Gå til innhold

Ateister

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle er ateister, har til gode å møte noen som ikke fornekter alle guder unntatt en,evt ett par av alle alternativene...

Hvordan kan du være så skråsikker på at ingen av de andre gudene enn din finnes?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 7.8.2020 den 11.35, Conal skrev:

Gud finnes. Punktum.

Hvilken? Fornekter du også de andre, eller tror du på alle guder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, pautina skrev:

Alle er ateister, har til gode å møte noen som ikke fornekter alle guder unntatt en,evt ett par av alle alternativene...

Hvordan kan du være så skråsikker på at ingen av de andre gudene enn din finnes?

Skråsikker er jeg ikke, men jeg er sikker på hva jeg tror på. Har forstått at alle ateister heller ikke sier seg 100% skråsikre. Dere har bare en overbevisning. Synes det er helt greit 🙂

Men jeg blir provosert når noen ikke respekterer oss som troende og kommer med usaklige kommentarer, for det er det noen som gjør. 

Anonymkode: 976b3...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2020 den 14.23, AnonymBruker skrev:

Det er slikt som skaper forrakt og hat mot ateister. I USA er ateister foraktet, men de ser ikke at de skaper denne selv med sin arrogante og hatefulle tone mot milliarder av troende.

Anonymkode: 312cc...d4b

Ateister blir faktisk fengslet, torturert og myrdet flere plasser i verden. Fordi man ikke har samme livssyn som troende.

Det finnes meg bekjent litt over 3000 ulike trosretninger i denne verden. Det finnes også folk som tror på nisser og troll, og sikkert noen som tror på enhjørninger også.  Det å nevne enhjørninger i en diskusjon om tro, er fra mitt ståsted ikke et forsøk på å latterliggjøre kristne eller andre troende, men mer som å få fram et poeng.  Som ikke-troende har jeg respekt mot de ulike trosretninger, tilogmed de som tror på nisser, spøkelser eller hva. Jeg greier virkelig ikke å se hva som gjør den ene religionen/troen mer «verdig» enn en annen. 
Derfor forstår jeg heller ikke hvorfor enkelte troende opplever det som krenkende og arrogant at det nevnes enhjørninger i en trosdebatt? Nøyaktig hva gjør det krenkende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Humbro skrev:

Ateister blir faktisk fengslet, torturert og myrdet flere plasser i verden. Fordi man ikke har samme livssyn som troende.

Det finnes meg bekjent litt over 3000 ulike trosretninger i denne verden. Det finnes også folk som tror på nisser og troll, og sikkert noen som tror på enhjørninger også.  Det å nevne enhjørninger i en diskusjon om tro, er fra mitt ståsted ikke et forsøk på å latterliggjøre kristne eller andre troende, men mer som å få fram et poeng.  Som ikke-troende har jeg respekt mot de ulike trosretninger, tilogmed de som tror på nisser, spøkelser eller hva. Jeg greier virkelig ikke å se hva som gjør den ene religionen/troen mer «verdig» enn en annen. 
Derfor forstår jeg heller ikke hvorfor enkelte troende opplever det som krenkende og arrogant at det nevnes enhjørninger i en trosdebatt? Nøyaktig hva gjør det krenkende? 

Enhjørninger kan selvsagt ikke sammenlignes med Gud. Det er latterliggjøring. Forøvrig står all bevis på at Gud finnes rett foran øynene dine, så det er bare å åpne dem (ikke bokstavelig talt ment). 

Anonymkode: d6956...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vi kjenner og det vi vet, følger de samme reglene (fysiske lover). Er det dermed sagt at det er alt? Tenk deg at du var en fisk i havet. Da ville du kanskje tenkt at vannet var hele verden? Jeg tror Gud fins, for jeg tror universet har et opphav fra noe som er uendelig og annerledes enn resten av vår verden.

Jeg er enig i at vi ikke vet alt. Fiskene i havet tror kanskje at vannet er hele verden, men hadde de sett helheten, ville de skjønt at resten av jorden bare består av jord og stein. Det er ikke noe magisk over det. 

Jeg tror ikke Gud finnes, for ingenting tyder på at universet er skapt av en overnaturlig kraft. Hvorfor har vi bare to valg? Gud eller ikke Gud? Det kan være masse muligheter. 

Anonymkode: cd07c...bd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enhjørninger kan selvsagt ikke sammenlignes med Gud. Det er latterliggjøring. Forøvrig står all bevis på at Gud finnes rett foran øynene dine, så det er bare å åpne dem (ikke bokstavelig talt ment). 

Anonymkode: d6956...d4f

Hvorfor ikke? Troen på enhjørninger er like viktig og seriøs for den som måtte tro på det, som ved alle andre trosretninger. Hvem er jeg eller du til å skulle bestemme hvilken tro som er rett eller verdig? For meg er det en arrogant og bedrevitende tankegang jeg helst ikke vil være en del av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at vi ikke vet alt. Fiskene i havet tror kanskje at vannet er hele verden, men hadde de sett helheten, ville de skjønt at resten av jorden bare består av jord og stein. Det er ikke noe magisk over det. 

Jeg tror ikke Gud finnes, for ingenting tyder på at universet er skapt av en overnaturlig kraft. Hvorfor har vi bare to valg? Gud eller ikke Gud? Det kan være masse muligheter. 

Klart det kan være ulike forklaringer. Men sånn jeg forstår ateisme så mener man at vitenskap i seg selv forklarer jordens eksistens. Vi kan ikke vite, men for min egen del så tror jeg at noe utenfor universets lover har skapt universet, fordi det er vanskelig å se for seg at universet har skapt seg selv gjennom sine egne lover. Og jeg tror at dette noe må være uendelig og annerledes enn det vi har sett til nå, for at det ikke skal behøve noen skaper selv. Og dette noe synes jeg ligner veldig beskrivelsen av Gud. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Humbro skrev:

Derfor er jeg så glad for at denne debatten har klart å holde seg på et greit nivå. Jeg har aldri forstått hvorfor religiøse blir så krenket av at man nevner, julenissen eller spøkelser, men nå har jeg fått det forklart. De mener at Gud har mer dybde og troverdighet enn julenissen, hvis jeg ikke har skjønt det feil. Jeg håper også at religiøse har lært noe, nemlig at vi ikke prøver å fornærme noen, det er bare at for oss ateister, så er julenissen, spøkelser og Gud, nøyaktig samme greie. Historier og påfunn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart det kan være ulike forklaringer. Men sånn jeg forstår ateisme så mener man at vitenskap i seg selv forklarer jordens eksistens. Vi kan ikke vite, men for min egen del så tror jeg at noe utenfor universets lover har skapt universet, fordi det er vanskelig å se for seg at universet har skapt seg selv gjennom sine egne lover. Og jeg tror at dette noe må være uendelig og annerledes enn det vi har sett til nå, for at det ikke skal behøve noen skaper selv. Og dette noe synes jeg ligner veldig beskrivelsen av Gud. 🙂

Tenk deg et nyfødt barn. Dette barnet får ikke noe informasjon og må lære seg alt helt på egen hånd for å overleve. Barnet kommer etterhvert til å lære seg om naturen, om fysiske lover, om sin egen kropp og andres gjennom biologien osv osv. 

Det er ingen naturlig måte for barnet å lære om Gud. Gud er irrelevant. Hvordan skal barnet lære om Gud hvis ingen forteller barnet om det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenk deg et nyfødt barn. Dette barnet får ikke noe informasjon og må lære seg alt helt på egen hånd for å overleve. Barnet kommer etterhvert til å lære seg om naturen, om fysiske lover, om sin egen kropp og andres gjennom biologien osv osv. 

Det er ingen naturlig måte for barnet å lære om Gud. Gud er irrelevant. Hvordan skal barnet lære om Gud hvis ingen forteller barnet om det?

Da lærer ikke barnet om Gud nei. Eller, hun kan jo filosofere da, og muligens tro på en høyere makt/skaper. Hvordan det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper også at religiøse har lært noe, nemlig at vi ikke prøver å fornærme noen, det er bare at for oss ateister, så er julenissen, spøkelser og Gud, nøyaktig samme greie. Historier og påfunn.

Du skriver at du ikke vil fornærme, men greier likevel å gjøre det i samme setning med å sammenligne Gud og vår tro med julenissen og spøkelser. Bravo! Slikt er akkurat det som skaper hatet mot dere ateister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at du ikke vil fornærme, men greier likevel å gjøre det i samme setning med å sammenligne Gud og vår tro med julenissen og spøkelser. Bravo! Slikt er akkurat det som skaper hatet mot dere ateister.

Jeg sier jo at jeg ikke sammenligner FOR å fornærme. At du likevel blir fornærmet får du ta på egen kappe. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du ikke det er litt rart at det er nettopp du som troende som har så mye hat i deg? Jeg er ateist, men jeg går ikke rundt og hater noen. Ateister blir kalt både onde og dumme her på forumet, likevel klarer jeg å beholde roen. ☀️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, ser du ikke hvor arrogant og ensidig du fremstår i det du skriver her???Du forhøyer kristendommen framfor andre trosretninger, og greier tilsynelatende ikke å se sammenhengen mellom din Gud og andres tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Humbro skrev:

Men altså, ser du ikke hvor arrogant og ensidig du fremstår i det du skriver her???Du forhøyer kristendommen framfor andre trosretninger, og greier tilsynelatende ikke å se sammenhengen mellom din Gud og andres tro. 

Jeg har ikke nevnt kristendommen med et eneste ord. Er dere ateister så i mangel på argumenter at stråmenn, håning og nedlatenhet er det eneste dere har å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke nevnt kristendommen med et eneste ord. Er dere ateister så i mangel på argumenter at stråmenn, håning og nedlatenhet er det eneste dere har å komme med?

Da beklager jeg. Jeg kan bytte ut «gud» med «tro», hvis det oppleves bedre for deg.

Jeg greier ikke å se at noen ateister har hånet eller vært nedlatende i denne tråden. Hvor ser du det? For meg fremstår du bare som kranglete uten gode argumenter🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, pautina said:

Dette er nok litt for enkelt. Monoteisme, å tro på Gud med stor G, er ikke helt det samme som å tro på en mengde guder, halvguder, animisme osv. Begge deler er overnaturlige/religiøse, men på forskjellige steder på skalaen. Man kan godt si at f.eks kristne og muslimer tror på Gud (i bestemt form), selv om de har ulike meninger om hvilke egenskaper Gud har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Humbro skrev:

Da beklager jeg. Jeg kan bytte ut «gud» med «tro», hvis det oppleves bedre for deg.

Jeg greier ikke å se at noen ateister har hånet eller vært nedlatende i denne tråden. Hvor ser du det? For meg fremstår du bare som kranglete uten gode argumenter🤷‍♀️

Sammenligningene dere kommer med, kaller vår hellige bok eventyr etc. er slik håning og latterliggjøring som skaper hat mot dere. At du ikke greier å se det handler om vilje, klart du støtter dine egnes ondskapsfulle holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Derfor er jeg så glad for at denne debatten har klart å holde seg på et greit nivå. Jeg har aldri forstått hvorfor religiøse blir så krenket av at man nevner, julenissen eller spøkelser, men nå har jeg fått det forklart. De mener at Gud har mer dybde og troverdighet enn julenissen, hvis jeg ikke har skjønt det feil. Jeg håper også at religiøse har lært noe, nemlig at vi ikke prøver å fornærme noen, det er bare at for oss ateister, så er julenissen, spøkelser og Gud, nøyaktig samme greie. Historier og påfunn.

De blir krenket fordi religion og eventyr ikke er det samme. Egentlig er det åpenbart, og hvis man er usikker så er det bare å sjekke Wikipedia eller noe. Men enkelte ser ut til å tro at eventyr og religioner kan likestilles bare fordi ingen av dem er sanne. Men da kan man like gjerne si at eventyr og filmer er synonymer, eller at et stearinlys er det samme som en lommelykt fordi begge deler gir lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...