Gå til innhold

Voldsom vektøkning

Fremhevede innlegg

Skrevet
Og når alternativet er å være overvektig, synes jeg ikke det er noe stort offer å for eksempel måtte stå opp en time tidligere om morgenen for å gå tur. Det er snakk om prioriteringer.

Selvfølgelig er det for de aller fleste snakk om prioriteringer. Hadde disse prioriteringene vært lette og kostet lite, ville det ikke vært så mange overvektige.

De fleste av oss vet ALT om hva man bør gjøre det. Hadde det vært så himla enkelt å ta seg i nakken og gjøre det, ville man ikke vært tykk. Har man ikke motivasjon, kommer man ikke langt. Det er derfor jeg er litt opptatt (for min egen del) av realisme mht gjennomføringen av ting.

Videoannonse
Annonse
Gjest Trådstarter Lene23
Skrevet

En liten kommentar: Er helt enig i og si at det er altfor mye og veie 85, når man er 168, men det er ikke dermed sagt at du er smellfeit! Selv sliter jeg med og få folk til og ta meg alvorlig når jeg sier jeg slanker meg. Veier ca 78 kilo selv.

Jeg trengte den kommentaren:) Ser ikke på meg selv som smellfeit, men er likevel altfor stor. Resulterer i at jeg gjemmer meg bort... Men det er sant det du sier, vekt baseres på langt mer enn synlig fett! Muskulatur, benbygning, etc.

Lykke til:)

Gjest Trådstarter, Lene23
Skrevet
trening er selvsagt viktig, det gjelder uavhengig av vekt, egentlig. men hvordan er kostholdet ditt? kanskje du kan snakke med noen som kan mye om kosthold, og som f.eks. kan hjelpe deg å sette opp en plan?

spiser du lite og ofte(som du bør gjøre) eller sjelden og mye, eller kanskje ofte og mye?

:)

Jeg har ikke vurdert å få profesjonell hjelp, men det er jo en genuin mulighet til å få kunnskap både om seg selv og mat. Problemet mitt har vært størrelsen på porsjonene. (Som en annen har kommentert, jeg har alltid gått for "halvparten", uten å tenke over at menn trenger langt mer energi enn damer!)

Skrevet
- annenhver morgen før frokost går du en times tur (relativt hurtig gange)

Uaktuelt for meg, da blodsukkeret ligger under jorda på det tidspunktet. Men funker sikkert for noen?

Skrevet
Nå kan det jo selvfølgelig være at trådstarter er morgenfrisk som bare det..

Eller ikke! haha

Gjest Guest
Skrevet
Et velkjent problem... her er endel overflødige kg som skal bort her også!

25 kg ca... uff...

Har ikke tall på hvor mange ganger eg har begynt på 'et nytt liv'..

Har tatt meg isammen atter en gang og er begynt på ny giv nå.

Skaff deg en trimsykkel!

Det har jeg gjort, og eg merker STOR forskjell allerede etter liten stund.

Sammen med riktig kosthold, så funker det veldig bra på meg hvertfall.

Det er bare det å holde ut, å ha selvdisiplin..

Eg SKAL klare det denne gangen!!

"men har ikke selvtillit til å begynne å trene. Føler meg så enorm." sier du

Eg føler det på samme måten, eg kommer ikke til å gå på noe treningssenter, det klarer eg ikke...

Så derfor er en trimsykkel et glimrende alternativ.

Vi har også tredemølle, lånt fra sambo sin jobb. Men en sykkel er et billigere alternativ.

Varièr treningen med å gå tur av og til. Har du Mp3 spiller?

En glimrende "følgesvenn" når en er ute og går!

Ta tiden til hjelp, selv så blir eg så utålmodig når ting går så tregt, helst skal kiloene renne av i et forrykende tempo, men det beste er å bruke lang tid på det.

Er ikke alltid eg innser dette selv, men skal prøve å være mer tålmodig.

Sett deg delmål, ta 5 kg av gangen, gi deg selv en liten belønning på veien ned til idealvekten din!

Lykke til i kampen mot kiloene !  ;)

:klem:

Tusen hjertelig takk, og lykke til du også!

Skrevet

Ville bare takke alle for svar, og si at jeg er kjempemotivert! Noen råd funker nok ikke helt for meg, men det er likevel tanken som teller. En slik respons hadde jeg aldri forestilt meg.

Tusen takk alle! :klem:

Gjest Mito24
Skrevet

Hvordan har kjæresten din reagert på at du har gått 17 kg opp i vekt?

Gjest trimgjesten
Skrevet

Som det allerede er nevnt så anbefaler jeg at du kjøper deg en ergometersykkel. Er du seriøs, med ståpå vilje, og passer på hva du spiser, så burde du nesten være i mål rundt jul (egen erfaring). Sykling er utrolig effektivt og kondisen får et reelt puff den riktige veien.

Søk litt i "Kropp, helse og trening" gruppen og du burde finne mange svar.

Skrevet

flere som sier de ikke er morgenmennesker, klarer ikke gjøre noe på morgenen osv. og det ER sikkert noen som ikke klarer det, men mange klarer om de vil på lik linje med at man må ville begynne å trene for å sette igang.

jeg går rask gange en halvtime til jobb hver morgen, tar gjerne en banan eller ett glass juice og masse vann før jeg går. før jeg satte igang skikkelig trodde jeg aldri dette kom til å bli noe jeg klarte, men gud det er en deilig måte å starte dagen på når man faktisk begynner å kjenne at man blir bedre!

og med en halvtime hver dag merker jeg godt forskjell, på tross av at jeg spiser etter klokka seks på kvelden. ;)

jeg har også en sånn liten stepp-maskin som man trener enkelt på hjemme, det er helt supert om man f.eks. er litt tv-slave, så de dagene jeg ikke er på jobb, går jeg raskt på stepp-maskinen 35-40 min + tar mage og ryggøvelser. før frokost, så kan jeg sette meg ned å slappe av med god samvittighet etterpå.

og, jeg gidder ikke treningssentere så dette er en bra måte å få trent på og holdt seg i form på uten å måtte omgåes andre. ;)

trening, kutt ned litt på måltidene om du spiser store posjoner og rolig på snopet, så vil jeg tro du ser ressultater.

spis saktere, så kjenner du at du blir mett, du trenger ikke bli stappmett du skal bare ikke være sulten.

Skrevet
bare så det er sagt; så er det ikke lenger anbefalt å gå tur før frokost. Det er nå bevist at man forbrenner mer fett med litt i magesekken ;)

Jeg kjenner meg godt igjen i ditt problem, gjorde samme tabben selv. La på meg 30kg på noen år( Litt sykdom, men mye kosthold og livsstil). Men uansett tøft å få de av seg igjen. Ikke gi deg før du har begynt! Les boka til drPhil, den har jeg nytte av ihvertfall.

lykke til!!

Hvor har du fått tak i den drPhil boka... har sett mange bra program med han og han er veldig flink til å vise dem på tv... Får enn kjøpt den på Norsk.. er litt dårlig i engelsk ama... :tristbla:

Gjest Guest
Skrevet
Hvordan har kjæresten din reagert på at du har gått 17 kg opp i vekt?

Han synes jeg er like flott. Det er genialt, men samtidig ikke! :)

Gjest Tjukka
Skrevet

Typisk det der du. Med kjærligheten kommer kiloene.

Jeg var slank som et siv.....drømmer meg bort :forvirret:

Det ble fort 5,10 og så kom det 20 kilo. Det bare snek seg på.

Jeg synes det var behagelig å skifte til joggebukse etter arb.tid. Det er et av de skumleste plagg du kan ha i hus. Det var det første jeg fjernet.

Så byttet jeg ut alt som het brød og andre matvarer med stivelse.(mel,poteter)

Spiste kun grovt rugbrød, morgen,lunc og kvelds.

sauser ble laget av maisenna.(mye mindre mengder)

Sukker er vel et stikkord også.

ved riktig mat, så forsvinner faktisk lysten på sukker og noe ekstra godt.

Jeg har vel aldri spist så mye noen gang, som da. var aldri sulten.

Middag ble i mindre mengder. Bare ikke slik blandingsprodukter.(eks pølser)

jeg gikk ned 28 kilo på et år. jeg gikk inn fr det og klarte det. Hurtig vekttap kan du glemme, det vil fort komme tilbake da.

Ikke trimmet jeg spesielt heller. Ble en gåtur eller to på dagen. Husk drikk mye vann.

Når man begynner og fokusere så mye på mat,trim og beg å jage etter vekttap,ja da tror jeg håpløsheten kommer fort.

Skrevet

Jeg har alltid trent mye og hatt "fin" kropp. På grunn av endring i livssituasjon og en vanskelig periode, er jeg nå mye større enn jeg trives med (og ute av form!). Har ikke trent regelmessig på 4 (!) år.. .Jeg skal ned 10-15 kilo (er mer opptatt av form enn kilo) og har følgende oppskrift:

- Spise regelmssig og normalt. Jeg har en livsstil som gjør at jeg ikke greier å følge dietter o.l, reiser mye i jobb, mye på hotell osv og det forkludrer mye. Men jeg er Fedon-inspirert og kutter på karbohydrater og usunn mat/snacks. Unner meg vin og peanøtter i godt selskap :) Prøver å spise frokost, lunsj, MELLOMMÅLTID FØR MIDDAG - KJEMPEVIKTIG, middag og kvelds (eple, knekkebrød eller annet "lett")

- Gå raskt og lenge 4 ganger i uka. Da går jeg med "rak" rygg, vrikker på rompa, kjenner at jeg bruker bena, går i terreng og med iPod (glimrende, tid og sted forsvinner).

- trener styrke hjemme etter gåtur. Trener da rumpe (2 øvelser), mage, forside lår, bakside lår og armhevinger (greier bare 5 x 3 når jeg står på knærne enda, men det går fremover :) )

- flytte TV fra stue til kjellerstue!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hva skal du gjøre i stua hvis du ikke skal se TV. Utrolig hvor mye tid dette har frigjort, og hva bruker jeg tiden til? Jo, jeg må da gjøre ting i huset, er aktiv, kjeder meg og vips så går jeg tur istedet.

Jeg tror ikke det finnes noen fasit, det viktigste er å legge opp et løp man kan følge lenge etter at man gikk ned de kiloene man ville miste. Etter x antall kurer og skippertak er det min viktigste lærdom.

Skrevet
Jeg er enig i at det kan være slitsomt å venne seg til å spise på tidspunkter som virker merkelige til å begynne med, men det er slett ikke umulig. Og når alternativet er å være overvektig, synes jeg ikke det er noe stort offer å for eksempel måtte stå opp en time tidligere om morgenen for å gå tur. Det er snakk om prioriteringer.

Hallo! One size doesn't always fit all...Jeg staar opp kvart paa seks om morgenen - neimen om jeg ville staatt opp kvart paa fem for aa trene! Det viktigste er faktisk ikke NAAR man trener, men AT man trener. Det er rimelig godt kjent.

Synes folk burde vaere litt mindre doemmende og arrogante. Det er ikke alltid snakk om prioriteringer, men om sunn fornuft! ;)

Skrevet
Hvor har du fått tak i den drPhil boka... har sett mange bra program med han og han er veldig flink til å vise dem på tv... Får enn kjøpt den på Norsk.. er litt dårlig i engelsk ama...  :tristbla:

Den kom på norsk i fjor og du får den i alle bokhandlere (har de den ikke kan de bestille den til deg). Kokeboka har også kommet på norsk. Masse god mat!

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har problemer med å ikke spise etter kl. 18 eller 19. eller hva som anbefales jeg, rett og slett fordi jeg er et skikkelig B-menneske som ihvertfall er oppe til halv ett hver dag. Jeg blir så utrolig sulten utpå kvelden, må bare ha noe mat! Hater å legge meg på tom mage jeg.

Gjest gjest1
Skrevet

Vil bare si at jeg har vært i samme situasjon som trådstarter.

Er selv 169 cm høy og veide ca 65 da jeg ble sammen med mannen min.

2 år senere veide jeg 82 og så IKKE bra ut og følte meg vel deretter selv om man kan skjule en god del med klær.

Mitt beste råd er å komme seg i aktivitet. Selv begynte jeg i en jobb hvor jeg var på beina hele dagen så jeg fikk mye gratis der. Sluttet i denne jobben og begynte da å gå til min nåværende jobb, ca 20 min hver vei. I tillegg kuttet jeg ut brus og spiste godis kun i helgene i moderate mengder. Dette gjorde underverker for meg og kiloene gikk egentlig ganske så greit av.

Det er flott at kjæresten din liker deg som du er men tenk heller på din egen helse. Og jeg er sikker på at du vil føle deg mye bedre med deg selv om du tok at noen kilo.

Lykke til :)

Gjest Trådstarter Lene23
Skrevet

Jeg vil takke ALLE som har lest og svart på tråden min, det har betydd enormt mye for meg! Det har vært godt som gull å vite at det er flere i min situasjon, og de som ikke er det, har hatt innsikt nok til å vite hva de snakker om. (De fleste, hehe.)

Kan til informasjon fortelle at jeg er kommet godt i gang med livsstilsendring, og at jeg er motivert til å fortsette i samme spor! Vekten er på vei ned og humøret mitt på vei OPP.

Gjest Guest
Skrevet
Hvor har du fått tak i den drPhil boka... har sett mange bra program med han og han er veldig flink til å vise dem på tv... Får enn kjøpt den på Norsk.. er litt dårlig i engelsk ama...  :tristbla:

Boka heter "aldri mer vektproblemer"- 7 nøkler til varig vekttap av dr phil McGraw :klappe::klappe::klappe: Den er super! Lykke til! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...