AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #21 Skrevet 4. august 2020 Ser for meg at for alle som får influensa eller forkjølelse, ivl de bli vekslet med korona Anonymkode: 32ebf...e9d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #22 Skrevet 4. august 2020 ^bare for å vedlike holde pandemien så de skaper mest mulig blest om et virus som vel i grunn ikke er så farlig. Anonymkode: 32ebf...e9d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #23 Skrevet 4. august 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Dessverre vil gult smittenivå tilsi at barna kan komme selv om de har litt rest-hoste/snørr, og dermed smittes det jo fortsatt over lav sko. Anonymkode: dcf5f...55e Jeg skjønner ikke hvorfor så mange tror at de kan komme i barnehagen mens de fortsatt er syke. Det står helt klart i veilederen at "Barn og ansatte skal selv med milde luftveissymptomer og sykdomsfølelse ikke møte i barnehagen. De skal holde seg hjemme til de har vært symptomfrie i 1 døgn.". Hoste og snørr er symptomer. Anonymkode: 96065...c97 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #24 Skrevet 4. august 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg gruer meg til vinteren, det må jeg bare si. Jeg har en treåring, og jeg ser for meg at det blir fryktelig mange sykt barn-dager. Anonymkode: da5c8...304 Bare hvis barnehagen er dårlig til å nekte foreldre å levere syke barn, og isolere og sende hjem de som får symptomer. Anonymkode: 96065...c97
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #25 Skrevet 4. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor så mange tror at de kan komme i barnehagen mens de fortsatt er syke. Det står helt klart i veilederen at "Barn og ansatte skal selv med milde luftveissymptomer og sykdomsfølelse ikke møte i barnehagen. De skal holde seg hjemme til de har vært symptomfrie i 1 døgn.". Hoste og snørr er symptomer. Anonymkode: 96065...c97 Mine unger hoster og snørrer i ukesvis på vinteren. Til vanlig får barna komme i bhg med hoste og klart snørr. Kun hjemme ved dårlig allmenntilstand, feber eller gul/grønt snørr. Anonymkode: 9af2e...be9 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #26 Skrevet 4. august 2020 Just now, AnonymBruker said: Mine unger hoster og snørrer i ukesvis på vinteren. Til vanlig får barna komme i bhg med hoste og klart snørr. Kun hjemme ved dårlig allmenntilstand, feber eller gul/grønt snørr. Anonymkode: 9af2e...be9 Grunnen til setning 1 er setning 2. Anonymkode: 96065...c97 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #27 Skrevet 4. august 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til setning 1 er setning 2. Anonymkode: 96065...c97 Ja men sånn er livet 😊👍 Anonymkode: 9af2e...be9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #28 Skrevet 4. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis alle følger smittevernet skal jo ikke barna bli forkjølet! Blir barna dine syke har du gjort noe feil! Anonymkode: f098e...8f9 Barn blir forkjølet i norsk vinter. Sånn er det bare og har alltid vært. Det skal lite til. For lite klær en dag, våt på føttene en kald dag ++++ Anonymkode: 6537a...6d2 1
Pterinochilus Skrevet 4. august 2020 #29 Skrevet 4. august 2020 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn blir forkjølet i norsk vinter. Sånn er det bare og har alltid vært. Det skal lite til. For lite klær en dag, våt på føttene en kald dag ++++ Anonymkode: 6537a...6d2 Forkjølelser skyldes virus og ikke at man fryser. Forkjølelsesvirus trives imidlertid best utenfor kroppen i lave temperaturer og om vinteren er det dermed høyere smittespredning. Det er sannsynlig at forkjølelsesvirus lettere kan feste seg til slimhinnene dersom man er kald, så det er en god idé å kle seg godt om høsten og vinteren, men årsaken til at man blir syk er at man har blitt utsatt for virussmitte og ikke at man kledd seg for dårlig isolert sett. Endret 4. august 2020 av Pterinochilus 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #30 Skrevet 4. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor så mange tror at de kan komme i barnehagen mens de fortsatt er syke. Det står helt klart i veilederen at "Barn og ansatte skal selv med milde luftveissymptomer og sykdomsfølelse ikke møte i barnehagen. De skal holde seg hjemme til de har vært symptomfrie i 1 døgn.". Hoste og snørr er symptomer. Anonymkode: 96065...c97 Sitat https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/sikkerhet-og-beredskap/informasjon-om-koronaviruset/smittevernveileder/barnehage/smitteforebyggende-tiltak/syke-personer-skal-ikke-vare-i-barnehagen/#nar-skal-barn-foresatte-og-ansatte-mote-i-barnehagen Noen barn kan ha restsymptomer etter en gjennomgått luftveisinfeksjon som for eksempel rennende nese (uavhengig av farge på nesesekret) eller sporadisk hoste. Disse barna kan komme i barnehagen dersom allmenntilstanden er god og barnet er tilbake i sin vanlige form. Flere av disse barna har kommet i barnehagen på gult nivå, vi kan ikke sende dem hjem. Dermed så blir andre også syke. Anonymkode: dcf5f...55e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #31 Skrevet 4. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mine unger hoster og snørrer i ukesvis på vinteren. Til vanlig får barna komme i bhg med hoste og klart snørr. Kun hjemme ved dårlig allmenntilstand, feber eller gul/grønt snørr. Anonymkode: 9af2e...be9 hvis alle slutter med det siste, så slipper alle det første. Det er ikke kvantefysikk liksom. Anonymkode: 4ac76...091 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #32 Skrevet 4. august 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Du kan så si, men nå er det gult smittevernnivå i barnehagene, og det er mange barn som er forkjølet som vi sender hjem. Dessverre vil gult smittenivå tilsi at barna kan komme selv om de har litt rest-hoste/snørr, og dermed smittes det jo fortsatt over lav sko. Jeg som er i personalet måtte nå teste meg for korona selv om jeg vet at det er forkjølelse som barna har smittet meg med. Og dette er nå. Jeg kan bare se for meg kaoset når vi går over til rødt igjen nærmere vinteren, personalet som må bli hjemme over flere dager fordi de må teste seg fordi de er forkjølet, barn som må være hjemme ukesvis pga snørr. Nei, det blir interessant dette. Anonymkode: dcf5f...55e Det er i starten av forkjølelsen man er mest smittsom. Derfor vigtigst å være hjemme med forkjølelse ved nyoppståtte symptomer. Anonymkode: 864df...201
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #33 Skrevet 4. august 2020 1 time siden, Pterinochilus skrev: Forkjølelser skyldes virus og ikke at man fryser. Forkjølelsesvirus trives imidlertid best utenfor kroppen i lave temperaturer og om vinteren er det dermed høyere smittespredning. Det er sannsynlig at forkjølelsesvirus lettere kan feste seg til slimhinnene dersom man er kald, så det er en god idé å kle seg godt om høsten og vinteren, men årsaken til at man blir syk er at man har blitt utsatt for virussmitte og ikke at man kledd seg for dårlig isolert sett. Så en eneboer i villmarken vil aldri bli forkjølet? Det tviler jeg sterkt på. Anonymkode: 6537a...6d2
Pterinochilus Skrevet 4. august 2020 #34 Skrevet 4. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så en eneboer i villmarken vil aldri bli forkjølet? Det tviler jeg sterkt på. Anonymkode: 6537a...6d2 En eneboer i villmarken vil aldri kunne ha forkjølelse, nei. Forkjølelse skyldes som sagt virus og du er nødt til å bli eksponert for smitte for å bli forkjølet. En person i villmarken kan imidlertid bli nedkjølet og nedkjøling (dvs. at kroppstemperaturen synker til under 35 grader) kan forekomme og det er alvorlig. 1
Fuglemor Skrevet 4. august 2020 #35 Skrevet 4. august 2020 Er det ikke bare korona man skal beskytte mot..?
Fremhevede innlegg