Gå til innhold

Bytte fra psykologi profesjon til medisin!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Finner meg i en veldig vanskelig situasjon angående studievalg. Har nå gått et år på psykologi profesjon og trives veldig godt, men har også kommet inn på medisin. Synes det er vanskelig å velge mellom disse fordi jeg liker begge veldig godt. Ved medisinen skremmer legeyrket meg litt... vanskelig å få turnusplass, krevende arbeidstider og dårlig miljø? Men så er jeg også glad i realfag, så hvis det blir psykologi tenker jeg meg i retning nevro. 

Noen som jobber innen nevropsykologi som kan fortelle litt om jobben, lønn, arbeidsmengden osv? Eller noen som har hatt samme dilemma som meg?

Anonymkode: f9f80...e42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig ville jeg hoppet over til medisin. Unik mulighet og du kan spesialisere deg til å bli psykiater. Mer spennende enn det blir det ikke.

Heldiggris🤩

Anonymkode: 30b49...c82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niek79

Jeg ville gått for medisin. Dersom du ønsker å jobbe med mentalt syke mennesker kan du fremdeles bli psykiater, utdanne deg med lønn etter at studiet er ferdig og tjene langt mer når du begynner å jobbe sammenlignet med hva en psykolog tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo to ganske ulike yrker, så jeg syns det er litt merkelig at du er så usikker. Men samtidig har du jo tydeligvis søkt medisin nå, etter at du begynte på psykologi. Personlig ville jeg heller tatt medisin, men det er fordi jeg liker det mer konkret og ser for meg at jeg passer bedre i en legejobb enn som psykolog.

Kan du få perm fra psyk og prøve medisin?

Anonymkode: 45e5c...9b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo to ganske ulike yrker, så jeg syns det er litt merkelig at du er så usikker. Men samtidig har du jo tydeligvis søkt medisin nå, etter at du begynte på psykologi. Personlig ville jeg heller tatt medisin, men det er fordi jeg liker det mer konkret og ser for meg at jeg passer bedre i en legejobb enn som psykolog.

Kan du få perm fra psyk og prøve medisin?

Anonymkode: 45e5c...9b2

Er den biologiske delen av psykologien jeg interesserer meg for. Så tenker det hadde blitt noe innen nevropsykologi. Det jeg tenker på er at det tar lenger tid før man kommer seg ut i ønsket spesialisering etter medisinstudiet. Og ser ikke for meg at en typisk klinisk legejobb er noe for meg.. men faget interesserer meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonymbruker977 skrev:

Er den biologiske delen av psykologien jeg interesserer meg for. Så tenker det hadde blitt noe innen nevropsykologi. Det jeg tenker på er at det tar lenger tid før man kommer seg ut i ønsket spesialisering etter medisinstudiet. Og ser ikke for meg at en typisk klinisk legejobb er noe for meg.. men faget interesserer meg..

Du har ganske mye mer peiling på nevrofeltet som psykiater enn psykolog.

Anonymkode: 30b49...c82

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykologer har jo langt bedre arbeidsbetingelser. Dagarbeid stort sett. Leger jobber under ufattelig press til alle døgnets tider, særlig ved spesialisering. Det er heller ikke godt betalt med tanke på hvor mye de ofte må jobbe. Har jobba mange år med Lis-leger som selv mener de jobber under dårlige vilkår. Kanskje noe du ønsker å ta med i vurderingen ved feks familieliv. Lykke til! 

Anonymkode: 254e7...880

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo to ganske ulike yrker, så jeg syns det er litt merkelig at du er så usikker. Men samtidig har du jo tydeligvis søkt medisin nå, etter at du begynte på psykologi. Personlig ville jeg heller tatt medisin, men det er fordi jeg liker det mer konkret og ser for meg at jeg passer bedre i en legejobb enn som psykolog.

Kan du få perm fra psyk og prøve medisin?

Anonymkode: 45e5c...9b2

Er for sent å søke permisjon, så må ta et valg. Har jo studert litt psykologi nå, og synes jo egentlig en del av fagene er konkrete. Spesielt biologi og kognitiv osv 🙂

takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykologer har jo langt bedre arbeidsbetingelser. Dagarbeid stort sett. Leger jobber under ufattelig press til alle døgnets tider, særlig ved spesialisering. Det er heller ikke godt betalt med tanke på hvor mye de ofte må jobbe. Har jobba mange år med Lis-leger som selv mener de jobber under dårlige vilkår. Kanskje noe du ønsker å ta med i vurderingen ved feks familieliv. Lykke til! 

Anonymkode: 254e7...880

Takk for svar!

Ja, dette er noe jeg tenker en del på. Men vet det er en del veier i medisinen med mer dagarbeid. Men er uansett et ganske krevende yrke ja, er jo ikke garantert en spesialisering som gir dagarbeid heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier kan du spesialisere deg til psykiater om du studerer medisin, vil også tro det er større muligheter for forskning. Vil du jobbe med biologisk påvirkning av psyken vil jeg umiddelbart tro medisin er bedre. Det handler jo også om hvordan f.eks mangel på ulike kjemiske substanser i hjernen kan gi sykdom, hvordan annen sykdom kan påvirke hjernen, samt sykdommer som krever behandling både kognitivt og medisinsk for å komme til målet, f.eks traumer etter trafikkulykker. Du får også muligheten til å bruke medisiner i behandlingen, og forstå hvordan virkning, bivirkning og interaksjoner kan påvirke. Du kan bruke og forstå ct, mr, eeg og blodprøver i utredning og behandling, og du kan jobbe tverrfaglig med andre spesialiser og yrker for å behandle på en helt annen måte enn det du kan som psykolog. Så du bør kanskje se for deg hvordan du vil hverdagen skal være når du er ferdig, selv om det på mange måter kan ta lengre tid å komme dit som lege. 

Anonymkode: 50c1b...987

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger får langt flere damer enn psykologer, så hadde helt klart byttet

Anonymkode: aec9c...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leger får langt flere damer enn psykologer, så hadde helt klart byttet

Anonymkode: aec9c...bd7

😂? Er en heterofil dame selv, så valget faller ikke på det

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som flere sier kan du spesialisere deg til psykiater om du studerer medisin, vil også tro det er større muligheter for forskning. Vil du jobbe med biologisk påvirkning av psyken vil jeg umiddelbart tro medisin er bedre. Det handler jo også om hvordan f.eks mangel på ulike kjemiske substanser i hjernen kan gi sykdom, hvordan annen sykdom kan påvirke hjernen, samt sykdommer som krever behandling både kognitivt og medisinsk for å komme til målet, f.eks traumer etter trafikkulykker. Du får også muligheten til å bruke medisiner i behandlingen, og forstå hvordan virkning, bivirkning og interaksjoner kan påvirke. Du kan bruke og forstå ct, mr, eeg og blodprøver i utredning og behandling, og du kan jobbe tverrfaglig med andre spesialiser og yrker for å behandle på en helt annen måte enn det du kan som psykolog. Så du bør kanskje se for deg hvordan du vil hverdagen skal være når du er ferdig, selv om det på mange måter kan ta lengre tid å komme dit som lege. 

Anonymkode: 50c1b...987

Takk for svar☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykologer har jo langt bedre arbeidsbetingelser. Dagarbeid stort sett. Leger jobber under ufattelig press til alle døgnets tider, særlig ved spesialisering. Det er heller ikke godt betalt med tanke på hvor mye de ofte må jobbe. Har jobba mange år med Lis-leger som selv mener de jobber under dårlige vilkår. Kanskje noe du ønsker å ta med i vurderingen ved feks familieliv. Lykke til! 

Anonymkode: 254e7...880

Psykiatere har i mange tilfeller normal arbeidstid og betraktelig høyere lønn.

Anonymkode: 30b49...c82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for psykologi, men det er jo kun fordi jeg aldri ville blitt lege. Studerer odontologi selv. Psykologi var på lista mi også, men fant ut at tannlegeyrket passet meg bedre. Medisin ville jeg ikke anbefalt til andre enn de som er veeeeldig glad i kjemi og interessert i kroppen. Arbeidslivet for leger er temmelig tøft. Men du må jo vurdere dette selv. 

;)

Anonymkode: e640b...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan si er at om du velger å bli psykolog, er det viktig å vise respekt og forståelse. Det er så mange psykologer der ute som man merker at egentlig gir blanke i det du forteller. Da burde de funnet seg en annen jobb. 😉 Men om du genuint er intressert i å hjelpe folk, og ikke bare jager statusyrke, så go for it. 👍🏻 

Anonymkode: 85690...d00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Psykiater er vel den legespesialiseringen det er lettest å komme inn på. Og man jobber og tjener penger under videreutdannelsen. Når jeg hører hvilke deler av psykologifaget som interesserer deg mest, og hva du har lyst til å jobbe med, syns jeg psykiater er veien å gå. 

Anonymkode: 45e5c...9b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg fortsatt med psykologi. Mye mer behagelig og familievennlig jobb og du vil være ferdig om 5 år. Hvis du velger medisin må du studere et kjempetungt studium i seks år, deretter venter 1,5 års turnustjeneste og 5 år i spesialisering. Selv hadde jeg ikke orket det, legeyrket er knalltøft og det er vanskelig å få stilling som LIS1. Jeg vil jobbe for å leve, ikke leve for å jobbe.

Anonymkode: f9080...d2d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig ville jeg fortsatt med psykologi. Mye mer behagelig og familievennlig jobb og du vil være ferdig om 5 år. Hvis du velger medisin må du studere et kjempetungt studium i seks år, deretter venter 1,5 års turnustjeneste og 5 år i spesialisering. Selv hadde jeg ikke orket det, legeyrket er knalltøft og det er vanskelig å få stilling som LIS1. Jeg vil jobbe for å leve, ikke leve for å jobbe.

Anonymkode: f9080...d2d

Tusen takk for svar! Er jo dette jeg også kjenner mye på. Men samtidig er jo interessen for medisinen til stede. Men samtidig må jeg jo trives i en fremtidig jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig ville jeg fortsatt med psykologi. Mye mer behagelig og familievennlig jobb og du vil være ferdig om 5 år. Hvis du velger medisin må du studere et kjempetungt studium i seks år, deretter venter 1,5 års turnustjeneste og 5 år i spesialisering. Selv hadde jeg ikke orket det, legeyrket er knalltøft og det er vanskelig å få stilling som LIS1. Jeg vil jobbe for å leve, ikke leve for å jobbe.

Anonymkode: f9080...d2d

Mesteparten av de fem årene med spesialisering kan jo TS jobbe på psykiatrisk, som er det hun vil. 
TS, hvor smal er veien inn dit du vil innen psykologi? Hvis det er vanskelig å få jobber innen det, ville jeg satset på psykiatri, der vil det være lettere å få jobb nesten uansett. LIS1 vil være flaskehalsen, men der må de få på plass flere stillinger...

Anonymkode: b46f8...785

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...