Silva Pluvialis Skrevet 4. august 2020 #1 Skrevet 4. august 2020 (endret) . Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel 22
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #2 Skrevet 4. august 2020 Veldig bra skrevet, og helt enig! Anonymkode: 578ca...3ad 2
Silva Pluvialis Skrevet 4. august 2020 Forfatter #3 Skrevet 4. august 2020 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig bra skrevet, og helt enig! Anonymkode: 578ca...3ad Jeg får så vondt på vegne av alle de som vokser opp sånn fordi de ikke har foreldre som tar de ut av situasjonen. Jeg har lest flere slike historier på KG, både fra barnas og foreldrenes ståsted, men jeg har også vært borti slike saker på privaten med mødre som lar barna vokse opp med en voldelig far. Jeg tenker det er et stort svik å ikke gripe inn, men la det stå til i årevis, mens barna bare blir mer og mer ødelagt. Endret 4. august 2020 av Uatskillelig 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #4 Skrevet 4. august 2020 For selv om man gjør det slutt, må allikevel barna ha samvær med den personen. Bare uten at man passer på at de er trygge. Anonymkode: 27442...7c0 3
Silva Pluvialis Skrevet 4. august 2020 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For selv om man gjør det slutt, må allikevel barna ha samvær med den personen. Bare uten at man passer på at de er trygge. Anonymkode: 27442...7c0 De får ikke samvær, i alle fall ikke uten tilsyn, om personen er rusavhengig, voldelig eller bedriver omsorgssvikt. 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #6 Skrevet 4. august 2020 7 minutter siden, Uatskillelig skrev: De får ikke samvær, i alle fall ikke uten tilsyn, om personen er rusavhengig, voldelig eller bedriver omsorgssvikt. Åjoda, det skjer. Min far fikk samvær med oss ungene uten tilsyn til tross for at vi meldte fra om både vold og overgrep. Anonymkode: 3d8a8...a4c 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #7 Skrevet 4. august 2020 6 minutter siden, Uatskillelig skrev: De får ikke samvær, i alle fall ikke uten tilsyn, om personen er rusavhengig, voldelig eller bedriver omsorgssvikt. Og om det er en stefar skal de ikke ha samvær. (Jfr 10-åringen som blir hakket på av mors kjæreste.) Anonymkode: 11f6f...8f4 2
Silva Pluvialis Skrevet 4. august 2020 Forfatter #8 Skrevet 4. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åjoda, det skjer. Min far fikk samvær med oss ungene uten tilsyn til tross for at vi meldte fra om både vold og overgrep. Anonymkode: 3d8a8...a4c Det er jo en grov svikt fra systemet. Har dere søkt om erstatning? 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #9 Skrevet 4. august 2020 2 minutter siden, Uatskillelig skrev: Det er jo en grov svikt fra systemet. Har dere søkt om erstatning? Ja, og vi kom ingen vei med det dessverre. Anonymkode: 3d8a8...a4c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #10 Skrevet 4. august 2020 Eller de som skriver at de selv har alvorlige psykiatriske lidelser, men er overbeviste om at de er en svært god mor. Anonymkode: 8dc87...a5b 8
Maaaddepaaadde Skrevet 4. august 2020 #11 Skrevet 4. august 2020 30 minutter siden, Uatskillelig skrev: De får ikke samvær, i alle fall ikke uten tilsyn, om personen er rusavhengig, voldelig eller bedriver omsorgssvikt. Det skjer jeg bodde hos min rusmisbruker mor i 13/14år, der rusmisbruk var hele tiden. Bekymringsmeldinger fra helsesøster, politi, lar, leger, skole ikke holdt. Og hvis det skjedde, åssen kan da samvær ikke skje? 4
SoWhat? Skrevet 4. august 2020 #12 Skrevet 4. august 2020 Nå er jeg enig i at barn skal reddes ut av slikt. Ingen barn skal oppleve vold og omsorgssvikt. Men jeg tipper denne tråden blir bombardert med kritikk og fordømmelse fra mange som tror de er "årets mødre" her 🙄 2
Silva Pluvialis Skrevet 4. august 2020 Forfatter #13 Skrevet 4. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og vi kom ingen vei med det dessverre. Anonymkode: 3d8a8...a4c 3 minutter siden, Maaaddepaaadde skrev: Det skjer jeg bodde hos min rusmisbruker mor i 13/14år, der rusmisbruk var hele tiden. Bekymringsmeldinger fra helsesøster, politi, lar, leger, skole ikke holdt. Og hvis det skjedde, åssen kan da samvær ikke skje? Jeg blir så lei meg når systemet ikke fungerer som det skal. Ingen skal oppleve vold, seksuelle overgrep eller rusmisbruk. Her er det jo politi og barnevern som har sviktet dere på det groveste. 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #14 Skrevet 4. august 2020 Foreldre uten selvinnsikt kommer ikke til å føle seg truffet av det du skriver, og det er vel de som ikke helt tar innover seg hvor skadelig det er å la barna vokse opp med utrygghet. Foreldre uten selvinnsikt og manglende modenhet tenker på barn som en forlengelse av seg selv, istedetfor hele, selvstendige og likeverdige mennesker. Når det er sagt, man kan være en god forelder med en diagnose. Det kommer an på fungeringsnivå, selvinnsikt og overskudd/ressurser ellers. Jeg håper ikke vi kommer dit at alle må ha feilfrie liv for å få lov til å få barn. Anonymkode: b54e9...df4 7
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #15 Skrevet 4. august 2020 43 minutter siden, Uatskillelig skrev: De får ikke samvær, i alle fall ikke uten tilsyn, om personen er rusavhengig, voldelig eller bedriver omsorgssvikt. Du må ikke være så naiv. Dette skjer jevnlig med mange, mange barn. Om mor (f.eks) holder tilbake samvær pga rus/omsorgssvikt er det hun som får barnevernet på nakken. Og dette skjer selv om barnevernet kjenner til alle sider av saken. Slik er lovverket. Anonymkode: 54db0...3ec 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #16 Skrevet 4. august 2020 En av (mange) grunner til at jeg ikke skal ha barn er pga at jeg aldri vil være i stand til å gi barnet en trygg oppvekst og trygt hjem. Ikke pga vold, rus eller annen mishandling, men pga at jeg fremdeles sliter og har alvorlige traumer fra min egen barndom. Bare å fungere godt nok til å jobbe og betale regninger er en seier for meg. Ikke få barn om du ikke setter de først over alt annet! Anonymkode: 124c9...a9d 7
Rant Skrevet 4. august 2020 #17 Skrevet 4. august 2020 11 minutter siden, SoWhat? skrev: Nå er jeg enig i at barn skal reddes ut av slikt. Ingen barn skal oppleve vold og omsorgssvikt. Men jeg tipper denne tråden blir bombardert med kritikk og fordømmelse fra mange som tror de er "årets mødre" her 🙄 Det er gjerne sånn om man føler seg angrepet. Tar det personlig og ser ikke poenget. Veldig synd. 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #18 Skrevet 4. august 2020 1 hour ago, Uatskillelig said: Jeg leser stadig her på forumet om mødre og fedre som sliter med alkoholproblemer, men som tror at barna ikke merker noe. Jeg leser om folk som er sammen med uberegnelige partnere som bedriver psykisk mishandling, og som samtidig sier at barna blir godt ivaretatt. Jeg leser om foreldre som er med en voldelig partner, men som likevel velger å bli selv om de har barn. Mange har på seg skylapper og lever i håp om at barna ikke skal merke noe. Barn er ikke dumme. De vet hva som foregår selv om de ikke klarer å sette ord på det. Vi alle har bare en oppvekst og en barndom. Vi får aldri den tiden igjen. Jeg klarer virkelig ikke å forstå hvordan noen kan la barna vokse i et traumatiserende miljø med begrunnelsen at de tror at barna ikke merker noe. Barna merker om de voksne er beruset. De ser at de voksne ikke har det bra. De senser høyt konfliktnivå. Forskning viser at det er omtrent like skadelig å være vitne til vold som å bli utsatt for det selv. Barn blir også traumatisert av de ser ser, vitner og hører - av mangelen på trygghet, av rusavhengige voksne - selv om de ikke selv blir utsatt for direkte mishandling eller overgrep. Omsorgssvikt er omtrent like skadelig, og kan endre hjernestrukturen og føre til forstyrret utvikling og tilknytning. Hvordan kan dere som er foreldre la barn vokse opp i rusmisbruk? Hvordan kan dere godta at partneren slår når barna ser på? Hvordan kan dere akseptere at barna blir vitne til psykisk mishandling? Jeg forstår at det er vanskelig å bryte ut av et forhold hvis man er sammen med en psykopat - hvis det å bryte ut setter hele livet til familien i fare - men, desto viktigere er det å ta kontakt med krisesenter. Jeg kan forstå at man kan miste hodet, bli knyttet til voldsutøveren og at det er ekstremt tøft å komme seg ut av - men hva med barna? Absolutt ingenting kan rettferdiggjøre å la barn leve med uberegnelige, ustabile, rusavhengige og/eller voldelige omsorgspersoner. Det er alltid de voksnes ansvar å beskytte barna mot traumer. Barn kan ikke beskytte seg selv. Vi kan ikke tillate oss å la flere barn vokse opp slik. Jeg vokste opp med grov omsorgssvikt, vold og utallige antall og typer krenkelser. Jeg ble født fordi foreldrene mine var ureflekterte og bare gjorde det man var ment å gjøre når man blir voksen; gifte seg og få barn. Det blir vanligere og vanligere å velge ut ifra hva man faktisk ønsker seg med vår generasjon. Men før fikk "alle" barn uansett om de hadde lyst på barn, likte barne eller hadde omsorgsevne. Konsekvensene er en altfor mange skadeskutte barn som ender som skadeskutte og dårlig fungerende voksne. Anonymkode: b54e9...df4 5
Silva Pluvialis Skrevet 4. august 2020 Forfatter #19 Skrevet 4. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldre uten selvinnsikt kommer ikke til å føle seg truffet av det du skriver, og det er vel de som ikke helt tar innover seg hvor skadelig det er å la barna vokse opp med utrygghet. Foreldre uten selvinnsikt og manglende modenhet tenker på barn som en forlengelse av seg selv, istedetfor hele, selvstendige og likeverdige mennesker. Når det er sagt, man kan være en god forelder med en diagnose. Det kommer an på fungeringsnivå, selvinnsikt og overskudd/ressurser ellers. Jeg håper ikke vi kommer dit at alle må ha feilfrie liv for å få lov til å få barn. Anonymkode: b54e9...df4 Foreldre uten selvinnsikt er kanskje de mest skadelige av alle. Jeg er enig med deg i at man kan være en god forelder på tross av en diagnose. Det er ikke diagnosen det går på, men omsorgsevnen. Er man rablende gal, fryktelig ustabil, utagerende, rusavhengig eller uforutsigbar, så sier det seg selv at man ikke bør få barn før man evt blir frisk. 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #20 Skrevet 4. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En av (mange) grunner til at jeg ikke skal ha barn er pga at jeg aldri vil være i stand til å gi barnet en trygg oppvekst og trygt hjem. Ikke pga vold, rus eller annen mishandling, men pga at jeg fremdeles sliter og har alvorlige traumer fra min egen barndom. Bare å fungere godt nok til å jobbe og betale regninger er en seier for meg. Ikke få barn om du ikke setter de først over alt annet! Anonymkode: 124c9...a9d Veldig fornuftig, helt enig! Det er for mange som får barn av egoistiske grunner og tenker ikke på barnas beste. Man må kunne tilby økonomisk, emosjonell og fysisk trygghet for barna. Anonymkode: f880d...d2d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå