Gå til innhold

Utbrent, tips til hvordan bli bra igjen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt utbrent, sliter med å komme tilbake for fullt. Har noen råd om hvordan bli frisk igjen?

Anonymkode: 86623...50e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det samme som en fysisk skade. Hvis du har belastet kneet ditt veldig hardt og ikke stoppet når kroppen trengte det, da får du til slutt belastningskade.

Da trenger kneet først og fremst veldig mye hvile og ro, bli brukt så lite som mulig den første tiden, men så begynne rolig med å belaste det litt og litt. 

Stressnivået ditt har blitt presset over max over lenger tid og da trenger du først og fremst helt ro. Reis på en hytte og let etter krabber under stenene. Kjøp perlebrett og lag mange ulike perle kunst. Pass en hund.

Altså. Slapp av og gradvis gå tilbake til det du pleier.   Vær sammen med riktige folk. 

Anonymkode: ce1e8...7cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må først godta at du er utbrent, og det er ikke lett. Tro meg, jeg er der selv.

Gjør et minimum. Er en dusj slitsom? Gjør det sjeldnere. Er matlaging noe som gjør det helt utslitt etterpå? Forenkle, bestill, lag større porsjoner på gode dager som fryses.

Du må ikke overbelaste. Gjør du det blir du ikke bedre. Jeg kan være sosial maks to ganger i uken, og det betyr at jeg får besøk eller besøker noen i maks 3 timer. Jeg tåler ikke lyd så godt lengre, og å dra ut på restaurant er helt utmattende. Ideelt sett skal du ikke gjøre såpass mye at du går i kjelleren etterpå. Pass på å ikke gjøre mye om du plutselig får litt energi, det er en kjent felle.

Vanskelig å gi deg råd uten å vite mer, men hvile er det du trenger, over tid.

Anonymkode: 91d50...2ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må først godta at du er utbrent, og det er ikke lett. Tro meg, jeg er der selv.

Gjør et minimum. Er en dusj slitsom? Gjør det sjeldnere. Er matlaging noe som gjør det helt utslitt etterpå? Forenkle, bestill, lag større porsjoner på gode dager som fryses.

Du må ikke overbelaste. Gjør du det blir du ikke bedre. Jeg kan være sosial maks to ganger i uken, og det betyr at jeg får besøk eller besøker noen i maks 3 timer. Jeg tåler ikke lyd så godt lengre, og å dra ut på restaurant er helt utmattende. Ideelt sett skal du ikke gjøre såpass mye at du går i kjelleren etterpå. Pass på å ikke gjøre mye om du plutselig får litt energi, det er en kjent felle.

Vanskelig å gi deg råd uten å vite mer, men hvile er det du trenger, over tid.

Anonymkode: 91d50...2ab

Stress gjør det så ille at jeg får akutt utmattelse. Sover dårlig om natten og har generelt lite energi. Usikker på hva som kan hjelpe, da det er vanskelig å slappe av. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært det i ca 10år, kommer aldri tilbake til energinivået jeg hadde.

Du må tenke helse, kosthold og litt trening. Spis kun ren mat, ikke ferdig mat. Lag mat selv fra bunnen av, kjøtt er en viktig næringskilde. Spis gjerne lever hver uke også, for god næring. Styrketrening gjør jeg 2-3 ganger i uka, dette hjelper helt sinnsykt mentalt for min del.

Stå opp til samme tid hver dag, det trigger søvn til natta igjen. Stå opp uansett om du har sover bare 2-3t.

Kutt ut stimulanter, alkohol/koffein/nikotin.

Hvil masse, slappe av. Ikke stress, ikke lag masse avtaler. Ta heller ting på sparket etter dagsform.

Du vil miste mange venner, men det er greit. Du må ta vare på deg selv, ikke delta på noe under press.

Jobb redusert, jeg jobber 50% nå. Dette er akkurat nok for meg.

Anonymkode: 94c6d...41c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

💖kan ikke hjelpe deg men håper du blir bedere snart. Sliter med det samme selv. Ta små steg, små seiere, meditasjon er fint og ikke så vanskelig  😊 

Anonymkode: 2dea8...48e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta meg selv i nakken fremover, selv om det koster mye. Dessverre har jeg en heftig høst foran meg, med klage på et vedtak og nye utredninger. Har egentlig ikke ork til det, men har ikke noe valg. 

AnonymBruker
Skrevet

Klem til deg. Er selv utbrent og har daglig omsorg for småbarn, og vet ikke helt om jeg skal le eller grine når fastlegen sender meg hjem med beskjed om å "kjenne etter grensene mine og hvile før du blir sliten". Goddag mann, økseskaft.

Så jeg håper egentlig bare at det hjelper at tiden går. At det sakte normaliserer seg. Prøver å gjøre minimalt av alt som ikke må gjøres, men det føles helt ærlig litt meningløst når det er så mye som ikke kan velges bort.

Anonymkode: a7d8b...84b

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klem til deg. Er selv utbrent og har daglig omsorg for småbarn, og vet ikke helt om jeg skal le eller grine når fastlegen sender meg hjem med beskjed om å "kjenne etter grensene mine og hvile før du blir sliten". Goddag mann, økseskaft.

Så jeg håper egentlig bare at det hjelper at tiden går. At det sakte normaliserer seg. Prøver å gjøre minimalt av alt som ikke må gjøres, men det føles helt ærlig litt meningløst når det er så mye som ikke kan velges bort.

Klem tilbake❤️ Noe sier meg at dette er noe man ikke prioriterer i helsevesenet?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du legen burde gjort annerledes? 

Anonymkode: 369b5...4cf

Gjest WhisperingWind
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stress gjør det så ille at jeg får akutt utmattelse. Sover dårlig om natten og har generelt lite energi. Usikker på hva som kan hjelpe, da det er vanskelig å slappe av. 

Psykolog.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, WhisperingWind skrev:

Psykolog.

Hva kan en psykolog gjøre? Enda flere å forholde seg til og mer stress. Stoler ikke på de heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta livet mest mulig med ro ❤️

Anonymkode: 35fb3...6d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utbrent for ni år siden, og kommer aldri tilbake til den arbeidskapasiteten jeg hadde. 

Mitt beste tips er å lære seg å innfinne seg med situasjonen, aenke tempoet og akseptere at man ikke får gjort alt man ønsker eller med den kvaliteten man ønsker. Jeg synes det er vanskelig å akseptere.

Anonymkode: 1408a...fbe

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hva kan en psykolog gjøre? Enda flere å forholde seg til og mer stress. Stoler ikke på de heller. 

Å bli utbrent er nettopp en psykisk greie. 

En psykolog vil kunne hjelpe deg ved å gi deg verktøyene du trenger for å håndtere stress og få deg til å se hva endringer du kan gjøre mht livet ditt vedrørende venner, arbeid, krav til deg selv osv så du kan bli bedre og endre ting så du ikke går på en ny smell. 

Utbrenthet kan fort gli over i depresjon og angst. 

Og er du utbrent og ikke får hjelp et det større sjanse for tilbakefall og større sjanse for at man aldri kommer seg tilbake til den en var. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan hjelpe deg å sette ord på ting, ha noen å snakke med utenfor dine venner/familie kan være greit. Men for min del så ble det 2-3 ganger bare, ble bare repetering. Tipset er å hjelpe seg selv....som jeg skrev lenger opp her. Jakt etter info selv, internett har masse gode tips.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klem tilbake❤️ Noe sier meg at dette er noe man ikke prioriterer i helsevesenet?

Psykisk helse er ikke prio i helsevesenet, sykdommer som er "skjulte" er heller ikke noe andre forstår. De fleste mennesker forstår ikke andre sine behov, at noen kan bli utbrent.

Anonymkode: 94c6d...41c

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, WhisperingWind skrev:

Å bli utbrent er nettopp en psykisk greie. 

En psykolog vil kunne hjelpe deg ved å gi deg verktøyene du trenger for å håndtere stress og få deg til å se hva endringer du kan gjøre mht livet ditt vedrørende venner, arbeid, krav til deg selv osv så du kan bli bedre og endre ting så du ikke går på en ny smell. 

Utbrenthet kan fort gli over i depresjon og angst. 

Og er du utbrent og ikke får hjelp et det større sjanse for tilbakefall og større sjanse for at man aldri kommer seg tilbake til den en var. 

Har ikke troen på at en psykolog er det rette for med akurrat nå. Jeg må bare ta tiden til hjelp. Det er ikke så lett å samle tankene og ta hensyn til egen kropp, når det er ferie og alle er hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan symptomer har du, Hi?

Anonymkode: d109f...357

Gjest WhisperingWind
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke troen på at en psykolog er det rette for med akurrat nå. Jeg må bare ta tiden til hjelp. Det er ikke så lett å samle tankene og ta hensyn til egen kropp, når det er ferie og alle er hjemme. 

1 time hos psykolog er bedre enn årevis med depresjon og muligens ufør. 

Utbrenthet er det mange som har driti seg ut på med å tenke "at det går sikkert over" 

Om du ikke mener du er utbrent, men bare sliten er det en annen sak. 

Tegn på utbrenthet

Når man beskriver utbrenthet, er det tre begreper som er sentrale:

Følelsesmessig utmattelse

Følelsesmessig distansering

Redusert personlig yteevne

Andre typiske kjennetegn kan være:

Hodepine, anspente muskler, trykk over brystet, hjertebank, kvalme eller svimmelhet.

Forandret søvnmønster - du sover mer eller mindre enn før.

Forandret appetitt.

Problemer med mage/tarm.

Du blir lett syk.

Fremmedgjøring av jobbaktiviteter.

Tretthet og slitenhet på jobb og når arbeidsdagen er over.

Tap av arbeidsglede. Negativ eller frustrert i forhold til arbeidet du gjør, arbeidsplassen og kollegaer.

Fysisk slitenhet. Orker ikke å gjøre mye på fritiden.

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Har sjølv opplevde å  bli utslitt, og det var før ordet "utbrendthet "  blei satt på dagsorden, og de ferreste viste hva ordet  betydde.   Utbrendthet er ein diagnose som tilsvarer det å vera utslitt.    Utslitthet er noe som  råker ein stor del av befolkningen hvert år. og årsaken kan vera nokså samansatt, og  ikkje ein prioritert oppgave i helsesektoren.    

Ein profilert arbeidspsykolog hevder  at bedrifter må bli langt  flinkere å utnytte hele arbeidstokken fremfor bare noen.  Dette er eit  utsagn mange bør ta til etterrettning, og som kan  overføres  til flere  arbeidsoppgaver i dagleglivet, og det handler m.a. samarbeid.            

Folk rundt meg hevdet "han" var nok  sikkert bare lei av   jobben, eller det kunne vera ein  nerve-og mental lidelse.    Følte  meg plutseleg utstøtt  av arbeidskolegaer, venner ,  og  øvrige nettverket  rundt meg.     Ja, eg følte rett og slett at problema som råka meg  blei brukt mot meg,  og mange så på meg med argusøyne.   Det er no engang slik at det er lettere å gå rundt å "hinke " på en jipset fot en det å føle seg mentalt utslitt.  Det oppsiktsvekkende var at mange av de eg møtte var personer eg viste hadde ridd på en medgangsbølge, men som seinere har møtt veggen.          

Er ein såkalt erkjær kar, pliktoppfyllende  som bestanding  hadde vansker for å seie nei , og ønskt å stille opp for såvel arbeidsgiver som andre rundt meg, og opplevde dødsfall i familien som eg hadde fortrengt, husbygging, familiforøkning m.m.  Kort sagt hadde en rekke usynleg problemer som eg hadde fortrengt.

Følte  at motivasjonen  var på topp, umetteleg energi, og ingen advarte meg, men forsøkte utvilsamt å  heller utnyttet meg, og opplevde aldri å få noe ros og positive tailbakemeldinger.   Merket etterhvert at det blei eit ork å stå opp om morgenen, og at hode og kropp liksom skilte lag.    Det endte til slutt med kolaps, depresjon, angst, sjølvmortanker og positive tanker blei omsnudd til bare eit negativt tankekaos.     Oppsøkte en psykiater på eget initiativ, og fekk der eit handlenett fylt opp m/ piller  som nokså fort endte i søpla.  

En god arbeidskolega oppfordret meg å bli med på  sykkelturer , gå på fjellturer, m.m , og noe  som etterhvert  avslørte av kondisen  min lå på eit veldi lavt nivå.  Sakte med sikkert begynte denne aktiviteten å gji uttelling, og motivasjonen og livsgleden kom tilbake.   "Begynte etterhvert å  innsjå at ein kan ikkje lære andre å kjenne før ein har lært seg sjølv å kjenne"   

Ingen tvil om at er ein i dårleg fysisk form så takler ein også dårleg eit fysisk press, og det er ien samanheng mellom fysikken og kjemien.   Min oppfordring til dem som er utslitt (utbrendt) er å ha fokus på fysikken, og gå turer i skog og mark.    Gjøre det ein har best lyst til å gji F...n i omgivelsene, og tenk "kun på deg sjølv"      

Endret av Anonym Bruker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...