Gå til innhold

Er det typisk norsk å like lakris?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virker sånn på smakstester fra andre land.

Anonymkode: 626a2...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, salt lakris er veldig skandinavisk. Det er en særegenhet vi har her, av en eller annen grunn. Jeg elsker det, mannen hater det, han er amerikaner.

Anonymkode: e45a6...667

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Salt lakris, ja. 

Anonymkode: 892cd...e8a

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, salt lakris er veldig skandinavisk. Det er en særegenhet vi har her, av en eller annen grunn. Jeg elsker det, mannen hater det, han er amerikaner.

Anonymkode: e45a6...667

Hmm så rart, jeg har aldri likt vanlig lakris, men synes den salte er god😅

Anonymkode: 626a2...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten reminder til lakriselskere:

Vær obs på lakrisinntaket. Litt er greit, men store mengder lakris, spesielt over lang tid, kan være skadelig. Lakris inneholder et stoff med en kortisonlignende effekt på kroppen, og gir over tid høyt blodtrykk og tap av kalium i kroppen. Ikke spis mer enn 50 gram lakris daglig. 
 

kilde: 

https://tidsskriftet.no/2002/03/klinikk-og-forskning/lakris-ikke-bare-sukkertoy

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å forklare noen møricanere hva "tyrkisk pepper" og "salmiakk smak" var for noen år siden... Det var mer eller mindre umulig i alle fall :fnise: Virket som veldig få av dem likte lakris i det hele tatt :vetikke:

Skulle ikke forundre meg om du har rett, TS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mange andre land liker de også lakris. Beste (rene) lakrisen jeg har smakt, lages i Calabria (Sør-Italia). 

Men saltlakris/salmiakklakris er særegent for oss her oppe i nord. 

Anonymkode: 464f6...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt lakris og salmiakksmak er jo så godt, men stemmer nok at dette er nordiske smaker.

(Hadde lavt blodtrykk en periode og fikk beskjed av legen om å spise lakris før vi prøvde legemidler - og det fungerte!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt lakris er ikke en typisk skandinavisk greie. Masse andre land som gafler det i seg. 

"Salty liquorice, salmiak liquorice or salmiac liquorice, is a variety of liquorice flavoured with the ingredient "salmiak salt" (sal ammoniac; ammonium chloride), and is a common confectionery found in the Nordic countries, Benelux, and northern Germany."

Anonymkode: 3b3e6...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Nå er det vel ikke andre land, enn de i Norden som selger salt-lakris, så vidt jeg vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Catalina Culès said:

Nå er det vel ikke andre land, enn de i Norden som selger salt-lakris, så vidt jeg vet. 

Og Nederland, pluss nord-Tyskland og de baltiske landene. :) Jeg syns det er en forferdelig oppfinnelse. :ler: Men søt lakris liker jeg veldig godt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at så mange liker salt lakris, synes det smaker helt grusomt 😅 Er veldig glad i søt lakris da. De fleste smågodt hyller har mange varianter med salt lakris, men få med søt, det er synd synes jeg.

Anonymkode: ddc95...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
7 minutter siden, Brunhilde skrev:

Og Nederland, pluss nord-Tyskland og de baltiske landene. :) Jeg syns det er en forferdelig oppfinnelse. :ler: Men søt lakris liker jeg veldig godt.

 

Ok :)

Jeg er motsatt liker mye bedre salt lakris enn søt lakris :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker all slags lakris, men jar inntrykk av at det er en nordisk ting. Island produserer helt fantastisk lakris!! 

Anonymkode: 39175...a3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes søt lakris er godt, Kick er noe av det beste jeg vet og de «rørene» i godt og blandet.

Salt lakris takler jeg ikke og skjønner ikke at folk synes er godt men, da kan de få ha sin salte i fred så kan jeg ha den søte for meg selv

Endret av Thjelp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakris og en del annet godteri nytes bare av folk i Norden. Prøv å gi lakris til en franskmann og du vil se grimaser du ikke visste var mulig å få til... 😈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Første gangen jeg smakte lakris var i form av lakrisis en gang i statene som liten. Den var svart så hele munnen min var svart etterpå! :laugh: 
ELSKER salt/ salmiakklakris! 🤤🥰

 

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER tyrkisk pepper... Som er dansk/finsk. Kanskje det er noe som ligger i det nordiske DNAet, for tyrkisk pepper har visstnok ingenting med Tyrkia å gjøre.

(Jeg skulle kanskje ikke skrevet det, før man vet ordet av det krever vel SJW at tittelen må forandres...)

Anonymkode: 8ea9e...a23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første lakrisen jeg smakte var sånne båter? Syns både konsistens og smak var veldig rart  😄 så fikk jeg salt lakris, og da ble jeg kjapt hektet! Det er så godt! Men nå liker jeg (kom på hva det het) lakrisbåter også. Faren er at en spiser til en blir kvalm. Ihverfall jeg. Klarer ikke å stoppe!  😄

Endret av SoWhat?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...