AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #581 Del Skrevet 20. august 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å si det slik: sånn som menneskeheten har oppført seg de siste årene skjønner jeg godt at eventuelle guddommer ikke vil ha noe med oss å gjøre Noe har skapt det, jeg er åpen for at det likesågodt kan være noen. Anonymkode: 9d5d3...56f Glemte å si:liker. Jeg er ikke i mot at andre vil leve med Gud. Vil bare at alle skal få leve som de vil. Jeg vil opphøre; blir som en evig lang ferie Anonymkode: e9561...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #582 Del Skrevet 20. august 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Også glemte jeg: vil du virkelig bo i all evig tid i himmelen med alle de andre menneskene i kirken din i all evig tid? .... Vel der har du den første grunn til at jeg ikke tror.😶 Anonymkode: e9561...09f Jeg personlig tror at å leve med Gud er mer fantastisk enn vi kan forestille oss. Men jeg skjønner at du spør deg dette spørsmålet. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #583 Del Skrevet 20. august 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glemte å si:liker. Jeg er ikke i mot at andre vil leve med Gud. Vil bare at alle skal få leve som de vil. Jeg vil opphøre; blir som en evig lang ferie Anonymkode: e9561...09f En lang ferie man ikke enser skjer. Alt er svart og tomt Anonymkode: 9d5d3...56f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 20. august 2020 #584 Del Skrevet 20. august 2020 6 timer siden, Humbro skrev: Jeg liker å diskutere religion og livssyn. Men det forutsetter at motparten ikke er hårsår, og at begge parter opptrer generøse og er respektfulle. Det MÅ gå an på et diskusjonsforum å si hva man mener, troende eller ikke. Og da bør motparten kanskje tenke seg om både en og to ganger før man svarer. For både troende og ikke-troende kan være både arrogante og frekke. Jeg vet at min ikke-tro provoserer mange. Og jeg blir provosert når troende anklager meg for å være arrogant kun fordi jeg ikke tror. Vi blir virkelig ikke enige. Så istedenfor å gå i hver vår skyttergrav for å fyre løs på motparten, så burde vi heller møtes der vi alle er like. Vi er alle mennesker som møter på de samme tingene i livet. Vi skal oppleve glede og sorg, seire og tap. Noen mer enn andre. Men felles for oss alle er at vi prøver å gjøre vårt beste i å finne fotfeste, finne mening i tilværelsen. Noen av oss liker å bruke vitenskapen, andre velger en trosretning. Og alle føler at « jeg har rett». Men til syvende og sist er vi bare mennesker som bare vil leve best mulig fram til vi dør. Ikke bruk dette ene verdifulle livet på å være guffen mot andre. Uansett livssyn,- kom deg ut og se mirakler som skjer hver dag utenfor stuedøra di. Se soloppgangen, se hvordan skyene forandrer seg, sniff inn luften i en våt skog. Verden i vårt land er fantastisk! Vi vant gull-loddet ved å få leve her. Andre mennesker kan bare drømme om å få ha det så godt som vi har det. Og så bruker vi tiden vår på å bli fornærmet over at andre ikke liker det vi mener eller tror, eller at noen har formulert en setning litt skjevt. Skjerpings, altså..... Man bør tåle litt krutt når man diskuterer eksistens spørsmålet. Jeg tåler fint at ateister finner det rart at jeg tror på Gud. Det første jeg påpekte i diskusjonen, var at jeg respekterer alle uansett livssyn eller tro. Det blir dog slitsomt når ateister skyter inn med sammenligninger om påskeharer og julenisser. Det blir en form for latterliggjøring og samtidig selvforherligelse som man ikke skal finne seg i. 7 timer siden, linsejesus skrev: 1. Står dette faktisk noe sted i bibelen? 2. Det stemmer ikke at vi må ta konsekvensene av egne valg. Jo, hvis du tenker på straff eller belønning i det hinsidige, men her og nå kan jeg leve et lykkelig liv samtidig som jeg lager et helvete for folk rundt meg. Altså at andre må lide for hva jeg gjør. I tillegg er naturen selv grusom og urettferdig, og det er mye lidelse som ganske enkelt ikke forårsakes av mennesker selv. 3. Og så må man jo selvsagt også spørre: Når Gud VISSTE at det ville bli slik, hvordan kan han synes det er verdt det? Ja, Gud er Gud og mennesker er mennesker, men bibelen bruker ofte begreper som "far" for å illustrere Guds karakter, så vi kan kanskje sammenligne det med hva vi selv ville utsatt våre egne barn for. Jeg ønsker selvsagt at barna mine skal bestemme selv, men det betyr ikke at jeg må gi dem muligheten til å løpe ut i trafikken eller dytte noen utfor et stup, bare fordi jeg må respektere deres frie vilje. Jeg får ikke fri vilje-argumentet til å holde, for viljen er uansett begrenset av den fysiske verden, og den fysiske verden er utformet av Gud. Gud kunne f.eks skapt mennesker med litt mer medfødt omtanke, eller en høyere smerteterskel. 1. Skal ikke hugge det i stein, så ikke arrester meg på det 2. Uten lidelser og nød, kan man heller ikke kjenne lykke og glede. Det er en merkelig, ja nesten bisarr logikk med livet. Har du sett The Butterfly Effect? Teoriene der gir meg litt mening. Alt skjer for en grunn. At jeg møter lidelser i livet betyr ikke at det skal definere meg. Vi tar hele tiden valg. Valg som kan ødelegge livet og valg som kan redde livet. Hadde jeg kunne reist tilbake i tid og gjort om gale valg jeg tok, ville livet vært bedre? 3. Tanken er interessant og jeg mener på ingen måte at jeg sitter på svarene. Far/barn bildet som beskrives i bibelen syntes jeg passer godt i overført betydning. Jeg elsker mine barn og vil gjøre alt jeg kan for å holde dem trygge. Med kunnskapen jeg har tatt med meg fra livet, prøver jeg å gi dette videre til mine barn. (For Gud er dette bibelen og de 10 bud som han ønsker vi skal leve etter, slik at det kan gå bra med oss) Men mennesker har fri vilje. Ikke alle bryr seg om å leve etter disse "livsreglene". Om sønnen min en dag havner i et kriminellt miljø er det mye jeg kan gjøre. Jeg kan anbefale ham på det sterkeste å vende seg fra det og fortelle ham konsekvensene av et liv i narkotika og kriminalitet. Jeg kan ringe politiet. Jeg kan oppsøke miljøet og be dem holde seg unna sønnen min. Men....når alt kommer til alt, er det min sønn's frie vilje som avgjør. Det er hans valg. Uansett hvor kjærlig, god og støttende far jeg er. Jeg tror det er litt den samme greia om du bruker sammenligningen på Guds "farsrolle". 6 timer siden, Thepig skrev: Hva du tror er således ikke viktig eller riktig. Da er vel heller ikke vitenskapens synsing på dette punktet, spesiellt relevant heller dersom man skal følge din logikk? For her er jo ingenting bevist? Og synsing er vel ikke akkurat ditt favorittbegrep har jeg skjønt nå? 6 timer siden, Thepig skrev: Selvsagt, er en 2000 år gammel bok det du baserer livet ditt på så har vitenskapen ingen plass i livet ditt. Kristendommen tar til seg vitenskapen og samfunnsendringer fordi den må. Harry sier flere ganger han han tror på gud..... Nei det går selvsagt ikke an å ha to tanker i hodet samtidig...🙄 Tror man på en skaper så kan man ikke tro på vitenskapen?? Ja jeg sier JEG TROR. Jeg sier aldri JEG VET. Dette er barneskole pensum. Og det burde du vite forskjell på! Jeg vet ikke med sikkerhet og kan ikke bevise Gud's eksistens, men ved hjelp av både vitenskap, bibel og logisk tenking, har jeg funnet ut for min del at en skaper er det jeg tror på. Jeg diskuterer gjerne eksistensspørsmålet med hvem det måtte være, men å måtte tydeliggjøre så enkle og banale forskjeller som TROR og VET, ja det gidder jeg bare ikke. Det er ikke rart kristne og troende blir irriterte og frekke, dersom dette er nivået på argumentasjon fra ateister 🤤 Djeeezas! 6 timer siden, Humbro skrev: Men hvordan får dere det regnskapet til å gå opp? Jeg forstår at dere har tiltro til vitenskapen når det gjelder medisiner, vaksiner etc, men hvordan får dere f.eks evolusjonen til å samsvare med troen deres? For mitt vedkomne tenker jeg litt slik: Jeg tror skaperen har laget et selvgående system. Som er bygget på lover som tyngdekraft. Rovdyr spiser gressetere, rovdyr dør og blir til gress, som igjen blir føde for nye gressetere. Et perfekt system hvor alle planter og arter lever i utvikling (evolusjon) som gjør at de overlever over tid. Jeg tror ikke skaperen vår, eller Gud, trenger å justere noe som helst. The circle of life egentlig. Derfor tror jeg selvsagt på vitenskapen. Det ene utelukker ikke det andre heldigvis. 5 timer siden, Thepig skrev: Den er grei Hjelpes! Det tok bare 13 repeterende svar fra 2 andre brukere før du innså dette. 🙄 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig der. Men hvorfor skulle det være en Gud som har interesse i oss? Det har ikke noe med Gud gjøre. Noe har skapt det. Ingen sa noen. Anonymkode: e9561...09f Vi som tror, tror ikke nødvendigvis på en gammel julenissefigur med hvitt skjegg og glorie. Så du har et poeng der. "Noe" kan ha skapt universet. Jeg velger å tro at "noe" eller "noen" har en uforklarlig høy intelligens vi mennesker ikke kan forstå. Jeg tror vi kan finne utav mye, men hvordan universet og livet kom, kan vi glemme. Jeg tror det er for høyt for hjernen vår å forstå. Jeg tror også at vi eksisterer for en grunn. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Også glemte jeg: vil du virkelig bo i all evig tid i himmelen med alle de andre menneskene i kirken din i all evig tid? .... Vel der har du den første grunn til at jeg ikke tror.😶 Anonymkode: e9561...09f Kan hende du kan dope deg og være kul med de kule knæsje folka i helvete istede vetu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #585 Del Skrevet 20. august 2020 11 timer siden, HarryDotter skrev: Nei. Du tror at du ikke har noen tro, men det har du. Den er bare litt "enklere" enn for de kristne. Du TROR at det ikke finnes noen skaper. Du VET ikke, derfor tror du. Ateisme er fravær av gudstro, ikke tro generellt. Jeg VET at Gud ikke finnes, det er ikke noe jeg tror. Anonymkode: f2d88...594 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 20. august 2020 #586 Del Skrevet 20. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg VET at Gud ikke finnes, det er ikke noe jeg tror. Anonymkode: f2d88...594 😅😂 Det er egentlig alt jeg klarer å respondere. Made my day! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #587 Del Skrevet 20. august 2020 1 time siden, HarryDotter skrev: 😅😂 Det er egentlig alt jeg klarer å respondere. Made my day! Men så bra at jeg "made your day" 😉 Anonymkode: f2d88...594 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #588 Del Skrevet 21. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg VET at Gud ikke finnes, det er ikke noe jeg tror. Anonymkode: f2d88...594 Hvis du VET at Gud ikke finnes, så regner jeg med du har bevis. Hva er beviset ditt? Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #589 Del Skrevet 21. august 2020 Jeg bare skjønner ikke hvordan dere ikke kan se sammenhengen mellom andre religioner og deres egen. Hvordan/hvorfor oppstod all religion? Jo, fordi mennesker ikke forsto verden rundt seg. Folk fra ulike deler av verden hadde forskjellige måter å tolke naturen på, derfor fikk man ulike regler og guder. I Norge hadde vi norrøne guder, helt til folk begynte å reise mer, da ble vi overtalt til kristendommen for å si det pent. For meg er dette så innlysende, så logisk og enkelt. Hva tenker dere religiøse om dette? Hvorfor ble ikke all religion den samme, over alt, fra begynnelsen? Det måtte da være mye mer praktisk for Gud. Anonymkode: cd07c...bd6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #590 Del Skrevet 21. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du VET at Gud ikke finnes, så regner jeg med du har bevis. Hva er beviset ditt? Anonymkode: 976b3...e97 Beviset er at det ikke finnes et eneste bevis på at Gud finnes 😅 Anonymkode: f2d88...594 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #591 Del Skrevet 21. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Beviset er at det ikke finnes et eneste bevis på at Gud finnes 😅 Anonymkode: f2d88...594 Mangel på bevis for at noe fins, beviser ikke at noe ikke fins. Nå er det greit at du avviser troen på en Gud, men å bevise at Gud ikke fins kan du ikke. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #592 Del Skrevet 21. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare skjønner ikke hvordan dere ikke kan se sammenhengen mellom andre religioner og deres egen. Hvordan/hvorfor oppstod all religion? Jo, fordi mennesker ikke forsto verden rundt seg. Folk fra ulike deler av verden hadde forskjellige måter å tolke naturen på, derfor fikk man ulike regler og guder. I Norge hadde vi norrøne guder, helt til folk begynte å reise mer, da ble vi overtalt til kristendommen for å si det pent. For meg er dette så innlysende, så logisk og enkelt. Hva tenker dere religiøse om dette? Hvorfor ble ikke all religion den samme, over alt, fra begynnelsen? Det måtte da være mye mer praktisk for Gud. Anonymkode: cd07c...bd6 Som kristen tenker jeg at dette med fri vilje spiller inn også her. Gud ønsket ikke å tvinge folk til tro. Samtidig så finner vi Gud hvis vi søker. Jeg forstår godt denne tanken om at, hvordan kan vi vite at den ene religionen er mer rett enn den andre. Vel, jeg mener at troen på én Gud er det mest logisk sannsynlige. Har skrevet mer om hvorfor tidligere i tråden, men hovedsaklig handler det om at jeg tror universets oppståelse trenger en årsak utenfor universet selv, fordi alt som fins trenger en årsak. Og det jeg tror er at universet ikke kan forklare seg selv. Derfor tror jeg på én skaper som er uendelig og allmektig og dermed ikke trenger en skaper selv. Bare én, og en helt perfekt en, fordi jeg tror det første som eksisterte uten en årsak, ikke kan være for spesifikk. Joda, noen lagde seg nok Guder for å forstå verden, men det er ikke dermed sagt at ikke én tro kan være faktisk sann. Jeg er kristen da jeg tror på én Gud, samtidig som erfaringer jeg har hatt i livet som kristen gjør at jeg fortsatt tror at jeg har valgt riktig religion. En kan ikke vite, det fins ikke allmenne bevis hverken fra eller til, men jeg tror og er veldig fornøyd med mitt liv som kristen. 🙂 Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 21. august 2020 #593 Del Skrevet 21. august 2020 36 minutter siden, AnonymBruker said: Som kristen tenker jeg at dette med fri vilje spiller inn også her. Gud ønsket ikke å tvinge folk til tro. Samtidig så finner vi Gud hvis vi søker. Jeg forstår godt denne tanken om at, hvordan kan vi vite at den ene religionen er mer rett enn den andre. Vel, jeg mener at troen på én Gud er det mest logisk sannsynlige. Har skrevet mer om hvorfor tidligere i tråden, men hovedsaklig handler det om at jeg tror universets oppståelse trenger en årsak utenfor universet selv, fordi alt som fins trenger en årsak. Og det jeg tror er at universet ikke kan forklare seg selv. Derfor tror jeg på én skaper som er uendelig og allmektig og dermed ikke trenger en skaper selv. Bare én, og en helt perfekt en, fordi jeg tror det første som eksisterte uten en årsak, ikke kan være for spesifikk. Joda, noen lagde seg nok Guder for å forstå verden, men det er ikke dermed sagt at ikke én tro kan være faktisk sann. Jeg er kristen da jeg tror på én Gud, samtidig som erfaringer jeg har hatt i livet som kristen gjør at jeg fortsatt tror at jeg har valgt riktig religion. En kan ikke vite, det fins ikke allmenne bevis hverken fra eller til, men jeg tror og er veldig fornøyd med mitt liv som kristen. 🙂 Anonymkode: 976b3...e97 Er ikke Gud, ifølge bibelen, en som truer alle som ikke tror, synder eller gjør ham forarget på en eller annen måte? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #594 Del Skrevet 21. august 2020 3 timer siden, Katten.2.0 skrev: Er ikke Gud, ifølge bibelen, en som truer alle som ikke tror, synder eller gjør ham forarget på en eller annen måte? Jeg tror hvert fall at Gud elsker oss alle uanvengig av hva vi tror på og hvilke valg vi tar. Har du noe spesifikt fra bibelen du ville vise til? Jeg er foressten en av de som mener at bibelen også må leses med historiske briller, da den er skrevet av mennesker som er preget av sin tid. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #595 Del Skrevet 21. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror hvert fall at Gud elsker oss alle uanvengig av hva vi tror på og hvilke valg vi tar. Har du noe spesifikt fra bibelen du ville vise til? Jeg er foressten en av de som mener at bibelen også må leses med historiske briller, da den er skrevet av mennesker som er preget av sin tid. Anonymkode: 976b3...e97 Gud elsker alle, men ikke alle valgene vi tar. Anonymkode: d6956...d4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #596 Del Skrevet 21. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Mangel på bevis for at noe fins, beviser ikke at noe ikke fins. Nå er det greit at du avviser troen på en Gud, men å bevise at Gud ikke fins kan du ikke. Anonymkode: 976b3...e97 La meg ta denne logikken litt videre. Du kan ikke bevise at jeg ikke vil vinne en halv milliard når jeg fyller 40. Nåh, er det at jeg tror dette en god grunn for meg til å leve livet som om jeg vil få dette på førtiårsdagen min? Jeg kan ha rett i å tro dette, men samtidig er ikke sjangsen høy for dette. Anonymkode: 30de2...e1e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #597 Del Skrevet 21. august 2020 Religiøse folk som tror på en Gud som beskrevet i hellige bøker er underutviklede mennesker med for lav IQ. Anonymkode: 49a73...aaa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #598 Del Skrevet 21. august 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: La meg ta denne logikken litt videre. Du kan ikke bevise at jeg ikke vil vinne en halv milliard når jeg fyller 40. Nåh, er det at jeg tror dette en god grunn for meg til å leve livet som om jeg vil få dette på førtiårsdagen min? Jeg kan ha rett i å tro dette, men samtidig er ikke sjangsen høy for dette. Anonymkode: 30de2...e1e Nå var ikke sannsynligheten for om Gud fins eller ikke det vi akkurat diskuterte. Jeg påpekte bare at logikken den andre personen kom med i sted ikke var riktig, da det ikke (på noen måte jeg vet om i hvert fall) er mulig å bevise at Gud ikke fins. Når det kommer til sannsynlighet, så tror jeg vi er uenige om hvor stor sannsynligheten for at Gud eksisterer. Jeg tror den er ganske stor, basert på filosofisk tankegang jeg har skrevet mer om tidligere i forumet, samt egne erfaringer jeg har hatt som kristen. Jeg antar at du mener sannsynligheten for Guds eksistens er liten. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #599 Del Skrevet 21. august 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Religiøse folk som tror på en Gud som beskrevet i hellige bøker er underutviklede mennesker med for lav IQ. Anonymkode: 49a73...aaa Og hvilken troverdig kilde har du dette fra? Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #600 Del Skrevet 21. august 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Religiøse folk som tror på en Gud som beskrevet i hellige bøker er underutviklede mennesker med for lav IQ. Anonymkode: 49a73...aaa Det er slike hatefulle kommentarer som gjør at dere ateister som utgjør et mindretall i Norge og i verden er forthatt og forfulgt. Vel fortjent. Anonymkode: 312cc...d4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå