Gå til innhold

Svangerskapskontroll, frivillig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg er gravid i uke 35. 
jeg gikk jevnlig til legen de første ukene, tatt de blodprøvene som skal tas og vært på OUL.

Siden uke 25 har jeg ikke vært på kontroll, og heller ikke utført glukosebelastningstesten. 
har derimot vært på 1 privat ultralyd i uke 31 hvor jeg så at alt stod bra til, legevakt i uke 33 pga magesmerter som viste seg å bare være forstoppelse og legevakt i uke 34 pga hevelser i bena, som nå er borte og som kom av at jeg hadde sittet mye. Hadde litt utslag på proteiner i urin, men har testet hjemme og det er fortsatt +1, altså ikke steget.. og blodtrykket er fint. 

det jeg da lurer på, er det 100% frivillig å gå på kontroller fremover?

jeg har blodsukker apperat, blodtrykksmåler og urinstix hjemme, så kan teste meg selv og evt ta kontakt med legen om noe endrer seg, jeg kjenner også spark daglig.. 

Ser ikke helt vitsen med kontroller, da jeg kan sjekke det selv..og bor over 1 time unna legen.. har bare blitt «skremt» til at det kan gå som omsorgssvikt å ikke møte til kontroller, stemmer dette? 

Anonymkode: c908b...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei.

jeg er gravid i uke 35. 
jeg gikk jevnlig til legen de første ukene, tatt de blodprøvene som skal tas og vært på OUL.

Siden uke 25 har jeg ikke vært på kontroll, og heller ikke utført glukosebelastningstesten. 
har derimot vært på 1 privat ultralyd i uke 31 hvor jeg så at alt stod bra til, legevakt i uke 33 pga magesmerter som viste seg å bare være forstoppelse og legevakt i uke 34 pga hevelser i bena, som nå er borte og som kom av at jeg hadde sittet mye. Hadde litt utslag på proteiner i urin, men har testet hjemme og det er fortsatt +1, altså ikke steget.. og blodtrykket er fint. 

det jeg da lurer på, er det 100% frivillig å gå på kontroller fremover?

jeg har blodsukker apperat, blodtrykksmåler og urinstix hjemme, så kan teste meg selv og evt ta kontakt med legen om noe endrer seg, jeg kjenner også spark daglig.. 

Ser ikke helt vitsen med kontroller, da jeg kan sjekke det selv..og bor over 1 time unna legen.. har bare blitt «skremt» til at det kan gå som omsorgssvikt å ikke møte til kontroller, stemmer dette? 

Anonymkode: c908b...d6b

Kan også legge ved at hovedgrunnen til at jeg ikke vil dra er at jeg er redd for smitte. Holder meg bare hjemme, så vidt jeg er på butikken. Og tenker at det er unødvendig å utsette seg for smitte på et legekontor 6 uker unna termin, da jeg som sagt kan sjekke alt hjemme... men nysjerrig hva andre mener og om noen VET om det går utover noe..

Anonymkode: c908b...d6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er frivillig, men du kan ikke drive å løpe ned legevakten hver gang du er litt nervøs. Bedre at du går til jordmor og får ordentlig oppfølging. 

Anonymkode: 9b7d4...32f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke svangerskapsomsorg er lovfestet nei. 

Anonymkode: 69189...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror ikke svangerskapsomsorg er lovfestet nei. 

Anonymkode: 69189...c29

Men smittefaren er mye større på legevakt enn på et legekontor, så du er jo helt på bærtur. 

Anonymkode: 69189...c29

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trivelig.. så du velger helt selv. Men om det skulle skje noe selvom du føler du har kontroll hjemme vil du ta tillate deg selv? Tilfelle jordmor Kansje kunne oppdaget det? 
vet du at hode til bsby er festet bla? Kan jo være kjekt å vite før fødsel, eventuelt leie på baby

Anonymkode: 0e935...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men smittefaren er mye større på legevakt enn på et legekontor, så du er jo helt på bærtur. 

Anonymkode: 69189...c29

Jeg dro på legevakt pga akutte smerter i magen på kvelden, hadde ikke hjulpet noe med en time hos legen da.. heller ikke helvelsene i benet som også kom på kvelden(ene benet ble mye større enn andre), så kunne ikke la det vente.. 
jeg drar ikke på legevakt for å ta testene akuratt.. som jeg sier, så drar jeg hvis prøvene stiger, eller om det er noe akutt.

Anonymkode: c908b...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de siste kontrollene som er de viktigste, så om noe ville jeg prioritert dem. 

Det sagt så er det helt frivillige. De fleste tar dem dog. 

Anonymkode: e001d...87b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg dro på legevakt pga akutte smerter i magen på kvelden, hadde ikke hjulpet noe med en time hos legen da.. heller ikke helvelsene i benet som også kom på kvelden(ene benet ble mye større enn andre), så kunne ikke la det vente.. 
jeg drar ikke på legevakt for å ta testene akuratt.. som jeg sier, så drar jeg hvis prøvene stiger, eller om det er noe akutt.

Anonymkode: c908b...d6b

I og med at du har hatt hevelse ville jwg dratt til legen for oppfølging.

Anonymkode: ba67c...c0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dro på legevakt pga akutte smerter i magen på kvelden, hadde ikke hjulpet noe med en time hos legen da.. heller ikke helvelsene i benet som også kom på kvelden(ene benet ble mye større enn andre), så kunne ikke la det vente.. 
jeg drar ikke på legevakt for å ta testene akuratt.. som jeg sier, så drar jeg hvis prøvene stiger, eller om det er noe akutt.

Anonymkode: c908b...d6b

Det er vanlig med hevelse i bena under graviditet. Og magesmerter som skyldes forstoppelse må være det mest komiske å løpe til legevakten for. 

Anonymkode: 9b7d4...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at helsepersonell skal ta seg av ting som blodtrykk og urinprøve. Når man ikke klarer å forstå at man er forstoppet, er man kanskje ikke den rette til å følge med på egen helse.

Anonymkode: 65ef7...b4d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hyggelige svar..🙄

forstoppet eller ikke, er vel greit å sjekke da man har magesmerter i et svangerskap? Eller har jeg mistolket? 
Kontroller skal man på, men å sjekke ut magesmerter er komisk. Hvordan skulle jeg vite at det var forstoppelse da jeg aldri har opplevd den type smerte av den grunn før? 
 

Og takk for svar til resten, da fikk jeg svar på det jeg lurte på😊

Anonymkode: c908b...d6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det du har gjort til nå har vært greit, og selvsagt kan du benytte legevakt på denne måten. Høres ut som du har god kontroll på egen helsar. Når det er sagt, vil på det sterkeste råde deg til å gå til kontroll nå disse siste ukene. Det er ikke alt man kan se basert på blodtrykk, blodsukker og urin. Jeg kan bruke meg selv som eksempel. Jeg hadde et eksemplarisk svangerskap, var i storform. BT var fint, blodsukker helt perfekt, ja, alt var tipp topp og ingenting skulle tilsi at noe var galt. Så på rutinekontroll hos jordmor i uke 37 oppdaget hun - ved bruk av doppler- at barnet virket stresset og at jeg muligens hadde for lite fostervann. Måtte på føden på kontroll, der ble jeg satt i gang med det samme, men beskjed om at barnet i magen ikke ville klart seg mange dager til i den tilstanden det var i. 
 

Så ja. Gå til kontroll du. 

Anonymkode: 08e9d...369

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil anse det som viktig og gå til jordmor for kontroll av symfysemål og hvordan babyen ligger i magen til tider mtp på evt setefødsel. Det anbefales! Se på det som en bytur.. 🙂 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes det du har gjort til nå har vært greit, og selvsagt kan du benytte legevakt på denne måten. Høres ut som du har god kontroll på egen helsar. Når det er sagt, vil på det sterkeste råde deg til å gå til kontroll nå disse siste ukene. Det er ikke alt man kan se basert på blodtrykk, blodsukker og urin. Jeg kan bruke meg selv som eksempel. Jeg hadde et eksemplarisk svangerskap, var i storform. BT var fint, blodsukker helt perfekt, ja, alt var tipp topp og ingenting skulle tilsi at noe var galt. Så på rutinekontroll hos jordmor i uke 37 oppdaget hun - ved bruk av doppler- at barnet virket stresset og at jeg muligens hadde for lite fostervann. Måtte på føden på kontroll, der ble jeg satt i gang med det samme, men beskjed om at barnet i magen ikke ville klart seg mange dager til i den tilstanden det var i. 
 

Så ja. Gå til kontroll du. 

Anonymkode: 08e9d...369

Her ble jeg også hastesendt til sykehuset for sjekk da jordmor ikke likte hjertelyden til baby. Blodtrykk og alt annet var normalt, med andre ord ikke noe jeg kunne oppdaget hjemme. Kjente også spark som normalt. 

Anonymkode: e001d...87b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sinnsykt at du risikerer barnets helse fordi du har en times reisevei og pga smitte? Altså. Skjerp deg å kom deg på de få kontrollene som er igjen!

Anonymkode: 8010e...f59

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det du har gjort til nå har vært greit, og selvsagt kan du benytte legevakt på denne måten. Høres ut som du har god kontroll på egen helsar. Når det er sagt, vil på det sterkeste råde deg til å gå til kontroll nå disse siste ukene. Det er ikke alt man kan se basert på blodtrykk, blodsukker og urin. Jeg kan bruke meg selv som eksempel. Jeg hadde et eksemplarisk svangerskap, var i storform. BT var fint, blodsukker helt perfekt, ja, alt var tipp topp og ingenting skulle tilsi at noe var galt. Så på rutinekontroll hos jordmor i uke 37 oppdaget hun - ved bruk av doppler- at barnet virket stresset og at jeg muligens hadde for lite fostervann. Måtte på føden på kontroll, der ble jeg satt i gang med det samme, men beskjed om at barnet i magen ikke ville klart seg mange dager til i den tilstanden det var i. 
 

Så ja. Gå til kontroll du. 

Anonymkode: 08e9d...369

Du synes ts har god kontroll på egen helse? Der har vi meget ulik oppfatning. De fleste vet at man kan bli forstoppet under graviditet, og har ikke man vært på do på noen dager, er det naturlig at smerter forekommer. Da behandler man det. 

Litt hevelse i bena er ikke kritisk. Det tar man med lege eller jordmor på neste time. Om man er meget urolig, er føden stedet man kontakter. 

Ts, for barnet ditt sin skyld burde du få oppfølging. 

Anonymkode: 9b7d4...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du synes ts har god kontroll på egen helse? Der har vi meget ulik oppfatning. De fleste vet at man kan bli forstoppet under graviditet, og har ikke man vært på do på noen dager, er det naturlig at smerter forekommer. Da behandler man det. 

Litt hevelse i bena er ikke kritisk. Det tar man med lege eller jordmor på neste time. Om man er meget urolig, er føden stedet man kontakter. 

Ts, for barnet ditt sin skyld burde du få oppfølging. 

Anonymkode: 9b7d4...32f

Om ene foten dobler seg i størrelse på kort tid er legevakt absolutt første bud. Det kan være blodpropp f eks. 

Anonymkode: 08e9d...369

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om ene foten dobler seg i størrelse på kort tid er legevakt absolutt første bud. Det kan være blodpropp f eks. 

Anonymkode: 08e9d...369

Hvem snakker om dobbel størrelse? Ts snakker om litt hevelse i bena pga mye stillesitting. Igjen, har man god peiling på helse, vet man at dette også er en naturlig del av graviditet. 

 

Anonymkode: 9b7d4...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem snakker om dobbel størrelse? Ts snakker om litt hevelse i bena pga mye stillesitting. Igjen, har man god peiling på helse, vet man at dette også er en naturlig del av graviditet. 

 

Anonymkode: 9b7d4...32f

Hun skriver lenger ned at det ene benet ble mye større enn det andre, da er det helt riktig å få det undersøkt. 

Anonymkode: e001d...87b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...