Gå til innhold

Ateister

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest HarryDotter
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har faktisk, med vitenskapsfolk funnet ut jævla mye om universet.

Hva har de religilsø som svar til himmelen å gjøre? For universet finnes ikke i boka. Bare himmelen, og så langt kom de, til blå skyer, og regn. 

Vi har hubbel, hva har dere??

Anonymkode: e9561...09f

En ekte kristen med IQ over 50 anerkjenner vitenskapen. Kristendom er ikke motstander av vitenskapen. Himmelen er ikke 200meter over atmosfæren. Det er ikke slik kristne tenker! Det kristne refererer til som himmel, er i en annen dimensjon. Og begrepet flere enn 3 dimensjoner evner ikke vi mennesker å forstå. Det er jo det kristne tror her....at det er noe større der ute som vi ikke er istand til å forstå med de små hjernene våre. Men selvsagt tror vi jo vi har nøkkelen til universets gåter fordi vi har laget stjernekikkerter og kan se langt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, HarryDotter skrev:

En ekte kristen med IQ over 50 anerkjenner vitenskapen. Kristendom er ikke motstander av vitenskapen. Himmelen er ikke 200meter over atmosfæren. Det er ikke slik kristne tenker! Det kristne refererer til som himmel, er i en annen dimensjon. Og begrepet flere enn 3 dimensjoner evner ikke vi mennesker å forstå. Det er jo det kristne tror her....at det er noe større der ute som vi ikke er istand til å forstå med de små hjernene våre. Men selvsagt tror vi jo vi har nøkkelen til universets gåter fordi vi har laget stjernekikkerter og kan se langt....

Sirkulær argumetasjon med dertil tilhørende fornærmelser........

Ingen fakta, enn "boka".

Høres ut som en kospirasjonsteori mer en data. Men men... livet vil bedras...skal du kjøpe doodle-rase også?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen fakta, enn "boka".

Høres ut som en kospirasjonsteori mer en data. Men men... livet vil bedras...skal du kjøpe doodle-rase også?

Btw.. Religiøse folk høres ustabile ut.

De vet ikke hvorfor deres gud, enn andre guder er guden. Hvordan vet du at muslimer eller jøder ikke har rett? Du har jo ikke sett deres gud heller... Serve your comment please... Eller er du bare urimmelige, og har bias?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
8 minutter siden, Thepig skrev:

Typisk kristen å tilpasse seg vitenskapen og mennesker generelt. Jomofrufødsel, samme helligdager osv og noå dette med "vitenskap" som endel av skaperverket.

Du innrømmer i det minste at bibelen er feil når den sier at gud er allmektig. En god Gud som er allmektig ville aldri sett på lidelser.

Ja det er virkelig idiotisk å se noe som fysisk beviselig har skjedd, og tro at det er et ledd i en stor skapelsesprosess vi små mennesker ikke helt forstår rekkevidden av. 🙄

Bibelen ble skrevet for noen tusen år siden. At det står at Gud brukte 7 dager på skapelsesverket f.eks tror jeg ikke på rent bokstavlig. Jeg tror det er billedlig forklart for lettere å ta til seg konseptet. Det kryr av lignelser og billedlige eksempler i bibelen. Alt må ikke tolkes bokstavlig.

Hvordan "innrømmer" jeg det? 🤔 Så du er glup nok og arrogant nok til å vite hva en allmektig Gud burde gjøre og ikke gjøre, basert på din evne til å føle og tenke? Akkurat som min evne til å tenke konsekvenser av en handling kan gå så langt som 2-3 ledd. Ta f.eks at jeg skyter og dreper en mann. Som menneske klarer jeg da å se at min handling får voldsomme negative konsekvenser for familien til mannen jeg skøyt. Men kanskje ringvirkningene av den handlingen egentlig vil få enorme konsekvenser for slekten hans i 20 ledd inn i fremtiden? Kanskje grusomme konsekvenser? Ja kanskje noen veldig positive ting kommer utav det til slutt?

Kort oppsummert. Vi mennesker klarer ikke se langtidskonsekvenser. En allmektig Gud ser konsekvenser i 1000 ledd! Det er derfor man tror på dette. At det er større enn oss selv, at vi ikke evner å se hele bildet, men stoler på at det blir riktig til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HarryDotter skrev:

Ja det er virkelig idiotisk å se noe som fysisk beviselig har skjedd, og tro at det er et ledd i en stor skapelsesprosess vi små mennesker ikke helt forstår rekkevidden av. 🙄

Bibelen ble skrevet for noen tusen år siden. At det står at Gud brukte 7 dager på skapelsesverket f.eks tror jeg ikke på rent bokstavlig. Jeg tror det er billedlig forklart for lettere å ta til seg konseptet. Det kryr av lignelser og billedlige eksempler i bibelen. Alt må ikke tolkes bokstavlig.

Hvordan "innrømmer" jeg det? 🤔 Så du er glup nok og arrogant nok til å vite hva en allmektig Gud burde gjøre og ikke gjøre, basert på din evne til å føle og tenke? Akkurat som min evne til å tenke konsekvenser av en handling kan gå så langt som 2-3 ledd. Ta f.eks at jeg skyter og dreper en mann. Som menneske klarer jeg da å se at min handling får voldsomme negative konsekvenser for familien til mannen jeg skøyt. Men kanskje ringvirkningene av den handlingen egentlig vil få enorme konsekvenser for slekten hans i 20 ledd inn i fremtiden? Kanskje grusomme konsekvenser? Ja kanskje noen veldig positive ting kommer utav det til slutt?

Kort oppsummert. Vi mennesker klarer ikke se langtidskonsekvenser. En allmektig Gud ser konsekvenser i 1000 ledd! Det er derfor man tror på dette. At det er større enn oss selv, at vi ikke evner å se hele bildet, men stoler på at det blir riktig til slutt.

Hehe, ja mange ord, men guden du stoler på i 1000ledd klarer selv ikke se at det han skaper fører til lidelse?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateister lever ikke i et vakuum der moral og etikk ikke finnes. Jeg bryr meg ikke om "konsekvenser". Jeg lever moral og etkk. Ingen må se eller vita av det, for at jeg skal gjøre det som er rett. For en dum ideologi å tenke man gjør ting pga konekvenser. Hadde rett at religiøse er inkompetentete! De gjør ting bare fordi en mann i himmelen sier det.

Så er mitt spørsmål; hadde du gjort det rette selv om du ikke kommer inn i en fiktiv himmel???

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen fakta, enn "boka".

Er ikke jeg som serverer fornærmelser. Å svare på neandertal argumentasjon som "ingen tror på julenissen lenger vøttø!" er ikke å servere fornærmelser. Du må forresten gjerne belære oss om all faktaen du har om universets gåter og opprinnelse. Hvordan sorte hull fungerer. Ja hvordan alt fungerer i universet. Du høres smart ut.... I'm all ears!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke jeg som serverer fornærmelser. Å svare på neandertal argumentasjon som "ingen tror på julenissen lenger vøttø!" er ikke å servere fornærmelser. Du må forresten gjerne belære oss om all faktaen du har om universets gåter og opprinnelse. Hvordan sorte hull fungerer. Ja hvordan alt fungerer i universet. Du høres smart ut.... I'm all ears!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Å svare på neandertal argumentasjon som "ingen tror på julenissen lenger vøttø!" er ikke å servere fornærmelser.

Uff.

Fikk du ikke med deg at de døde, og at de var funnet en 3. slektning?🙄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
3 minutter siden, Thepig skrev:

Hehe, ja mange ord, men guden du stoler på i 1000ledd klarer selv ikke se at det han skaper fører til lidelse?

Var det hele argumentasjonen? Er dette svaret ditt på det jeg skrev?

Du nekter å lese hva jeg faktisk skriver. Du vil bare ikke forstå sammenhengen i det jeg argumenterer for. Du er så til de grader opptatt av hvor lite intelligente kristne er, som tror på dette jugelet, at du ikke engang gadd å ta til deg sammenligningen min om menneskers evne til å se konsekvenser vs en gud's evne til å se langt mere. Det ble for mye ord for deg?

Gud skaper ikke lidelser. Vi mennesker har egenvilje og skaper våre egne lidelser, som får konsekvenser for uskyldige. MENNESKERS dårlige valg gir dårlige konsekvenser og ringvirkninger. Så du mener vi mennesker kan gjøre så mye ondskap og dritt vi bare vil og Gud skal rydde opp etter oss? Bare fordi Gud er allmektig? Merkelig logikk!

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ateister lever ikke i et vakuum der moral og etikk ikke finnes. Jeg bryr meg ikke om "konsekvenser". Jeg lever moral og etkk. Ingen må se eller vita av det, for at jeg skal gjøre det som er rett. For en dum ideologi å tenke man gjør ting pga konekvenser. Hadde rett at religiøse er inkompetentete! De gjør ting bare fordi en mann i himmelen sier det.

Så er mitt spørsmål; hadde du gjort det rette selv om du ikke kommer inn i en fiktiv himmel???

Har da aldri påstått at ateister lever i et vakuum 🤔 Jeg har full respekt for verdenssynet til ateister. Jeg liker bare svært dårlig arrogansen en del av dem drar inn straks det blir debatt om temaet. Da vet de plutselig alt, og at noen mener noe annet gjør dem til overtroiske idioter som tror på unicornsog julenisser.

Selvfølgelig gjør vi ting basert på konsekvenser! Man kan gjøre noe godt for et menneske fordi man da vet at den personen vil få noe fint utav det. Man lar være å slå en person man krangler med, fordi man forstår de potensiellt negative konsekvensene det vil få. Og nei man gjør ikke "det rette fordi en fyr i himmelen ser på", man gjør det rette nettopp fordi det er det moralsk riktig å gjøre. Empati kalles det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HarryDotter skrev:

Du nekter å lese hva jeg faktisk skriver. Du vil bare ikke forstå sammenhengen i det jeg argumenterer for. Du er så til de grader opptatt av hvor lite intelligente kristne er, som tror på dette jugelet, at du ikke engang gadd å ta til deg sammenligningen min om menneskers evne til å se konsekvenser vs en gud's evne til å se langt mere. Det ble for mye ord for deg?

Gud skaper ikke lidelser. Vi mennesker har egenvilje og skaper våre egne lidelser, som får konsekvenser for uskyldige. MENNESKERS dårlige valg gir dårlige konsekvenser og ringvirkninger. Så du mener vi mennesker kan gjøre så mye ondskap og dritt vi bare vil og Gud skal rydde opp etter oss? Bare fordi Gud er allmektig? Merkelig logikk!

Har da aldri påstått at ateister lever i et vakuum 🤔 Jeg har full respekt for verdenssynet til ateister. Jeg liker bare svært dårlig arrogansen en del av dem drar inn straks det blir debatt om temaet. Da vet de plutselig alt, og at noen mener noe annet gjør dem til overtroiske idioter som tror på unicornsog julenisser.

Selvfølgelig gjør vi ting basert på konsekvenser! Man kan gjøre noe godt for et menneske fordi man da vet at den personen vil få noe fint utav det. Man lar være å slå en person man krangler med, fordi man forstår de potensiellt negative konsekvensene det vil få. Og nei man gjør ikke "det rette fordi en fyr i himmelen ser på", man gjør det rette nettopp fordi det er det moralsk riktig å gjøre. Empati kalles det.

Har lest alt og lite innhold krever lite svar. At vi mennesker kan gjøre så mye ondskap vi ønsker er jo nettopp bevist for at "guden" ikke eksisterer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, HarryDotter skrev:

Blir litt deppa av dette altså. Hvis gud gir menneske ansvaret for jorda. Hvorfor straffer han dem for hvordan "de dumme" løser den? Han hjelper ikke akkurat til. Hva skal man med en usynelig hjelper, som bare skal skape, men ikke er en veiviser? Hadde vi akkseptert en slik standard for lærere? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, HarryDotter skrev:

Så uten gud, kan man?

Vi hadde isbilen på besøk. Kjøpe masse is. Tre små gutter ila 8-11 år ish, så på. Jeg ga dem is. Jeg får ikke noe ut av det, annet enn at jeg skjønte at de også liker is. Jeg vil ikke ha "poeng" hos gud, fordi jeg bare ser noe, og har mulighet til å dele. Gjør du ting bare for å få kudos?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/31/2020 at 1:31 PM, AnonymBruker said:

Hvordan er dere så skråsikre på at det ikke finnes noen Gud? Religiøse kan ikke bevise Guds eksistens, men dere kan nå heller ikke motbevise det. Likevel avviser dere muligheten. Eller tar jeg feil? Er ateisme mer en tro på at Gud ikke finnes, eller er det en fullstendig avvisning? 

Anonymkode: 976b3...e97

- hvorfor må jeg motbevise noe jeg IKKE tror på? Bevisbyrden faller på dem som absolutt skal tro på at det finnes en gud.

- jeg forholder meg til vitenskapen

- religion er noe tull, kan skjønne at folk i middelalderen og sånn brukte religion til å forstå ting dem ikke kunne forklare i sin tid, men nå lever vi i 2020

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har faktisk, med vitenskapsfolk funnet ut jævla mye om universet.

Hva har de religilsø som svar til himmelen å gjøre? For universet finnes ikke i boka. Bare himmelen, og så langt kom de, til blå skyer, og regn. 

Vi har hubbel, hva har dere??

Himmelen er ikke nødvendigvis "langt oppi skyene" . Vi kristne vet ikke hvor geografisk Gud befinner seg, om det i det hele tatt kan forstås på en slik måte. Jeg tror i hvert fall det er mye med universet vi ikke helt kan fatte eller har funnet ut av enda.

Vi kristne "har" også vitenskaspsfolkene. Eller tenker du på hvilke vitenskapsfolk som er/var kristne? Eksempler er Copernicus og Kepler. Var Hubble ateist? (regner med du mente å skrive Hubble?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Thepig skrev:

Jo, det er man når man avfeier alt annet pga noe man "tror"

Hva legger du i å avfeie alt annet? Jeg har min overbevisning, akkurat som deg. Du avfeier jo alle Guder du ikke tror på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, Tanuki skrev:

- hvorfor må jeg motbevise noe jeg IKKE tror på? Bevisbyrden faller på dem som absolutt skal tro på at det finnes en gud.

Det må du heller ikke. Jeg synes bare det er rart å være bastant, men har skjønt i denne tråden at ikke alle ateister sier seg 100% sikre på at det ikke er noen Gud. For at en spesifikk Gud finnes er jeg enig i at bevisbyrden ligger på oss hvis vi skal overbevise andre. Men ikke når det kun er egen tro.

- jeg forholder meg til vitenskapen

Jeg også. Religion og vitenskap wr ingen motsetning. 

- religion er noe tull, kan skjønne at folk i middelalderen og sånn brukte religion til å forstå ting dem ikke kunne forklare i sin tid, men nå lever vi i 2020

Du kan ikke forklare helt hvordan universet oppstod du heller. Hva utløste the big bang (om du tror på det), eller har du eventuelt en egen teori?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så uten gud, kan man?

Vi hadde isbilen på besøk. Kjøpe masse is. Tre små gutter ila 8-11 år ish, så på. Jeg ga dem is. Jeg får ikke noe ut av det, annet enn at jeg skjønte at de også liker is. Jeg vil ikke ha "poeng" hos gud, fordi jeg bare ser noe, og har mulighet til å dele. Gjør du ting bare for å få kudos?

NEI, selvfølgelig går vi ikke rundt å tenker av vi skal ha "poeng" hos Gud hele tiden. Slik du oppfatter kristendom er helt feil. Gud blir ikke "fornøyd med oss" hvis vi gjør noe godt mot andre i håp om at h*n noterer det ned. Det er virkelig ikke sånn det funker. Gud gav oss samvittighet og ønsker at vi skal gjøre godt på eget initiativ, fordi vi skjønner at det er godt og vil glede og hjelpe andre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
8 timer siden, Thepig skrev:

Har lest alt og lite innhold krever lite svar. At vi mennesker kan gjøre så mye ondskap vi ønsker er jo nettopp bevist for at "guden" ikke eksisterer.

Neida. Du gikk tom for argumenter. Du har fortsatt ikke forstått konseptet "fri vilje". Du evner ikke forstå hvorfor en allmektig Gud ikke griper inn og fikser alle problemene vi selv steller istand med vår egen FRIE VILJE. Stopper det bare opp for deg når du tenker allmektig Gud - Fri egenvilje? Er det uforenelig for deg?

Konseptet bibelen legger frem, er jo at Gud gav mennesket fri vilje nettopp fordi vi ikke skulle bli tankeløse slaverroboter under Gud. Mennesket fikk gaven fri vilje. Å kunne tenke og ta selvstendige valg. Vi kan velge det gode og vi kan velge det onde. Og uansett hva VI (ikke Gud) velger så må VI ta konsekvensene av det. Jeg krever iallefall ikke at Gud skal rydde opp i og hjelpe meg utav mine dårlige valg. Og som vi alle BURDE forstå, gir både gode og dårlige valg, ringvirkninger. Sånn er det bare. Facts of life! Deal with it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan ikke forklare helt hvordan universet oppstod du heller. Hva utløste the big bang (om du tror på det), eller har du eventuelt en egen teori?

At alt ikke kan forklares betyr ikke at det finnes en gud, vietnskapen utvikler seg hele tiden, om 10 år vet man nok mye man ikke vet i dag. 

- Hva mener du med å "tro" på the Big Bang? Det er en vitenskaplig teori, så hva jeg "tror" spiller liten rolle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...