K.B. Skrevet 31. juli 2020 #241 Del Skrevet 31. juli 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror på Gud, og jeg tror på forskning og vitenskap. Vitenskap for meg er forskning på det Gud har skapt. Noen ateister resonnerer ikke veldig langt og klarer dermed ikke å forstå at det er mulig å tro på Gud og på vitenskap. Enkelte har en veldig sort/hvit-tankegang, og det er svært ironisk at noen av disse kaller seg selv for reflekterte. Anonymkode: c6923...fb9 Dette er et typisk argument og er vel egentlig posisjonen Vatikanet nå har tatt i forhold til f.eks evolusjon. Det er noe Gud satte igang, så med deres logikk, så gjør det gud bare enda mer fantastisk. Det er selvfølgelig utrolig slapp og korttenkt filosofi. Hvis du gjør gud ansvarlig for alt som er bra, så gjør du gud samtidig ansvarlig for alt av sorg og lidelse. Selv et barn kan se hvor korttenkt den argumentasjonen er. På Engelsk heter det Theodicy, på Norsk blir det omtrent slik: hvis Gud er god, hvorfor er det så mye lidelse. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #242 Del Skrevet 31. juli 2020 Hvorfor er Adam og Eva avbildet med navle? Var ikke de de første mennedjene på jorden? Anonymkode: 59786...fff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #243 Del Skrevet 31. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er Adam og Eva avbildet med navle? Var ikke de de første mennedjene på jorden? Anonymkode: 59786...fff Det er maleri, ikke fotografi 😉 Anonymkode: 8bbec...08f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #244 Del Skrevet 31. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er maleri, ikke fotografi 😉 Anonymkode: 8bbec...08f Dette var ment som en spøk Anonymkode: 59786...fff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #245 Del Skrevet 31. juli 2020 15 minutter siden, K.B. skrev: Dette er et typisk argument og er vel egentlig posisjonen Vatikanet nå har tatt i forhold til f.eks evolusjon. Det er noe Gud satte igang, så med deres logikk, så gjør det gud bare enda mer fantastisk. Det er selvfølgelig utrolig slapp og korttenkt filosofi. Hvis du gjør gud ansvarlig for alt som er bra, så gjør du gud samtidig ansvarlig for alt av sorg og lidelse. Selv et barn kan se hvor korttenkt den argumentasjonen er. På Engelsk heter det Theodicy, på Norsk blir det omtrent slik: hvis Gud er god, hvorfor er det så mye lidelse. Religiøse vil vel hevde at det er der djevelen kjem inn i bildet. Kva Gud er ansvarlig for og kva som er djevelens verk er noko uklart... Skapte Gud sjukdomsframkallande virus og bakteriar? Anonymkode: 5bdd6...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prille Skrevet 31. juli 2020 #246 Del Skrevet 31. juli 2020 (endret) 27 minutter siden, K.B. skrev: Du kan være du på akkurat dette området. Jeg har masse områder jeg er skikkelig dum på. I forhold til dette tema er vi alle uvitende :) Jeg har skrevet noe om hvilke formål jeg tror religion spiller i samfunnet vårt. Jeg tror også at religion fyller noen psykogiske behov hos det enkelte menneske, og vårt sosiale behov for tilknytning i en gruppe eller stamme. Har du kjent på den følelsen noen gang? Jeg tror det må oppleves. Sosiologene sammenligner religion med så mangt, som samhørigheten blant fotballsupportere, for eksempel. Jeg mener man kan føle en helt egen følelse når man er i i kirka, eller "gruppa" si. Da blir vi som maur i maurtuen, en del av en slags større organisme. Det er veldig spennende! Endret 31. juli 2020 av Prille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #247 Del Skrevet 31. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var ment som en spøk Anonymkode: 59786...fff Dette og 😁 Anonymkode: 8bbec...08f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #248 Del Skrevet 31. juli 2020 2 timer siden, Boetica skrev: Hvem er det som skal avgjøre hva som skal tolkes bokstavelig og ikke, da? Den norske kirken er jo vært gjennomsyret av homofobi fordi de bokstavfortolker bibelen. Jeg syns det blir cherry picking. DNK tillater likekjønnede ekteskap. De er ikke homofober, og heller ikke kristne ettersom de gir blaffen i hva som står i Bibelen og heller følger det som er politisk korrekt. Anonymkode: 312cc...d4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #249 Del Skrevet 31. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er dere så skråsikre på at det ikke finnes noen Gud? Religiøse kan ikke bevise Guds eksistens, men dere kan nå heller ikke motbevise det. Likevel avviser dere muligheten. Eller tar jeg feil? Er ateisme mer en tro på at Gud ikke finnes, eller er det en fullstendig avvisning? Anonymkode: 976b3...e97 Jeg antar at du her snakker om den kristne guden. Så du tror på én gud mer enn meg. Fordi ingen av oss tror på Odin, Zevs, Ra, Jupiter, Perun, Dangun, Tupa, Ukko eller noen av de andre, tusenvis, av gudeskikkelsene som folk har trodd på opp igjennom tidene. Men avviser du muligheten for at en eller flere av disse jeg har listet opp her er den ekte guden? Kan du motbevise at de ikke er det? Kanskje var det kelterne som hadde rett, da de sverget til sin gud, Dagda? Eller avviser du det fullstendig? Iallfall så fullstendig at kun et solid bevis vil få deg til å forandre mening og tro på Dagda? I såfall er du ateist, du også, med fratrekk fra én eneste av tusenvis av guder. Så forestill deg at jeg tror på Dagda, og at jeg ber de som ikke tror på Dagda bevise at han/hun ikke finnes. Da er du plutselig ateisten blant oss to. Anonymkode: 7c1a6...ffd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 31. juli 2020 #250 Del Skrevet 31. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: DNK tillater likekjønnede ekteskap. De er ikke homofober, og heller ikke kristne ettersom de gir blaffen i hva som står i Bibelen og heller følger det som er politisk korrekt. Anonymkode: 312cc...d4b De tillater det etter langvarig press. Det er ikke noe de har funnet på selv! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #251 Del Skrevet 31. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Religiøse vil vel hevde at det er der djevelen kjem inn i bildet. Kva Gud er ansvarlig for og kva som er djevelens verk er noko uklart... Skapte Gud sjukdomsframkallande virus og bakteriar? Anonymkode: 5bdd6...262 Vel, gud er enten allvitende og allmektig og lar djevelen holde på som han vil, eller så har Gud mindre makt enn han liker å innrømme. Gud skapte helvette, og det er han som bestemmer hvem som havner der. Personlig ville jeg aldri tilbedt en som skaper en plass laget for evig tortur, og som sender folk til denne plassen fordi de ikke tilber han, tilber andre guder eller spiser visse typer sjømat. Gud høres ut som en sadist. Jeg ville ikke tilbedt ham selv om han kom ned til jorden og viste seg til alle Anonymkode: 6ca0b...a06 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #252 Del Skrevet 31. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så du mener religion er dumskap? Man kan være religiøse og ha full tro på vitenskap samtidig. Anonymkode: 976b3...e97 det spørs hvor sterkt man tror......Om man TROR på en gud,er man ikke dum, om en PÅSTÅR at gud finnes,er en dum. Anonymkode: 21e79...f7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #253 Del Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: det spørs hvor sterkt man tror......Om man TROR på en gud,er man ikke dum, om en PÅSTÅR at gud finnes,er en dum. Anonymkode: 21e79...f7f Å påstå skråsikkert at Gud finnes uten at man har bevis, er ikke noe verre enn å skråsikkert at det ikke finnes noe Gud uten å ha bevis. Men de fleste faller jo et sted imellom Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #254 Del Skrevet 31. juli 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, gud er enten allvitende og allmektig og lar djevelen holde på som han vil, eller så har Gud mindre makt enn han liker å innrømme. Gud skapte helvette, og det er han som bestemmer hvem som havner der. Personlig ville jeg aldri tilbedt en som skaper en plass laget for evig tortur, og som sender folk til denne plassen fordi de ikke tilber han, tilber andre guder eller spiser visse typer sjømat. Gud høres ut som en sadist. Jeg ville ikke tilbedt ham selv om han kom ned til jorden og viste seg til alle Anonymkode: 6ca0b...a06 Jepp. Har ikkje noko ønske om å tilbringe tid i himmelen med denne guden eg heller, viss det da skulle vise seg at han eksisterer (noko eg ser som svært lite sannsynlig!). Rart at ein allmektig skapar skal ha eit slikt sjukeleg behov for å detaljstyre oss. Anonymkode: 5bdd6...262 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 31. juli 2020 #255 Del Skrevet 31. juli 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Religiøse vil vel hevde at det er der djevelen kjem inn i bildet. Kva Gud er ansvarlig for og kva som er djevelens verk er noko uklart... Skapte Gud sjukdomsframkallande virus og bakteriar? Anonymkode: 5bdd6...262 Så Gud er ikke allmektig da? Endret 31. juli 2020 av K.B. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #256 Del Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, K.B. skrev: Så Gud er ikke allmektig da? Den Gud jeg tror på er allmektig. Men han ønsker at vi skal få være oss selv fordi han er glad i oss. Han ville at vi skulle ha fri vilje. Derfor gjør folk vonde ting, fordi vi har valget, selv om Gud ønsker at vi skal velge å gjøre gode ting. Dessuten, selv om ting kan være ufattelig vonde, så oppstår ofte gode ting som samhold og kjærlighet som en følge. Tråden handler egentlig om dere ateister og hva dere egentlig mener. Men her er jeg og forsvarer min tro som kristen. Jaja 😂 Bare et annet spørsmål jeg lurer på: forstår dere ateister at det kan være ganske vanskelig til tider å være kristen, spesielt i Norge, når så mange ikke har fullstendig respekt for vårt syn? Religion er ikke noe man snakker så mye om her, men sier man at man er kristen så blir man gjerne møtt med "tror du på julenissen også da eller"? En tro sitter jo dypt og er ikke akkurat noe som kommer til å endre seg ved at noen knipser. Det er jo fint å få bli respektert for sin tro på lik linje med andre fundamentelle ting. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #257 Del Skrevet 31. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg antar at du her snakker om den kristne guden. Så du tror på én gud mer enn meg. Fordi ingen av oss tror på Odin, Zevs, Ra, Jupiter, Perun, Dangun, Tupa, Ukko eller noen av de andre, tusenvis, av gudeskikkelsene som folk har trodd på opp igjennom tidene. Men avviser du muligheten for at en eller flere av disse jeg har listet opp her er den ekte guden? Kan du motbevise at de ikke er det? Kanskje var det kelterne som hadde rett, da de sverget til sin gud, Dagda? Eller avviser du det fullstendig? Iallfall så fullstendig at kun et solid bevis vil få deg til å forandre mening og tro på Dagda? I såfall er du ateist, du også, med fratrekk fra én eneste av tusenvis av guder. Så forestill deg at jeg tror på Dagda, og at jeg ber de som ikke tror på Dagda bevise at han/hun ikke finnes. Da er du plutselig ateisten blant oss to. Anonymkode: 7c1a6...ffd Siterer meg selv, for jeg lurer fremdeles på din mening om dette, ts. Tror du på Dagda? Anonymkode: 7c1a6...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #258 Del Skrevet 31. juli 2020 23 minutter siden, K.B. skrev: Så Gud er ikke allmektig da? Det kan han umulig vere, viss han da ikkje er ufattelig ond. Anonymkode: 5bdd6...262 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 31. juli 2020 #259 Del Skrevet 31. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den Gud jeg tror på er allmektig. Men han ønsker at vi skal få være oss selv fordi han er glad i oss. Han ville at vi skulle ha fri vilje. Derfor gjør folk vonde ting, fordi vi har valget, selv om Gud ønsker at vi skal velge å gjøre gode ting. Dessuten, selv om ting kan være ufattelig vonde, så oppstår ofte gode ting som samhold og kjærlighet som en følge. Tråden handler egentlig om dere ateister og hva dere egentlig mener. Men her er jeg og forsvarer min tro som kristen. Jaja 😂 Bare et annet spørsmål jeg lurer på: forstår dere ateister at det kan være ganske vanskelig til tider å være kristen, spesielt i Norge, når så mange ikke har fullstendig respekt for vårt syn? Religion er ikke noe man snakker så mye om her, men sier man at man er kristen så blir man gjerne møtt med "tror du på julenissen også da eller"? En tro sitter jo dypt og er ikke akkurat noe som kommer til å endre seg ved at noen knipser. Det er jo fint å få bli respektert for sin tro på lik linje med andre fundamentelle ting. Anonymkode: 976b3...e97 Tråden handler om ateister og grunnene for å være ateist. Da går spørsmålene naturligvis til de som er troende. Hvorfor er du troende, gitt de manglende bevisene og den interne motstridende logikken i f.eks kristendommen. Så til guds status: Hvis Gud ikke kan forhindre lidelse så er det enten fordi han ikke kan og da er han ikke allmektig, er det fordi han ikke vil, ja så er han en sadist. Men legger du til grunn at det ikke er noen gud, ja da slipper man å forholde seg til den diktomien og man kan konsentrere seg på å løse urettferdighet og lidelse. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #260 Del Skrevet 31. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg antar at du her snakker om den kristne guden. Så du tror på én gud mer enn meg. Fordi ingen av oss tror på Odin, Zevs, Ra, Jupiter, Perun, Dangun, Tupa, Ukko eller noen av de andre, tusenvis, av gudeskikkelsene som folk har trodd på opp igjennom tidene. Men avviser du muligheten for at en eller flere av disse jeg har listet opp her er den ekte guden? Kan du motbevise at de ikke er det? Kanskje var det kelterne som hadde rett, da de sverget til sin gud, Dagda? Eller avviser du det fullstendig? Iallfall så fullstendig at kun et solid bevis vil få deg til å forandre mening og tro på Dagda? I såfall er du ateist, du også, med fratrekk fra én eneste av tusenvis av guder. Så forestill deg at jeg tror på Dagda, og at jeg ber de som ikke tror på Dagda bevise at han/hun ikke finnes. Da er du plutselig ateisten blant oss to. Anonymkode: 7c1a6...ffd Jeg tror ikke på alle disse andre gudene nei. Jeg avviser dem, men ikke 100%. Jeg avviser ingen ting 100% med mindre det er falsifisert, altså motbevist. Jeg har fått svar på hva en ateist er i denne tråden og ved å google litt, for jeg var usikker på akkurat definisjon i starten. Det jeg synes er verst er når avvisningen av en Gud blir bastant og spørsmålet om det fins en Gud eller ikke gjøres helt svart/hvitt. Men jeg har skjønt at ikke alle ateister er sånn, at det går an å avvise troen på Gud uten å være helt bastant på det, eller å ikke være respektfull. Likevel vil jeg si at enkelte i denne tråden absolutt kunne vist mer respekt når de argumenterer. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå