AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #81 Del Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er mange ting som lenge har vært tradisjon og kultur, men som vi for lengst har forstått at vi ikke kan fortsette å praktisere. Skal vi være i tråd med religion og tradisjon hadde ikke homofile hatt rettigheter i dag, de hadde mest sannsynlig blitt henrettet. Kvinner hadde vært under mannen. Vi kan ikke bruke kultur og tradisjon som et argument for det er ikke alltid positivt. Anonymkode: 3cfbb...8d5 Religion er ikke helt det mange tror det er. Det eneste religiøse har til felles er selve overbevisningen, akkurat som ateister. Kristne tror på bibelen, men tolker den helt forskjellig. Noen tror den skal leses ordrett, andre tror det er en metafor. Det politiske, og synet på hva som er bra i samfunnet og ikke, har vi kristne like forskjellige meninger om som alle andre. Anonymkode: 976b3...e97 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diafragma Skrevet 31. juli 2020 #82 Del Skrevet 31. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Andelen ateister i verden ventes å falle, også i vesten. Anonymkode: 312cc...d4b Det er helt greit at du regner med det. Det har ingen betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 31. juli 2020 #83 Del Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Begge deler er helt riktig og bekreftet av forskning. Enkelt ogreit. https://www.independent.co.uk/life-style/religion-happy-atheism-psychology-faith-belief-emotion-mental-health-christianity-a8766376.html Anonymkode: 312cc...d4b Åja. Så når forskning passer deg så er alt sant? Dessuten vil dette, med tanke på hva du hevder, si at ateister og kristne er akkurat like lykkelige, ikke sant? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mordi Skrevet 31. juli 2020 #84 Del Skrevet 31. juli 2020 1 time siden, Uatskillelig skrev: Jeg synes også ateisme er merkelig. Ingen kan bevise at Gud ikke finnes. Likevel respekterer jeg at folk ikke tror så lenge de respekterer at jeg tror. Ateister som er nedlatende og kaller tro for eventyr provoserer meg. Det er respektløst. Bevisbyrden ligger hos de som tror. Kan du bevise at spagettimonsteret ikke finnes? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #85 Del Skrevet 31. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt irrelevant hva det overnaturlige vesenet har makt til eller hva det betyr for eksistensen av verden. Vi kan ikke tro på noe og basere et samfunn etter det fordi det har hvertfall å gjøre med noe stort, viktig og positivt. Anonymkode: 3cfbb...8d5 Jeg sier ikke at vi skal basere et samfunn etter noens tro. I Norge har vi demokrati, alle kan si sin mening, og det er bra. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #86 Del Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Religion er ikke helt det mange tror det er. Det eneste religiøse har til felles er selve overbevisningen, akkurat som ateister. Kristne tror på bibelen, men tolker den helt forskjellig. Noen tror den skal leses ordrett, andre tror det er en metafor. Det politiske, og synet på hva som er bra i samfunnet og ikke, har vi kristne like forskjellige meninger om som alle andre. Anonymkode: 976b3...e97 Nå har dere kanskje det. Men det har ikke alltid vært slik. Det å tolke bibelen slik at den også skal være forenelig med menneskerettighetene er et nytt konsept. Anonymkode: 3cfbb...8d5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #87 Del Skrevet 31. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som ateist er jeg ikke opptatt av "Gud" eller "guder" i hverdagen i det hele tatt. Det blir litt som om du spør meg "Er du sikker på at det ikke finnes rosa flyvende elefanter med grønne striper?" Jeg ser på religion som organisert galskap, men jeg sier ikke noe om det. Så lenge du holder galskapen din for deg selv vel å merke, og ikke presser tåpelighetene på meg. Anonymkode: 55144...9da Kommer aldri til å presse min overbevisning på andre, og forventer det samme i retur. Men å kalle det galskap og tåpelighet er ikke helt respektfullt. Det synes jeg faktisk man kan unnlate å si, selv hvis man faktisk mener det. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mordi Skrevet 31. juli 2020 #88 Del Skrevet 31. juli 2020 Kan ikke dere kristne be om at gud skal vise seg for meg, så kan vi heller snakkes! Hilsen ateist. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #89 Del Skrevet 31. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har dere kanskje det. Men det har ikke alltid vært slik. Det å tolke bibelen slik at den også skal være forenelig med menneskerettighetene er et nytt konsept. Anonymkode: 3cfbb...8d5 Før i tiden var det mye mer press på å følge bibelen ordrett. Hva som var folks innerste tanker derimot er en annen sak. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #90 Del Skrevet 31. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, da får vi tro deg på ordet. Det er jo tydelig tendensen i samfunnet. Anonymkode: 56230...144 Jeg har vist til forskningen som bekrefter dette. Islam og konservative kristne trossamfunn vokser raskest. Anonymkode: 312cc...d4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #91 Del Skrevet 31. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da er du agnostiker, ikke ateist. Ateister er skråsikre på at Gud ikke finnes og har et religiøst forhold til å overbevise andre om at deres syn er rett. Anonymkode: 312cc...d4b Nei, det stemmer ikkje. Anonymkode: 5bdd6...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #92 Del Skrevet 31. juli 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bevist, det er kun en teori. Men om du tror på ufullstendige teorier fra en fyllik er det din sak. Anonymkode: 312cc...d4b Eg trur du har misforstått omgrepet "teori" i vitskapssamanheng. Anonymkode: 5bdd6...262 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #93 Del Skrevet 31. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da bør dere ateister komme med noen bevis, dere er minoriteten i verden som benekter at det finnes noen Gud og at milliarder av mennesker som tror tar feil. Anonymkode: 312cc...d4b De trur jo ikkje på den samme Guden! Ateistar og religiøse er i grunn ikkje så ulike. Opp gjennom historia har folk trudd på mange gudar (tenk hinduisme, norrøn mytologi, dei greske og romerske gudane osv) Eg er ateist og trur ikkje på nokon gudar. Andre er kristne og trur ikkje på nokon gudar, unntatt den kristne guden. Korleis kan f. eks dei kristne vere så sikre på at dei andre gudane ikkje finst? Det er dei som trur på gamle historiar som må komme med bevis. Anonymkode: 5bdd6...262 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #94 Del Skrevet 31. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er dere så skråsikre på at det ikke finnes noen Gud? Religiøse kan ikke bevise Guds eksistens, men dere kan nå heller ikke motbevise det. Likevel avviser dere muligheten. Eller tar jeg feil? Er ateisme mer en tro på at Gud ikke finnes, eller er det en fullstendig avvisning? Anonymkode: 976b3...e97 Jeg er vel like sikker på at det ikke finnes en Gud, som de som tror at det finnes en Gud. Jeg tror heller ikke på spøkelser, ånder osv. Anonymkode: 4ca1b...19d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #95 Del Skrevet 31. juli 2020 Synes det blir så mye hate på oss kristne/andre religiøse. Hvis det en dag kommer et vitenskapelig bevis på at Gud ikke fins så skal jeg akseptere det. Og jeg håper dere ateister gjør det samme hvis Guds eksistens noen gang blir bevist for dere. Jeg har min tro fordi jeg finner den sannsynlig. Av tenkning og av erfaringer. Skal jeg ikke få lov til det uten å måtte bevise det? Selv hvis Gud viste seg for meg på en slik måte at jeg visste det var ham, kunne jeg ikke bevist det til alle dere andre. Jeg prakker ikke min tro på noen som helst. Og jeg respekterer andres syn. Det eneste jeg finner rart å tro på er når man fullstendig avviser andre muligheter og mener man helt sikkert ha rett uten å ha bevis selv. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 #96 Del Skrevet 31. juli 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som ateist er jeg ikke opptatt av "Gud" eller "guder" i hverdagen i det hele tatt. Det blir litt som om du spør meg "Er du sikker på at det ikke finnes rosa flyvende elefanter med grønne striper?" Jeg ser på religion som organisert galskap, men jeg sier ikke noe om det. Så lenge du holder galskapen din for deg selv vel å merke, og ikke presser tåpelighetene på meg. Anonymkode: 55144...9da Skjønner du ikke at det er vanskelig å ta ateister seriøst når argumentasjonen er så blåst som dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #97 Del Skrevet 31. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det å si at man heller ikke kan bevise at det IKKE finnes en gud syns jeg er veldig tullete. Ingen kan bevise at tannfeen eller julenissen ikke finnes heller, men det er vel ingen voksne mennesker som tror på disse av den grunn? De gamle religionene har vel aldri blitt motbevist og det er ikke derfor vi ikke praktiserer eller tror på dem lengre, de ble erstattet av andre. Ateister forholder seg vel bare til det som er etablert av vitenskapen og skaper ikke egne teorier der vitenskapen er mangelfull. Alle mennesker kan annerkjenne at det er masse vi fremdeles ikke forstår om universet, men en dag vil kanskje vitenskapen finne svaret? Det jeg syns er merkelig er hvordan mennesker som er overtroisk eller religiøs skal fylle inn disse hullene selv. For noen hundre år tilbake forstod vi ikke naturfenomener som solformørkelse, hva månen var, hva som forårsaker jordskjelv eller flodbølger. Da var svarene gud eller djevelen eller andre ovetroiske fenomener, fordi mennesker har et behov for svar. Nå vet vi jo hva dette er og religiøse mennesker er nå enig i at det ikke er gud eller djevelen som står bak. Så hvorfor kan vi ikke bare annerkjenne at det fremdeles er ting vi ikke vet? Men ikke være så desperate etter svar at vi konkluderer med at dersom vi ikke vet akkurat nå må det være en gud eller et spøkelse eller hva det nå måtte være. Jeg tror ikke på gud, spøkelser, healing, karma eller noen form for overtro. Fordi det kan ikke bevises. Og nei, personlige anekdoter og følelser er IKKE bevis. Jeg har respekt for at menneskehjernen søker mening, en mening med livet. Jeg ser på dette som årsaken til at religion alltid har eksistert i en eller annen form. Jeg forstår også at for mange er religion tradisjon. Men jeg håper det ikke er en del av framtiden. Skandinavia er heldigvis kommet langt. Anonymkode: 3cfbb...8d5 Fantastisk oppsummering, så enig! Anonymkode: 8bbec...08f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #98 Del Skrevet 31. juli 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dei som trur på gamle historiar som må komme med bevis. Niks, dere som hevder at vår tro er feil må bevise det. Anonymkode: 312cc...d4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mordi Skrevet 31. juli 2020 #99 Del Skrevet 31. juli 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Niks, dere som hevder at vår tro er feil må bevise det. Anonymkode: 312cc...d4b Nei. Det er dere som tror som bevise! Hvis jeg påstår noe så dumt at du vil få mer energi av å ikke spise og sove, så er det jeg som må bevise det. Kristne som tror på liv etter døden. At noen hører bønnene deres. Helbredelse og **** vet hva. BEVISBYRDEN LIGGER HOS DERE! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #100 Del Skrevet 31. juli 2020 8 minutter siden, mordi skrev: Nei. Det er dere som tror som bevise! Hvis jeg påstår noe så dumt at du vil få mer energi av å ikke spise og sove, så er det jeg som må bevise det. Kristne som tror på liv etter døden. At noen hører bønnene deres. Helbredelse og **** vet hva. BEVISBYRDEN LIGGER HOS DERE! Det er ikke vi som kommer med påstander, det er dere ateister. Altså må DERE bevise påstandene deres. At dere mener det er feil betyr ikke at bevisbyrden skiftes av den grunn. Mmmkaaay? Anonymkode: 312cc...d4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå