Gå til innhold

Hvorfor er du veganer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk for en tid tilbake påvist allergi for melkeprotein og har måttet erstatte en del ting med melkefrie varianter. I sommer var vi mye ute å spiste og jeg valgte det veganske alternativet stort sett overalt. Fy søren, det er sinnsykt mye gode alternativer.

Uansett, jeg forstår vegetarianere (dyrevelferd osv), men hvis du er veganer, hva er grunnen til at du ikke spiser noen form for animalske produkter? 

Anonymkode: 0a0ea...687

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fortsatt på grunn av dyrevelferd 😊 

Anonymkode: be856...cf4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dyrevelferd. Egg- og meieriindustrien er ikke minst like ille som kjøttindustrien. 

Anonymkode: fd2d3...e34

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at jakt strider mot dyrevelferd?.

Anonymkode: 77716...315

AnonymBruker
Skrevet

Åh selvfølgelig! 

Herregud, nå skjønner jeg jo hvor dumt spørsmålet ser ut 🙈

Har dere noen gode linker til info rundt meieri og egg industrien? Jeg vil gjerne lese mer, men som dere sikkert skjønner, ganske ny på dette. 

• Liker 1
Gjest Halvgæren
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Egg- og meieriindustrien er ikke minst like ille som kjøttindustrien. 

Indeed. 

Jeg ble mye mer kreativ i matveien som veganer, så mye spennende og sunn mat jeg ikke engang visste fantes. Er i gang med å lage meg krydderhage hvor jeg dyrker masse forskjellige urter. 

Levde 11 år som vegetarianer før jeg gikk veganer. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er for dyrene.

Alle kyllinger født hankjønn blir "makulert" levende samme dag som de blir født, ettersom de ikke kan produsere egg. 
Kyr som produserer melk gjør dette egentlig for kalvene sine (akkurat som at mennesker produserer melk ment for sitt avkom), og derfor blir de år etter år inseminert med sæd som er tatt ved at mennesker seksuelt stimulerer okser. De aller fleste kalver blir skilt fra sin mor i løpet av det første levedøgn. Enten blir de skutt ganske med en gang (dersom de ikke kan gi profitt), solgt til kjøtt, eller de blir selv melkekyr som gang etter gang skal få revet sitt barn bort inntil de er ineffektive og blir solgt som kjøtt selv. 
Disse industriene er designet for å få så effektiv produksjon som mulig, og det inkluderer også å avle på dyr som blir svært store svært raskt. Dette kan følgelig gi helseplager. 

Dette er bare noen av mange dyrevelferdsårsaker til at jeg er veganer ❤️ 

Anonymkode: b7ef6...293

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

"Fortsatt"? Mener du at vi burde vite hvem du er, og huske at du har sagt det tidligere? 😂

Anonymkode: dca6f...9c4

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Fortsatt"? Mener du at vi burde vite hvem du er, og huske at du har sagt det tidligere? 😂

Anonymkode: dca6f...9c4

Det er fordi hovedinnlegget nevner at vegetarianere kan være det pga dyrevelferd, og det var formulert på en måte som insinuerte at veganere ikke hadde dyrevelferd som grunn. :) 

Anonymkode: b7ef6...293

AnonymBruker
Skrevet

Spiser vegetarmat fordi den er sunnest!

Anonymkode: 79e4a...e6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pga allergi og intoleranser. 

Anonymkode: 40b8d...2e2

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh selvfølgelig! 

Herregud, nå skjønner jeg jo hvor dumt spørsmålet ser ut 🙈

Har dere noen gode linker til info rundt meieri og egg industrien? Jeg vil gjerne lese mer, men som dere sikkert skjønner, ganske ny på dette. 

Dominion. Den mest forferdelige dokumentaren som eksisterer, forteller deg mye om melkeindustrien og eggindustrien. Den ligger på YouTube.

Anonymkode: 0b3ca...541

• Liker 1
Skrevet

Billigere og enklere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...