Gjest gjest1 Skrevet 14. juli 2005 #21 Del Skrevet 14. juli 2005 Man kan jo likesågodt fylle ut en giro, man er like "snill" for det, selvom man ikke får noe materielt tilbake. Det store problemet er selvfølgelig at alle og enhver ikke ser det på deg at du har gitt en tier eller to til veledighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bree Skrevet 16. juli 2005 #22 Del Skrevet 16. juli 2005 Jeg har kjøpt det hvite "Make poverty history" båndet. Ikke fordi det er trendy, men rett og slett fordi jeg ønsker å støtte en god sak. ← Flott å støtte en god sak, men trenger du at resten av verden skal se det etterpå? Og 20 kr er vel litt knusselt, er det ikke?? Synes det hele virker litt gjerrig, jeg. Se her verden - jeg er et uselvisk menneske som har avsett 20 puslete kroner til de fattige barna i Afrika! Min arbeidsgiver kjøpte til alle ansatte. Jeg nekter å gå med det, og har fått masse tyn for det på jobben. For et overhypet massehysteria! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Guest Skrevet 16. juli 2005 #23 Del Skrevet 16. juli 2005 Jeg går ikke rundt med siv.ing-ring selv om jeg er sivilingeniør og jeg går ikke rundt med slike bånd for å fortelle verden hvilke saker jeg støtter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Guest Skrevet 16. juli 2005 #24 Del Skrevet 16. juli 2005 Ja det er helt latterlig, noe av det dummeste jeg ser er disse trendnissene som går rundt med disse båndene rundt håndleddet med en ellers gjennomført "trendy" stil. Så har du alle de wannabetrendy som hopper etter. ← HELT ENIG! Noe jeg har lagt merke til, som du også sier Valhalla: Folk som går med disse båndene er folk som er trendy fra før. Altså, de har en ellers veldig trendy stil (med kule jeans, caps osvosv.)! Tipper disse arbåndseierne aldri har støttet noen sak før disse armbåndene ble lagt ut for salg..... Blir rett og slett for dumt hele greia!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 16. juli 2005 #25 Del Skrevet 16. juli 2005 Flott å støtte en god sak, men trenger du at resten av verden skal se det etterpå? Og 20 kr er vel litt knusselt, er det ikke?? Synes det hele virker litt gjerrig, jeg. Se her verden - jeg er et uselvisk menneske som har avsett 20 puslete kroner til de fattige barna i Afrika! Min arbeidsgiver kjøpte til alle ansatte. Jeg nekter å gå med det, og har fått masse tyn for det på jobben. For et overhypet massehysteria! ← Mulig du ser på det som gjerrig, men jeg betalte litt mer enn 20 kroner for det. Ikke bruker jeg det så ofte heller, men jeg ser ikke noe galt i at folk går rundt med det. Det er vel bedre å gi litt enn å gi ingenting? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 17. juli 2005 #26 Del Skrevet 17. juli 2005 Skjul trend i giveri, så vil folk gi mer. Hva blir det neste lurer jeg på...... Det er nok en grunn til at disse armbåndene er blitt så populære, men jeg lurer på hvor mange som går med dem på samme tid til neste år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Guest Skrevet 20. juli 2005 #27 Del Skrevet 20. juli 2005 Trend eller ikke, man kan vel ikke være uenig i at dette er et bra tiltak. Om det går inflasjon i armbåndene er vel ingenting bedre enn det. At folk går rundt og føler seg kule, hva gjør det? De sultrammede får ikke mindre støtte av den grunn. -De får mer. Jeg kunne tenke meg å bruke båndene mot rasisme. Ikke bare for å støtte en god sak, men også for å vise for omverdenen hva jeg tror på. Det er mye hverdagsrasisme i samfunnet vårt, og at en er mot rasisme er desverre ikke en selvfølge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sukkerert Skrevet 20. juli 2005 #28 Del Skrevet 20. juli 2005 Meg over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 22. juli 2005 #29 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Løsningen på det evinnelige problemet med hvilket bånd man skal kjøpe: http://www.tshirthell.com/store/product.php?productid=487 Endret 22. juli 2005 av TomKrus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 22. juli 2005 #30 Del Skrevet 22. juli 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 22. juli 2005 #31 Del Skrevet 22. juli 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dum Perignon Skrevet 22. juli 2005 #32 Del Skrevet 22. juli 2005 Det mest PK - og dermed trendy - vil uansett være å ta avstand fra trendnissene og deres etterfølgere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 22. juli 2005 #33 Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg har i utgangspunktet stor sans for anti-trend-argumentene. Men så lenge man tross alt støtter en god sak, vil jeg nå påstå at det er det viktigste. Det kan også bidra til å skape engasjement og bevissthet. De fleste av oss reklamerer vel mer enn vi sannsynligvis er klar over. De som sprader rundt med en stor Nike- eller Adidas-logo på klærne blir vel neppe stemplet som hyklerske. Har ingen av de største motstanderne her inne noen svin på skogen selv? Jeg vil nå tro det grynter både her og der. Hvis argumentet for ikke å gå med dette båndet er at "alle andre gjør det", så er vel ikke det akkurat et prisverdig standpunkt heller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 24. juli 2005 #34 Del Skrevet 24. juli 2005 Jeg gjør det fordi jeg støtter en god sak, og ikke fordi jeg skal følge noen trend. Når folk spør meg hva armbåndet er og jeg svarer, og de synes det er fint, så føler jeg at jeg også bidrar med noe. For meg er det å opplyse om noe. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. juli 2005 #35 Del Skrevet 25. juli 2005 Vel, om de som kjøper armbåndene gjør det kun for å være hippe, så støtter de jo likevel en god sak, så dermed vinner jo begge parter på det. Ser virkelig ikke problemet med at folk går med disse armbåndene, synes bare det er fint at folk bryr seg, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fauna Skrevet 25. juli 2005 #36 Del Skrevet 25. juli 2005 Har selv kjøpt de hvite armbåndene, og i den sammenheng fått venner av meg til å kjøpe. Det bli mer penger. Jeg bryr meg døyten om det er trendy. Eneste grunnen til at jeg kjøpte armbånd var for å støtte en godt sak. Samtidig som du reklamerer for make poverty history du når du går med armbåndet, så får du kanskje flere folk til å støtte dem. For en fattig student så er det en måte å gi sitt bidrag på, fram til man blir millionær. Synes bare det er rett og rimelig at Make poverty history, kreftforeningen og andre organisasjoner som vil gjøre noe godt tar i bruk denne formen for reklame. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 25. juli 2005 #37 Del Skrevet 25. juli 2005 Hva konkret er det egentlig make poverty history gjør, sånn bortsett fra å få folk til å føle seg bra når de har brukt en tier så de kan vise verden at fattigdom er dumt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 25. juli 2005 #38 Del Skrevet 25. juli 2005 Det er en allianse for mange forskjellige organiasjoner i verden, som jobber mot fattigdom. Du kan lese mer her; www.makepovertyhistory.org MAKEPOVERTYHISTORY er i sin tur en del av www.whiteband.org. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kafka Skrevet 25. juli 2005 #39 Del Skrevet 25. juli 2005 Hvorfor kjøper egentlig folk disse armbåndene som støtter den ene og den andre gode saken? Er det for å støtte saken eller er det en ego sak for å vise andre "se så snill/kul og politisk korrekt jeg er"? Selv gir jeg regelmessig penger til frelsesarmeen men går ikke rundt på gaten og vifter med kvitteringen etterpå. Det synes jeg nemlig blir for dumt. ← Være seg om det nå er slik at det er for å vise andre "se så snill/kul og politisk korrekt jeg er" - så vil det bringe noe godt med seg. Og det burde vel igjen holde, burde det ikke? Aot kommer markedsførere frem med slike små, geniale ting som dette. Det er selvsagt ingen tilfeldighet at Armstrongs kampanje, L i v e s t r o n g kom når den kom (tour__7). At andre igjen kaster seg på bølgen og introduserer andre armbånd, i andre farger (kreftforeningen tilbyr rosa for støtte til brystkreftforskning), ment for andre formål er nok heller ikke det. Men det spiller heller ingen rolle. Celebriteter er i en posisjon som gjør at de når ut til mange, mange mennesker og da må vi andre passe på å hylle de som fyller agendaen sin med ting som dette her. Mener nå i det minste jeg. Å fronte, kampen mot kreft gjør iallefall menneskeheten mer nytte enn å fronte gitt aktør for kampen mellom Coca Cola og Pepsi. Skal vi først lete forbilder så er vel dette et ok utgangspunkt? Bill Gates har alltid blitt beskyldt for å ha baktanker når han årlig deler ut milliarder til diverse trengende. De som kommer med beskyldninger argumenterer som oftest med at grunnen er skattelette. Normalt er jeg en forkjemper for skeptisisme, for skeptikere er flinke til å tenke igjenom og overveie ting. Alikevel syns jeg det er merkverdig hvor mange skeptikere det finnes blandt de av oss som kommer med påpekninger vedrørende baktanker for ting som åpenbart gangner oss som mennesker. Men det er flott at vi prater om det og lurer på slike ting uansett Vi må bare passe på å ikke gå oss vill i luringen. Alt og alle må ikke til enhver tid ha ulmske baktanker om alt mellom himmel og jord. Det finnes helt sikkert gode ting også, bare vi gir det en sjangs. "Konkret" - dette ordet må være et av de mest brukte når det gjelder hjelp i form av være seg, innsamlingsaksjoner, armbånd som her - eller annet. Hver gang det banker på døra og noen står der med bøssa, så er vi despereat på jakt etter konkrete begrunnelser på hvorfor de gjør nettopp det. Begrunnelsen for det igjen vil mange mene, må være alle de gangene vi hører om midler som aldri kommer frem. At det er mennesker med "baktanker" som starter slikt og stikker av med alt selv. Og det er det selvsagt også. Etter Tsunamien ble folk nedringt (privat/bedrift) for å hjelpe mennesker med falsk agenda, hvor enn konkrete de måtte være. Poenget mitt, og hva jeg tror på - er at det er lenge, lenge til vi vil være foruten mennesker med baktanker så lenge vi åpenbart er fulle av baktanker selv. Jeg tror vi alle ville tjene på å stille færre spørsmål når noen trenger støtte, og heller fokusere på det posetive i budskapet de kommer med. For det er det armbånd lik livestrong/mph etc er. Budskap med baktanker om noe godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smarties - ikke innlogget Skrevet 26. juli 2005 #40 Del Skrevet 26. juli 2005 Etter å ha sett bildene på tv fra Niger, satt jeg igjen med en skikkelig vond følelse inni meg. Ok, javel - det var kanskje det som "måtte til for å vekke meg"... Og dèt får folk synes hva de vil om. Jeg gikk inn på Røde Kors sin nettside, fant kontonummer, og betalte en sum penger. (Og nei - det var ikke 20 kr. Ikke var det 1000 heller. "50-øringer er også penger" pleier jeg å si.. ) Etter dèt, har jeg vært inne på make poverty history siden, og bestilt meg armbånd. Ikke fordi det er såkalt trendy, men fordi jeg har fått en sånn følelse av "fy faen, dette går ikke an!" Og jeg ønsker å vise at jeg syns verden må gjøre noe. For min del blir det også litt sånn "målet helliger middelet"... Som flere her sier.. Javel, det er "trendy", og mange syns kanskje det er teit, men hvis det kan føre til at 10 000 personer som ellers ikke ville gitt noe, nå gir 1 pund eller hva det er, er jo det bedre enn at de ikke gir noe. De fattige får litt mer støtte - fordi vi 10 000 har kjøpt armbånd. (Og jeg tror det er en del som har kjøpt armbånd, som kanskje ellers ikke ville gitt - i alle fall ikke "uoppfordret".) Og hvis man får spørsmål om hva dette er, og kan fortelle litt om det, er jo det bare fint, er det ikke..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå