Gå til innhold

Spleis.no. Sett noen rare eller unødvendige spleis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Adobyen skrev (På 30.7.2022 den 4.20):

Det var noen med dårlig råd som ønsket 4000 kr for å kjøpe en gravlykt til pynt på sin mors grav. 
jeg tror aldri at jeg har sett en gravlykt til en så høy pris noen gang.

Skal man kjøpe de som følger med til gravsteinen, så er det rundt den prisklassen der

Anonymkode: 14e76...e9e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 30.7.2022 den 1.26):

Jeg fikk opp en spleis i feeden min i dag hvor en person tigget etter penger til å beise hytta. Sammen med en lang og tåredryppende historie om hvor dårlig råd han hadde. 

Hva er den dummeste spleisen du har sett? 

Anonymkode: 78d3d...b4c

Har ikke sett mange spleiser men den ene var ei som ville ha penger til å ta motorsykkel lappen.. 

Vet ikke om jeg har missforstått dette med spleiser skikkelig, for jeg trodde en Spleis var for trengende. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæledyrspleiser der de ikke har hatt forsikring er jo en selvfølge, men jeg blir likevel glad for at noen gir, for det er jo levende dyr det er snakk om, så bra at de får hjelp… Så er det jo ekstremt mye forsikringer ikke dekker og ofte dekker det lite eller lav forsikringssum, lg det forstås jo. MEN noe av det dummeste jeg ser er de som ber om spleis til veterinærregninger på 5000… Altså hvorfor skal «vi» betale det for deg? Da får du deg en avbetalingsplan eller selger unna litt ting, spør familie/venner om et lån, setter av litt penger eller prioriterer litt annerledes… Skjønner at det er uoverkommelig å skrape sammen 60.000 men 5000??? Og det er jo ganske godt kjent nå at alle bør ha en liten buffer… 

Enig i at den spleisen på en hvalross statue var helt idiot, for som det nevnes her så er det så mye annet det kunne blitt brukt til, hjelpe dyr som faktisk lever for eksempel, men samtidig så synes jeg på en måte tanken og handlingen og oppstyret rundt er bra, for det viser at vi faktisk er imot måten ting ble gjort på og at det faktisk blir blest, reaksjoner og at folk bryr seg om slikt. Det blir et slags prinsipp. Men det kunne kanskje blitt gjort på en annen måte enn en statue. 

Anonymkode: c5e10...6b6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kjæledyrspleiser der de ikke har hatt forsikring er jo en selvfølge, men jeg blir likevel glad for at noen gir, for det er jo levende dyr det er snakk om, så bra at de får hjelp… Så er det jo ekstremt mye forsikringer ikke dekker og ofte dekker det lite eller lav forsikringssum, lg det forstås jo. MEN noe av det dummeste jeg ser er de som ber om spleis til veterinærregninger på 5000… Altså hvorfor skal «vi» betale det for deg? Da får du deg en avbetalingsplan eller selger unna litt ting, spør familie/venner om et lån, setter av litt penger eller prioriterer litt annerledes… Skjønner at det er uoverkommelig å skrape sammen 60.000 men 5000??? Og det er jo ganske godt kjent nå at alle bør ha en liten buffer… 

Enig i at den spleisen på en hvalross statue var helt idiot, for som det nevnes her så er det så mye annet det kunne blitt brukt til, hjelpe dyr som faktisk lever for eksempel, men samtidig så synes jeg på en måte tanken og handlingen og oppstyret rundt er bra, for det viser at vi faktisk er imot måten ting ble gjort på og at det faktisk blir blest, reaksjoner og at folk bryr seg om slikt. Det blir et slags prinsipp. Men det kunne kanskje blitt gjort på en annen måte enn en statue. 

Anonymkode: c5e10...6b6

Enig, jeg synes avlivningen av Freya var totalt unødvendig, men å sette opp en statue av henne er tåpelig, korttenkt og gjør bare vondt verre. Pengene kunne heller ha blitt brukt til holdningsskapende arbeid blant folk, slik at det ikke skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Skal man kjøpe de som følger med til gravsteinen, så er det rundt den prisklassen der

Anonymkode: 14e76...e9e

Det er vel fremdeles vanlig med enkle gravsteiner uten slike tilbehør?  Jo da, jeg vet at det brukes ekstremt høye summer på eksklusive gravsteder, men hva er poenget?  Det er noe vedkommende over tid kunne spart opp penger til hvis det var så viktig vel.  Men spleis er lovlig og frivillig, så jeg har ikke noe med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (På 30.7.2022 den 4.42):

En influencer som opprettet spleis for å dekke advokatutgifter til et søksmål mot kommunen. I og for seg greit, men det ble helt hodeløst i det vedkommende svei bort alle pengene på vill shoppinggalskap. Enda verre ble det da vedkommende gråt på sosiale medier over å ikke ha råd til sakkyndig til 60.000kr, mens hun hadde fått inn over 80.000kr på tre tidligere spleiser, hvor 60.000kr av pengene ikke var redegjort for. Så reiste personen på ferie, på bingo, kjøpte snus og monster, ny plante til flere hundre kroner 🙃🙃

Det finnes ikke dumme spleiser, så lenge det finnes idioter som er villig til å gi til dem. Men dette her blir for dumt; når pengene ikke engang går til det de var ment for. 

Anonymkode: 6ecde...962

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Forundret.. said:

Har ikke sett mange spleiser men den ene var ei som ville ha penger til å ta motorsykkel lappen.. 

Vet ikke om jeg har missforstått dette med spleiser skikkelig, for jeg trodde en Spleis var for trengende. 

Det er faktisk helt lov å opprette spleis for hva som helst, så lenge det ikke er noe ulovlig. På spleis.no står det nevnt eksempler på ting man kan ha spleis for, f.eks. bursdagsselskap eller drømmen om et-eller-annet som skal realiseres. Ingen steder står det spesifisert at det må være til spesielt trengende.

Anonymkode: 066f2...3dd

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2022 den 1.34):

Så en som hadde lyst til å dra til Tyrkia for å hilse på niesa si. Ikke den verste, men når andre legger ut spleiser for å få kjæledyrene sine til å overleve eller fordi de faller mellom stoler i helse-Norge, er det litt spesielt. 

Det er forøvrig en greie som irriterer meg, antall folk som skaffer seg dyr uten forsikring og som deretter må ty til tigging for å kunne ta vare på dyrene sine. Hvis det er noe forsikringer ikke dekker, det går over forsikringssum eller lignende er det en helt annen sak, men hvis man ikke har 5000 kr til veterinær, har man heller ikke råd til å ha dyr.

Anonymkode: 7c49c...9c1

Nå har jeg aldri tigget på spleis eller andre steder, men ikke alltid forsikring på dyr er mulig/lønner seg

Adobyen skrev (På 30.7.2022 den 4.20):

Det var noen med dårlig råd som ønsket 4000 kr for å kjøpe en gravlykt til pynt på sin mors grav. 
jeg tror aldri at jeg har sett en gravlykt til en så høy pris noen gang.

Var den laget av gull og diamanter?

Adobyen skrev (På 6.11.2022 den 23.19):

Det er vel fremdeles vanlig med enkle gravsteiner uten slike tilbehør?  Jo da, jeg vet at det brukes ekstremt høye summer på eksklusive gravsteder, men hva er poenget?  Det er noe vedkommende over tid kunne spart opp penger til hvis det var så viktig vel.  Men spleis er lovlig og frivillig, så jeg har ikke noe med det. 

Gravstein betales normalt fra boet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Fru Uperfekt skrev (På 7.11.2022 den 1.00):

Var den laget av gull og diamanter?

Jeg vet ikke hva det var for noe, jeg bladde videre :) 

Fru Uperfekt skrev (På 7.11.2022 den 1.07):

Gravstein betales normalt fra boet

Dette var kun en lyslykt (gravlykt) som spleisen gjaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (På 6.11.2022 den 8.37):

Teddy-saken? Det verste var jo at folk gav penger over en lav sko... Skulle likt å se dem prøve å samle inn penger til en like farlig rottweiler eller schäfer🙄

Har lyst til å donere dem penger mot at de lover på tro og ære å holde seg unna alt som heter hunder, frem til de skaffer seg nødvendig kunnskap om dyr :regler:

Hun har jeg sett før i spleis. Håper alle sender trykker på "jeg stoler ikke på denne spleisen" eller hva det nå heter. For det er svindel

Anonymkode: dde53...521

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er faktisk helt lov å opprette spleis for hva som helst, så lenge det ikke er noe ulovlig. På spleis.no står det nevnt eksempler på ting man kan ha spleis for, f.eks. bursdagsselskap eller drømmen om et-eller-annet som skal realiseres. Ingen steder står det spesifisert at det må være til spesielt trengende.

Anonymkode: 066f2...3dd

Ja, det er det nok. Men i havet av trengende, folk som har mistet både hus og hjem. Livsledsager osv så synes jeg at det blir feil å tigge etter lappen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det plutselig veldig mange som vil "hjelpe" andre ved å opprette spleiser på vegne av folk som trenger hjelp. Og de lover å kjøpe inn mat og julegaver til andre. Hvis man klikker på profilen deres så har de haugevis av egne spleiser til bil, ferie, strømregning osv osv

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Annonse

Damen som valgte å ta opp forbrukslån, og så gi disse pengene til "tindler-svindleren" 

Man er vel nødt til å være passe IDIIOT i hodet hvis man velger å gi bort så mye penger til noen de bare har kjent i noen få uker. Så det er ganske patetisk å forsøke å skrape sammen oppmerksomhet / sympati, og få andre til å betale for hennes egne forbrukslån gjennom Spleis.    

Anonymkode: a57ee...f91

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spleis men gofundme. En av deltakerne på My 600 lbs life, som fikk avslag på operasjon fordi hun ikke klarte å gå ned nok til at det var forsvarlig med fedmeoperasjon. Så hun opprettet en innsamling for betale operasjonen selv. Fikk vel inn $100 eller noe. At det er svært få som operer så overvektige, en av dem kirurgen som operer i programmet, tenkte hun visst ikke på. Hun var en personlig tragedie, ingen tvil om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 30.7.2022 den 1.30):

Ah… er medlem i en spleisgruppe på fb. Mest for underholdningens skyld.

Dummeste må være han som startet en spleis for å kjøpe ny vaskemaskin. Mange fant linker til finb med gode vaskemaskiner som ble solgt billig, og flere tilbød seg å gi en til han gratis. Da ble det balluba.. Han ville ikke ha en brukt vaskemaskin må skjønne. Han ville ha en ny!

Anonymkode: 6d283...a75

Sikkert på sida her og godt mulig han her bare var en dust, men jeg kan ikke kjøpe brukte hvitevarer hvor enn mye jeg måtte ønske det. Jeg er avhengig av innbæring av den nye og utbæring av den gamle, og det kan man bare kjøpe ved kjøp av nye hvitevarer. 

Anonymkode: 52d23...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slektning som ba om penger og gaver til jul fordi hun er fattig. Fakta er at hun mottar trygder og stønader tilsvarende en lønn på 600,000

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone83 skrev (På 6.11.2022 den 19.58):

En som tigget til reiseutgifter for sin bror pga han måtte frem og tilbake til sykehuset med sin sønn. Trist nok det, men hvorfor hjelper ikke familien med de hundrelappene?  Alle har gode jobbe og den ene søstera er i tillegg steinrik. 

Dette dekkes jo av Pasientreiser, så poenget med en Spleis her må være å gå med overskudd.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det er en teit spleis, men har et "dumt" spørsmål.

Ser ofte at det opprettes spleis til folk etter boligbrann fordi folk har mistet alt med begrunnelse om å kjøpe klær/leker. Disse spleisene blir ofte veldig høye. Har sett mange som har blitt mange hundretusen på kort tid. Jeg tar det for gitt at folk har innboforsikring. Får man ikke automatisk noe penger med forsikringsselskapet umiddelbart? Og f.eks hotellrom til man vet hvor man kan bo videre? Eller tar slike ting tid? 

Det samme gjelder når en person dør, så blir det ofte opprettet spleis for at den resterende familien skal ha råd til å bo i igjen i huset eller at barna får penger til sparekonto til utdanning/lappen/fremtidig arv. Har ikke alle en form for livsforsikring? Som utbetales til nærmeste ved dødsfall? 

Jepp, dumme spørsmål - men liker bare å forstå ting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...