Gå til innhold

Spleis.no. Sett noen rare eller unødvendige spleis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjente ei som tjente ganske bra, hadde alltid Chanel vesker, nyeste audi bil og fremsto rik. Hun kjøpte en pomeranian i tillegg til at hun allerede hadde en border collie og opprettet spleis for å samle inn 14.000 kr for en operasjonen hunden trengte?!?! Og hun fikk folk til betale, noe som var helt hårreisende for meg at folk gikk med på å betale henne det. For det første du har masse penger, for det andre hvis du ikke har de pengene så kan du selge noe av det du eier eller aldri skaffe deg en hund til som allerede koster masse….

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke hvordan enkelte av de som oppretter spleiser på Spleis, så åpenlyst fremstiller seg selv som narkomane osv.
Jeg gikk inn på fb-profilen til en fyr som har opprettet en Spleis for å kjøpe "jul mat og gaver" osv og han skriver at han "snylter på Nav" og legger ikke skjul på at han misbruker narkotika.

Men men..

Anonymkode: f6a0e...6fb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2020 den 23.50):

Dyr som trenger operasjon 🙄 

Anonymkode: b4b5e...8b5

Dette er det dummeste jeg ser. Har du ikke råd til hva enn dyret må trenge, ja nei da har du ikke råd å ha dyr da. Ferdig snakka. 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 5.59):

Var borte i en som trengte ny campingvogn 

Anonymkode: 4d6c9...170

Trengte ny campingvogn faktisk :fnise:

Hadde det vært vanlig å bo i campingvogn i Norge hadde jeg ikke reagert, men det er ikke vanlig og ikke en ting man trenger :D 

Anonymkode: a0efb...b1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 1.8.2020 den 21.17):

Jeg synes alle "Har så lyst på hund, men har ikke råd å kjøpe"-spleis er utrolig sært. Har man ikke råd til å kjøpe dyr, har man heller ikke råd å ta vare på den.

Anonymkode: 23d9b...54d

så to venninner som trengte hjelp til å komme seg på hundeutstilling i andre enden av landet.

alle spleisene i sommer om familier som SÅ sårt trengte en ferie til syden eller dyreparken og ba om både 20 og 30 tusen..

et annet vennepar trengte mange tusen for å komme seg på fisketur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men når de samme folkene legger ut "falsk" spleis etter spleis, for å få samlet inn mest mulig penger. Ser jo "vanlige" folk hvem disse menneskene er? Man kan vell da rapportere dem? Man kan jo ikke være anonym? Eller?

Anonymkode: 072d0...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte google litt for å sjekke at den fra Kristin Opsahl også var ekte. Tror det er lurt for de som oppretter slike spleiser å skrive litt mer om hvem de er og hvem pengene skal gå til slik at man unngår misforståelser. Også gjerne at pengene blir utbetalt direkte til de som skal ha pengene.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spleis men på crowdfunding. Oppdaget, at en eg kjenner til spurte etter 70000kr for å utdanning som byggmester

Dette er samme karen som var med og brøt seg inn hos meg. Stjal verdier og ødela for oppimot 400000kr. Penger eg ikke har sett snurten av. Kjenner eg blir kvalm.

Anonymkode: 58b20...0f2

• Liker 9
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå spleise til begravelse i enkelte tilfeller feks hvis jeg hadde dødd nå, da hadde ikke ungene klart å betale alt på sine deltidsjobber/studielån/lærlinglønn men hallo, de hadde ikke trengt enorme summer.

Jeg skulle vert ekstremt fattig før jeg hadde tatt imot penger på den måten og hadde det skjedd hadde jeg delt med andres som slet.

Anonymkode: 68f7f...feb

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes spleisen går FOR langt altså. Nå må folk slutte med den spleisen! Skjønner at det kan være fint å gå til familier som har en økonomisk dårlig stand og levekår, og de plutselig opplever plutselige dødsfall i nær familie. Men altså, dette blir jo urettferdig for noen som ikke har fått? Hvorfor skal folk legge til spleis, kan vi ikke heller bare leve som vi alltid har gjort?! Makan for ei tid vi lever i. 

Anonymkode: 809e8...98e

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/22/2023 at 12:20 PM, Mayaal said:

Kjente ei som tjente ganske bra, hadde alltid Chanel vesker, nyeste audi bil og fremsto rik. Hun kjøpte en pomeranian i tillegg til at hun allerede hadde en border collie og opprettet spleis for å samle inn 14.000 kr for en operasjonen hunden trengte?!?! Og hun fikk folk til betale, noe som var helt hårreisende for meg at folk gikk med på å betale henne det. For det første du har masse penger, for det andre hvis du ikke har de pengene så kan du selge noe av det du eier eller aldri skaffe deg en hund til som allerede koster masse….

Man kan ikke kvitte seg med Chanel-vesken, den skal jo hunden oppi. 😊🐕‍🦺👜

Anonymkode: 8cf33...25f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan ikke kvitte seg med Chanel-vesken, den skal jo hunden oppi. 😊🐕‍🦺👜

😆😅🤣

Anonymkode: 3aeed...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg syntes spleisen går FOR langt altså. Nå må folk slutte med den spleisen! Skjønner at det kan være fint å gå til familier som har en økonomisk dårlig stand og levekår, og de plutselig opplever plutselige dødsfall i nær familie. Men altså, dette blir jo urettferdig for noen som ikke har fått? Hvorfor skal folk legge til spleis, kan vi ikke heller bare leve som vi alltid har gjort?! Makan for ei tid vi lever i. 

Før døde mennesker og en stod for begravelse og alt selv. Har alltid gått greit det også. Spleis blir det samme for meg som å rulle ned vinduet når jeg kjører bil og rope til en tilfeldig person som går på fortauet; Hei du, du kunne ikke tenke deg å bli med å spleise på begravelsen til barnet mitt (eller andres barn)?

Anonymkode: f1de5...73b

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du mener at folk ikke skal bidra til spleisen fordi det er urettferdig? 

Helt sykt merkelig hvordan noen er blitt helt negativt besatt av denne spleisen og kommer med argumenter for hvorfor den bør stanses . Må jo mangle en skrue eller to. Kan jo ikke være annet enn misunnelse, uten tanke for hva disse menneskene går gjennom og uten å vite deres økonomiske situasjon.

De startet ikke denne spleisen selv altså. Finn deg noe annet å irritere deg over. Mye i verden er urettferdig vet du, mye du kan ta tak i.

Jeg håper de får inn mange, mange millioner. Blir sikkert litt vondt for deg det, men du jo bare slutte å oppdatere deg på den.

Anonymkode: cda61...baa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tenker dere om at man endrer mål for en spleis når det kommer inn mer enn forventet? Altså at man samler inn til ett bestemt formål og når det målet er nådd oppgraderes det kraftig? Tenker heller spleis burde vært lagt opp så innsamlingen avsluttes når man oppnår den summen som opprinnelig sto. Det sagt, så er det jo helt frivillig å gi, om noen har samlet inn til en behandling som koster 100 000 og fått inn en million og folk fortsetter å gi får det jo egentlig være deres egen sak. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter og begriper ikke at normale mennesker ønsker å motta penger fra fremmede. Hva har skjedd med nordmenn?? Før var det en selvfølge å greie seg selv. Nå er vi blitt en gjeng med pengegriske folk som håver inn der vi kan.

Anonymkode: 4281d...bfd

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker den veldedige innsamlingen Mads Hansen startet. Der økte de målet etter hvert tror jeg.

Anonymkode: 83708...396

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...