Gå til innhold

Ateister

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 7.8.2020 den 16.59, AnonymBruker skrev:

Militant ateisme sender religiøse i konsentrasjonsleirer og dreper de. Dette er hva man ser i statsateistiske Kina. Det viser ateismens ondskap og hvorfor den må utryddes.

Anonymkode: 312cc...d4b

religion og ideologi er to sider av samme mynt. Ateist betyr bare at man ikke tror på en gud/guder. Ateister kan derfor være like religiøse som deg, om det så er veganisme, nazisme eller kommunisme. 

Ateister har i praksis like mye til felles som de som liker kaffe. 

Anonymkode: 55144...9da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Thepig skrev:

Alle observasjon tyder på at big bang skjedde og vitenskapen kan bekrefte disse uavhengig av hverandre om og om igjen. Hva du tror er således ikke viktig eller riktig. 

Men jeg har aldri utelukket the big bang. Jeg tror dog at om det er riktig, så må det ha en faktor.

Visste du at fysikeren som la grunnlaget for teorien også var prest?

Anonymkode: 976b3...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er mye bedre å diskutere med noen som viser forståelse og respekt, slik at det ikke blir en krangel men at man faktisk kan lære fra hverandre. :)

I forhold til det uthevede, så er ikke religion og vitenskap en motsetning. 

Da må du gjerne opplyse meg, for i mitt hode er det to separate ting. Ja, det finnes religionsvitenskap, men det har jeg forstått mer som at det er granskning av bibelen, koranen osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thepig skrev:

Selvsagt, er en 2000 år gammel bok det du baserer livet ditt på så har vitenskapen ingen plass i livet ditt. Kristendommen tar til seg vitenskapen og samfunnsendringer fordi den må.

Harry sier flere ganger han han tror på gud.....

Med din logikk skal alle bli dømt utifra hva hver enkelt tror, ikke bevisene. Kjipt å leve i et land hvor polititet fører saker etter hva de tror.

Jeg er agnostiker, så jeg er helt åpen for at bibelen kan være riktig. Eller ikke. Det får jeg finne ut av når den tid kommer. 

De kristne (ikke kristendommen, den er som den alltid har vært, men de kristne som praktiserer kristendom) tar til seg vitenskap fordi det er sunn fornuft og i tråd med dagens samfunn, ikke fordi de må få inn fakta for å overbevise andre om at kristendommen er riktig. 

Harrydotter sier han tror på gud. Du skriver derimot at han påstår at gud finnes, sier at gud finnes og at han derfor må dokumentere at gud finnes. 

Så dette er dine påstander, da får du dokumentere det. Burde være en enkel jobb 

Anonymkode: 9d5d3...56f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har aldri utelukket the big bang. Jeg tror dog at om det er riktig, så må det ha en faktor.

Visste du at fysikeren som la grunnlaget for teorien også var prest?

Ja, og det var flere som hadde samme teori.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Humbro skrev:

Da må du gjerne opplyse meg, for i mitt hode er det to separate ting. Ja, det finnes religionsvitenskap, men det har jeg forstått mer som at det er granskning av bibelen, koranen osv. 

Ja, det to separate ting og det et mitt poeng. Det er ingen motsetning i den forstand at er man religiøs så forkaster man automatisk vitenskapen. Man kan ha full tiltro til vitenskap, samtidig som man også tror at det eksisterer en Gud og man er religiøs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er agnostiker, så jeg er helt åpen for at bibelen kan være riktig. Eller ikke. Det får jeg finne ut av når den tid kommer. 

De kristne (ikke kristendommen, den er som den alltid har vært, men de kristne som praktiserer kristendom) tar til seg vitenskap fordi det er sunn fornuft og i tråd med dagens samfunn, ikke fordi de må få inn fakta for å overbevise andre om at kristendommen er riktig. 

Harrydotter sier han tror på gud. Du skriver derimot at han påstår at gud finnes, sier at gud finnes og at han derfor må dokumentere at gud finnes. 

Så dette er dine påstander, da får du dokumentere det. Burde være en enkel jobb 

Ganske enkelt da det ikke finnes bevis for dette etter flere tusen år med guder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det to separate ting og det et mitt poeng. Det er ingen motsetning i den forstand at er man religiøs så forkaster man automatisk vitenskapen. Man kan ha full tiltro til vitenskap, samtidig som man også tror at det eksisterer en Gud og man er religiøs. 

Men hvordan får dere det regnskapet til å gå opp?

Jeg forstår at dere har tiltro til vitenskapen når det gjelder medisiner, vaksiner etc, men hvordan får dere f.eks evolusjonen til å samsvare med troen deres?

Endret av Humbro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thepig skrev:

Ganske enkelt da det ikke finnes bevis for dette etter flere tusen år med guder.

Hæ? 

Jeg ber deg dokumentere at harrydotter sier at gud eksisterer.  Så svaret ditt gir ikke mening. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? 

Jeg ber deg dokumentere at harrydotter sier at gud eksisterer.  Så svaret ditt gir ikke mening. 

Les innleggene til harry, står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Humbro skrev:

Men hvordan får dere det regnskapet til å gå opp?

Hvilket regnskap er det du snakker om? 

Da bibelen ble skrevet for 2000 år siden ble det beskrevet at det først var ingenting. Deretter ble vel lyset skapt, så kom jorda, vann, planter og trær, senere dyr og til slutt mennesket. 

Høres vel ganske riktig ut dette ut fra et evolusjonsteoretisk synspunkt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les innleggene til harry, står der.

Jeg har lest de, men ser ikke at han skriver at gud eksisterer. 

Så her får du sitere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket regnskap er det du snakker om? 

Da bibelen ble skrevet for 2000 år siden ble det beskrevet at det først var ingenting. Deretter ble vel lyset skapt, så kom jorda, vann, planter og trær, senere dyr og til slutt mennesket. 

Høres vel ganske riktig ut dette ut fra et evolusjonsteoretisk synspunkt? 

Ikke tidsmessig😬

Og hva med den berømte «big bang»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest de, men ser ikke at han skriver at gud eksisterer. 

Så her får du sitere. 

Nei, kan ikke leve livet for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Humbro skrev:

Ikke tidsmessig😬

Og hva med den berømte «big bang»?

Tidsmessig.. det kan ikke tenkes at en dag hos en potensiell gud ikke er en dag etter vår tidsregning? 

Det argumenteres jo for at før big bang var det et singulært punkt stappet fullt av energi som bare har eksistert i evigheten. Skal man følge denne logikken, så er jo konseptet tid/rom utenfor vår dimensjon og tenkemåte. For skal man følge menneskelig logikk, kan ikke noe komme ut av ingenting. Så big bang må ha hatt en skapelse, et startpunkt - ut fra et menneskelig perspektiv. 

Støtter man vitenskap og at det finnes en evighet, støtter man også tanken om at tid/romforståelse er langt utenfor vår tenkemåte og verdensforsåelse. 

For du er vel enig at millioner av ær etter big bang kom først lyset (sola), deretter jord, vann, planter, dyr og mennesker..  eller er du uenig? 

2 minutter siden, Thepig skrev:

Nei, kan ikke leve livet for deg.

Nei men da så! Mao du finner ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig ikke bare menneskelig logikk, men også naturlover. Ifølge fysikken kan ikke noe komme ut av ingenting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei men da så! Mao du finner ikke.

Harry skriver det hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry skriver det hele tiden

S-I-T-E-R. 

Skriver han det hele tiden, burde det være en veldig smal sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

S-I-T-E-R. 

Skriver han det hele tiden, burde det være en veldig smal sak.

Bare å lese innleggene argumenterer hele tiden for at gudens hans ikke styrer livet hans, bare skaper det osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å lese innleggene argumenterer hele tiden for at gudens hans ikke styrer livet hans, bare skaper det osv.

Og det er det han tror på. 

Han har ikke sagt at gud kan bevises av den grunn 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...