Gå til innhold

Ateister

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Thepig skrev:

Ok, så gud finnes ikke?

Hvordan trekker du det som konklusjon? Det er verken allment bevis for eller imot Guds eksistens. Noen tror at Gud fins, andre gjør ikke det. 

Anonymkode: 976b3...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan trekker du det som konklusjon? Det er verken allment bevis for eller imot Guds eksistens. Noen tror at Gud fins, andre gjør ikke det. 

Men ingen bevis.....Så alt som ikke er bevis er virkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thepig skrev:

Men ingen bevis.....Så alt som ikke er bevis er virkelig?

Nei. Jeg tror, jeg har min overbevisning om at Gud eksisterer. Samtidig anerkjenner jeg muligheten for at jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg tror, jeg har min overbevisning om at Gud eksisterer. Samtidig anerkjenner jeg muligheten for at jeg kan ta feil.

Den er grei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har aldri utelukket the big bang. Jeg tror dog at om det er riktig, så må det ha en faktor.

Visste du at fysikeren som la grunnlaget for teorien også var prest?

Er lei når folk skal skape seg dumme.

Har noen påstått at kristne ikke kan tenke🙄 Finnes noe som heter kognitiv dissonans. Tror presten er en god kandidat der ja.

Anonymkode: e9561...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er lei når folk skal skape seg dumme.

Har noen påstått at kristne ikke kan tenke🙄 Finnes noe som heter kognitiv dissonans. Tror presten er en god kandidat der ja.

Hva mener du egentlig nå, om du vil forklare?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.7.2020 den 13.45, Uatskillelig skrev:

Jeg synes det er merkelig at de sier at Gud ikke finnes når de ikke kan bevise det, men jeg respekterer at de ikke tror på Gud.

Noe som finnes, kan bevises. Dog en tro, kan ikke motbevises eller bevises. Ergo derfor det er en tro. Det som finnes er noe vi alle kan se, føle, lukte eller smake. Altså noe ALLE kan oppfatte og ikke kun enkelte.

Anonymkode: ebf01...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du egentlig nå, om du vil forklare?

Man kan ha to motstridende ideer i hodet, og samtidig være fullt kapabel til å tenke rasjonelt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha to motstridende ideer i hodet, og samtidig være fullt kapabel til å tenke rasjonelt.  

Det kan man ja. Henger ikke helt med, hva ville du få fram i denne sammenhengen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man ja. Henger ikke helt med, hva ville du få fram i denne sammenhengen? 

Å være prest utelukker ikke å vitenskapelig anlagt, og er heller ikke et argument. Et menneskes personlige tro bidrar ikke til debatten, om at gud kan bevises. Tvert i mot, så beviser det at presten tvilte, og ville prøve å finne ut av om gud fantes. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være prest utelukker ikke å vitenskapelig anlagt, og er heller ikke et argument. Et menneskes personlige tro bidrar ikke til debatten, om at gud kan bevises. Tvert i mot, så beviser det at presten tvilte, og ville prøve å finne ut av om gud fantes. 

Men hvem er det her som påstår at guds eksistens kan bevises? 

Anonymkode: 9d5d3...56f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Thepig skrev:

Gjelder ikke harry

Hvorfor gjelder ikke dette akkurat harrydotter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem er det her som påstår at guds eksistens kan bevises? 

De som sier at de ikke vet hvor han kan lokaliseres geografisk i universet. Ved å si slikt, sier man at han finnes. Han finnes, men vi vet bare ikke hvor. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan man være vitenskapelig anlagt å ha en tro. Jeg svarte noen som (slik jeg forstod det) mente at jeg måtte utelukke the big bang som teori, fordi jeg er kristen. Prøvde ikke å komme med et argument for om Gud kan bevises eller ikke.

Men dette beviser jo ikke at presten tvilte. Det viser jo bare at han var en person som ville finne ut mer om universet, og at han samtidig var religiøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man være vitenskapelig anlagt å ha en tro. Jeg svarte noen som (slik jeg forstod det) mente at jeg måtte utelukke the big bang som teori, fordi jeg er kristen. Prøvde ikke å komme med et argument for om Gud kan bevises eller ikke.

Men dette beviser jo ikke at presten tvilte. Det viser jo bare at han var en person som ville finne ut mer om universet, og at han samtidig var religiøs.

Hvorfor var ikke boka nok?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som sier at de ikke vet hvor han kan lokaliseres geografisk i universet. Ved å si slikt, sier man at han finnes. Han finnes, men vi vet bare ikke hvor. 

Vi vet ikke hvorfor eller hvordan svarte hull oppstår. Skal man følge din logikk, så oppstår de ikke. De bare eksisterer i seg selv 

🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vet ikke hvorfor eller hvordan svarte hull oppstår. Skal man følge din logikk, så oppstår de ikke. De bare eksisterer i seg selv 

🤷‍♀️

Eller så kan man lese litt?

Stellar black holes form when the center of a very massive star collapses in upon itself. This collapse also causes a supernova, or an exploding star, that blasts part of the star into space. Scientists think supermassive black holes formed at the same time as the galaxy they are in.

https://www.nasa.gov/audience/forstudents/5-8/features/nasa-knows/what-is-a-black-hole-58.html

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor var ikke boka nok?

"Burde en prest avvise relativitetsteorien bare fordi den ikke bringer oss noen autoritativ forståelse av læren om Treenigheten? Straks du forstår at Bibelen ikke er ment å være en lærebok i naturvitenskap, vil kontroversen mellom religion og vitenskap svinne hen."

Dette er et sitat fra Georges Lemaître. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scientists think supermassive black holes formed at the same time as the galaxy they are in.

Mao, de er ikke sikre på alt de heller. 

Seriøst.. hva er problemet med å innse at msn ikke vet alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Burde en prest avvise relativitetsteorien bare fordi den ikke bringer oss noen autoritativ forståelse av læren om Treenigheten? Straks du forstår at Bibelen ikke er ment å være en lærebok i naturvitenskap, vil kontroversen mellom religion og vitenskap svinne hen."

Dette er et sitat fra Georges Lemaître. 

I rest my case.

Læren, og ikke viten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...