Gå til innhold

Blir nektet og komme til lege.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...Dette er grunnen til at jeg ikke er fastlege lengre. 

Anonymkode: 3168a...44f

Så fint! At du innså at rollen som fastlege ikke passet for deg, kanskje du burde vurdere omskolering slik at du ikke håndterer pasienter overhode? 

Anonymkode: 7793a...aa9

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Så fint! At du innså at rollen som fastlege ikke passet for deg, kanskje du burde vurdere omskolering slik at du ikke håndterer pasienter overhode? 

Er kirurg om det hjelper ;) Har ganske lite pasientkontakt (i bevisst tilstand i det minste). Kudos til de som orker å være fastleger, har stor respekt for dere altså!!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner så godt at det er krevende å være fastlege! Tror mange har for store forventninger til hva fastlegene faktisk kan hjelpe til med.

Anonymkode: a9ec8...6fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

...Dette er grunnen til at jeg ikke er fastlege lengre. 

Hvorfor? Kan du utdype? 

Anonymkode: 2c2a2...0de

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg ønsker bare og oppdatere. Var og snakket med en på nav, som jeg skal snakke med ukentlig i påvente av psykolog.(nav tiltak) Og hun sa hun skulle ta regningene med seg og ordne så de ble betalt så jeg får dratt til fastlege. 

Og ser mange tror jeg har vært hos fastlegen så ekstremt mye. Først og fremst har jeg den fastlegen jeg har fordi han elsker helseangst, og syntes det er kjempe interessant. Jeg hadde helseangst for 2 år siden. Men nå har jeg ikke det lengre, og det var da jeg var dårlig og ikke komet på nav etterpå. Så har bare vært der når jeg har skult hatt legeerklæring/sykemelding. Eller i forbindelse med en kronisk sykdom i ettertid. Da har jeg betalt. Som nav har satt opp timer og blitt med, fordi de må ha informasjon. 

Jeg løper ikke ned legekontoret som mange trur, jeg er den som venter til det gjør så vondt at man er sikker på at noe er galt. Hater og dra til legen, vil ikke være til bry. Er jo trossalt snart et år siden jeg bestilte lege time sist. 

Jeg betalte ikke, og det var dumt. Men nå er det heldigvis i orden. Takk for mange oppriktige og hyggelige svar :) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor? Kan du utdype? 

Ikke jeg som skrev det, men jeg er i en lignende situasjon hvor jeg vurderer å slutte som fastlege, men jeg er i midten av 30-åra og er litt usikker på hvor mye jeg orker av etterstudier for spesialisering akkurat nå (har 2 små hjemme). Hverdagen går med til å smile og nikke mye, har pasienter som bruker meg som sin personlige psykolog og selv om jeg prøver å henvise til psykolog så nekter de. Ble ofte ringt til alle døgnets tider før jeg skaffet meg skjult nummer (OG adresse etter at en pasient møtte opp på døra kl 21 en kveld). Det er vanskelig å tyde pasienters tilbakemeldinger og symptomer for folk lyver på seg ting hele tiden da de ønsker sykemeldinger og trygd. Gir jeg ikke etter (etter faglig vurdering) blir de kjempesure og gir dårlig rating og skriver stygge ting om meg på nett. Hvorfor øker uføretrygd og sykemeldinger i Norge helt enormt? Fordi fastleger flest ikke lengre tørr å si imot pasientene. Kan også skrive under på at jeg hadde henvist til kardiolog dersom noen med hjertefeil kom inn da fastleger ikke har ekspertise eller utstyr til å jobbe med dette. 

• Liker 6
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke går på volvat eller hos et legekontor som tar 900kr+ for en time er det ikke privat...

Anonymkode: 162ba...f70

Vel de aller fleste fastleger landet rundt driver privat virksomhet. Ja de har fastlegeavtale, men de driver alikevel for egen regning. Med inntekter fra egenandeler pluss det de får fra det offentlige for hver konsultasjon.

• Liker 1
Skrevet (endret)
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her kan du for dette helt selv. 
Du må ikke "gå til NAV", du kan ringe og få hjelp til å gjøre det over nett. Tørr du ikke å ringe, skriv på chat. Tørr du ikke skriv på chat, send melding på nettsiden. Tørr du ikke det; skaff deg en verge for da er du ikke oppegående nok til å klare elementære ting selv. Vanskeligere er det faktisk ikke. 

Betal opp for deg. Ingen reelle syke går på sosialen i lengre tid enn 1 år. For om du er syk og ikke kan jobbe så får du enten AAP for å bli utredet og for å bli friskere. Når AAP går ut så blir det 1 år på sosialen før du kan søke AAP på nytt. Er du for syk for jobb punktum, så blir det uføretrygd. Så her er det hodet ditt og viljen som er problemet, ikke helsen som kan for at du går på sosialen. 

Om du virkelig ikke har nok penger og du virkelig trenger helsehjelp, så vil du få hjelp fra NAV og fastlegen kan hjelpe deg med å sende avgårde søknad. Igjen, er du ikke i stand til å gjøre slikt selv så må du be om støttekontakt eller verge. 

Ta litt ansvar for dine egne handlinger. Det er ingenting vi kan gjøre for deg og du kan ikke vri deg unna regningene dine uavhengig av diagnose. For om du har en diagnose som virkelig gjør at du ikke kan betale, så vil du ha en form for verge som gjør det for deg, slik som utviklingshemmede og andre som ikke er i stand til å ta vare på seg selv eller betale regninger. 

Sett deg ned og kutt ned på utgifter. Hold de til de minimale. Dropp sjokolade, brus, røyk/snus, unødvendig buss (gå så mye du kan), kjøp det billigste alternativet til alle måltider du kan osv i en periode til du har betalt ned den viktigste gjelden din, legeregningene. Lykke til.

Anonymkode: c0e65...d60

Her tar du feil. Jeg har i min jobb vært i kontakt med personer som har vært på sosialen i 2 år og lengre. Jeg vet ikke hva du legger i begrepet 'reelle syke". Men ta for eksempel en person som har et ortopedisk problem som setter hen ut av arbeidslivet. Da skal denne personen innom MR undersøkelse og ortopedisk undersøkelse før hen blir satt opp til operasjon. Det betyr måneder på venteliste. Ikke alle har økonomi til å kjøpe seg ut av helsekøen ved å benytte det private.

Behandling av AAP søknad tar tid. I tillegg er det blitt strammet inn på kriteriene for å motta AAP, så mange opplagte kandidater får avslag og anker avgjørelsen. En prosess som tar måneder, og år om saken går helt til trygderetten. Noe som igjen betyr at enkelte personer blir henvist til å leve på sosial stønad over flere år.

Endret av Oida
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får betale når du bruker legens tid. At du ikke kom deg utav døren er ingen unnskyldning da det meste skjer elektronisk nå.

Anonymkode: 0c880...391

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende skal jo ha betalt for tjenestene sine.

Anonymkode: 0c880...391

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 5.8.2020 den 11.47, AnonymBruker skrev:

Takk for et hyggelig svar, har allerede snakket med dem angående dette. De betaler ikke gjeld som de sier, og dette går under gjeld. De ønsker at jeg bytter fastlege istedet. Og jeg står på venteliste, på en fastlege jeg virkelig ønsker. Har gjort det ganske lenge nå, og er plass 17 av 37 så ønsker og stå videre der. For min del er det viktig med en fastlege som kan håndtere både psykisk og fysisk. Og det vet jeg hun jeg står på venteliste er veldig god på. 

Selv om legen er flink så vil han vel få vite av den gamle legen at du ikke betaler. Da møter man ikke så mye velvilje.. 

Anonymkode: e417f...60b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er kirurg om det hjelper ;) Har ganske lite pasientkontakt (i bevisst tilstand i det minste). Kudos til de som orker å være fastleger, har stor respekt for dere altså!!

Bevisstløse pasienter er nok de beste kan jeg tenke meg. Enda enklere å være nekrolog sikkert, så blir det garantert ingen diskusjon. 

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bevisstløse pasienter er nok de beste kan jeg tenke meg. Enda enklere å være nekrolog sikkert, så blir det garantert ingen diskusjon. 

Jeg håper virkelig du ikke er lege, og bare tilegner deg tittelen på nett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, Lillemorbare said:

Jeg håper virkelig du ikke er lege, og bare tilegner deg tittelen på nett. 

Tror ikke denne personen har tilegnet seg tittelen lege, han svarte meg som er lege (kirurg), men om du ikke tror meg så går det helt fint for meg, ha en god dag :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det mener jeg er lov. Det som ikke er lov, er å nekte noen akutthjelp ved alvorlig sykdom.

Høres ut som at du skulle hatt en verge som kan styre økonomien din.

Melin er et drittselskap som skal suge maks ut av systemet. De er temmelig kynisk og tar heller lite hensyn til om pasienter har problemer med å gjøre opp for seg. Men har en oppfatning av at leger tapte en del penger tidligere på grunn av enten vilje eller manglende evne til å betale. Da forstår jeg jo hvorfor en velger å overføre ansvaret til noen som driter hvordan pengene kommer inn, så lenge de gjør det. En liten morsom kuriositet er at melin eies av en svensk lege hvis jeg ikke tar feil. Men det er en annen historie.

Skjønner ikke helt problemstillingen heller, hvorfor betaler du ikke når du har vært hos legen? Du betaler vel for deg i butikken? Ellers fikk du et godt tips om å ta kontakt med NAV og se hva de kan gjøre for deg. Som sagt så kan du søke om verge som kan hjelpe deg med å styre økonomien din.

Anonymkode: 98aa9...525

• Liker 1
Skrevet
På 6.8.2020 den 15.46, AnonymBruker skrev:

Hahaha 😊En nekrolog er et minneord om en avdød. Tror du mener patolog. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 6.8.2020 den 11.43, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg som skrev det, men jeg er i en lignende situasjon hvor jeg vurderer å slutte som fastlege, men jeg er i midten av 30-åra og er litt usikker på hvor mye jeg orker av etterstudier for spesialisering akkurat nå (har 2 små hjemme). Hverdagen går med til å smile og nikke mye, har pasienter som bruker meg som sin personlige psykolog og selv om jeg prøver å henvise til psykolog så nekter de. Ble ofte ringt til alle døgnets tider før jeg skaffet meg skjult nummer (OG adresse etter at en pasient møtte opp på døra kl 21 en kveld). Det er vanskelig å tyde pasienters tilbakemeldinger og symptomer for folk lyver på seg ting hele tiden da de ønsker sykemeldinger og trygd. Gir jeg ikke etter (etter faglig vurdering) blir de kjempesure og gir dårlig rating og skriver stygge ting om meg på nett. Hvorfor øker uføretrygd og sykemeldinger i Norge helt enormt? Fordi fastleger flest ikke lengre tørr å si imot pasientene. Kan også skrive under på at jeg hadde henvist til kardiolog dersom noen med hjertefeil kom inn da fastleger ikke har ekspertise eller utstyr til å jobbe med dette. 

Nå ble jeg litt bekymret for hva fastlegen min egentlig tenker om meg... Jeg prater av og til om vanskelige ting, symptomene mine er jo bare mine subjektive opplevelser, kanskje han egentlig tror jeg bare lyver og vil ha trygd? 

Anonymkode: c4d0f...e3d

Skrevet
På 5.8.2020 den 11.31, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har desverre vært ganske dum når det kommer til og betale legen før itiden. Jeg var veldig syk, og kom meg ikke på nav for og søke om lege regningene, kunne nok klart da ja, men akuratt på den tiden føltes det helt umulig og komme seg ut døra. Og når jeg først kom meg ut til legen var jeg helt kjørt når jeg kom hjem. Ser jo nå at dette var kjempe dumt av meg. Håper det går an og holde stygge kommentarer vekke, for jeg ser det selv. 

Men over til saken, for et år siden ble jeg nektet av legen og komme inn siden jeg ikke hadde betalt hver gang før. I desember møtte jeg opp på lege kontoret etter og ha ringt og fått beskjed om at jeg ikke kan komme. Og trygla om jeg kunne betale først eller noe som gjorde at jeg kunne se legen min. Var kjempe syk og fikk lov til og komme inn, jeg betalte alt etter timen også. 

Den timen var bare et engangstilfelle, og jeg kommer meg ikke inn igjen før alt er betalt ned. Det er samma om jeg har en avtale med  melin collectors og holder på å betale ned. Alt skal være betalt ned før jeg får komme. 

Det virker også som at noe gammel gjeld har blitt med fra legevakt også, som gjør at jeg må betale ned en del før jeg kan komme. Jeg har egentlig rundt 5 timer som ikke er betalt, men gjelda er mye høyere en den skal være etter renter. Derfor har det nok smelta sammen med legevakt gjeld. 
Jeg er på sosial så får betalt svært lite om gangen. Og da kan det jo ta noen år før jeg kommer meg til fastlegen igjen. 
Sier det igjen, skjønner at det er kjipt for legen at jeg ikke har betalt noen ganger, skjønner også at det var idioti av meg. Så vær så snill og hold det ryddig. 

er dette lov? 
Har retusja navn. 

5EE63213-E386-42E8-AE36-961CAA034523.jpeg

Kan du ikke forklare situasjonen til nav og se om de kan hjelpe deg? Jeg regner med at du sliter økonomisk. Du må også  ta hensyn til at legene og ansatte der er avhengig av at pasientene betaler sine regninger.  Håper alt ordner seg for deg. Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, moon_child skrev:

Kan du ikke forklare situasjonen til nav og se om de kan hjelpe deg? Jeg regner med at du sliter økonomisk. Du må også  ta hensyn til at legene og ansatte der er avhengig av at pasientene betaler sine regninger.  Håper alt ordner seg for deg. Lykke til.

Kanskje lurt å lese tråden før du svarer. Da hadde du sett at ts har gjort akkurat det du foreslår og at nav skulle ordne opp. 

Anonymkode: dd66c...40a

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på legevakt, og vi har IKKE lov å nekte folk behandling pga manglende betaling tidligere! 

Anonymkode: 1ca52...5d4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...