Gå til innhold

Svangerskapskontroll, frivillig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun skriver lenger ned at det ene benet ble mye større enn det andre, da er det helt riktig å få det undersøkt. 

Anonymkode: e001d...87b

Det er noe over halvparten av gravide opplever, skal de løpe ned legevakten? Og det står ikke dobbel størrelse. Ts kunne lett ha kjent at dette var vann, hun som har så god kontroll på egen helse. 

Anonymkode: 9b7d4...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er noe over halvparten av gravide opplever, skal de løpe ned legevakten? Og det står ikke dobbel størrelse. Ts kunne lett ha kjent at dette var vann, hun som har så god kontroll på egen helse. 

Anonymkode: 9b7d4...32f

Må du slutte. Det er anbefalt å få det sjekket om det ene benet har mer hevelse enn det andre. Akkurat dette har jeg sett nok av på jobb. Skjønner ikke hva du kverulerer for. 

Anonymkode: e001d...87b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må du slutte. Det er anbefalt å få det sjekket om det ene benet har mer hevelse enn det andre. Akkurat dette har jeg sett nok av på jobb. Skjønner ikke hva du kverulerer for. 

Anonymkode: e001d...87b

Synes du burde fokusere på å få ts til å gå på kontroller, eller mener du hun er i stand til å vurdere egen helse?

Anonymkode: 9b7d4...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du burde fokusere på å få ts til å gå på kontroller, eller mener du hun er i stand til å vurdere egen helse?

Anonymkode: 9b7d4...32f

Jeg har allerede svart på det med kontroller. Men sitter du hjemme og ene benet begynner å hovne opp i større størrelse enn det andre, hjelper det lite å vente på neste kontrolltime. Da kontakter man legevakt og så vurderer de videre. 

Anonymkode: e001d...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du nevner glukosebelastningstesten? 

Beklager å si det, men det virker ikke som du har helt kontroll. Jeg ville absolutt fått med meg de siste kontrollene. Du vet ALDRI hva som kan skje! Tro meg, jeg vet...

Anonymkode: 1b3e5...a60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke bare med blodtrykk og urinprøver. Jordmor/lege foretar også sjekk med doppler, sjekker hvordan babyen ligger, om hodet er festet osv. Feks er prosedyren noe annerledes hvis fødselen starter med vannavgang og hodet ikke er festet.. da er det greit å kunne svare på slike spørsmål når man ringer føden. På kontroll kan man også oppdage vekstavvik. Ei venninne stagnerte og ble dermed sendt til en sjekk. Viste seg at morkaken hadde begynt å svikte, barnet fikk lite næring og hun måtte settes igang i uke 36. Kontroller er ikke bare for å sjekke svangerskapsforgiftning eller svangerskapsdiabetes. Det finnes andre ting som kan gå galt i et svangerskap og ved å gå til kontroll har man absolutt best sjanse for å oppdage eventuelle problemer før det er for sent.

Anonymkode: 5fd5a...899

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo frivillig, som alle andre medisinske undersøkelser, men jeg anbefaler på det sterkeste å gå på kontroll i tiden fremover. Som allerede nevnt; det er ting man ikke oppdager kun ved blodtrykk og urinprøve. 0 Er du redd for smitte, så bruk heller munnbind når du er på kontroll og vær nøye med håndvask, så er sjansen minimal. Dumt å risikere både ditt og barnets liv og helse fordi du er redd for å bli smittet.. 

Anonymkode: 5e148...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er i uke 35 er det ikke mange kontroller igjen før fødsel, 2-4. Er virkelig ikke noen vits å utsette på det siden det er noen av de viktigste kontrollene i svangerskapet...

Anonymkode: 7d2d1...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at svangerskap og fødsel ikke lenger har høy dødelighet i Norge og det er i stor grad fordi vi har svangerskapskontroller.  Tenker du at den kunnskapen du har overgår kunnskapen og erfaringen lege/jordmor har? 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var gravid i vår da smitten var som verst, og var veldig bekymret mtp smitte på legekontoret. Etter å ha snakket med legen om dette ordnet de det slik at jeg fikk time fra morgenen av før alle de andre pasientene kom. Det føltes trygt for meg. 

Jeg syns du skal gå til legen de få siste kontrollene som gjenstår. Jeg synes det var særlig viktig å få tatt symfysemålet for å få avdekt ev vekstavvik.

Anonymkode: e891a...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...