Gå til innhold

Ordentlig gode kanelboller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker nøyaktig samme oppskrift som min mor, men når hun lager dem blir de saftige og luftige, mens mine blir litt tørre og ikke hever like mye. Hva er det jeg gjør galt, da? Gjør det på samme måte, bruker romtempererte ingredienser, elter først uten smør ti minutter, har så i mykt smør i terninger, elter ti minutter til (i maskin), og så hever.. Alltid nedtur 😕

Anonymkode: efdc6...ead

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du i samme mengde gjær som i oppskriften når du kaldhever over natten? 

Jeg har aldri fått det til.. Deigen hever absolutt ikke i det hele tatt 😕 

Hadde en halv pose tørrgjær ca, eltet deigen 15 minutter. Kjøleskapskald melk og smør. 

Anonymkode: 8b30f...39f

Skrevet

Når du har lagt over til lavkarbo for et par uker siden, og kommer over denne tråden...

#denfølelsen. 

Anonymkode: d3654...86f

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Bruker kanelsnurr-oppskriften fra Trines Matblogg, men med følgende endringe/ekstra tilsetninger:

Deigen:

850 g hvetemel 
5 dl yoghurt naturell/gresk yoghurt
1,5 dl melk (har melka oppi yoghurtbegeret, rører rundt for å få med all yoghurten)
1 ts salt
1/2 ts natron
1 ts vaniljeekstrakt
ellers som ved oppskriften.
Håndelter deigen i ca. 10-15 minutter (til den slipper bakebordet) før jeg tilsetter smørterningene. Etter at smøret er eltet inn, setter jeg deigen til heving i spiskammerset (rundt 12-15° C) til den er hevet til dobbel størrelse.

Fyllet:

250 g smør
150 g brunt sukker/rørsukker
1 ts salt
1 ss lønnesirup
1-2 ss lys sirup (fungerer sikkert også med mørk sirup, ta det du har)
1 ss vaniljesukker (NB! Ikke vanillin)
+ 2,5 dl grovt hakkede pecannøtter. 

Rører sammen fyllet til en noenlunde glatt masse. 

Når deigen er kjevlet ut, brer jeg smørsukkermassen over halve leiven, og strør pecannøttene over. Bretter over den andre halvdelen, og kutter "deigpakken" i 12 strimler. Hver strimmel kutter jeg så i to nesten helt opp til brettekanten. Snurrer strimlene om hverandre uten å dra for mye i de, og slår så knute. Steker de i ca. 12-15 minutter ved 220° C.

Kanelsnurrene blir store som bjørnepoter, veldig luftige, og med et kaloriinnhold som får FHI til å se rødt. :skya:

• Liker 1
Skrevet
På 3.8.2020 den 15.01, AnonymBruker skrev:

Jeg sluttet helt med den rull-pølse-skjære-skiver-måten etter at jeg oppdaget kanelknuter! Da blir de nydelige samme hva slags deig jeg bruker:) Også må man smøre godt på med smør/sukker/kanel. Ikke spar.

Anonymkode: 84100...d49

Også blir utseendet så mye stiligere:fnise:  

Anonymkode: 1ecf7...2fb

Skrevet
På 29.10.2020 den 12.44, AnonymBruker skrev:

Har du i samme mengde gjær som i oppskriften når du kaldhever over natten? 

Jeg har aldri fått det til.. Deigen hever absolutt ikke i det hele tatt 😕 

La deigen heve på benken en time før du har den i kjøleskapet over natten. Men det er ikke så viktig egentlig. 

Det viktigste er at de hever skikkelig når de kommer ut av kjøleskapet, før steking. Og det kan ta tid når deigen er så kald! 

Jeg har hatt boller på heving i 4 timer nå etter en natt i kjøleskapet. Deigen er laget med 2g tørrgjær, så det tar lang tid. Men gode blir de!

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg pleier å bake etter denne oppskriften på kanelsnurrer fra Opplysningskontoret for brød og korn - de blir alltid vellykket og aldri tørre. Baker dem litt større enn det som står i oppskriften for å få sånn kafé-størrelse på dem. De må steke litt lenger enn det står i oppskriften da, men blir utrolig flotte å se på. 

Anonymkode: db0e5...844

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...