AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #1 Skrevet 5. august 2020 Dette er ikke en kritikk-tråd, bare for å ha sagt det først som sist, som nesten alle andre fibromyalgi-tråder her inne virker å være.... Men jeg har et spørsmål og håper de med diagnostisert fibromyalgi kan svare meg. Og det er; er det noen som virkelig har levd drømmelivet, hatt det helt tipp topp på alle plan og vært superfornøyd med tingenes tilstand som har fått fibromyalgi? Jeg ble litt nysgjerrig på dette. Jeg er selv diagnostisert med fibromyalgi og min mor er det. Min mor var i mange år fanget i et turbulent ekteskap med en tyrann, jeg selv har verdens snilleste mann 😍, barn og et typisk A4 liv. Men jeg sliter med at jeg er ensom (har ingen venner utenom mannen min), livet har ikke blitt slik jeg ønsket ("alle andre" har det så mye bedre, tror jeg), mange bekymringer som følger med barna og har det i grunnen litt kjipt hele tida (fått mild depresjon som diagnose tidligere). Jeg lurer derfor på om det at man ikke har det bra psykisk, lever under press eller lignende kan utløse fibro? Derfor hadde det vært spennende å høre om noen liksom har hatt det helt supert og vært så uheldig å få fibromyalgi. Anonymkode: ff76d...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #2 Skrevet 5. august 2020 Traumer eller stressende hendelser kan utløse revmatiske sykdommer. Som allerede ligger latent... Anonymkode: 45f17...baf 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #3 Skrevet 5. august 2020 Som den over svarer. Ja er en del sykdommer som kan utløses av negative psykiske belastninger over tid. Gjerne disse autoimmune sykdommene. Men det betyr jo ikke at alle som sliter litt får sykdommer, men det kan være en mekanisme sammen med andre faktorer i kroppen som gjør at noen utvikler sykdommer. Anonymkode: e3c50...33e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #4 Skrevet 5. august 2020 Fybrio kan gå i arv. Det kan også være en del av en diagnose som har med traumer eller dårlig oppvekst å gjøre. Minnene setter seg i kroppen, som muskelspenninger. Anonymkode: 12c01...b2e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #5 Skrevet 5. august 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Traumer eller stressende hendelser kan utløse revmatiske sykdommer. Som allerede ligger latent... Anonymkode: 45f17...baf Link til den påstanden Anonymkode: c8ad1...6e4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #6 Skrevet 5. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Link til den påstanden Anonymkode: c8ad1...6e4 Google er din venn.... Første søk ga meg dette: "Professor Eystein Husebye leder det nye K. G. Jebsen-senter for autoimmune sykdommer ved Universitetet i Bergen. Han mener studien føyer seg inn i rekken av undersøkelser som antyder at kronisk psykisk stress kan være en av faktorene som utløser eller forverrer autoimmune lidelser." Sitert fra: https://forskning.no/sykdommer-stress-immunforsvaret/vonde-opplevelser-okte-risiko-for-autoimmun-sykdom/317586 Anonymkode: 45f17...baf 1
Leo Skrevet 5. august 2020 #7 Skrevet 5. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Google er din venn.... Første søk ga meg dette: "Professor Eystein Husebye leder det nye K. G. Jebsen-senter for autoimmune sykdommer ved Universitetet i Bergen. Han mener studien føyer seg inn i rekken av undersøkelser som antyder at kronisk psykisk stress kan være en av faktorene som utløser eller forverrer autoimmune lidelser." Sitert fra: https://forskning.no/sykdommer-stress-immunforsvaret/vonde-opplevelser-okte-risiko-for-autoimmun-sykdom/317586 Anonymkode: 45f17...baf Fibromyalgi regnes p.t. ikke som en autoimmun sykdom. Når det er sagt så er det veldig mange sykdommer som kan utløses av kronisk psykisk stress og de fleste tilstander kan sannsynligvis forverres av det så det ville egentlig være litt rart hvis det ikke er tilfelle med fibromyalgi også. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #8 Skrevet 5. august 2020 30 minutter siden, Leo skrev: Fibromyalgi regnes p.t. ikke som en autoimmun sykdom. Når det er sagt så er det veldig mange sykdommer som kan utløses av kronisk psykisk stress og de fleste tilstander kan sannsynligvis forverres av det så det ville egentlig være litt rart hvis det ikke er tilfelle med fibromyalgi også. Ja, det vet jeg. Bare jeg som tenkte revmatisme og tok det første jeg fant. Her en om fibromyalgi: "Fibromyalgi regnes ikke som en psykisk lidelse selv om psykiske symptomer kan være med på å prege sykdomsbildet, og mentale påkjenninger kan medvirke til å utløse sykdommen hos disponerte personer." Link: https://sml.snl.no/fibromyalgi Anonymkode: 45f17...baf
Leo Skrevet 5. august 2020 #9 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det vet jeg. Bare jeg som tenkte revmatisme og tok det første jeg fant. Her en om fibromyalgi: "Fibromyalgi regnes ikke som en psykisk lidelse selv om psykiske symptomer kan være med på å prege sykdomsbildet, og mentale påkjenninger kan medvirke til å utløse sykdommen hos disponerte personer." Link: https://sml.snl.no/fibromyalgi Anonymkode: 45f17...baf Det er ikke myntet på deg, men her tenker jeg "No shit Sherlock"! Det burde jo ikke overraske noen at det går ut over psyken når man sliter med smerter og utmattelse store deler av tiden. Og at mentale påkjenninger kan utløse mange forskjellige typer sykdom er velkjent. Når det er sagt så er jeg diagnostisert med fibromyalgi, men det har tatt lang tid og plagene ble vesentlig forsterket etter et hjerteinfarkt som jo er en stor påkjenning både fysisk og psykisk. På den annen side kan jo den fysiske og psykiske belastningen ved å ha smerter over lang tid (De kommer jo ofte snikende og de fleste av oss prøver jo å holde det gående i håpet om at det går over så lenge vi kan) ha bidratt til hjerteproblemene. På den annen side så er det vel egentlig ikke så mange mennesker som kommer godt opp i voksen alder uten å ha opplevd mer eller mindre traumatiske ting. Det er mer normalt enn unormalt og av den grunn vil det være vanskelig å finne noen som har "svevd på en rosa sky" hele livet og som får fibromyalgi ut av det blå.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #10 Skrevet 5. august 2020 Jeg fikk diagnostisert fibromyalgi for mange år siden, men hadde aldri hørt om eller tenkt noe mer over det siden. Har vært/er plaget med mye spenninger/smerter her og der og det eneste som kan få det til å forsvinne for en stund er b-preparater eller alkohol. Har aldri hatt det tipp topp psykisk, men min mening er at det er bedre å jobbe seg til døde bokstavlig talt en å sitte hjemme med en trygd. Anonymkode: e8d49...a04 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #11 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, Leo skrev: Det er ikke myntet på deg, men her tenker jeg "No shit Sherlock"! Det burde jo ikke overraske noen at det går ut over psyken når man sliter med smerter og utmattelse store deler av tiden. Og at mentale påkjenninger kan utløse mange forskjellige typer sykdom er velkjent. Når det er sagt så er jeg diagnostisert med fibromyalgi, men det har tatt lang tid og plagene ble vesentlig forsterket etter et hjerteinfarkt som jo er en stor påkjenning både fysisk og psykisk. På den annen side kan jo den fysiske og psykiske belastningen ved å ha smerter over lang tid (De kommer jo ofte snikende og de fleste av oss prøver jo å holde det gående i håpet om at det går over så lenge vi kan) ha bidratt til hjerteproblemene. På den annen side så er det vel egentlig ikke så mange mennesker som kommer godt opp i voksen alder uten å ha opplevd mer eller mindre traumatiske ting. Det er mer normalt enn unormalt og av den grunn vil det være vanskelig å finne noen som har "svevd på en rosa sky" hele livet og som får fibromyalgi ut av det blå. Det er overraskende mange i helsevesenet som er flinke til å si at hodet og kropp sitter sammen, men veldig få som egentlig skjønner eller handler utifra det. Er jo ikke rart kroppen reagerer hvis man er psykisk syk, og det er da ikke rart at man kan bli feks deprimert ved å ha sterke smerter. Anonymkode: 45f17...baf 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #12 Skrevet 5. august 2020 Det som er grunnen for at psykisk helse blir nevnt i forhold til FM er jo at mange går årevis med "vandrende" sterke smerter og opplever å ikke bli trodd. Har man ikke en skikkelig lege som tar tak så kan jeg godt forstå at man blir deprimert. Og alle symptomene FM fører med seg kan og føre til angst for utifra symptomer så kan man jo være dødssyk. Anonymkode: cf95e...5c2 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #13 Skrevet 5. august 2020 Jeg ble diagnostisert med fibromyalgi allerede da jeg var 21. Veldig tidlig. Det er 20 år siden nå. Jeg har ingen traumer, hadde en fin barndom og ungdomstid, er lykkelig fremdeles, velfungerende og har ingen andre sykdommer, hverken psykisk eller fysisk. Anonymkode: 7ac24...c57
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #14 Skrevet 6. august 2020 Bestemor hadde fibromyalgi. Hun hadd et vanlig liv og ingen traumer. Anonymkode: 1b158...798
Leo Skrevet 6. august 2020 #15 Skrevet 6. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som er grunnen for at psykisk helse blir nevnt i forhold til FM er jo at mange går årevis med "vandrende" sterke smerter og opplever å ikke bli trodd. Har man ikke en skikkelig lege som tar tak så kan jeg godt forstå at man blir deprimert. Og alle symptomene FM fører med seg kan og føre til angst for utifra symptomer så kan man jo være dødssyk. Anonymkode: cf95e...5c2 Og her må jeg få komme med et lite hjertesukk og det er at jeg tror samfunnet kunne ha spart mye penger på å ta disse pasientene på alvor lenge før. Selv om fibromyalgi (Og andre smertelidelser) i liten grad kan behandles, så ville nok en god del av disse pasientene ha sluppet å havne helt i kjelleren både fysisk og psykisk dersom man fikk aksept og hjelp til å håndtere sykdommen før det har gått flere år eller til og med tiår. 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #16 Skrevet 6. august 2020 40 minutter siden, Leo skrev: Og her må jeg få komme med et lite hjertesukk og det er at jeg tror samfunnet kunne ha spart mye penger på å ta disse pasientene på alvor lenge før. Selv om fibromyalgi (Og andre smertelidelser) i liten grad kan behandles, så ville nok en god del av disse pasientene ha sluppet å havne helt i kjelleren både fysisk og psykisk dersom man fikk aksept og hjelp til å håndtere sykdommen før det har gått flere år eller til og med tiår. Helt enig. Men vil og legge til at man blir i de fleste tilfeller tatt alvorlig av lege i dag, det er ukke som det var før. Men ingen regel uten unntak. Anonymkode: cf95e...5c2
Leo Skrevet 6. august 2020 #17 Skrevet 6. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig. Men vil og legge til at man blir i de fleste tilfeller tatt alvorlig av lege i dag, det er ukke som det var før. Men ingen regel uten unntak. Anonymkode: cf95e...5c2 Det kan godt tenkes at det har skjedd en holdningsendring, men det som bekymrer meg smule er at man ofte får avslag på utredning og behandling i spesialisthelsetjenesten (Som f.eks. utredning hos revmatolog, rehabilitering etc.) hvis man blir henvist med kroniske muskel- og skjelettplager fordi man strengt tatt ikke har krav på det uten at det foreligger indikasjoner i form av blodprøvesvar etc. Nå er det jo for så vidt riktig at fibromyalgi ikke kan behandles, men det er en god del som bør utelukkes før man gir den diagnosen fordi symptomene potensielt kan forveksles med mye annet og jeg betviler at enhver vanlig norsk fastlege har kompetanse til å gjøre det. Det er også en viss fare for at man har flere diagnoser og at andre sykdommer, som kan behandles, ikke blir oppdaget fordi en mer eller mindre tilfeldig fastlege har satt diagnosen fibromyalgi.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #18 Skrevet 6. august 2020 Jeg har muligens også fått fibromyalgi. Men jeg har sliti mye ned stress i mange år og den siste tiden før jeg begynte å slite med smerter hadde jeg vært under enormt stress..Har også andre plager som angst og depresjon. Og jeg er ung. I starten av tjueårene. Så er nok ikke mange som deg. De aller fleste som går dette går også psykiske plager. Anonymkode: f99cf...55b
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #19 Skrevet 6. august 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble diagnostisert med fibromyalgi allerede da jeg var 21. Veldig tidlig. Det er 20 år siden nå. Jeg har ingen traumer, hadde en fin barndom og ungdomstid, er lykkelig fremdeles, velfungerende og har ingen andre sykdommer, hverken psykisk eller fysisk. Anonymkode: 7ac24...c57 Hvorfor har du diagnosen Fibromyalgi hvis du ikke har noen problemer? Anonymkode: 63d0a...fd6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #20 Skrevet 6. august 2020 TS her. Takk for mange gode svar 😊 Vet ikke om jeg ble så mye klokere, men.. Helt enig i det flere sier at psykiske problemer bidrar til at man blir fysisk syk. Men kan man bli fysisk syk med fibromyalgi uten psykiske problemer..? 🤔 Og en liten kommentar til en som skrev at man kanskje kunne spart mye om disse pasientene ble tatt på alvor litt tidligere. Det er nok på mange måter sant, men jeg vil tro mange kanskje har hatt det som meg, ingen store psykiske problemer/traumer, man har det bare litt jævligere og kjipere enn andre, ikke noe man vil bry en lege med. Så sånn som jeg hadde jo ikke blitt fanget opp noe sted, før jeg hadde så mye smerter at jeg tok kontakt med lege pga det. Anonymkode: ff76d...f8f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå