AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #1 Skrevet 5. august 2020 Hei, jeg har desverre vært ganske dum når det kommer til og betale legen før itiden. Jeg var veldig syk, og kom meg ikke på nav for og søke om lege regningene, kunne nok klart da ja, men akuratt på den tiden føltes det helt umulig og komme seg ut døra. Og når jeg først kom meg ut til legen var jeg helt kjørt når jeg kom hjem. Ser jo nå at dette var kjempe dumt av meg. Håper det går an og holde stygge kommentarer vekke, for jeg ser det selv. Men over til saken, for et år siden ble jeg nektet av legen og komme inn siden jeg ikke hadde betalt hver gang før. I desember møtte jeg opp på lege kontoret etter og ha ringt og fått beskjed om at jeg ikke kan komme. Og trygla om jeg kunne betale først eller noe som gjorde at jeg kunne se legen min. Var kjempe syk og fikk lov til og komme inn, jeg betalte alt etter timen også. Den timen var bare et engangstilfelle, og jeg kommer meg ikke inn igjen før alt er betalt ned. Det er samma om jeg har en avtale med melin collectors og holder på å betale ned. Alt skal være betalt ned før jeg får komme. Det virker også som at noe gammel gjeld har blitt med fra legevakt også, som gjør at jeg må betale ned en del før jeg kan komme. Jeg har egentlig rundt 5 timer som ikke er betalt, men gjelda er mye høyere en den skal være etter renter. Derfor har det nok smelta sammen med legevakt gjeld. Jeg er på sosial så får betalt svært lite om gangen. Og da kan det jo ta noen år før jeg kommer meg til fastlegen igjen. Sier det igjen, skjønner at det er kjipt for legen at jeg ikke har betalt noen ganger, skjønner også at det var idioti av meg. Så vær så snill og hold det ryddig. er dette lov? Har retusja navn. Anonymkode: 2c2a2...0de
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #2 Skrevet 5. august 2020 Det er da helt naturlig at du ikke får ny time før du betaler det du skylder? Jeg er lei for det, men jeg klarer ikke å synes synd på deg. Det koster så lite å gå til legen, og det at du ikke "orket" når du først var ute, klarer jeg heller ikke å tro på. Du skulle tatt tak for lenge siden, eller spurt om hjelp for lenge siden. Ingen jobber gratis i Norge, og hvertfall ikke de allerede overarbeidet fastlegene. Anonymkode: abe0b...3ad 34
Eva00 Skrevet 5. august 2020 #3 Skrevet 5. august 2020 Hei. Jøss? Er dette lov da? Man har da rett på legehjelp. Har aldri hørt om slike tilfeller som med deg før. 25
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #4 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er da helt naturlig at du ikke får ny time før du betaler det du skylder? Jeg er lei for det, men jeg klarer ikke å synes synd på deg. Det koster så lite å gå til legen, og det at du ikke "orket" når du først var ute, klarer jeg heller ikke å tro på. Du skulle tatt tak for lenge siden, eller spurt om hjelp for lenge siden. Ingen jobber gratis i Norge, og hvertfall ikke de allerede overarbeidet fastlegene. Anonymkode: abe0b...3ad Dette var jo et kjempenyttig svar for ts...... Anonymkode: 4c379...1a6 12
trøndermann38 Skrevet 5. august 2020 #5 Skrevet 5. august 2020 Ville byttet legekontor og fastlege om jeg var deg 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #6 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er da helt naturlig at du ikke får ny time før du betaler det du skylder? Jeg er lei for det, men jeg klarer ikke å synes synd på deg. Det koster så lite å gå til legen, og det at du ikke "orket" når du først var ute, klarer jeg heller ikke å tro på. Du skulle tatt tak for lenge siden, eller spurt om hjelp for lenge siden. Ingen jobber gratis i Norge, og hvertfall ikke de allerede overarbeidet fastlegene. Anonymkode: abe0b...3ad Du trenger heller ikke og syntes synd på meg, er bare og holde spydighet borte. Når man er veldig syk blir det mye lege besøk. Og 300 kroner er lite for deg, men mye for meg. Noe som vil si at jeg måtte på nav, skrive ut 4 sider for og søke om og få det betalt hver gang. Som jeg ikke klarte. Anonymkode: 2c2a2...0de 15
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #7 Skrevet 5. august 2020 Du kan få time for akutte ting (type blindtarm, hjerteinfakrt o.l.) men for oppfølging av andre og mindre alvorlige ting så må du faktisk betale for deg først. Du hadde heller ikke fått time hos tannlege, fysio eller psykolog om du droppet å betale regningen, ei heller hadde elektriker eller rørlegger hjulpet deg om du hadde noe utestående. Hvorfor mener du det er greit å snylte på legen? Du betaler uansett bare opp til frikortgrensen, så å skylde på mange legebesøk kan du bare droppe. Du kan bytte fastlege til en som ikke kjenner til at du er dårlig betaler, da får du timer hos den nye, men må fremdeles betale til den gamle. Anonymkode: f3ead...059 24
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #8 Skrevet 5. august 2020 Legevakt kan iallefall ikke nekte deg. Trodde ubetalt gikk til lindorf osv, ikke at det er legekontoret som krever de tilbake og nekter behandling til det skjer. Men dette er da etter lang tid. Høres rart ut. Anonymkode: c8486...885
Eva00 Skrevet 5. august 2020 #9 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du trenger heller ikke og syntes synd på meg, er bare og holde spydighet borte. Når man er veldig syk blir det mye lege besøk. Og 300 kroner er lite for deg, men mye for meg. Noe som vil si at jeg måtte på nav, skrive ut 4 sider for og søke om og få det betalt hver gang. Som jeg ikke klarte. Anonymkode: 2c2a2...0de Kan du skrive et brev til nav, forklare situasjonen, legge med regninger og den meldingen du har lagt ut her og be om hjelp? Det er jo for galt at man ikke skal få legehjelp selv om man sliter økonomisk. 7
Eva00 Skrevet 5. august 2020 #11 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Legevakt kan iallefall ikke nekte deg. Trodde ubetalt gikk til lindorf osv, ikke at det er legekontoret som krever de tilbake og nekter behandling til det skjer. Men dette er da etter lang tid. Høres rart ut. Anonymkode: c8486...885 De bruker merlin- de e vel nesten det samme som lindorf osv, tror jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #12 Skrevet 5. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan få time for akutte ting (type blindtarm, hjerteinfakrt o.l.) men for oppfølging av andre og mindre alvorlige ting så må du faktisk betale for deg først. Du hadde heller ikke fått time hos tannlege, fysio eller psykolog om du droppet å betale regningen, ei heller hadde elektriker eller rørlegger hjulpet deg om du hadde noe utestående. Hvorfor mener du det er greit å snylte på legen? Du betaler uansett bare opp til frikortgrensen, så å skylde på mange legebesøk kan du bare droppe. Du kan bytte fastlege til en som ikke kjenner til at du er dårlig betaler, da får du timer hos den nye, men må fremdeles betale til den gamle. Anonymkode: f3ead...059 Jeg skulle hatt time pga hjertet, da jeg har startet som min mormor som fikk hjerteinfarkt i 40åra. Anonymkode: 2c2a2...0de
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #13 Skrevet 5. august 2020 Er det en privat lege? Anonymkode: c8486...885
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #14 Skrevet 5. august 2020 3 minutter siden, Eva00 skrev: Kan du skrive et brev til nav, forklare situasjonen, legge med regninger og den meldingen du har lagt ut her og be om hjelp? Det er jo for galt at man ikke skal få legehjelp selv om man sliter økonomisk. Takk for et hyggelig svar, har allerede snakket med dem angående dette. De betaler ikke gjeld som de sier, og dette går under gjeld. De ønsker at jeg bytter fastlege istedet. Og jeg står på venteliste, på en fastlege jeg virkelig ønsker. Har gjort det ganske lenge nå, og er plass 17 av 37 så ønsker og stå videre der. For min del er det viktig med en fastlege som kan håndtere både psykisk og fysisk. Og det vet jeg hun jeg står på venteliste er veldig god på. Anonymkode: 2c2a2...0de
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #15 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det en privat lege? Anonymkode: c8486...885 Privat lege? Unnskyld kall meg dum. Men åssen vet jeg forskjellen? Anonymkode: 2c2a2...0de
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #16 Skrevet 5. august 2020 5 ubetalte er jo mye!!! Hva var så vanskelig meg å sette kortet i automaten før du gikk ut av legekontoret? Hadde du betalt hadde det vært halvparten av frikort!! Anonymkode: 162ba...f70 8
Splittbinders Skrevet 5. august 2020 #17 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for et hyggelig svar, har allerede snakket med dem angående dette. De betaler ikke gjeld som de sier, og dette går under gjeld. De ønsker at jeg bytter fastlege istedet. Og jeg står på venteliste, på en fastlege jeg virkelig ønsker. Har gjort det ganske lenge nå, og er plass 17 av 37 så ønsker og stå videre der. For min del er det viktig med en fastlege som kan håndtere både psykisk og fysisk. Og det vet jeg hun jeg står på venteliste er veldig god på. Anonymkode: 2c2a2...0de Hva med å nå bytte til en lege som har ledig plass, eller i alle fall den du finner med aller kortest venteliste? Og så når du har byttet, stiller du deg i kø til den du aller helst vil ha? Da får du i alle fall hjelp av en lege raskere, om det er viktig for deg. 5
Eva00 Skrevet 5. august 2020 #18 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, Splittbinders skrev: Hva med å nå bytte til en lege som har ledig plass, eller i alle fall den du finner med aller kortest venteliste? Og så når du har byttet, stiller du deg i kø til den du aller helst vil ha? Da får du i alle fall hjelp av en lege raskere, om det er viktig for deg. Dette høres fornuftig ut. Du kan fortsatt stå på venteliste men bytt til en annen i mellomtiden så du får hjelp. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #19 Skrevet 5. august 2020 5 minutter siden, Splittbinders skrev: Hva med å nå bytte til en lege som har ledig plass, eller i alle fall den du finner med aller kortest venteliste? Og så når du har byttet, stiller du deg i kø til den du aller helst vil ha? Da får du i alle fall hjelp av en lege raskere, om det er viktig for deg. Må vell kanskje gjøre det. Anonymkode: 2c2a2...0de
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #20 Skrevet 5. august 2020 Alle har rett på nødvendig helsehjelp (uavhengig av betalte og ubetalte regninger), så jeg kan ikke forstå at det skal være lov å nekte folk time. Anonymkode: 5cc91...319 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå