god tid på morgenkvisten... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiste frokost sammen alle sammen vi. Og så gikk vi hver til vårt. TV var uaktuelt - det var ikke sendinger på morgenen - men det var heller ikke tid eller behov til puslespill og sånt heller.

Da vi kom hjem var det heller ikke ettermiddagssendinger, det var simpelthen ikke noe på tv før klokken 18, da var det barne-tv.

Kan ikke huske at jeg satt og kjedet meg for det. Jeg lekte ute, leste bøker etc.

Dette er ikke ment som kritikk til dagens foreldre, bare et filosofisk hjertesukk over at det var unger før tv'n også, som klarte seg helt utmerket.

(og ja, jeg er barnevakt noen ganger, og jada, jeg synes tv'n er helt grei :blunke: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, er det ikke typisk at alt blir kritisert når man har barn, spesielt av de som ikke har barn selv....De får seg nok en overraskelse når de oppdager at teorien ikke alltid stemmer med virkeligheten.

..og disse "teoretikerne"; lurer på hva de gjør når teorien spriker , evt. når ny teori avløser de gamle velkjente....Lykke til med fremtidig praksis også!

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Minnie Emmerdale

Jeg vil gjerne minne alle småbarnsforeldre om at mye at vitsen med ett program som God Morgen Norge er rykende ferske nyheter fra alt som har skjedd sist natt og hva som skal skje videre utover dagen.

Nyhetene kan ikke plutselig bli barnevennlige bare fordi de sender tegnefilmer rett etterpå. Det er fullstenig urealistisk tankegang som minner mye om Hotel Cæsar-debatten som raste for noen mnd. tilbake. PLutselig var løsningen på alle foreldres problemer at Hotel Cæsar ble flyttet til etter kl. 20:00. Det er ikke noe annet enn ansvarsfraskrivelse fra foreldrenes side.

Jeg har ikke egne barn men har sittet og sitter fremdeles endel barnevakt for unger fra 3-8 år og vi kan godt sitte å se på Dagsrevyen sammen og etterpå snakker vi om det vi så. Og jeg kan ikke se at de har tatt noen som helt skade av det. Og hva er vel bedre enn en tur i parken sammen med barnet, hjem og lage litt god mat og se tegnefilm etterpå. Barna trenger ikke fly rundt i skauen halve dagen.

Milla

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maiken/ikke innlogget

Milla - hadde du som barnevakt dumpet nedi sofaen med ungene mine når de var tre år+ og sett dagsrevyen med dem, hadde du fått sparken. På flekken. Uten lønn :)

Maiken (unnskyld for avsporingen )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...