Gå til innhold

Ateister

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
7 minutter siden, K.B. skrev:

Tråden handler om ateister og grunnene for å være ateist. Da går spørsmålene naturligvis til de som er troende. Hvorfor er du troende, gitt de manglende bevisene og den interne motstridende logikken i f.eks kristendommen.

Så til guds status: Hvis Gud ikke kan forhindre lidelse så er det enten fordi han ikke kan og da er han ikke allmektig, er det fordi han ikke vil, ja så er han en sadist. Men legger du til grunn at det ikke er noen gud, ja da slipper man å forholde seg til den diktomien og man kan konsentrere seg på å løse urettferdighet og lidelse.

Følte ikke helt at du svarte på det jeg skrev nå. 

Anonymkode: 976b3...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke på alle disse andre gudene nei. Jeg avviser dem, men ikke 100%. Jeg avviser ingen ting 100% med mindre det er falsifisert, altså motbevist.

Jeg har fått svar på hva en ateist er i denne tråden og ved å google litt, for jeg var usikker på akkurat definisjon i starten. Det jeg synes er verst er når avvisningen av en Gud blir bastant og spørsmålet om det fins en Gud eller ikke gjøres helt svart/hvitt. Men jeg har skjønt at ikke alle ateister er sånn, at det går an å avvise troen på Gud uten å være helt bastant på det, eller å ikke være respektfull.

Likevel vil jeg si at enkelte i denne tråden absolutt kunne vist mer respekt når de argumenterer. 

Takk for et reflektert svar, ts. 

Og jeg er imponert over du ikke avviser den keltiske guden Dagda kategorisk. Ikke at jeg tror på din gud eller Dagda, men vi er i det minste enige om (tror jeg) at jeg tror på din gud om jeg får et solid bevis for dens eksistens, og at vi begge tror på Dagda om han/hun produserer et solid bevis. 

Jeg konkluderer med at vi, foreløpig, begge er ateister når det gjelder Dagda. 

Anonymkode: 7c1a6...ffd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et reflektert svar, ts. 

Og jeg er imponert over du ikke avviser den keltiske guden Dagda kategorisk. Ikke at jeg tror på din gud eller Dagda, men vi er i det minste enige om (tror jeg) at jeg tror på din gud om jeg får et solid bevis for dens eksistens, og at vi begge tror på Dagda om han/hun produserer et solid bevis. 

Jeg konkluderer med at vi, foreløpig, begge er ateister når det gjelder Dagda. 

Anonymkode: 7c1a6...ffd

Ja, virker som vi er ganske enige på et vis, selv om vi ikke tror på det samme. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Tenker du at du "vet" siden du ikke "tror" at religion er sant? 

Jeg antar at det er oppdiktet, da eneste kilde er "tro".

Det samme gjelder for alle andre oppdiktede fortellinger om troll, julenissen horoskop eller tannfeen. 

Jeg tenker ikke at "jeg vet", jeg tenker de er "sprø", i varierende grad. 

Hadde jeg møtt på selveste tannfeen, så hadde jeg selvfølgelig vurdert om det hadde rablet totalt for meg også.

Anonymkode: 55144...9da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Følte ikke helt at du svarte på det jeg skrev nå. 

Hva var det du ikke synes jeg svarte på? Delen om at du føler deg mobbet som religiøs? Når noen forteller deg at de er Scientolog eller Pastafarian, tar du de da seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Uatskillelig skrev:

Bibelen snakker mye om den gamle og den nye pakt. Den nye pakt kom med Jesus, og mye av det som står i GT ble dermed opphevet og gjelder ikke lenger for dagens kristne. 

Takk. Jeg er ikke noe bedre enn noen andre fordi jeg er kristen. Jeg er et menneske som alle andre, og har ingen rett til å dømme eller sette meg over andre såfremt de ikke skader andre. Jeg har nulltoleranse for handlinger som skader andre mennesker. Jeg har en sterk rettferdighetssans og det har jeg alltid hatt. Jeg tåler ikke urett.

Matteus 5:18
"Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd."
Så det er rimelig klart at Jesus mente at lovene i DGT skulle opprettholdes. Jeg misstenker at kristne egentlig ikke har lest bibelen perm til perm, og hvis de har, så skumleser de og ikke reflekterer over hva som faktisk står der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mine oppleveleser er som har styrket min tro vil jeg ikke gå inn på eller snakke mer om, for de er personlige.

Jeg tror på grunn av en kombinasjon av logisk tankegang og andre erfaringer. 

Mener jeg så sitatet ja. 

Ikke bare har du ingen gode argumenter for din tro, du vil ikke engang gå inn på hva som får deg til å tro...
Den logiske tankegangen kan du sikkert dele med oss.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, K.B. skrev:

Hva var det du ikke synes jeg svarte på? Delen om at du føler deg mobbet som religiøs? Når noen forteller deg at de er Scientolog eller Pastafarian, tar du de da seriøst?

Jeg skrev ikke at jeg følte meg mobbet. Jeg tenkte på det med fri vilje, og også den andre delen ja hvis du har lyst. Hva har feks scientolog med dette å gjøre? Har ikke mye kunnskap om disse to. 

5 timer siden, K.B. skrev:

Ikke bare har du ingen gode argumenter for din tro, du vil ikke engang gå inn på hva som får deg til å tro...
Den logiske tankegangen kan du sikkert dele med oss.

Jeg har jo nevnt noe av dette et par ganger. Vi og verden fins, det betyr at enten så må verden alltid ha eksistert, eller så må noe annet ha det, noe som har gitt opphav til alt. For hvordan kan noe plutselig ha oppstått hvis det før var ingenting? Jeg synes ikke the big bang er en dum teori, men hvordan kan dette ha skjedd uten noe eller noen som har utløst det? 

Jeg forstår at en ikke bare kan anta at Gud fins utifra det. Det gjør jeg heller ikke. Men det starter for meg med at eksistensen av en Gud i bunn og grunn ikke er usannsynlig. Jeg er ÅPEN for denne muligheten, selv om jeg også har full tro på vitenskap. Det er ingen kontrasiksjon. Og denne åpenheten har blitt til tro på grunn av mine erfaringer. Du må nesten bare godta at jeg ikke vil dele det. Nei, du vil ikke få et fullt bilde av årsaler til min tro, men sånn er det. Du får gå ut ifra den informasjonen du har. 

Som liten trodde jeg nok fordi min familie gjorde det. Når jeg ble eldre begynte jeg å mer og mer å tenke selv, og har kommet fram til at jeg fortsatt tror på Gud og stoler på han. Hvis det viser seg når jeg dør at jeg skulle ha tatt feil, så har jeg levd et fint liv og angrer ikke på noe i forhold til min tro.

Jeg forstår skepsisen. Men kan ikke du bare godta at jeg ser på denne muligheten som sannsynlig. Det er helt ok at du mener noe annet. Greit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 31.7.2020 den 13.40, Uatskillelig skrev:

Jeg synes også ateisme er merkelig. Ingen kan bevise at Gud ikke finnes. Likevel respekterer jeg at folk ikke tror så lenge de respekterer at jeg tror. Ateister som er nedlatende og kaller tro for eventyr provoserer meg. Det er respektløst.

Tro er eventyr.

Anonymkode: bf829...4fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tro er eventyr.Anonymkode: bf829...4fa

Det er slikt hat og latterliggjøring fra dere som utgjør en utbetydlig minoritet i verden som skaper forrakt mot ateister. Keep up the good work, det vil bare slå tilbake på dere selv en dag.

Anonymkode: 312cc...d4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er slikt hat og latterliggjøring fra dere som utgjør en utbetydlig minoritet i verden som skaper forrakt mot ateister. Keep up the good work, det vil bare slå tilbake på dere selv en dag.

Hva kan skje med oss?

Fengsling  og forfølgelse fra de religiøse , som i flere land i midtøsten?

Eller verst av alt..vi kommer ikke til himmelen. 

O skrekk og gru 🙈

Anonymkode: ee155...215

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan skje med oss?

Fengsling  og forfølgelse fra de religiøse , som i flere land i midtøsten?

Eller verst av alt..vi kommer ikke til himmelen. 

O skrekk og gru 🙈

Anonymkode: ee155...215

Vold mot mennesker med annen tro er mest vanlig i ateistiske land som Kina, hvor troende blir sendt i konsentrasjonsleirer. Slikt ønsker vi ikke hit til Norge og vesten.

Vi vet ikke hva som kan skje, men når en gruppe velger å skape hat og forrakt mot seg selv viser all empiri og historie at det før eller siden sår tilbake på dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
30 minutter siden, Doggett skrev:

Jeg svarte på spørsmål om religiøse og hvor lykkelige de er mot ateister. Hvorfor driver du med avsporing med ufullstendig og feilaktig forskning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Religion er noe som er en privatsak tenker jeg. Synes det er ganske tragisk at vi lever i 2020 og det fortsatt er folk som er så overtroiske. Det er ingen bevis på at det som står i bibelen osv er fysisk mulig en gang. Ta for eksempel Noahs ark. Det som virkelig er trist, er at staten bruker over 2 milliarder kroner på religiøse livssyn, burde blitt avviklet for lengst. 

Anonymkode: 83b50...25a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte på spørsmål om religiøse og hvor lykkelige de er mot ateister. Hvorfor driver du med avsporing med ufullstendig og feilaktig forskning?

Okei, så mine forskningsartikler er feil, og dine er riktige? 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tro er eventyr.

Anonymkode: bf829...4fa

Respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2020 den 13.40, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du så skråsikker på at det finnes en Gud ?

Anonymkode: bfe2b...f48

Hvorfor er du så skråsikker på at han IKKE finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Vold mot mennesker med annen tro er mest vanlig i ateistiske land som Kina, hvor troende blir sendt i konsentrasjonsleirer. Slikt ønsker vi ikke hit til Norge og vesten.

Vi vet ikke hva som kan skje, men når en gruppe velger å skape hat og forrakt mot seg selv viser all empiri og historie at det før eller siden sår tilbake på dem selv.

Samtidig som all empiri og historie viser at religion bare er eventyr og tøysete fjas! :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Doggett skrev:

Studien det henvises til i den første linken sier blant annet også at lavere intelligens i snitt finnes blant de mest fundamentalistiske, altså mer enn hos andre religiøse. Skal selvfølgelig ikke skjære alle over en kan, men jeg tror personlig at de aller mest fundamentalistiske oftere enn andre er noe mindre kritiske, og at dette bidrar til den generelt litt lavere intelligensen i snitt blant religiøse. 

Studien kommer med mange forslag til grunner for resultatene. Det er ikke nødvendigvis så enkelt som at man er mindre intelligent fordi man er religiøs. Kanskje geografiske forskjeller har noe å si for eksempel, av ulike årsaker? Det er en generell trend som er funnet, men det betyr ikke det fins intelligente og mindre intelligente mennesker av begge slag, ateister og religiøse. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...