linsejesus Skrevet 19. august 2020 #401 Del Skrevet 19. august 2020 3 minutter siden, Thepig said: Men bibelen sier gud er allmektig, så da er vel den første utelukket? Ja, det sier den for så vidt ganske tydelig. Samtidig er det deler av bibelen som handler om at Gud tilsynelatende ikke får viljen sin, fordi mennesker roter det til. På den annen side skal alt skje slik Gud ønsker til slutt. Det er ikke så lett å bli klok på. For min del virker den mest konsistente og logiske måten å forstå bibelen på, at mennesker slett ikke har fri vilje slik vi tror, og at alt er styrt av Gud, for ett eller annet, forhåpentligvis godt, formål. Forutsatt at bibelen faktisk er en sammenhengende historie, men det er jeg ikke så sikker på at den er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 19. august 2020 #402 Del Skrevet 19. august 2020 Ja, så lenge det går til et godt forhold er det vel greit, hvem vippser man til 😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #403 Del Skrevet 19. august 2020 På 31.7.2020 den 13.31, AnonymBruker skrev: Hvordan er dere så skråsikre på at det ikke finnes noen Gud? Religiøse kan ikke bevise Guds eksistens, men dere kan nå heller ikke motbevise det. Likevel avviser dere muligheten. Eller tar jeg feil? Er ateisme mer en tro på at Gud ikke finnes, eller er det en fullstendig avvisning? Anonymkode: 976b3...e97 Rett og slett fordi det ikke finnes ett eneste bevis på at Gud finnes, i all den tid han liksom har eksistert. Synes det er bevis nok på at han ikke eksisterer. I tillegg, hadde han eksistert ville han vært det mest ondskapsfulle vesenet som noen gang hadde eksistert. Ikke de verste menneskene på jorden ville vært i nærheten av slik ondskap. Hvorfor skulle man da be, prise og se opp til et slikt vesen? Hele greia blir rett og slett for dumt og naivt. Anonymkode: f2d88...594 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 19. august 2020 #404 Del Skrevet 19. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så fordi ein liten andel av befolkningen er onde, så må resten av menneskeheten, inkludert uskyldige barn, lide for det? Gud har tvilsom moral altså. Skjere alle over ein kam på den måten... Anonymkode: 5bdd6...262 Nei. Alt er en del av et større bilde. Vi mennesker har ikke evnen til å se rekkevidden av alt som skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #405 Del Skrevet 19. august 2020 18 minutter siden, HarryDotter skrev: Nei. Alt er en del av et større bilde. Vi mennesker har ikke evnen til å se rekkevidden av alt som skjer. Åja, alltid en unnskyldning: Anonymkode: 7c1a6...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #406 Del Skrevet 19. august 2020 På 31.7.2020 den 13.31, AnonymBruker skrev: Hvordan er dere så skråsikre på at det ikke finnes noen Gud? Religiøse kan ikke bevise Guds eksistens, men dere kan nå heller ikke motbevise det. Likevel avviser dere muligheten. Eller tar jeg feil? Er ateisme mer en tro på at Gud ikke finnes, eller er det en fullstendig avvisning? Anonymkode: 976b3...e97 Tror ikke på enhjørninger, selv om det ikke kan bevises. Gjør du? 🙄 Eller bare meg...... Anonymkode: e9561...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 19. august 2020 #407 Del Skrevet 19. august 2020 3 timer siden, Thepig skrev: Gud er ondskapsfull da han ikke bryter inn. Eller nei, en som ikke finnes kan ikke være ond Så han er ond som ikke rydder opp i rot vi mennesker selv setter oss selv i?🤔 Den var ny! Ansvarsfraskrivelse er ikke noe nytt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 19. august 2020 #408 Del Skrevet 19. august 2020 Akkurat nå, HarryDotter skrev: Så han er ond som ikke rydder opp i rot vi mennesker selv setter oss selv i?🤔 Den var ny! Ansvarsfraskrivelse er ikke noe nytt! Hvorfor beskytter han ikke barna i Jemen som sulter ihjel? Barna er jo uskyldige 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #409 Del Skrevet 19. august 2020 5 minutter siden, Thepig skrev: Hvorfor beskytter han ikke barna i Jemen som sulter ihjel? Barna er jo uskyldige Man ikke argumentere mot sofister. Anonymkode: e9561...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #410 Del Skrevet 19. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man ikke argumentere mot sofister. Anonymkode: e9561...09f Btw.. Hvorfor sykehus, når man bare kan be? I det ene tror man på og bruker vitenskap, i det andre sier man vitenskap ikke gjelder, for Gud vet alt, og alt er perfekt. Hvorfor la seg hjelpe av en gud som ikke tilbyr denne hjelpen i en perfekt verden? Anonymkode: e9561...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 19. august 2020 #411 Del Skrevet 19. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åja, alltid en unnskyldning: Anonymkode: 7c1a6...ffd Funker dårlig å latterliggjøre. Du har ingen forklaring selv. Samtidig er du for enkel i hodet til se det store bilde. Arrogansen til menneske i å tro de vet alt, når vi egentlig bare skraper overflaten. Vi er som en maur i en stor boks malt med trær og skog, og vi tror vi har funnet ut av universet. Det har vi ikke. Og likefullt sitter sånne som deg og belærer andre om hva som eksisterer og ikke eksisterer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 19. august 2020 #412 Del Skrevet 19. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man ikke argumentere mot sofister. Anonymkode: e9561...09f Hvorfor ikke 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #413 Del Skrevet 19. august 2020 1 minutt siden, HarryDotter skrev: Funker dårlig å latterliggjøre. Du har ingen forklaring selv. Samtidig er du for enkel i hodet til se det store bilde. Arrogansen til menneske i å tro de vet alt, når vi egentlig bare skraper overflaten. Vi er som en maur i en stor boks malt med trær og skog, og vi tror vi har funnet ut av universet. Det har vi ikke. Og likefullt sitter sånne som deg og belærer andre om hva som eksisterer og ikke eksisterer. Vi har faktisk, med vitenskapsfolk funnet ut jævla mye om universet. Hva har de religilsø som svar til himmelen å gjøre? For universet finnes ikke i boka. Bare himmelen, og så langt kom de, til blå skyer, og regn. Vi har hubbel, hva har dere?? Anonymkode: e9561...09f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #414 Del Skrevet 19. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har faktisk, med vitenskapsfolk funnet ut jævla mye om universet. Hva har de religilsø som svar til himmelen å gjøre? For universet finnes ikke i boka. Bare himmelen, og så langt kom de, til blå skyer, og regn. Vi har hubbel, hva har dere?? Anonymkode: e9561...09f Med andre ord. Hvor er himmelen dere skal til>? Jeg are spør.... Anonymkode: e9561...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 19. august 2020 #415 Del Skrevet 19. august 2020 9 minutter siden, HarryDotter skrev: Funker dårlig å latterliggjøre. Du har ingen forklaring selv. Samtidig er du for enkel i hodet til se det store bilde. Arrogansen til menneske i å tro de vet alt, når vi egentlig bare skraper overflaten. Vi er som en maur i en stor boks malt med trær og skog, og vi tror vi har funnet ut av universet. Det har vi ikke. Og likefullt sitter sånne som deg og belærer andre om hva som eksisterer og ikke eksisterer. Troende er således verre da de mener at deres gud er den ene, i motsetning til de x antall andre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #416 Del Skrevet 19. august 2020 Igjen. Det burde være en høyere verdi, enn å bare tro...synes du ikke? Anonymkode: e9561...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 19. august 2020 #417 Del Skrevet 19. august 2020 10 minutter siden, Thepig skrev: Hvorfor beskytter han ikke barna i Jemen som sulter ihjel? Barna er jo uskyldige Det er en naturlig konsekvens av slekters brutalitet, omsorgssvikt og gale valg? Tragisk er det! Guds feil? Neppe. Det snakkes om white privilege. At mine foreldre tok gode valg i sin ungdom, blir en velsignelse for meg når jeg vokser opp. Det er ikke min fortjeneste, men jeg høster godene av deres gode valg. Så kan jeg ta mange gode valg som jeg fører videre til mine barn. Akkurat samme blir det motsatt også. Masse gale og egoistiske valg, gir gjenklang i generasjoner! Det gir generasjoner med lidelser og nød. Jeg tror Gud fungerer som en skaper i den forstand at han har laget et selvgående system. Et system som er ment å gagne alt liv på kloden dersom det brukes riktig. Laget for å fungere etter fysikkens lover. Laget for å fungere i perfekt harmoni. Og følger man de lovene, gir det vekst, lykke og glede. Bryter man de lovene gir det død. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 19. august 2020 #418 Del Skrevet 19. august 2020 4 minutter siden, Thepig skrev: Troende er således verre da de mener at deres gud er den ene, i motsetning til de x antall andre Det er jo bare tullball det du lirer av deg. Det har jo ingenting med saken å gjøre at enkelte trossamfunn tolker budskapet forskjellig. Man er ikke en idiot fordi man tror at det og det er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 19. august 2020 #419 Del Skrevet 19. august 2020 2 minutter siden, HarryDotter skrev: Det er en naturlig konsekvens av slekters brutalitet, omsorgssvikt og gale valg? Tragisk er det! Guds feil? Neppe. Det snakkes om white privilege. At mine foreldre tok gode valg i sin ungdom, blir en velsignelse for meg når jeg vokser opp. Det er ikke min fortjeneste, men jeg høster godene av deres gode valg. Så kan jeg ta mange gode valg som jeg fører videre til mine barn. Akkurat samme blir det motsatt også. Masse gale og egoistiske valg, gir gjenklang i generasjoner! Det gir generasjoner med lidelser og nød. Jeg tror Gud fungerer som en skaper i den forstand at han har laget et selvgående system. Et system som er ment å gagne alt liv på kloden dersom det brukes riktig. Laget for å fungere etter fysikkens lover. Laget for å fungere i perfekt harmoni. Og følger man de lovene, gir det vekst, lykke og glede. Bryter man de lovene gir det død. Typisk kristen å tilpasse seg vitenskapen og mennesker generelt. Jomofrufødsel, samme helligdager osv og noå dette med "vitenskap" som endel av skaperverket. Du innrømmer i det minste at bibelen er feil når den sier at gud er allmektig. En god Gud som er allmektig ville aldri sett på lidelser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 19. august 2020 #420 Del Skrevet 19. august 2020 Akkurat nå, HarryDotter skrev: Det er jo bare tullball det du lirer av deg. Det har jo ingenting med saken å gjøre at enkelte trossamfunn tolker budskapet forskjellig. Man er ikke en idiot fordi man tror at det og det er riktig. Jo, det er man når man avfeier alt annet pga noe man "tror" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå