Gå til innhold

Jabbadabbaduus klisjéprosjekt - ned 7-10 kg og opp i fasthet.


Jabbadabbaduu

Anbefalte innlegg

Så starter jeg en dagbok her i håp om at den kan fungere som en slags motivasjon og hjelp i dette prosjektet mitt. Jeg skal gå ned 7-10 kg, og vil at det skal være en varig nedgang, denne gangen. 

Hvem er jeg?

Jeg er en kvinne på 39 år. Har to mindre barn, og er gift med en super mann. Jeg har vært tynn/slank hele barndommen, slank gjennom ungdom og tidlig voksenliv, men begynte plutselig å legge på meg lett da jeg var midt i 20-årene. Fikk konstatert PCOS og insulinresistens da jeg var 25, og gikk ned de 8-9 kiloene jeg hadde gått opp med hjelp av LCHF og Metformin.
 

Så gikk det ca 5 år, hvor jeg passet på å spise mindre av de raske karbohydratene. Holdt vekta sånn noenlunde. Jeg ble gift og fikk mitt første barn som 30-åring. Barnet vårt hadde noen helseproblemer i starten, og det første året var veldig tøft, og jeg begynte å legge på meg. Tror jeg er den eneste som legger på meg av å amme... Regner med det skyldtes en kombinasjon av mere dårlig mat, overspisning, stress og søvnmangel. Derfor var jeg et par kilo tyngre da jeg ble gravid og fikk barn nummer to et par år etter førstemann.
 

Begge ungene ble født med hastekeisersnitt, og magen fikk en hard medfart. Jeg har etter keisersnittene fått skikkelig «mageheng», til tross for at jeg bare la på meg 8 kilo i hvert svangerskap, og var normalvektig (såvidt innafor) ved start av begge svangerskapene. Etter andre fødsel la jeg på meg i kjent stil, og krøp meg opp på +7 kg. Tok tak da minsten var ca. ett år, og gikk ned de 7 kiloene igjen, men det varte ikke så lenge før de sakte men sikkert kom på igjen, med 2-3 kilo i tillegg. Så nå veier jeg 7-10 kg mere enn jeg helst vil. Er faktisk oppe på min høyeste vekt noensinne 😱

Onsdag begynte jeg på prosjektet, og jeg har gått ned en kilo siden. Det er nok mest vann, men fint likevel. Jeg kjører ikke noen egentlig diett, da jeg prøver å skape nye vaner som hindrer at jeg trenger å gå på diett eller slanke meg i framtida. Så jeg spiser færre kalorier, beveger meg mer, trener og spiser færre raske karbohydrater. Prøver å unngå mellommåltider, noe som betyr at jeg må være sulten. 😬😬😬 Ikke lett for en som reagerer på lavt blodsukker. Prøver å holde det jevnt, men samtidig tåle å være sulten innimellom. Det blir et prosjekt.

Jeg sykler 16 km hver dag i hverdagene til og fra jobb, og trener hjemme/løping/gåturer utover det.

Startvekt 29.07.20: 73 kg

Målvekt: ca.63-66 kg

1. uke, 06.08.20: 71,9 kg

2. uke, 14.08.20: 70,9 kg

?. uke, 07.09.20: 68,8 kg

?. uke, 18.09.20: 68,0 kg

Endret av Jabbadabbaduu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så har jeg forberedt lunsj til et par dager - starter på jobb etter ferie i morgen...

0DB1F853-56A3-4048-A71A-85F880E8AF74.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh hva har du laget? Så godt ut! 

 

Vi har samme målvekt 😄 hvor høy er du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, addict skrev:

Ooh hva har du laget? Så godt ut! 

 

Vi har samme målvekt 😄 hvor høy er du? 

Takk! Det er glass med salat. Har lagt ingrediensene lagvis, så holder de lenger. Det våte (dressing, feta) i bunnen, så kylling, så gulerøtter og resten av grønnsakene oppover :) Har forberedt til til to dager til, men fikk ikke tatt bilde av det. Synes det gjør det lettere med lunsjen når den er laget søndag...

Jeg er bare 162 cm, så tror jeg er litt lavere enn deg :) Jeg har en gang veid 53 kg (pga sport på høyt nivå i en periode) men da så jeg utrolig tynn ut, til tross for at det gir en BMI på 20. Jeg har fortsatt en kropp med mye muskler, er ganske så aktiv generelt, så mulig det spiller inn på hvor mye jeg «bør» veie. Folk  har kommentert at jeg ser «for tynn» ut når jeg kommer ned under 63 kg. Ikke at de skal blande seg i min målvekt, men jeg synes det er litt interessant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering. Jeg har holdt meg til planen kostholdsmessig, stort sett. Har gått mange lange turer, og utover det syklet 16 km om dagen siden start på jobb mandag. Angrer litt på at jeg ikke tok mål for en uke siden, for synes allerede jeg kan merke litt forskjell, selv om jeg fortsatt bare har gått ned ca.1 kg. Er det mulig på så kort tid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2020 den 11.02, Jabbadabbaduu skrev:

En liten oppdatering. Jeg har holdt meg til planen kostholdsmessig, stort sett. Har gått mange lange turer, og utover det syklet 16 km om dagen siden start på jobb mandag. Angrer litt på at jeg ikke tok mål for en uke siden, for synes allerede jeg kan merke litt forskjell, selv om jeg fortsatt bare har gått ned ca.1 kg. Er det mulig på så kort tid? 

Definitivt 😄😄 har gått ned over 1 cm i midja på mine beste uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.8.2020 den 9.56, addict skrev:

Definitivt 😄😄 har gått ned over 1 cm i midja på mine beste uker. 

Ok, så kan det jo stemme 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag. Veide meg i dag, fredag, i stedet for torsdag, da jeg glemte det i travelheten i går. Har gått ned en kilo til, og kjenner det godt på kroppen. To kilo ned vises rett og slett på den korte kroppen jeg har. Og det er jo deilig!

Jeg sliter litt med ikke å begynne å spise godteri etc. som belønning for vekttapet. «Nå har jeg vært så flink, så kan jeg unne meg litt sjokolade». Arrgh! Jeg kan spise sjokolade, altså, men ikke hver dag eller i tillegg til all den andre maten jeg spiser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jabbadabbaduu skrev:

69,8 kg i dag! Hei, 60-tall, så godt å se deg igjen!

Gratulerer!!! 😍🥳🥳🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

69,5 i dag. Det har gått litt tregt i det siste, tror det skyldes et par utskeielsesdager pga bursdag etc. Trodde egentlig jeg hadde utlignet det med p faste til kl.12 mange dager, og trene mer, men det virker ikke som om det funker så bra. Frustrerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fredag sa vekta 68.0 kg. Så det går nedover. Samtidig føler jeg meg egentlig mindre og mindre fornøyd med kroppen. I starten syntes jeg det var tydelig at jeg gikk ned, og at jeg så bra ut, men nå ser jeg hvor langt det likevel er igjen, selv om jeg har gått ned 5 kg. Mye vil ha mer, eller noe sånt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Jabbadabbaduu skrev (På 20.9.2020 den 21.00):

Fredag sa vekta 68.0 kg. Så det går nedover. Samtidig føler jeg meg egentlig mindre og mindre fornøyd med kroppen. I starten syntes jeg det var tydelig at jeg gikk ned, og at jeg så bra ut, men nå ser jeg hvor langt det likevel er igjen, selv om jeg har gått ned 5 kg. Mye vil ha mer, eller noe sånt?

Hvordan går det? 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...