Diafragma Skrevet 31. juli 2020 #141 Del Skrevet 31. juli 2020 11 minutter siden, Uatskillelig skrev: Jeg synes ikke ateister er merkelige, men jeg synes synspunktet (altså, ateismen) kan være merkelig. Hvordan kan man være så skråsikker på at noe ikke finnes? Hvorfor det? Man går jo ikke rundt og tror på ting som man ikke vet om finnes? Jeg forstår jo såklart behovet for å tro at det «er noe» eller at vi er «styrt» eller «påfunnet», men etter mitt syn er det ingenting som tyder på det. Her har kjemi og tid jobbet i lang tid. Hvorfor MÅ våre liv på død og liv ha en hensikt og mening? Den enkleste forklaringen, som også har støtte i fagmiljøene, er st vi ble til gjennom millioner av år med evolusjon fra enkle dyrearter. Jorden er snart 14 mrd år gammel. «Gud» har vært et samtaletema i 0,0014% av den tiden, og en «tro» i enda kortere tid. Ingen andre dyr er religiøse. Er det ikke mulig at kristendom (og de andre religionene) ble oppkonstruert for å gi folk noe å håpe på og følge samfunnets regler? Det er jo en kjempeidé som (hvis tilfelle) fungerte kjempebra. Ikke nok med at det påla alle folk noe å svare for og rette seg etter. Det utløste også historiens største drapsbølger og kvinneundertrykkelser. Sistnevnte eksisterer fortsatt. Den første nærer fredløs terrorisme daglig, i Guds navn. Det er så tragisk. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 31. juli 2020 #142 Del Skrevet 31. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du snakket jo selv om beviser du visste om? Men du vil ikke dele? Vi forholder oss jo begge til vitenskapen. Om ateisme ikke er en tro, så er det i det minste et standpunkt. Har du ikke tatt standpunkt så mener du at det er like sannsynlig at Gud eksisterer som at han ikke gjør det. Men det gjør du jo ikke. Anonymkode: 976b3...e97 Hvilke beviser snakker du om? Du presenterer denne problemstillingen på en binær måte, noe som selvfølgelig er en klassisk feil. 100% sikkerhet er et uoppnåelig konsept, men det er selvfølgelig en skala mellom sant eller ikke sant, sannsynlig eller usannsynlig. Det jeg sier er at skalaen mellom: er det en gud eller er det ikke en gud, ikke står å vipper på 50/50. Det er mange grunner til det, men den enkleste forklaringen er at vi har en modell på hvordan universet henger sammen, som ikke trenger en gud som en forklaring. Det er selvfølgelig et utall andre grunner til å ikke tro på gud, jeg tror at du faktisk er klar over mange av grunnene, men velger å ikke gå inn på det. Svarene dine i denne tråden gjør at du i mine øyne faller inn i en av tre kategorier: Troll, dum eller hjernevasket. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #143 Del Skrevet 31. juli 2020 2 minutter siden, Uatskillelig skrev: Jeg respekterer ateister, men jeg opplever ikke at mange ateister respekterer meg, og da går jeg i lås. Du er vel enig i at det er respektløst å sammenligne Gud med julenissen, fjøsnissen, hekser, vampyrer og tannfeen? Det er ikke slik man lager en konstruktiv diskusjon. Jeg ser seriøst ikke forskjellen på å tro på Gud, heks eller fjøsnissen. Det er jo basert på nøyaktig det samme: "tro" Det er jo da like respektløst av deg å nedvurdere andres tro på hekser og fjøsnisser. Hvorfor er din tro mer verdt? Anonymkode: 55144...9da 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 31. juli 2020 #144 Del Skrevet 31. juli 2020 3 minutter siden, Uatskillelig skrev: Jeg respekterer ateister, men jeg opplever ikke at mange ateister respekterer meg, og da går jeg i lås. Du er vel enig i at det er respektløst å sammenligne Gud med julenissen, fjøsnissen, hekser, vampyrer og tannfeen? Det er ikke slik man lager en konstruktiv diskusjon. Grunnen til det er enkel. Hva du tror på får konsekvenser i den virkelige verden og det gjør at religiøse mennesker havner på feil siden av riktige avgjørelser i f.eks moralske, etiske og medisinske spørsmål. Sammenligningen med andre fantasifigurer er helt legitim. Nå vet ikke jeg hva slags religion du tilhører, men vil tippe at du er kristen? Har du i det hele tatt lest bibelen fra perm til perm? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #145 Del Skrevet 31. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser seriøst ikke forskjellen på å tro på Gud, heks eller fjøsnissen. Det er jo basert på nøyaktig det samme: "tro" Det er jo da like respektløst av deg å nedvurdere andres tro på hekser og fjøsnisser. Hvorfor er din tro mer verdt? Anonymkode: 55144...9da Jeg vil starte en sekt som dyrker fjøsnissen. Anonymkode: 8bbec...08f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #146 Del Skrevet 31. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det blir så mye hate på oss kristne/andre religiøse. Hvis det en dag kommer et vitenskapelig bevis på at Gud ikke fins så skal jeg akseptere det. Og jeg håper dere ateister gjør det samme hvis Guds eksistens noen gang blir bevist for dere. Jeg har min tro fordi jeg finner den sannsynlig. Av tenkning og av erfaringer. Skal jeg ikke få lov til det uten å måtte bevise det? Selv hvis Gud viste seg for meg på en slik måte at jeg visste det var ham, kunne jeg ikke bevist det til alle dere andre. Jeg prakker ikke min tro på noen som helst. Og jeg respekterer andres syn. Det eneste jeg finner rart å tro på er når man fullstendig avviser andre muligheter og mener man helt sikkert ha rett uten å ha bevis selv. Anonymkode: 976b3...e97 Du har selvfølgelig lov til å tro på hva du vil. Men det er også lov å latterliggjøre hva folk tror. Det er lov å latterliggjøre ideen om at jorden er flat. Det er lov å latterliggjøre ideen om at Elvis fortsatt lever, eller at svarte er underlegne hvite, eller at det er noe galt med homofile. Det er absolutt lov å latterliggjøre religion. Man MÅ ikke respektere folks tro. Du har lov til å tro på hva du vil, men da må du også være forberedt på at folk ikke respekterer det. Religiøs tro har ikke rett til å automatisk bli respektert. Om jeg hadde gått rundt og trodd på at Odin og Tor eksisterer og lager torden når de er sinte, så hadde det vært merkelig om folk bare sa 'jeg respekterer din tro'. Anonymkode: 6ca0b...a06 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 #147 Del Skrevet 31. juli 2020 Akkurat nå, K.B. skrev: Grunnen til det er enkel. Hva du tror på får konsekvenser i den virkelige verden og det gjør at religiøse mennesker havner på feil siden av riktige avgjørelser i f.eks moralske, etiske og medisinske spørsmål. Sammenligningen med andre fantasifigurer er helt legitim. Nå vet ikke jeg hva slags religion du tilhører, men vil tippe at du er kristen? Har du i det hele tatt lest bibelen fra perm til perm? Hvilken negativ konsekvens får det at jeg er kristen? For meg er troen kjærlighet, aksept, toleranse, medmenneskelighet, menneskerettigheter og en relasjon med Gud som far og forsørger som trøster, hjelper og lytter. Jeg har lest hele NT uten om åpenbaringen, og er kjent med mye av historiene fra GT også. Jeg er langt ifra enig i alt som står i bibelen, og det er mye jeg også synes er totalt galskap og som overhodet ikke tilhører vårt moderne samfunn. Men troen på at Jesus døde og stod opp igjen, og troen på en personlig relasjon mellom Gud og jeg den forsvinner aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 #148 Del Skrevet 31. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har selvfølgelig lov til å tro på hva du vil. Men det er også lov å latterliggjøre hva folk tror. Det er lov å latterliggjøre ideen om at jorden er flat. Det er lov å latterliggjøre ideen om at Elvis fortsatt lever, eller at svarte er underlegne hvite, eller at det er noe galt med homofile. Det er absolutt lov å latterliggjøre religion. Man MÅ ikke respektere folks tro. Du har lov til å tro på hva du vil, men da må du også være forberedt på at folk ikke respekterer det. Religiøs tro har ikke rett til å automatisk bli respektert. Om jeg hadde gått rundt og trodd på at Odin og Tor eksisterer og lager torden når de er sinte, så hadde det vært merkelig om folk bare sa 'jeg respekterer din tro'. Anonymkode: 6ca0b...a06 Hvorfor har man ikke rett på å bli respektert? Alle mennesker bør kunne respektere en annens synspunkt så lenge synspunktet ikke skader noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #149 Del Skrevet 31. juli 2020 2 minutter siden, Uatskillelig skrev: Hvorfor har man ikke rett på å bli respektert? Alle mennesker bør kunne respektere en annens synspunkt så lenge synspunktet ikke skader noen. Skal vi late som at religion ikke har skadet noen ? Anonymkode: bfe2b...f48 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 31. juli 2020 #150 Del Skrevet 31. juli 2020 2 minutter siden, Uatskillelig skrev: Hvilken negativ konsekvens får det at jeg er kristen? For meg er troen kjærlighet, aksept, toleranse, medmenneskelighet, menneskerettigheter og en relasjon med Gud som far og forsørger som trøster, hjelper og lytter. Jeg har lest hele NT uten om åpenbaringen, og er kjent med mye av historiene fra GT også. Jeg er langt ifra enig i alt som står i bibelen, og det er mye jeg også synes er totalt galskap og som overhodet ikke tilhører vårt moderne samfunn. Men troen på at Jesus døde og stod opp igjen, og troen på en personlig relasjon mellom Gud og jeg den forsvinner aldri. Så du ser ikke at f.eks motstanden mot bruk av stamcellebehandling baserer seg kun på konseptet om sjel i bibelen? Det er selvfølgelig en hel del andre problemstillinger som forkvakles av religion, abort og homofili er klassiske eksempler. Hvis du virkelig har lest bibelen, og ikke har sett de interne motsetningene, så lurer jeg veldig på om du har lest bibelen på en kritisk måte? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #151 Del Skrevet 31. juli 2020 5 minutter siden, K.B. skrev: Hvilke beviser snakker du om? Du presenterer denne problemstillingen på en binær måte, noe som selvfølgelig er en klassisk feil. 100% sikkerhet er et uoppnåelig konsept, men det er selvfølgelig en skala mellom sant eller ikke sant, sannsynlig eller usannsynlig. Det jeg sier er at skalaen mellom: er det en gud eller er det ikke en gud, ikke står å vipper på 50/50. Det er mange grunner til det, men den enkleste forklaringen er at vi har en modell på hvordan universet henger sammen, som ikke trenger en gud som en forklaring. Det er selvfølgelig et utall andre grunner til å ikke tro på gud, jeg tror at du faktisk er klar over mange av grunnene, men velger å ikke gå inn på det. Svarene dine i denne tråden gjør at du i mine øyne faller inn i en av tre kategorier: Troll, dum eller hjernevasket. Du må gjerne gå inn på flere av dine argumenter. Er interessert i å høre jeg. Men jeg tror på Gud for det jeg mener det er sannsynlig at det fins en Gud. Blant annet fordi jeg tror ikke at noe kan oppstå fra ingenting. Hvis the big bang er en sannhet så trenger det en utløsende faktor. Noe må jo ha eksistert for alltid? Eller hva mener du? At jeg er enten troll, dum eller hjernevasket synes jeg helt ærlig ikke er greit å si. Du får mene det da, men hold det helst for deg selv er du snill. Jeg er i hvert fall ikke dum bare fordi jeg er religiøs. Det er da veldig mange smarte religiøse, akkurat som det er mange smarte ateister. Og mindre intelligente i hver kategori også. Det har vel ikke egentlig så mye med saken å gjøre. Det var dette jeg mente på med bevis som du nevnte. Lurte bare på hva du mente, om du kunne utdype. 32 minutter siden, K.B. skrev: Jeg mener at vi har en del bevis som bygger opp under et verdenssyn som fungerer uten konseptet om en gud. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 #152 Del Skrevet 31. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal vi late som at religion ikke har skadet noen ? Anonymkode: bfe2b...f48 Troen har aldri skadet noen, men mennesker som har misbrukt religion til å få makt, drepe og skade andre har skadet. Det er ikke troen som er problemet, men menneskene som har begått onde handlinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 #153 Del Skrevet 31. juli 2020 3 minutter siden, K.B. skrev: Så du ser ikke at f.eks motstanden mot bruk av stamcellebehandling baserer seg kun på konseptet om sjel i bibelen? Det er selvfølgelig en hel del andre problemstillinger som forkvakles av religion, abort og homofili er klassiske eksempler. Hvis du virkelig har lest bibelen, og ikke har sett de interne motsetningene, så lurer jeg veldig på om du har lest bibelen på en kritisk måte? Dette med stamcellebehandling har jeg ikke kunnskap om, men jeg støtter fullt ut legevitenskapen og psykologien. Homofili er jeg ikke imot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #154 Del Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, Uatskillelig skrev: Troen har aldri skadet noen, men mennesker som har misbrukt religion til å få makt, drepe og skade andre har skadet. Det er ikke troen som er problemet, men menneskene som har begått onde handlinger. Troen er jo det som lar folk gjøre sånne ting. Troen på at bibelen er guds ord, at homofili er unaturlig, at utro kvinner skal steines, at slaveri er greit (det er til og med instrukser for HVORDAN man skal behandle slaver), at man ikke skal godta andre falske guder, at ditt og datt skal steines og drepes osv osv. Tror du en god person kan utestenge sin homofile sønn om ikke for sin tro? Tror du gode personer kan drepe eller torturere om de ikke trodde at det var rett i guds øyne? Nei. Troen på Gud får gode personer til å gjøre fryktelige ting. Anonymkode: 6ca0b...a06 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 31. juli 2020 #155 Del Skrevet 31. juli 2020 27 minutter siden, Uatskillelig said: Jeg respekterer ateister, men jeg opplever ikke at mange ateister respekterer meg, og da går jeg i lås. Du er vel enig i at det er respektløst å sammenligne Gud med julenissen, fjøsnissen, hekser, vampyrer og tannfeen? Det er ikke slik man lager en konstruktiv diskusjon. Men, kjære deg, har jeg noe sted i denne tråden gjort det? Jeg har gitt utrykk hva hva jeg står for og sagt at jeg godtar at andre mener noe annet, men at jeg ikke godtar misjonering. Er det så galt? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #156 Del Skrevet 31. juli 2020 Hvor mange kristne er villige til å si at Vishnu eksisterer ? Anonymkode: bfe2b...f48 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #157 Del Skrevet 31. juli 2020 17 minutter siden, Uatskillelig skrev: Hvorfor har man ikke rett på å bli respektert? Alle mennesker bør kunne respektere en annens synspunkt så lenge synspunktet ikke skader noen. Man skal bli respektert som folk. Man har ingen rett til å, bli respektert på grunnlag av tro. Det er LOV å latterliggjøre dårlige idéer, og religion er en oversvømmelse av dårlige idéer Anonymkode: 6ca0b...a06 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #158 Del Skrevet 31. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Troen er jo det som lar folk gjøre sånne ting. Troen på at bibelen er guds ord, at homofili er unaturlig, at utro kvinner skal steines, at slaveri er greit (det er til og med instrukser for HVORDAN man skal behandle slaver), at man ikke skal godta andre falske guder, at ditt og datt skal steines og drepes osv osv. Tror du en god person kan utestenge sin homofile sønn om ikke for sin tro? Tror du gode personer kan drepe eller torturere om de ikke trodde at det var rett i guds øyne? Nei. Troen på Gud får gode personer til å gjøre fryktelige ting. Anonymkode: 6ca0b...a06 De som gjør fryktelige ting deler ikke samme livssyn som oss kristne som tror på kjærligheten. De tror de handler rett, men de gjør jo ikke det. Hvorfor putte alle kristne i samme bås? De fleste kristne er jo absolutt ikke sånn. Skal vi "normale" kristne ikke bli respektert, på grunn av noen få mennesker som får utløp for sin ondskap gjennom sin "tro"? Tror du ikke at de ville funnet en annen måte å gjøre ondskap på hvis de ikke identifiserte seg som religiøse? Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 #159 Del Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Troen er jo det som lar folk gjøre sånne ting. Troen på at bibelen er guds ord, at homofili er unaturlig, at utro kvinner skal steines, at slaveri er greit (det er til og med instrukser for HVORDAN man skal behandle slaver), at man ikke skal godta andre falske guder, at ditt og datt skal steines og drepes osv osv. Tror du en god person kan utestenge sin homofile sønn om ikke for sin tro? Tror du gode personer kan drepe eller torturere om de ikke trodde at det var rett i guds øyne? Nei. Troen på Gud får gode personer til å gjøre fryktelige ting. Anonymkode: 6ca0b...a06 Jeg er troende, men er ikke for noe av dette. Selvsagt skal man ikke drepe, steine, slå, holde slaver, undertrykke kvinner eller fordømme homofili. Jesus er kjærlighet, og det aller viktigste han lærte oss var nestekjærlighet, toleranse og respekt for medmennesker. Jesus fordømte ingen, og han gikk alle i møte, selv de som var utstøtt av samfunnet. Så ingen kan begå fryktelige handlinger og skylde på kristendommen, for kristendommen er veldig klar på verdier som toleranse, aksept, respekt, nestekjærlighet og verdier som at man ikke skal lyve, ikke stjele, ikke rane, ikke voldta, ikke skade noen, ikke være utro. Å bortvise, drepe eller torturere noen er ikke i tråd med bibelen, så de som gjør dette og skylder på bibelen, de har misforstått alt sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #160 Del Skrevet 31. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bevist, det er kun en teori. Men om du tror på ufullstendige teorier fra en fyllik er det din sak. Anonymkode: 312cc...d4b Du burde kanskje ta deg en tur på arkeologisk museum eller naturhistorisk museum å se bevisene selv. Det ligger et fint et på Tøyen i Oslo. Anonymkode: ee155...215 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå