Gå til innhold

Matretter hvor øl er passende drikke?


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Det jeg kommer på er spekemat og lapskaus og pizza. Men sistnevnte blir litt kjedelig  

Hvilke matretter drikker du øl til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Indisk, alltid. Kan ikke se for meg en eneste indisk rett jeg ville valgt vin til. 

Det meste fra Vietnam og Thailand. Pad Thai, stir fries, Pho, med mer. 

Kinesisk mat, som dumplings, peking duck, wok i ulike varianter. 

Til tysk mat velger jeg gjerne øl. Svineknoke med sauer kraut, snitzel, bratwurst. 

Så kan du jo lage mat som hel kylling på boks med øl-saus til, da passer øl godt. Eller en glassert svineribbe med råkost. 

En skikkelig burger med blåmuggost og løkringer. 

Til pizza, derimot, der er det virkelig en chianti eller lignende som gjelder ;)

 

Anonymkode: e5e18...c94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg tror jeg velger motsatt her - hva passer det ikke med øl til?

  • Frokost.
  • Grøt.
  • Dessert.

Jeg bruker øl til alle typer kjøtt og krydder. Veldig godt til biff f.eks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel idag øltyper til de fleste retter! Det handler bare om å lese seg opp på dette. Mange mikrobryggerier har øl til det aller meste, også til søte desserter :)  Fisk sliter jeg mer å drikke øl til, da er det hvitvin eller vann jeg foretrekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indisk var en idé, og mye bra som nevnes her. Men vil helst ha noe litt mer eksotisk enn biff og pizza og lapskaus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Antiviruset skrev:

Det er vel idag øltyper til de fleste retter! Det handler bare om å lese seg opp på dette. Mange mikrobryggerier har øl til det aller meste, også til søte desserter :)  Fisk sliter jeg mer å drikke øl til, da er det hvitvin eller vann jeg foretrekker.

Det blir hjemmebrygget øl 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øl passer til alt, det er bare å tilpasse typen. 

Anonymkode: 2f343...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det blir hjemmebrygget øl 🙂

Det er knas :) Om du treffer med bryggingen da :)  Har kompiser som driver med akkurat det, det smaker fra alt fra himmelsk til kattepiss fra brygging til brygging :)  Siden jeg er ærlig og sier akkurat det jeg mener om de forskjellige bryggingene så vanker det mye test materiale derfra. Selv om de treffer på en type øl, er det ikke alltid at samme type er like god ved neste brygging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det blir hjemmebrygget øl 🙂

Hjemmebrygget kan jo være hva som helst. IPA, pale ale, pilsner, porter, stout, red ale and so on .

Anonymkode: 2f343...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
9 minutter siden, Antiviruset skrev:

Det er vel idag øltyper til de fleste retter! Det handler bare om å lese seg opp på dette. Mange mikrobryggerier har øl til det aller meste, også til søte desserter :)  Fisk sliter jeg mer å drikke øl til, da er det hvitvin eller vann jeg foretrekker.

Ja, jeg har smakt den typen ting. Jeg er uenig at det passer. Men jeg er kresen når det gjelder øl og liker ikke fruktvarianter (og ikke IPA heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushi også, der er det digg med Øl

Anonymkode: bf12a...131

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Antiviruset skrev:

Det er knas :) Om du treffer med bryggingen da :)  Har kompiser som driver med akkurat det, det smaker fra alt fra himmelsk til kattepiss fra brygging til brygging :)  Siden jeg er ærlig og sier akkurat det jeg mener om de forskjellige bryggingene så vanker det mye test materiale derfra. Selv om de treffer på en type øl, er det ikke alltid at samme type er like god ved neste brygging.

Har testet på folk. De syns det var godt. Nå er det strengt tatt broren min som har brygget det. Det er bare mitt. Jeg syns det smakte kjempegodt. Skal be noen få til middag i haven, må holde alle smittevernregler, og tryggest utendørs. Men grillmat blir det ikke! Det er for typisk  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Ja, jeg har smakt den typen ting. Jeg er uenig at det passer. Men jeg er kresen når det gjelder øl og liker ikke fruktvarianter (og ikke IPA heller).

Rette typer IPA synes jeg er godt, men ikke mer en et par stykker samme dag. Fruktvarianter skygger jeg også unna, det er bare noe sært piss mener jeg :) Du verden der er det mye dårlige varianter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sushi også, der er det digg med Øl

Anonymkode: bf12a...131

Passer det til forrett tro? Eller blir det for mektig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmebrygget kan jo være hva som helst. IPA, pale ale, pilsner, porter, stout, red ale and so on .

Anonymkode: 2f343...b4d

Pilsner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Taco.

Anonymkode: dc464...36d

Det er godt, men ikke så eksotisk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...