Gå til innhold

Ateister

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sammenligningene dere kommer med, kaller vår hellige bok eventyr etc. er slik håning og latterliggjøring som skaper hat mot dere. At du ikke greier å se det handler om vilje, klart du støtter dine egnes ondskapsfulle holdninger.

Anonymkode: 312cc...d4b

Nå var det ikke jeg som beskrev din hellige bok for eventyr, så det for vedkommende svare på selv. 
Mine holdninger ift religion og tro, er faktisk respekt. Respekt for at andre mener noe annet enn meg. Sånn ca det motsatte av hva du hittil har vist av dine holdninger til meg. 
Jeg har full respekt for at du og andre tror det dere enn måtte tro på, men du/dere burde også forsøkt å sett at for en ikke-troende så spiller det ingen rolle om boken heter bibelen, koranen, håndbok for enhjørninger eller hva som helst. Det blir som at jeg skal tvinge deg til å tro på noe du overhode ikke tror på. Og hvis du ikke greier å tro, så er du respektløs. I tillegg syns jeg du er ond og arrogant. Syns du det er greie holdninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Humbro skrev:

I tillegg syns jeg du er ond og arrogant. Syns du det er greie holdninger?

Dine meningsfeller som skrev det er onde og arrogante. Klarte du ikke lese hva jeg skrev da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dine meningsfeller som skrev det er onde og arrogante. Klarte du ikke lese hva jeg skrev da?

Nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at du ikke vil fornærme, men greier likevel å gjøre det i samme setning med å sammenligne Gud og vår tro med julenissen og spøkelser. Bravo! Slikt er akkurat det som skaper hatet mot dere ateister.

Jeg har undret meg lenge hvorfor du er her inne på religionsforumet  ateist- hater 🤔

Som du sikkert har sett er vi ateister i flertall her inne på Kvinneguiden  .

Prøver du å vende oss om? Eller har du fått beskjed  av menigheten  din å gå ut å prøve å fornærme og fordrive ikke- troende.

Ingen av delene virker desverre 🤷‍♂️

Anonymkode: ee155...215

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har undret meg lenge hvorfor du er her inne på religionsforumet  ateist- hater 🤔

Som du sikkert har sett er vi ateister i flertall her inne på Kvinneguiden  .

Prøver du å vende oss om? Eller har du fått beskjed  av menigheten  din å gå ut å prøve å fornærme og fordrive ikke- troende.

Ingen av delene virker desverre 🤷‍♂️

*gjeeesp* personangrepene dine preller av som vann på gåsa. Dere må bare tåle at vi som tilhører flertallet av nordmenn og er gode troende er aktive på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*gjeeesp* personangrepene dine preller av som vann på gåsa. Dere må bare tåle at vi som tilhører flertallet av nordmenn og er gode troende er aktive på forumet.

Det finner du fort utav  hvis du lager en avstemming:) skal jeg hjelpe deg å lage ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finner du fort utav  hvis du lager en avstemming:) skal jeg hjelpe deg å lage ?

Spiller ingen rolle, dere er mindretall blant nordmenn. Så dere må bare tåle at de av oss som er skikkelige mennesker og tror er aktive her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Skikkelige mennesker? Jeg har tilgode å se hva - og hvilke goder ulike trosretninger har tilført vårt samfunn. Segresjon og klassifisering av ulike grupper, barneekteskap, misbruk, ofring, undertrykkelse, manipulasjon.. 

Hvordan kan man støtte noe slikt? Er det mangel på trygghet og retning i livet? Eller manglende fellesskap? Eller er det kulturelt betinget - dvs. at man har fått det innprentet av familie og skole over år.. 

Jeg syns det er trist at vårt samfunn i 2020 ikke har kommet lenger. Kaste bort kognitiv virksomhet på svada.

Anonymkode: fcd04...d8f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Skikkelige mennesker? Jeg har tilgode å se hva - og hvilke goder ulike trosretninger har tilført vårt samfunn. Segresjon og klassifisering av ulike grupper, barneekteskap, misbruk, ofring, undertrykkelse, manipulasjon.. 

Det er resultatet av ateismens økende antall og innflytelse på samfunnet, ikke religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er resultatet av ateismens økende antall og innflytelse på samfunnet, ikke religion.

Det er jo helt feil. 

Anonymkode: fcd04...d8f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ?

Anonymkode: bac65...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, linsejesus skrev:

De blir krenket fordi religion og eventyr ikke er det samme. Egentlig er det åpenbart, og hvis man er usikker så er det bare å sjekke Wikipedia eller noe. Men enkelte ser ut til å tro at eventyr og religioner kan likestilles bare fordi ingen av dem er sanne. Men da kan man like gjerne si at eventyr og filmer er synonymer, eller at et stearinlys er det samme som en lommelykt fordi begge deler gir lys.

Det er glitrende eksempler du kommer med. Film og litteratur er to sider av samme sak. Det er lommelykt og stearinlys også, begge er lyskilder. Det samme er eventyr og Bibelen, begge er historier. 

Anonymkode: cd07c...bd6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller ingen rolle, dere er mindretall blant nordmenn. Så dere må bare tåle at de av oss som er skikkelige mennesker og tror er aktive her.

Men kan du ikke svare på det som ble spurt om ? 

Hvorfor er du her inne på forumet?  Det er absolutt  ingen  ateister som blir fornærmet eller blir skremt selv om du til stadighet kaller oss ondskapsfulle  og i mindretall.

Tror ikke Gud liker slik oppførsel altså 🤔

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det skulle vise seg at det faktisk finnes en Gud, så håper jeg for guds skyld at han ikke er en slik ondskapsfull psykopat som han blir framstilt i bibelen og av mange kristne.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er glitrende eksempler du kommer med. Film og litteratur er to sider av samme sak. Det er lommelykt og stearinlys også, begge er lyskilder. Det samme er eventyr og Bibelen, begge er historier. 

Anonymkode: cd07c...bd6

Ja, og da kan man sammenligne dem på det grunnlaget, altså på de enkelte egenskapene de faktisk deler. Det innebærer ikke, som enkelte tror, at de er det samme. Alt deler en eller annen egenskap med andre ting. Som Ludvig Holberg eksemplifiserte det: "En sten kan ikke flyve; Mor Lille kan ikke flyve; Altså er Mor Lille en sten". Oversatt til dette temaet: "Et eventyr er ikke sant; En religion er ikke sann; Altså er er eventyr en religion."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, linsejesus skrev:

De blir krenket fordi religion og eventyr ikke er det samme. Egentlig er det åpenbart, og hvis man er usikker så er det bare å sjekke Wikipedia eller noe. Men enkelte ser ut til å tro at eventyr og religioner kan likestilles bare fordi ingen av dem er sanne. Men da kan man like gjerne si at eventyr og filmer er synonymer, eller at et stearinlys er det samme som en lommelykt fordi begge deler gir lys.

Du har gode poeng her, bortsett fra at likheten ikke er at begge ikke er sanne, men at dere ateister avviser dem begge. Ellers er religion og eventyr IKKE det samme. Der dere ateister avviser troen på noe guddommelig som har skapt universet, mener vi troende at Gud er årsak til universets og vår eksistens, og at Gud har andre egenskaper enn det vi har. Kjernen i det hele er at vi tror Gud forklarer hvordan verden ble til, mens ateister mener at verden skapte seg selv gjennom egne lover vitenskapelig (slik jeg skjønner det). Dette er jo ikke det samme som om noen mener en enhjørning eksisterer, eller ikke.

Religion er også noe vi har med oss som en trygghet i hjertet, om jeg kan si det sånn, ikke bare en tro. Jeg vet at dere ateister kanskje ikke forstår akkurat dette, men enhver troende vil skjønne hva jeg mener. Dessuten har vi felleskap med andre som også tror. Tenk litt på at dere ikke nødvendigvis forstår religion slik som en som har vært religiøs selv gjør. Akkurat som at vi ikke alltid forstår hvordan det er å ha den overbevisningen om at ingen Gud fins.

Anonymkode: 976b3...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 hours ago, AnonymBruker said:

Der dere ateister avviser troen på noe guddommelig som har skapt universet, mener vi troende at Gud er årsak til universets og vår eksistens, og at Gud har andre egenskaper enn det vi har. Kjernen i det hele er at vi tror Gud forklarer hvordan verden ble til, mens ateister mener at verden skapte seg selv gjennom egne lover vitenskapelig (slik jeg skjønner det). Dette er jo ikke det samme som om noen mener en enhjørning eksisterer, eller ikke.

Det kan hende det stemmer for de fleste ateister, men begrepet ateist betyr bare at man ikke tror på Gud, det sier ikke noe om hva man evnt. mener om universets tilblivelse. Jeg er ateist i den forstand at jeg ikke er overbevist om at det finnes noe som kan passe til begrepet "Gud" slik vi vanligvis tenker på det. Samtidig er jeg agnostiker i den forstand at jeg ikke påstår å vite at det ikke finnes noe slikt. Jeg prøver også å være agnostiker i ordets opprinnelige betydning, som handler om å ikke godta eller påstå ting med mindre de er gode (vitenskapelige) grunner til det.

6 hours ago, AnonymBruker said:

Religion er også noe vi har med oss som en trygghet i hjertet, om jeg kan si det sånn, ikke bare en tro. Jeg vet at dere ateister kanskje ikke forstår akkurat dette, men enhver troende vil skjønne hva jeg mener. Dessuten har vi felleskap med andre som også tror. Tenk litt på at dere ikke nødvendigvis forstår religion slik som en som har vært religiøs selv gjør. Akkurat som at vi ikke alltid forstår hvordan det er å ha den overbevisningen om at ingen Gud fins.

Jeg forstår det godt, siden jeg har vært troende mesteparten av livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at svake sjeler søker mot religion, de klarer ikke å tenke selv og har store problemer å skjønne rett og galt på egenhånd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thepig skrev:

Skjønner godt at svake sjeler søker mot religion, de klarer ikke å tenke selv og har store problemer å skjønne rett og galt på egenhånd.

Dette er veldig generaliserende. Kanskje det stemmer for noen religiøse. Men fordi om man har en overbevisning om at det fins en Gud, så betyr ikke dette at man automatisk ikke kan tenke selv eller skille rett fra galt med egen samvittighet og egne tanker. Vi som er kristne mener jo (eller skal ikke snakke for alle, men en del) at vi har egen samvittighet og at Gud vil vi skal bruke den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er veldig generaliserende. Kanskje det stemmer for noen religiøse. Men fordi om man har en overbevisning om at det fins en Gud, så betyr ikke dette at man automatisk ikke kan tenke selv eller skille rett fra galt med egen samvittighet og egne tanker. Vi som er kristne mener jo (eller skal ikke snakke for alle, men en del) at vi har egen samvittighet og at Gud vil vi skal bruke den. 

Og uten en gud ville du ikke brukt den?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...