Gå til innhold

Ateister

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest HarryDotter
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så uten gud, kan man?

Vi hadde isbilen på besøk. Kjøpe masse is. Tre små gutter ila 8-11 år ish, så på. Jeg ga dem is. Jeg får ikke noe ut av det, annet enn at jeg skjønte at de også liker is. Jeg vil ikke ha "poeng" hos gud, fordi jeg bare ser noe, og har mulighet til å dele. Gjør du ting bare for å få kudos?

Anonymkode: e9561...09f

Mennesket kan. Enkelt og greit. Fordi vi har evnen til å velge. Vi har evnen til å vise empati og sympati.

Alle som gjør noe for andre, enten bra eller dårlig, har en motivasjon bak handlingen. Noen ganger for egen vinning, noen ganger fordi man simpelthen har lyst å se andre bli glade. Som i isbil eksempelet dit.

Jeg gjør ikke gode gjerninger for å score poeng hos Gud. Jeg gjør det fordi det føles riktig å gjøre det der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Tanuki skrev:

At alt ikke kan forklares betyr ikke at det finnes en gud, vietnskapen utvikler seg hele tiden, om 10 år vet man nok mye man ikke vet i dag. 

- Hva mener du med å "tro" på the Big Bang? Det er en vitenskaplig teori, så hva jeg "tror" spiller liten rolle. 

Nei, men poenget er at vi vet ikke hvordan universet oppstod. Hvordan kan noen si at en skaper eller et vesen som ikke er som oss, som alltid har eksistert, er usannsynlig? Hvorfor er det mer sannsynlig at det vi har sett og sanset til nå er alt? 

Hva er riktig ord å bruke da? Jeg vil gjerne være korrekt, så det er bare å si det hvis du vet om en bedre formulering. Det jeg mener er å tro at the big bang har skjedd, og at det er årsak til universets eksistens. :)

Anonymkode: 976b3...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2020 den 18.04, linsejesus skrev:

Dette er nok litt for enkelt. Monoteisme, å tro på Gud med stor G, er ikke helt det samme som å tro på en mengde guder, halvguder, animisme osv. Begge deler er overnaturlige/religiøse, men på forskjellige steder på skalaen. Man kan godt si at f.eks kristne og muslimer tror på Gud (i bestemt form), selv om de har ulike meninger om hvilke egenskaper Gud har.

Er kun de abrahamittiske religionene monoteistiske? Jeg mener jo at alle de tror på den samme guden, men de fleste jeg kjenner som tror på Ham mener det ikke er samme gud... dermed fornekter de Jahve og Allah som jo bare er andre ord for Gud..

Og jo, for oss utenforstående er det helt det samme om om du tror på en eller flere guder, til og med den kristne er jo sånn passe tredelt, selv om det har blitt gått bort fra i de senere år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HarryDotter skrev:

Mennesket kan. Enkelt og greit. Fordi vi har evnen til å velge. Vi har evnen til å vise empati og sympati.

Alle som gjør noe for andre, enten bra eller dårlig, har en motivasjon bak handlingen. Noen ganger for egen vinning, noen ganger fordi man simpelthen har lyst å se andre bli glade. Som i isbil eksempelet dit.

Jeg gjør ikke gode gjerninger for å score poeng hos Gud. Jeg gjør det fordi det føles riktig å gjøre det der og da.

Jepp, og det det virker som en del ateister ikke skjønner helt, er at det å "score poeng hos Gud" egentlig ikke har noe særlig å si. Vi kommer ikke dårligere ut hvis vi har gjort litt mere slemt enn naboen for eksempel, da vi alltid får tilgivelse om vi ber om det. Alle gjør feil, og alle kan bli tilgitt igjen ;). Gud vet jo uansett om vi gjør noe for egen vinning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tanuki skrev:

At alt ikke kan forklares betyr ikke at det finnes en gud, vietnskapen utvikler seg hele tiden, om 10 år vet man nok mye man ikke vet i dag. 

- Hva mener du med å "tro" på the Big Bang? Det er en vitenskaplig teori, så hva jeg "tror" spiller liten rolle. 

Og da kan man heller ikke bastant påstå at det ikke finnes en gud.. du ser ikke at din egen argumentasjon slår tilbake på deg selv?

Du mener jo at det du tror er viktig og riktig 😛

7 timer siden, Tanuki skrev:

- hvorfor må jeg motbevise noe jeg IKKE tror på? Bevisbyrden faller på dem som absolutt skal tro på at det finnes en gud.

- jeg forholder meg til vitenskapen

- religion er noe tull, kan skjønne at folk i middelalderen og sånn brukte religion til å forstå ting dem ikke kunne forklare i sin tid, men nå lever vi i 2020

Hvorfor skal man måtte bevise noe som helst? Hvorfor kan ikke du respektere at noen andre tror på noe annet enn hva du tror på? For jo - begge parter tror. Din tro er ikke noe viktigere eller riktigere enn andres tro. 

Mvh agnostiker som er åpen for at det kan finnes en gud, men kan hverken si at det ene eller andre er reelt da jeg ikke vet. 

Man er temmelig arrogant når man går så hardt ut mot andres tro når man ikke har annet enn tro selv. 

Anonymkode: 9d5d3...56f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, men poenget er at vi vet ikke hvordan universet oppstod. Hvordan kan noen si at en skaper eller et vesen som ikke er som oss, som alltid har eksistert, er usannsynlig? Hvorfor er det mer sannsynlig at det vi har sett og sanset til nå er alt? 

Hva er riktig ord å bruke da? Jeg vil gjerne være korrekt, så det er bare å si det hvis du vet om en bedre formulering. Det jeg mener er å tro at the big bang har skjedd, og at det er årsak til universets eksistens. :)

For all del, helt enig i absolutt ingen kan si at det med 100% sikkerhet IKKE finnes en gud som startet alt, til og med Richard Dawkins har vel sagt det. Men inntil det er harde bevis for at en gud eller spagettimonster skapte eller startet noe som helst i universet så forholder jeg meg til vitenskapen. 
- Jeg skjønner at man som kristen gjerne vil tro på at "sin" gud skapte ditten og datten, men hadde du vært født i India ville du trodd på Vishnu, hadde du vært født i japan ville du fulgt shintoisme etc etc. Hva om dere kristene tar helt feil? Hva om de andre religionene har rett?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir litt deppa av dette altså. Hvis gud gir menneske ansvaret for jorda. Hvorfor straffer han dem for hvordan "de dumme" løser den? Han hjelper ikke akkurat til. Hva skal man med en usynelig hjelper, som bare skal skape, men ikke er en veiviser? Hadde vi akkseptert en slik standard for lærere? 

Anonymkode: e9561...09f

Hvorfor skal vi "kreve" hjelp fra Gud når vi selv lager våre egne problemer? Hvorfor skal Gud være vår ryddegutt i tide og utide?

Et eksempel. Sånn mellom oss mennesker, så det skal være lettere å forstå. Om jeg, som familiefar, plutselig starter med tungt alkoholkonsum og sterke narkotiske stoffer, ja da vil jo det gå sterkt negativt utover familien min. De som da er helt uskyldige i dette vil måtte lide sterkt under mine horrible valg. Mener du da at Gud bare på magisk vis skal hoppe ned og redde alle som lider?

VI må ta de riktige valgene. VI må ta vare på våre barn og familie. VI må vise empati, omsorg og hjelpe hverandre. Vi er på et vis overlatt til oss selv. Vi er vår egen lykkes smed. Det er, slik jeg ser det, konsekvensen av å ha fri vilje. Hadde vi ikke hatt den, kunne Gud viljestyrt oss inn til perfeksjon. Men det positive er, ifølge bibelen, at vi kan be Gud om hjelp og råd når vi måtte trenge det. Men jeg misstenker sterkt at de som krever Guds hjelp og inngripen i hverdagen, er personer som til vanlig forkaster hele konseptet Gud i utgangspunktet. Også er de arrogante nok til å tro at de skal få hjelp.

Endret av HarryDotter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tanuki skrev:

For all del, helt enig i absolutt ingen kan si at det med 100% sikkerhet IKKE finnes en gud som startet alt, til og med Richard Dawkins har vel sagt det. Men inntil det er harde bevis for at en gud eller spagettimonster skapte eller startet noe som helst i universet så forholder jeg meg til vitenskapen. 
- Jeg skjønner at man som kristen gjerne vil tro på at "sin" gud skapte ditten og datten, men hadde du vært født i India ville du trodd på Vishnu, hadde du vært født i japan ville du fulgt shintoisme etc etc. Hva om dere kristene tar helt feil? Hva om de andre religionene har rett?

Hvorfor er det fullstendig utenkelig at det finnes flere guder, hvor man tror på en eller to i forhold til hvilken religion man tilhører? 

Jeg vet ikke om det finnes en eller flere guder, men når folk blir så uspiselig og arrogante som enkelte ateister blir, håper jeg nesten det finnes gudddommer som sitter og ler av ateistene og har store, nastye planer for etterlivet deres, bare fordi deres arroganse blir så patetisk 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og da kan man heller ikke bastant påstå at det ikke finnes en gud.. du ser ikke at din egen argumentasjon slår tilbake på deg selv? Jo, jeg kan påstå det, fordi det rett og slett er null bevis for det. 

Du mener jo at det du tror er viktig og riktig

😛 jeg har ingen tro, så der tar du veldig feil.

Hvorfor skal man måtte bevise noe som helst? Hvorfor kan ikke du respektere at noen andre tror på noe annet enn hva du tror på? For jo - begge parter tror. Din tro er ikke noe viktigere eller riktigere enn andres tro. 

Jeg har ingen tro, du får heller lese deg opp om hva det vil si å være ateist.

Mvh agnostiker som er åpen for at det kan finnes en gud, men kan hverken si at det ene eller andre er reelt da jeg ikke vet. 

Man er temmelig arrogant når man går så hardt ut mot andres tro når man ikke har annet enn tro selv. Nå snakker du vås

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tanuki skrev:

1. Det finnes ingen bevis, derfor finnes det ikke? 

Tidenes beste logikk. For 1000 år siden var det ikke bevist at jorden roterte rundt solen, var det da jorden som var sentrum i universet? 

2.  Du tror at det ikke finnes noen gud. Hvordan er dette annerledes fra de som tror på Gud? 

Du har selv valgt å tro at det ikke finnes en eller flere guder fordi det ikke er bevist. Dette er også en tro.

3. Jeg vet godt hva ateisme er da jeg selv var stolt ateist på mine yngre, arrogante dager. Så ble jeg voksen, moden,  lktt mindre arrogant og innså at jeg ikke har alle svarene på hva og hvorfor ting er som de er. Det du feiler å se, er at dette også er et livssyn og tro, akkurst som med ateisme. 

4. Jeg snakker vås fordi jeg påpeker at man ikke har alle svarene? Jeg snakker ikke vås fordi du ikke har samme meninger som meg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det fullstendig utenkelig at det finnes flere guder, hvor man tror på en eller to i forhold til hvilken religion man tilhører? 

For all del, for meg spiller det null rolle om en tror på Yaveh eller Vishnu, men for kristene er det vel blasfemi og annerkjenne at andre religioners guder kan finnes?

Jeg vet ikke om det finnes en eller flere guder, men når folk blir så uspiselig og arrogante som enkelte ateister blir, håper jeg nesten det finnes gudddommer som sitter og ler av ateistene og har store, nastye planer for etterlivet deres, bare fordi deres arroganse blir så patetisk 😂

Hva er så uspiselig og arrogant med ateister egentlig? Det eneste jeg ber om er et snev av logikk og bevis. Jeg er hyggelig mot alle og diskuterer ikke mine tanker rundt religion med mindre jeg blir bedt om det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men for kristene er det vel blasfemi og annerkjenne at andre religioners guder kan finnes?

Nei. Jeg har en sterk tro, men anerkjenner muligheten. Det er ikke blasfemi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er gift med en kristen. Jeg er selv agnostiker. Vi har jevnlige "diskusjoner" om dette (i hermetegn da det ikke er reelle diskusjoner,  heller oppgitthet over ateister arroganse) , og han er helt åpen for at hans gud kan være feil. Men nå er det en gang i denne troen han har vokst opp i, og dermed anser som sin gud. Mon tro hvem som fremstår som mest reflektert over deg og ham...  

Du kan gjerne påstå at du er hyggelig og snill mot andre, det rimer dog dårlig med at du kaller religion for tull fordi du har en annen tro. Din tro er nemlig at det ikke finnes en gud. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

1. Det finnes ingen bevis, derfor finnes det ikke? 

Ja, på lik linje med påskeharen og tannfeen.

Tidenes beste logikk. For 1000 år siden var det ikke bevist at jorden roterte rundt solen, var det da jorden som var sentrum i universet? 

For tusen år siden hadde man ikke forståelse av en rekke naturlige fenomener, sykdommer, psykologi etc. I dag har vi det, heldigvis. Å tro på en allmektig gud var logisk på en tid hvor man uansett ikke kunne forstå verden man levde i. 

2.  Du tror at det ikke finnes noen gud. Hvordan er dette annerledes fra de som tror på Gud? 

jeg tror ingenting, forholder meg til religion på samme måte hvermansen forholder seg til eventyr og myter.

Du har selv valgt å tro at det ikke finnes en eller flere guder fordi det ikke er bevist. Dette er også en tro.

Tror du tannfeen finnes? Hvis du ikke tror så har du valgt det selv og da er det også en tro.

3. Jeg vet godt hva ateisme er da jeg selv var stolt ateist på mine yngre, arrogante dager. Så ble jeg voksen, moden,  lktt mindre arrogant og innså at jeg ikke har alle svarene på hva og hvorfor ting er som de er. Det du feiler å se, er at dette også er et livssyn og tro, akkurst som med ateisme. 

Ateisme er fravær av gudstro, enkelt og greit. 

4. Jeg snakker vås fordi jeg påpeker at man ikke har alle svarene? Jeg snakker ikke vås fordi du ikke har samme meninger som meg. 
du snakker vås fordi du tydligvis har en helt forvridd forestilling om hva det vil si å være ateist. Jeg har heller ikke sagt at noen har alle svarene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tanuki skrev:

Du fremstiller deg selv dårligere og dårligere. Når du blander inn påskeharen og tannfeen vet du at du har tapt og er tom for argumenter ;)

Du mener du kan påstå at det ikke finnes noen gud. Kom med bevisene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutter siden, HarryDotter said:

Jo du har en tro. Det er at det ikke finnes Gud(er)

nei jeg har fravær av tro, ganske stor forskjell. Er det å ikke strikke en hobby? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du fremstiller deg selv dårligere og dårligere. Når du blander inn påskeharen og tannfeen vet du at du har tapt og er tom for argumenter ;)

Argumenter for hva da? 

Du mener du kan påstå at det ikke finnes noen gud. Kom med bevisene!

Hvorfor skal jeg måtte bevise det? Det er ikke jeg som tror.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
5 minutter siden, Tanuki skrev:

Å sammenligne en skaper med påskeharen og julenissen er jo fullstendig skivebom. Alle de store filosofene og fysikerne er svært forsiktige med å avfeie mulighetene for at det finnes en skaper. Det har litt med logikk å gjøre. Sansynlighet tatt i kontekst med det vi vet er fakta i vitenskapen. Det inngår i eksistensspørsmålet. Moral, etikk osv.

Påskeharen, tannfeen, julenissen og alt det andre røret du presser på oss har ingenting med eksistensspørsmålet å gjøre. Det er totalt urelevant for diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tanuki skrev:

Jeg tror heller ikke. Jeg er ydmyk nok til å si at vi kan kan vite. Mao har jeg 0 bevisbyrde. 

Du sier du kan påstå det ikke finnes guder. Hvor er bevisene på at det ikke finnes en eller flere guder? 

Kan du påstå det, får du også hoste opp bevis.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...