Gå til innhold

Hvilken laminat bør jeg velge?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi skal legge nytt laminatgolv i gangen, men er usikker på hvilket mønster vi skal velge.

Fakta:

Gangen er malt i mørk rød (og vil ikke bli malt)

Det er terrakottafliser ved utgangsdøra

Trappa er lakkert furu

Gangen blir ganske mørk, dette tilsier at gulvet bør være lyses mulig, men skal samtidig stemme med resten. Vi har vurdert på lønn (sommerlønn) eller bøk. Har mest lyst på lønn, men det vil kanskje være feil i forhold til resten, siden det har lite gyldent i seg? (furulaminat er uaktuelt)

Hvilke synspunkter har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første hadde jeg valgt parkett1

Laminat er ikke akkurat slitesterkt, og kan ikke gjøres noe med om du får skader i det. Dessuten er det et veldig kaldt gulv, men du kan jo ha varmekabler under da....

Hvorfor ikke satse på bjørk da, det er kjempelyst og fint!

Varmt er det også, iallefall er kjøkkenet vårt det.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer vel ikke helt at laminat ikke er slitesterkt... Pergo har blandt annet en type (som er nokså dyr..) som er laget for akkuratt den type rom. Sant nok at det ikke kan gjøres så mye om man får skader, men denne typen er veldig mye sterkere enn "vanlig" laminat. En fordel er jo selvfølgelig at man har et "click-system" så man kan bytte ut det skadede bordet om man får ødelagt det helt....

Synes kanskje dere bør ta en tur til et byggvarehus å titt litt, jeg - prat gjerne med en interiørkonsulent også.... :wink:

Vi hadde nok kommet til å anbefalt et mørkt gulv også...og heller "riktig" belysning - ofte blir det også et veldig bra resultat...Synes dere skal titte på en Pergo som heter mørk kirsebær, jeg...den har nummer PC14602....synes denne er flott iallefall... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke lurt å ta for mørkt gulv heller!

Tenk på hvor godt støvet viser... *S*

Det kan jo hende tarkett har en type laminat som er sterk, men hvis den er dyr, så lønner det seg jo likevel med parkett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både laminat og parkett hjemme.

Etter et par år viser det seg at vi er mest fornøyd med laminaten. Den er vedlikeholdsfri, slitesterk (vi har løse tepper oppå) og man trenger aldri være redd for søl som trekker ned i treet.

Jeg anbefaler å kjøpe en laminat av god kvalitet og legge en løper/rye/matte der det er mest trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville hatt et så lyst gulv i gangen.. tenk så fort det ser møkkete ut da, når man kommer inn med søle på beina osv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det ikke noe bedre med mørkt gulv, tro meg, jeg har det! :blunke:

Støv og sand viser med en gang, hvis du ikke tar frem støvsugeren hele tida da?

Men da kan en like godt vaske søle også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår laminat har litt mønster (kvister og årringer) og da synes ikke flekker så godt.

Vi har også en stor og god dørmatte rett innenfor døra, slik at det er plass til å ta av seg skoene der.

Hvis dørmatta er i "normal" størrelse vil det bli klønete, så jeg anbefaler uansett å ha en stor rye/matte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...