Gå til innhold

Tidlig ultralyd (uke 8)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært gravid en gang tidligere og ringte en vilkårlig klinikk hvor jeg sa jeg ønsket ultralyd. De spurte om jeg visste hvilken uke jeg var i, og jeg sa jeg trodde jeg var i sjette ca. Fikk time neste dag hvor jeg fikk både se og høre lille i magen. Helt fantastisk følelse. Dette var i Oslo. 
 

Nå har jeg flyttet til en av de andre største byene i Norge, og jeg er gravid på nytt. Jeg har de siste ukene ringt rundt til samtlige klinikker/gynekologer som tilbyr ultralyd til gravide, men ingen tar i mot før uke 12. Dette synes jeg er veldig merkelig, er jo blitt helt «vanlig» at mor selv på eget initiativ ønsker UL tidlig bare for å faktisk stadfeste graviditeten og kanskje roe nervene litt? Ikke mulig her tydeligvis. Har prøvd å få henvisning gjennom fastlege, men fikk beskjed om at trykket på gynpol er så stort at kun de hvor det er grunn til bekymring får time. 
 

andre som opplever dette?

 

Anonymkode: a0cc6...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo for så vidt vanlig, men da går man jo gjerne privat med mindre det er noen veldig god grunn til at man skal bli henvist til ultralyd såpass tidlig. 
 

Har du prøvd å bestille privat ultralyd?

Anonymkode: 11da5...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo for så vidt vanlig, men da går man jo gjerne privat med mindre det er noen veldig god grunn til at man skal bli henvist til ultralyd såpass tidlig. 
 

Har du prøvd å bestille privat ultralyd?

Anonymkode: 11da5...be3

Når jeg skriver at jeg har ringt rundt til samtlige mener jeg alle 11 tilbud som er å oppdrive av private klinikker som tilbyr ultralyd til gravide. Alle sier nei til UL før uke 12.

Anonymkode: a0cc6...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig veldig merkelig.. Private klinikker skal kunne tilby tidlig ultralyd når som helst men anbefaler første ultralyd etter uke 7. 

Anonymkode: 595f1...afe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjemperart.. her i Asker er det fullt mulig med tidlig ultralyd både i Asker, Sandvika og Drammen iallefall. Merkelig!

Anonymkode: 66b41...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig veldig merkelig.. Private klinikker skal kunne tilby tidlig ultralyd når som helst men anbefaler første ultralyd etter uke 7. 

Anonymkode: 595f1...afe

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var kjemperart.. her i Asker er det fullt mulig med tidlig ultralyd både i Asker, Sandvika og Drammen iallefall. Merkelig!

Anonymkode: 66b41...3ad

Ja, ikke sant? Jeg har aldri opplevd lignende. Alle mine venninner i Oslo som tidligere har vært gravide har tatt tidlig ultralyd lenge før uke 12. Forstår ikke hva som er greia her. 

Anonymkode: a0cc6...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet bor du? 

Anonymkode: 89875...42d

Vestlandet.

Anonymkode: a0cc6...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vestlandet.

Anonymkode: a0cc6...35e

En stor by på vestlandet som ikke tar imot til TUL? Det høres veldig merkelig ut, er du sikker på at du ikke har misforstått noe? 

Anonymkode: 89875...42d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En stor by på vestlandet som ikke tar imot til TUL? Det høres veldig merkelig ut, er du sikker på at du ikke har misforstått noe? 

Anonymkode: 89875...42d

100% sikker. Har ringt private gynekologer og klinikker hvor de tilbyr ultralyd. «Hei dette er navn navnesen som ringer, jeg er gravid i uke 8 og ønsker ultralyd så snart som mulig» - får til svar: «beklager vi utfører ikke ultralyd før uke 12»

er ikke så mye å misforstå liksom. Men er derfor jeg opprettet denne tråden. Jeg skjønner virkelig ingenting.

Anonymkode: a0cc6...35e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å toppe hele problemstillingen: da jeg ringte fastlegen ang måling av HCG med to dagers mellomrom for å sjekke stigningen hadde legesekretæren aldri hørt om at noen gjorde en slik måling og var veldig avvisende, jeg måtte forstå at de hadde viktigere ting å foreta seg 🙃

Anonymkode: a0cc6...35e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og bare for å toppe hele problemstillingen: da jeg ringte fastlegen ang måling av HCG med to dagers mellomrom for å sjekke stigningen hadde legesekretæren aldri hørt om at noen gjorde en slik måling og var veldig avvisende, jeg måtte forstå at de hadde viktigere ting å foreta seg 🙃

Anonymkode: a0cc6...35e

Whaaat..  i alle dager, så spesielt?? Her var det overhodet ikke noe spørsmål om hvorfor jeg ønsket HcG-måling. Trengte ikke engang legetime, kunne bare stikke innom og ta prøver. Og privat ultralyd fikk jeg på dagen 🤨 

Anonymkode: 66b41...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Whaaat..  i alle dager, så spesielt?? Her var det overhodet ikke noe spørsmål om hvorfor jeg ønsket HcG-måling. Trengte ikke engang legetime, kunne bare stikke innom og ta prøver. Og privat ultralyd fikk jeg på dagen 🤨 

Anonymkode: 66b41...3ad

Nettopp! Er dette jeg er vant til fra Oslo. Synes hele greia er så snodig. Vurderer faktisk dagstur til Oslo bare for å få tatt en UL. Orker ikke vente til OUL. 

Anonymkode: a0cc6...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Volvat tilbyr tidlig ultralyd 

Anonymkode: 1f6c3...1b0

Jeg kunne nevnt titalls som gjør det. Men ikke her dessverre.

Anonymkode: a0cc6...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver en av de største byene i Norge, samt det er på Vestlandet. Da må det vel være Stavanger eller Bergen? Du kan få tidlig ultralyd i begge de byene, men det gjør det litt lettere å komme med anbefalinger hvis du skriver konkret hvilken by du søker ultralyd i.. Med mindre det er Ålesund, da kan jeg ikke hjelpe deg. 

Anonymkode: ffecd...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Null problem å få tidlig ultralyd i Oslo i alle fall. Men dette var pre-korona.

Kan det være at smitterestriksjoner gjør at de kan ta imot færre og dermed reserverer seg mot å ta imot de tidligste? Undersøkelser etter uke 12 tar jo lengre tid og derfor koster de mer.

Bare en tanke/spekulasjon fra min side her, for jeg synes dette høres veldig merkelig ut. 

Anonymkode: e9088...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp tatt ultralyd i Bergen før uke 12, men basert på at du skriver ingen utfører det, så er det vel ikke Bergen du bor i. Her er mange alternativer 😊

Alternativ med dagstur til en større by på Vestlandet?

Anonymkode: 7efa7...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt ultralyd i uke 7 i Kristiansand ved alle mine graviditeter. Men det var hos en privatpraktiserende gynekolog.

Anonymkode: 7289e...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt privat i uke 6 i Stavanger.. 

Anonymkode: c4829...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...