Gå til innhold

Ateister

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 minutter siden, K.B. skrev:

Så det du sier er at det er en anekdote? En subjektiv opplevelse du velger å tolke som bevis for Gud? Du har gått gjennom alle andre forklaringer og kommet fram til at Gud er den riktige forklaringen?

Så du Hume sitatet mitt?

Hva mine oppleveleser er som har styrket min tro vil jeg ikke gå inn på eller snakke mer om, for de er personlige.

Jeg tror på grunn av en kombinasjon av logisk tankegang og andre erfaringer. 

Mener jeg så sitatet ja. 

Anonymkode: 976b3...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du hva som kommer fra mennesker og hva som kommer fra Gud? Er du ikke redd for at du tror noe feil, og Gud sender deg til helvette? Hvordan vet du at bibelen ikke er skrevet av djevelen og er hans måte å skape splid og problemer på jorden? 

Dette er problemet. Du er sikkert en god person, men det er ikke fordi du følger guds ord. Du er god helt på egen hånd. Du velger bort det kjipe i bibelen og velger å høre på det gode. Du har skapt din egen moral. 

Anonymkode: 6ca0b...a06

Bibelen snakker mye om den gamle og den nye pakt. Den nye pakt kom med Jesus, og mye av det som står i GT ble dermed opphevet og gjelder ikke lenger for dagens kristne. 

Takk. Jeg er ikke noe bedre enn noen andre fordi jeg er kristen. Jeg er et menneske som alle andre, og har ingen rett til å dømme eller sette meg over andre såfremt de ikke skader andre. Jeg har nulltoleranse for handlinger som skader andre mennesker. Jeg har en sterk rettferdighetssans og det har jeg alltid hatt. Jeg tåler ikke urett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Bibelen snakker mye om den gamle og den nye pakt. Den nye pakt kom med Jesus, og mye av det som står i GT ble dermed opphevet og gjelder ikke lenger for dagens kristne. 

Takk. Jeg er ikke noe bedre enn noen andre fordi jeg er kristen. Jeg er et menneske som alle andre, og har ingen rett til å dømme eller sette meg over andre såfremt de ikke skader andre. Jeg har nulltoleranse for handlinger som skader andre mennesker. Jeg har en sterk rettferdighetssans og det har jeg alltid hatt. Jeg tåler ikke urett.

Men, hvordan vet du at denne pakten som snakkes om er ffea gud, og ikke mennesker? Kanskje gud står for det gamle testamentet, så kom mennesker og tenkte at 'dette er jo forferdelig, vi må skape bedre moral og etikk en det' og skrev det nye testamentet? Problemet er at man ikke kan vite. Den kristne tro bygger på at bibelen er guds ord. Om du ikke tror at bibelen er guds ord, så bør du heller tro på en gud, men uten å, knytte deg selv til en spesifikk religion

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på våre grunnlovsbestemte rett til religionsfrihet og ytringsfrihet. Det er bare bra med meningsbrytninger. Men ateister og kristne kan ikke diskutere seg frem til enighet fordi det er et spørsmål om nettopp tro. At ateister krever bevis av kristne, er like meningsløst som at kristne prøver å bevise guds eksistens. Nettopp fordi tro er noe annet enn viten, og derfor ikke kan bevises. Det ligger i ordet.

Så denne tråden kan spinne videre i det uendelige. Selv aksepterer jeg ingenting uten vitenskapelig bevis, men respekterer likevel at andre gjør det. Det jeg ikke respekterer er slemhet verken i religionen eller ateismens navn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, gi meg et eksempel på hvordan jeg "respektfullt" kan si at min mening om religion er at det er både organisert galskap og vrangforestillinger. 

Det går ikke. Jeg har like mye rett til å ha meninger om ting, som du, selv om du får vondt i følelsene dine. 

Anonymkode: 55144...9da

Si at du ikke tror det er sant og at du tror de som er religiøse tar feil da, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er dere så skråsikre på at det ikke finnes noen Gud? Religiøse kan ikke bevise Guds eksistens, men dere kan nå heller ikke motbevise det. Likevel avviser dere muligheten. Eller tar jeg feil? Er ateisme mer en tro på at Gud ikke finnes, eller er det en fullstendig avvisning? 

For min del er det ingen rasjonell forklaring på at Gud eksisterer. For den saks skyld på at noen av gudene mennesker har brukt som forklaring på dårlig vær og uflaks opp igjennom tidene eksisterer.

Anonymkode: 98cee...f6c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Boetica skrev:

Jeg har tro på våre grunnlovsbestemte rett til religionsfrihet og ytringsfrihet. Det er bare bra med meningsbrytninger. Men ateister og kristne kan ikke diskutere seg frem til enighet fordi det er et spørsmål om nettopp tro. At ateister krever bevis av kristne, er like meningsløst som at kristne prøver å bevise guds eksistens. Nettopp fordi tro er noe annet enn viten, og derfor ikke kan bevises. Det ligger i ordet.

Så denne tråden kan spinne videre i det uendelige. Selv aksepterer jeg ingenting uten vitenskapelig bevis, men respekterer likevel at andre gjør det. Det jeg ikke respekterer er slemhet verken i religionen eller ateismens navn.

Fint skrevet! Flott at du har respekt for andre syn selv om du er uenig🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si at du ikke tror det er sant og at du tror de som er religiøse tar feil da, for eksempel.

Jeg "tror" ikke på noe som helst. Og hele meningen min forsvinner i eksempelet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg "tror" ikke på noe som helst. Og hele meningen min forsvinner i eksempelet ditt. 

Hva mener du? Tenker du at du "vet" siden du ikke "tror" at religion er sant? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du? Tenker du at du "vet" siden du ikke "tror" at religion er sant? 

*at religion er usant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, hvordan vet du at denne pakten som snakkes om er ffea gud, og ikke mennesker? Kanskje gud står for det gamle testamentet, så kom mennesker og tenkte at 'dette er jo forferdelig, vi må skape bedre moral og etikk en det' og skrev det nye testamentet? Problemet er at man ikke kan vite. Den kristne tro bygger på at bibelen er guds ord. Om du ikke tror at bibelen er guds ord, så bør du heller tro på en gud, men uten å, knytte deg selv til en spesifikk religion

Det stemmer ikke at den kristne tro bygger på at bibelen er guds ord, vel? De kristne vet at det nye testamentet består av en samling bøker eller tekster som ble stemt over på kirkemøtet i Nikea, i tillegg til den samlingen bøker fra det gamle testamentet / toraen. Mange av datidens tekster om jesus ble inkludert, mange ble ikke inkludert. Bakerst i bibelen står johannes åpenbaring, og i den teksten står det at dette er guds ord, eller noe sånt. Men det gjelder bare johannes åpenbaring, tror jeg, som er en ganske tåkete profetisk tekst.

I kristen religion er man ganske åpen om at man tolker tekstene, så godt man kan.

Den pakten hun refererer til i nye testamentet, knyttes til Jesus. Han er både gud og menneske i ett, i følge kristen tro..

Endret av Prille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg oppleves det bare som en fraværelse av tro. Jeg går ikke rundt hver dag og tenker på at jeg ikke tror at det finnes noen gud liksom, men når jeg tenker over det og analyserer så klarer jeg ikke tro på det. Er ikke særlig spirituell, føler at jeg er ganske logisk og støtter meg på forskning og vitenskap. Har derimot ingen problemer med å forstå hvordan andre kan være religiøse og tro på gud. Det jeg derimot ikke klarer å forstå er de som tror helt og holdent på bibelen.

Anonymkode: 6d898...fd1

Jeg tror på Gud, og jeg tror på forskning og vitenskap. Vitenskap for meg er forskning på det Gud har skapt. Noen ateister resonnerer ikke veldig langt og klarer dermed ikke å forstå at det er mulig å tro på Gud og på vitenskap. Enkelte har en veldig sort/hvit-tankegang, og det er svært ironisk at noen av disse kaller seg selv for reflekterte.

Anonymkode: c6923...fb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror på Gud, og jeg tror på forskning og vitenskap. Vitenskap for meg er forskning på det Gud har skapt. Noen ateister resonnerer ikke veldig langt og klarer dermed ikke å forstå at det er mulig å tro på Gud og på vitenskap. Enkelte har en veldig sort/hvit-tankegang, og det er svært ironisk at noen av disse kaller seg selv for reflekterte.

Anonymkode: c6923...fb9

Enig faktisk😊

Men det gjelder så klart ikke alle ateister da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er dere så skråsikre på at det ikke finnes noen Gud? Religiøse kan ikke bevise Guds eksistens, men dere kan nå heller ikke motbevise det. Likevel avviser dere muligheten. Eller tar jeg feil? Er ateisme mer en tro på at Gud ikke finnes, eller er det en fullstendig avvisning? 

Skjønner du hva en ateist er??? En ateist er en som velger å ikke tro på noen gud, det ligger i et valg, ikke en benektelse på at det finnes! Det finnes ingen bevis på at noen gud finnes,derfor velger en ateist å ikke tro det. Det mest tragiske er når folk bruker livet sitt på å tro på noe som ingen har bevist, og som aldri kommer til å bli det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Normalt oppegående folk tror på vitenskap, ikke på dumskap!

Anonymkode: 21e79...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Normalt oppegående folk tror på vitenskap, ikke på dumskap!

Anonymkode: 21e79...f7f

Så du mener religion er dumskap?

Man kan være religiøse og ha full tro på vitenskap samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 31.7.2020 den 20.32):

Så du mener religion er dumskap?

Man kan være religiøse og ha full tro på vitenskap samtidig. 

Nettopp. Man er ikke nødvendigvis dum selv om man er religiøs.

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du får mene at jeg ikke er kritisk, men jo det mener jeg at jeg er. Har vært mang en gang tvilende for å si det sånn. Men på grunn av mine egne erfaringer som er personlige og jeg ikke vil gå inn på, så tror jeg fortsatt. Det er meg, men vi trenger ikke snakke så mye om min personlige tro.

Hvordan kan du si dette når definisjonen av å tro er å holde en overbevisning du ikke har bevis for? Ser du ikke at det er en motsigelse? Som Hitchens sa: "Do yourself the favour of calling it faith"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Nettopp. Man er ikke nødvendigvis dum selv om man er religiøs. Jeg hadde 5.5 i snitt ut av VGS, så jeg vil ikke si at jeg er så dum akkurat.

Du kan være du på akkurat dette området. Jeg har masse områder jeg er skikkelig dum på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, K.B. skrev:

Hvordan kan du si dette når definisjonen av å tro er å holde en overbevisning du ikke har bevis for? Ser du ikke at det er en motsigelse? Som Hitchens sa: "Do yourself the favour of calling it faith"

Hvordan er det motsigende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...