Gå til innhold

Vinter 2020/2021. Hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør vi til vinteren når forkjølelsessymptomer blir hverdagskost for barn i barnehagealder, slik det pleier å være vinterstid i norge? Ser for meg at halve Norge må sitte hjemme med småbarn som er litt snørrete...   Hvem skal ta regningen for det? Eller må vi se på ting på en helt ny måte for å skille korona fra vanlig forkjølelse og influensa? 

Anonymkode: 6537a...6d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør vi til vinteren når forkjølelsessymptomer blir hverdagskost for barn i barnehagealder, slik det pleier å være vinterstid i norge? Ser for meg at halve Norge må sitte hjemme med småbarn som er litt snørrete...   Hvem skal ta regningen for det? Eller må vi se på ting på en helt ny måte for å skille korona fra vanlig forkjølelse og influensa? 

Sikkert privatpersoner som vanlig. I form av ubetalt permisjon og diverse. 

Anonymkode: 198bb...c79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Antar de kommer til å måtte utvide sykt barn dager igjen... vi tar vel regninga over skatten tenker jeg. Men ja, bare å la de kose seg i barnehagen nå og få ting unnagjort på jobb, og være forberedt på svær mye hjemmetid i vinter.

Iaf veldig greit å være mentalt forberedt på mye hjemmetid. Arbeidsgivere må også være forberedt på sykt mye fravær. Men sånn er det... Litt sparepenger lurt å sette av nå i tilfelle staten faktisk mener vi skal ta denne vinteren på 20 sykt-barn-dager.

Anonymkode: 726a8...619

AnonymBruker
Skrevet

Hvis alle følger smittevernet skal jo ikke barna bli forkjølet! Blir barna dine syke har du gjort noe feil!

Anonymkode: f098e...8f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis og forhåpentligvis blir det mindre forkjølelse denne vinteren enn vanlig, pga tiltakene i skole og barnehage. Jeg jobber i skolen, og der blir reglene fra mai videreført: Elever med luftveissymptomer får ikke dra på skolen, og dersom de utvikler symptomer i løpet av skoledagen, skal de straks isoleres og deretter hentes av foreldrene, eventuelt gå/sykle hjem så fort som mulig. 

Jeg vet ikke noe om sykt barn-dagene blir utvidet, men jeg vil jo anta at man ikke har noe annet valg.

Anonymkode: 78154...3a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alle følger smittevernet skal jo ikke barna bli forkjølet! Blir barna dine syke har du gjort noe feil!

Nei. Forkjølelse smitter også før symptomene kommer. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar de kommer til å måtte utvide sykt barn dager igjen... vi tar vel regninga over skatten tenker jeg. Men ja, bare å la de kose seg i barnehagen nå og få ting unnagjort på jobb, og være forberedt på svær mye hjemmetid i vinter.

Iaf veldig greit å være mentalt forberedt på mye hjemmetid. Arbeidsgivere må også være forberedt på sykt mye fravær. Men sånn er det... Litt sparepenger lurt å sette av nå i tilfelle staten faktisk mener vi skal ta denne vinteren på 20 sykt-barn-dager.

Det er ikke staten som dekker sykt barn-dager, det er arbeidsgiver, med mindre det er snakk om langvarig fravær. Mange bedrifter sliter nok som det er i forbindelse med korona.

Endret av Kritt
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Forkjølelse smitter også før symptomene kommer. 

Smittervernrådene hjelper mot å bli smittet av forkjølelse også, de har ikke kun effekt mot Covid-19.

Anonymkode: 789e9...418

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smittervernrådene hjelper mot å bli smittet av forkjølelse også, de har ikke kun effekt mot Covid-19.

Anonymkode: 789e9...418

Hjelper, ja, men noen garanti er det ikke. Så noen tilfeller må man regne med.

Anonymkode: f8ab9...2ed

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Regninga burde sendes til idiotene som har vært i utlandet i sommer! 

Anonymkode: f7b23...d37

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regninga burde sendes til idiotene som har vært i utlandet i sommer! 

Anonymkode: f7b23...d37

Du mener dem som har fulgt myndighetenes retningslinjer? 🤣🤣🤣

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan så si, men nå er det gult smittevernnivå i barnehagene, og det er mange barn som er forkjølet som vi sender hjem. Dessverre vil gult smittenivå tilsi at barna kan komme selv om de har litt rest-hoste/snørr, og dermed smittes det jo fortsatt over lav sko. Jeg som er i personalet måtte nå teste meg for korona selv om jeg vet at det er forkjølelse som barna har smittet meg med. 

Og dette er nå. Jeg kan bare se for meg kaoset når vi går over til rødt igjen nærmere vinteren, personalet som må bli hjemme over flere dager fordi de må teste seg fordi de er forkjølet, barn som må være hjemme ukesvis pga snørr. Nei, det blir interessant dette.

Anonymkode: dcf5f...55e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg tror det blir mindre forkjølelse i vinter, fordi smitteverntiltakene bør begrense vanlig forkjølelse. Men - hvis man likevel blir forkjølt, så er jo terskelen for å bli hjemme mye lavere. Så jeg er enig i at vi nok må planlegge for mye tid hjemme i vinter. Ser også for meg at det kan komme perioder der det er lokale nedstenginger av en arbeidsplass eller en skole eller barnehage, så det må man og være forberedt på.

Anonymkode: 4ac76...091

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg tror det blir mindre forkjølelse i vinter, fordi smitteverntiltakene bør begrense vanlig forkjølelse

Det må bli rødt nivå på barnehagene/skolene hvis smitteverntiltakene skal begrense vanlig forkjølese. Gult holder ikke.

Anonymkode: dcf5f...55e

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke de samme symptomene som ved vanlig forkjølelse da. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=symptomer+korona

Ikke slim og snørr, tørrhoste, som også høres helt annerledes ut. Diare, øyekatarr og utslett er heller ikke vanlig ved vanlig forkjølelse, og de fleste andre symptomene ligner heller evt. på skikkelig influensa. Og ja blir barnet skikkelig syk så er det kanskje greit å sjekke med en gang. Det og sånn at de aller fleste som blir smittet er voksne, ikke barn, -og jeg vil tro de fleste voksne kjenner igjen symptomene når de kommer, enten på seg selv eller på barna, nå når alle vet og alle snakker om det. De fleste tilfellene blir jo rimelig fort oppdaget skjønner jeg.

Jeg tror på en kommentar jeg leste i avisen hvor det ble snakket om at vi kanskje er heldige og ikke får noen ordentlig ny smittebølge fordi vi var så kjappe med å innføre tiltak i starten. Det forusetter at folk husker å fortsette med smittevern, og det synes jeg vi skal gjøre ordentlig. Vaske hender, bruke anti-bac, ikke være så nært opptil folk, la vær å klemme og håndhilse. Det hender jeg glemmer meg jeg også, men prøver nå så godt jeg kan og synes at det foreløpig så virker det som om folk også forsøker godt, jevnt over. Ikke nazi, men innafor.

Anonymkode: d46a2...8e4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gruer meg til vinteren, det må jeg bare si. Jeg har en treåring, og jeg ser for meg at det blir fryktelig mange sykt barn-dager. Det vil bli krise på jobb, for ingen kan overta jobben min. Antallet sykt barn-dager må utvides (det holder ikke at de er nullstilt fra 1. juli!), og det må dekkes av staten, ikke arbeidsgiver. 

Anonymkode: da5c8...304

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

:klo: Dersom du praktiserer helt vanlig hygiene og lærer barna dine helt vanlig hygiene, Ts, så blir det ikke «hverdagskost» for barn i barnehage å snufse. Det trenger nemlig ikke være normalt at barn er syke. De er, som fhi har påpekt på repeat siden mai, kun fordi foreldre og barn driter i hygiene at forkjølelse finnes i Norge. ;) 

Så til vinteren tror jeg folk må velge. Normalt god hygiene eller masse hjemmetid med ungene.

Anonymkode: 12415...5cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik en uvitenhet.

Anonymkode: 85d17...fd1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klo: Dersom du praktiserer helt vanlig hygiene og lærer barna dine helt vanlig hygiene, Ts, så blir det ikke «hverdagskost» for barn i barnehage å snufse. Det trenger nemlig ikke være normalt at barn er syke. De er, som fhi har påpekt på repeat siden mai, kun fordi foreldre og barn driter i hygiene at forkjølelse finnes i Norge. ;) 

Så til vinteren tror jeg folk må velge. Normalt god hygiene eller masse hjemmetid med ungene.

Anonymkode: 12415...5cc

Det må du gjerne dokumentere at FHI faktisk har sagt. 

Anonymkode: da5c8...304

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du mener dem som har fulgt myndighetenes retningslinjer? 🤣🤣🤣

Myndighetene har hele tiden sagt at utenlandsreiser kun bør foretas hvis det er strengt nødvendig. 

Anonymkode: d4632...285

• Liker 3
  • Opprett ny...