Gå til innhold

Laksevåg, dårlig strøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ung student i Bergen på HVL. Jeg kommer fra en liten plass, så Bergen er storby for meg! 😄
Jeg lurte på... jeg har nettopp flyttet fra Årstad til Laksevåg, nærmere damsgårdslien. Er dette et bra strøk? noen som har opplevd noe ekkelt der? Jeg må jo ta bybane og buss til og fra sentrum hver dag,  og jeg har noen skoletimer på kveldene. Er det noen plasser det er lurt å unngå å gå eller tips til hvor jeg burde handle/unngå å handle. Noen har fortalt meg at det er en Rema-butikk der og denne burde jeg tydeligvis ikke handle på. Jeg har sove i nye leiligheten i to netter når jeg flyttet inn og syns denne gaten virker veldig bra og rolig. Naboene er hyggelige og det virker som akkurat der bor det "normale" folk om jeg kan si det sånn. Er det mye Narkiser eller folk som ypper seg? 

Jeg tenkte også på jobb i nærheten, er det noen plasser dere anbefaler jeg ikke burde søke jobb mtp. for eksempel hjemreise om det er seinvakter som ung jente alene?

Jeg er livredd for at noe skal skje med meg, jeg takler ikke sånne ekle situasjoner. Det skjedde vell engang at en Narkis sprang etter meg når jeg gikk av bussen og kallet meg for en hore uten grunn. Da ble jeg så redd og er vell litt traumatisert av denne hendelsen ennå ! ha-ha 

 

Takk for svar på forhand
- Skeptisk bygdejente :)

 

Anonymkode: 9fa84...51b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er livredd for at noe skal skje med meg, jeg takler ikke sånne ekle situasjoner.  Anonymkode: 9fa84...51b

Når du sender ut at du er redd, så kommer det før eller siden noen som oppfanger dette og vil bølle litt, bare for å kjekke seg. Du må jobbe med seg selv og din redsel. Søk hjelp hvis du trenger det. Hvis du sender ut at du ikke er redd, faktisk ikke tenker på at noe er farlig i det hele tatt, så tiltrekker du andre menneskers oppmerksomhet. Smiler en og sier hei til folk (f.eks. i nabolaget) som gjør det samme, så sender en ut hyggelige vibber. Folk rundt slapper av, smiler og nikker litt de også. Livet er en lang læringsprosess og en må øve hver dag. Det er litt skummelt av og til, men det skal nok gå bra, ts. 🌹

Anonymkode: c7da0...4c9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, kjenner du til Strax-huset som ligger i Damsgårdsveien 106? Det er Bergens største møteplass for rusmisbrukere..
Her er en reportasje fra 2017 om dette senteret https://www.nrk.no/vestland/rusavhengige-krever-bompenger-i-undergangen-ved-strax-huset-1.13353499 Om det har endret seg mye nå vet jeg ikke, da Laksevåg er ett sted jeg holder meg langt unna.
Hold deg ihvertfall unna det stedet der.
 

Anonymkode: 2b532...23d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde der i 3mndr, da var det nok. Et narkohelvete.

Tok inn på hotel til jeg fant et bedre sted.

Anonymkode: ac31a...20b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du sender ut at du er redd, så kommer det før eller siden noen som oppfanger dette og vil bølle litt, bare for å kjekke seg. Du må jobbe med seg selv og din redsel. Søk hjelp hvis du trenger det. Hvis du sender ut at du ikke er redd, faktisk ikke tenker på at noe er farlig i det hele tatt, så tiltrekker du andre menneskers oppmerksomhet. Smiler en og sier hei til folk (f.eks. i nabolaget) som gjør det samme, så sender en ut hyggelige vibber. Folk rundt slapper av, smiler og nikker litt de også. Livet er en lang læringsprosess og en må øve hver dag. Det er litt skummelt av og til, men det skal nok gå bra, ts. 🌹

Anonymkode: c7da0...4c9

For et idiotisk svar.

Anonymkode: ac31a...20b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksevåg er stort og en beskrivelse passer ikke av hele bydelen. Men det er ikke til å komme utenom at det er mye slum og pakk mange steder på Laksevåg, og pga Straxhuset og en del konsentrasjoner av sosialboliger er enkelte deler veldig belastet. Strøket opp mot Melkeplassen er ikke så verst, nedover mot Damsgård er det verre. Kiwi Hamrehjørnet er jo kjent for å tiltrekke seg mye rart. Jeg skjønner ikke hvorfor du flyttet så upraktisk til når du går på HVL? Det går jo ikke flust med busser dit du er flyttet, det er alt for langt å gå, og til og med sykkelavstanden er i lengste langet på morgenen. Jobb i nærheten vet jeg ingenting om, som student må man gjerne ta den jobben man får tak i, og da bør man bo et sted der bussen går oftere enn hver time i helgene. Jeg hadde aldri bosatt meg der, i alle fall ikke som student. 

Anonymkode: 318d0...7db

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et idiotisk svar.

Anonymkode: ac31a...20b

Egentlig ikke. Det passet bare ikke for deg tydeligvis. 

Anonymkode: c7da0...4c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du sender ut at du er redd, så kommer det før eller siden noen som oppfanger dette og vil bølle litt, bare for å kjekke seg. Du må jobbe med seg selv og din redsel. Søk hjelp hvis du trenger det. Hvis du sender ut at du ikke er redd, faktisk ikke tenker på at noe er farlig i det hele tatt, så tiltrekker du andre menneskers oppmerksomhet. Smiler en og sier hei til folk (f.eks. i nabolaget) som gjør det samme, så sender en ut hyggelige vibber. Folk rundt slapper av, smiler og nikker litt de også. Livet er en lang læringsprosess og en må øve hver dag. Det er litt skummelt av og til, men det skal nok gå bra, ts. 🌹

Anonymkode: c7da0...4c9

Hei, takk for et hyggelig svar, der har du helt rett i at jeg må lære meg det. Tenker at de som er oppvokst i by er mer rolige og avslappet når de tar buss med så mange folk siden de er vandt med det. Jeg skal jobbe med det! :) 

Anonymkode: 9fa84...51b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Laksevåg er stort og en beskrivelse passer ikke av hele bydelen. Men det er ikke til å komme utenom at det er mye slum og pakk mange steder på Laksevåg, og pga Straxhuset og en del konsentrasjoner av sosialboliger er enkelte deler veldig belastet. Strøket opp mot Melkeplassen er ikke så verst, nedover mot Damsgård er det verre. Kiwi Hamrehjørnet er jo kjent for å tiltrekke seg mye rart. Jeg skjønner ikke hvorfor du flyttet så upraktisk til når du går på HVL? Det går jo ikke flust med busser dit du er flyttet, det er alt for langt å gå, og til og med sykkelavstanden er i lengste langet på morgenen. Jobb i nærheten vet jeg ingenting om, som student må man gjerne ta den jobben man får tak i, og da bør man bo et sted der bussen går oftere enn hver time i helgene. Jeg hadde aldri bosatt meg der, i alle fall ikke som student. 

Anonymkode: 318d0...7db

Hei, takk for svar. Grunnen at jeg flyttet dit var at jeg har en venninne som bodde i den leiligheten før og synes det var greit. Veldig god pris for kvaliteten på leiligheten. Det er jo så mye dyrt, jeg betalte vell 6000 for ett bokollektiv i fjor sånn at det ikke er så lett å finne noe i min prisklasse som ligger sentralt. Jeg er ikke så kjent i Bergen heller så det gjorde det enda vanskeligere. Men takk :) 

Anonymkode: 9fa84...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er ung student i Bergen på HVL. Jeg kommer fra en liten plass, så Bergen er storby for meg! 😄
Jeg lurte på... jeg har nettopp flyttet fra Årstad til Laksevåg, nærmere damsgårdslien. Er dette et bra strøk? noen som har opplevd noe ekkelt der? Jeg må jo ta bybane og buss til og fra sentrum hver dag,  og jeg har noen skoletimer på kveldene. Er det noen plasser det er lurt å unngå å gå eller tips til hvor jeg burde handle/unngå å handle. Noen har fortalt meg at det er en Rema-butikk der og denne burde jeg tydeligvis ikke handle på. Jeg har sove i nye leiligheten i to netter når jeg flyttet inn og syns denne gaten virker veldig bra og rolig. Naboene er hyggelige og det virker som akkurat der bor det "normale" folk om jeg kan si det sånn. Er det mye Narkiser eller folk som ypper seg? 

Jeg tenkte også på jobb i nærheten, er det noen plasser dere anbefaler jeg ikke burde søke jobb mtp. for eksempel hjemreise om det er seinvakter som ung jente alene?

Jeg er livredd for at noe skal skje med meg, jeg takler ikke sånne ekle situasjoner. Det skjedde vell engang at en Narkis sprang etter meg når jeg gikk av bussen og kallet meg for en hore uten grunn. Da ble jeg så redd og er vell litt traumatisert av denne hendelsen ennå ! ha-ha 

 

Takk for svar på forhand
- Skeptisk bygdejente :)

 

Anonymkode: 9fa84...51b

Jeg har jobbet med eiendom i Bergensområdet i 10 år og hatt en del kontakt med unge kvinner som har bodd på Laksevåg. Ingen av dem har sagt til meg at de har opplevd det utrygt. Det som er blitt sagt er at de går på oversiden av Puddefjordsbroen (spesielt på kveldstid) for å unngå rusmiljøet rundt Straxhuset (ligger rett under broen). Likeledes at, som de fleste andre bydeler, ikke lar sykler osv stå ute over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor i gangavstand til sentrum hvis du bor i Damsgårdlien. Ingen grunn til å ta buss og fylle opp kapasiteten i disse koronatider.

Anonymkode: f5a5a...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, kjenner du til Strax-huset som ligger i Damsgårdsveien 106? Det er Bergens største møteplass for rusmisbrukere..
Her er en reportasje fra 2017 om dette senteret https://www.nrk.no/vestland/rusavhengige-krever-bompenger-i-undergangen-ved-strax-huset-1.13353499 Om det har endret seg mye nå vet jeg ikke, da Laksevåg er ett sted jeg holder meg langt unna.
Hold deg ihvertfall unna det stedet der.
 

Anonymkode: 2b532...23d

Haha takk for svar. Jeg vet at straxhuset er der og at det er sterkt belastet med rusmisbrukere, som du sikker las så bor jeg med Damsgårdslien som er ett stykke unna så jeg går ikke gjennom tunnelen. Det sier seg selv da tar jeg heller taxi hjem! :) men takk for at du sender link av en repotasje, tviler på det har endret seg 😕 hørt voldsomme historier derfra dessverre...

Anonymkode: 9fa84...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et idiotisk svar.

Anonymkode: ac31a...20b

jeg synes det var oppmuntrende, så om du synes at noen svar er domme...kanskje ikke kommenter det med engang. Noen ting går an å holde for seg selv tenker jeg !

Anonymkode: 9fa84...51b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bodde der i 3mndr, da var det nok. Et narkohelvete.

Tok inn på hotel til jeg fant et bedre sted.

Anonymkode: ac31a...20b

Takk for svar, hvor bodde du?bodde du med straxhuset eller lengre oppe? Laksevåg er jo stort og veldig forskjellig fra gate til gate vil jeg tro? 

Anonymkode: 9fa84...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bor i gangavstand til sentrum hvis du bor i Damsgårdlien. Ingen grunn til å ta buss og fylle opp kapasiteten i disse koronatider.

Anonymkode: f5a5a...922

Hei, ja jeg vet at jeg bor i gangavstand. Det er vell på sitt eget ansvar å ta buss,  men det var ikke spørsmålet mitt heller. jeg lurte på om hvordan området rundt var. Om det er trygt å gå alene som jente? Jeg utsetter meg ikke for å bli voldtatt når jeg kan ta en buss som går hver dag og holder god avstand til folk på bussen.

Anonymkode: 9fa84...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei, ja jeg vet at jeg bor i gangavstand. Det er vell på sitt eget ansvar å ta buss,  men det var ikke spørsmålet mitt heller. jeg lurte på om hvordan området rundt var. Om det er trygt å gå alene som jente? Jeg utsetter meg ikke for å bli voldtatt når jeg kan ta en buss som går hver dag og holder god avstand til folk på bussen.

Anonymkode: 9fa84...51b

Du kan jo være uheldig der som alle andre steder. Du får skaffe deg livvakt hvis du er så redd.

Anonymkode: f5a5a...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo være uheldig der som alle andre steder. Du får skaffe deg livvakt hvis du er så redd.

Anonymkode: f5a5a...922

tror ikke det du! ;) skal nok gå bra.

Anonymkode: 9fa84...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Jeg har jobbet med eiendom i Bergensområdet i 10 år og hatt en del kontakt med unge kvinner som har bodd på Laksevåg. Ingen av dem har sagt til meg at de har opplevd det utrygt. Det som er blitt sagt er at de går på oversiden av Puddefjordsbroen (spesielt på kveldstid) for å unngå rusmiljøet rundt Straxhuset (ligger rett under broen). Likeledes at, som de fleste andre bydeler, ikke lar sykler osv stå ute over natten.

Tusen takk for hyggelig svar! det var da veldig betryggende å lese :) 

Anonymkode: 9fa84...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overfallsvoldtekter er det lite av i Bergen. Og det er ikke de narkomane som utfører slike...

Anonymkode: 8eb08...b77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt damsgårdslien er det ikke så ille. Veldig mange flotte steder på Laksevåg. Folk som har veldig imot Laksevåg er tydeligvis ikke særlig kjent her 😅 Du har Nipedalen hvor det er rolig, Gravdal er flott. Og her på Olderneset får du ikke et hus under 6 millioner, så her er det fantastisk å bo. 

Anonymkode: c6b4c...165

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...