Gå til innhold

Hvor i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Linderud er ikke Kalbakken da. Kalbakken er ekstremt stille, bare pensjonister og barnefamilier.Jeg har små barn på Kalbakken og det er gull, så mange lekeplasser, besøksgård, svømmehall, bibliotek, kort til barnevennlige badevann, alltid masse barn ute og leker. Ungdomsskole er tøft over alt desverre. Og jeg vil  heller ha "arbeiderklasseungdom" enn merkepress og kroppsfokus og hasj som i de "rike" stedene 😕

Anonymkode: feae3...08b

Og ingen beboerparkering 😁😁 savner ikke det fra da vi bodde nærmere byen ihvertfall!

Anonymkode: feae3...08b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har aldri helt skjønt det der.

I Oslo virker det som om bydelen er veldig definerende for din sosiale anseelse. Jeg er innflytter, og familien min kan nok karakteriseres som middelklasse. Jeg bodde lenge i to av de dyreste områdene i Oslo, før jeg flyttet til Groruddalen. Har bedre inntekt nå enn jeg noen gang hadde da jeg bodde i de «finere» bydelene, og trives langt bedre.

For meg som er innflytter er det viktigste at jeg trives og ikke lever over evne, men for noen er det sterke normative føringer på hvor man skal strebe etter å bosette seg i Oslo. Det er uforståelig for meg.

Jeg synes at noen av områdene i Groruddalen og på Søndre Nordstrand er veldig fine, selv om jeg skjønner at en del Oslo-folk ser litt ned på disse delene av byen.

Kværnerbyen (som noen nevner) og en del av de nye blokkene i Nydalen synes jeg virker som forferdelige bomiljøer. Har vært på besøk begge steder, og forstår ikke at de orker å bo så tett, med så lite lysinnslipp, kjipe uteområder og innsyn til og fra naboene. 

Anonymkode: 8ccc7...ad9

Jeg er enig. Har bodd mange steder i Oslo (og er herfra), trives godt i flere områder av Grorudalen. Syns og det er veldig fint i Søndre Nordstrand- men kan forstå at folk er skeptisk til miljøet. 

Liker hverken Nydalen eller Kværnerbyen. Det er blokker tett i tett- stort sett sånn i all nybygg i Oslo dessverre. 

Anonymkode: 3fcb2...848

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Tja. Uten utleiedel så kanskje rundt 7 mill. Vi har ikke helt laget oss et budsjett enda. Vil helst ha uteplass på marknivå, men trenger ikke være rekkehus eller hus.  Med utleiedel kan vi strekke oss. 
 

ts

Anonymkode: 234c7...4a2

Har du vurdert Høybråten? Togforbindelse til Oslo S (ca. 15 min.), gode skoler, og helt OK priser.

Veldig barnevennlig og trivelig område!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm, der er jeg litt kjent, har bare hørt at det er lite sol der. Stemmer det?

ts

Anonymkode: 234c7...4a2

 

42 minutter siden, iansak skrev:

Enig, måtte se der en gang siden folk snakker om hvor fint det er der. Følte det samme.  Nedi her, under veien ved alle rundkjøringene her lager vi en mini by.

Vi har sol på balkongen fra 13-22.30 på sommeren. Mange steder å sette seg ned på benker i sola, men man må jo se an hvilken retning balkong er, og noen av byggene har lite sol på de nederste leilighetene.  Har et vannspeil som ligger i sola og der bader ungene Fra mai til september. 
 

Veien og rundkjøringene merker jeg ikke noe til, det er stille så fort man kommer innafor hallen som går langs veien. 
 

Også har vi svartdalsparken pg alna elva rett bak, fine områder å gå tur i. 

Anonymkode: c5635...e8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miss-Grey skrev:

Har du vurdert Høybråten? Togforbindelse til Oslo S (ca. 15 min.), gode skoler, og helt OK priser.

Veldig barnevennlig og trivelig område!

Nei, det aner jeg ikke Hvor er en gang. Skal sjekke😊

 

ts

Anonymkode: 234c7...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere venner på Tøyen, Løren, Oppsal. Ellers har de flyttet ut, typisk til Asker.

Anonymkode: 85a02...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MÅ du bo i selve byen av Oslo? Hvis ikke ville jeg beveget meg litt østover. For eksempel Kolbotn, Oppegård, Langhus, Ski. Er kjent i de fleste områder der, og skolene er visstnok veldig gode såvidt jeg har hørt. 

Anonymkode: bc4e5...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm, jeg visste faktisk ikke at Gaustad og Kringsjå grenset🤔 er det ikke mange gæmliser som bor der til de dør og så tar barna over barndomshjemmet? 

 

ts

Anonymkode: 234c7...4a2

Området overfor Rikshospitalet og Gaustad sykehus. Mest blokker og rekkehus. Rett ved marka. Omtrent bare barnefamilier og noen eldre. Veldig god skole, ikke for vestkant men langt unna østkant-miljø på skolen. 

Anonymkode: b571f...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

MÅ du bo i selve byen av Oslo? Hvis ikke ville jeg beveget meg litt østover. For eksempel Kolbotn, Oppegård, Langhus, Ski. Er kjent i de fleste områder der, og skolene er visstnok veldig gode såvidt jeg har hørt. 

Anonymkode: bc4e5...e46

Ja, enig. På Kolbotn er det også ganske dyrt. Men du snakket om å kjøpe for 7 mill. Da har dere jo en del. Får et rekkehus for 5 mill. på Kolbotn. Og for 7 mill. kan dere få en enebolig. Det er ca et kvarters kjøring til Oslo. Det er også populært å kjøre til den svære parkeringsplassen ved Rosenholm stasjon. Den er gratis og ligger innenfor Oslo-grensen. Da blir det billigere med toget også. Kolbotn har et rikt kulturliv. Kulturhuset Kolben har mange kjente artister i løpet av året. Her er det også bibliotek og kino. Er man interessert i idrett, så har Kolbotn idrettslag mange forskjellige idretter. Det bygges ny barneskole i sentrum nå. Det er kort vei ned til Svartskog og alle badeplassene nede ved Bunnefjorden. Hvis dere skal undersøke bolig på Kolbotn, må dere også se på Tårnåsen, Trollåsen og Sofiemyr, som alle har eget postnummer, men hører til Kolbotn.

Ski ligger litt lenger fra Oslo, men Follobanen holder på å bygges, og da skal det gå direkte tog under jorda som bare skal bruke 11 minutter (tror jeg) til Oslo. Dette vil lette på de fulle togene som nå går på Østfoldbanen. Ja, for det er litt negativt nå. At mange må stå på toget til jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som du er fra Oslo, TS? Må dere bo i Oslo pga jobb?

Jeg er fra Oslo og jobber i Oslo, men jeg hadde nok flyttet litt lenger ut hvis jeg ønsket meg et hus (og hadde råd). Du får så mye mer for pengene bare du kommer deg litt lenger ut. 

Ellers er Bøler veldig populært for barnefamilier, men der må du regne 7 mill for et rekkehus med oppussingsbehov. 

Selv kan jeg anbefale rekkehusområdet i Alunsjøveien på Ammerud. Kjempefine rekkehus til rundt 7 mill. Tror mange akademikere bor der. Ammerud skole har godt rykte. Kort vei til t-banen og rett ved siden av marka.

Anonymkode: f249d...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt «kun» 7 mill som budsjett til bolig ville jeg beveget meg ut av byen tror jeg. 

Anonymkode: cae0b...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kikket langs linje 3 frem til Bøler. Vi stortrives her, med stor idrettsplass og 2 min. til marka og badeplass. Alle stopp mellom her og Brynseng ser fine ut, også linje 4 har noen fine steder. Rekkehus ligger på 6,5-7 mill., men man kan være heldig og finne noe rimeligere. Ikke så ofte jeg ser fireromsleiligheter til salgs, men noen er det (vi endte opp med å bygge om en 3-roms).

Anonymkode: d5979...c82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.7.2020 den 21.03, AnonymBruker skrev:

Linderud er ikke Kalbakken da. Kalbakken er ekstremt stille, bare pensjonister og barnefamilier.Jeg har små barn på Kalbakken og det er gull, så mange lekeplasser, besøksgård, svømmehall, bibliotek, kort til barnevennlige badevann, alltid masse barn ute og leker. Ungdomsskole er tøft over alt desverre. Og jeg vil  heller ha "arbeiderklasseungdom" enn merkepress og kroppsfokus og hasj som i de "rike" stedene 😕

Anonymkode: feae3...08b

Østkanten er hasj (i stor stil), Vestkansten er kokain. Sånn grovt oppdelt.

Anbefaler bydel østensjø i områdene Hellerud, Godlia, Skøyenåsen, Oppsal, Ulsrud, Abildsø, Høyenhall og Manglerud - her er du både nær t-banen, har 10-15 min til sentrum, men er samtidig bare et stenkast unna marka/Østensjøvannet. Og Nordstrand generelt + Ekeberg. Det er også fint, men mer snobbete på Grefsen og Nordberg, Tøyen og Ullevål/Gaustad. Kjelsås er langt unna t-banen. Oslo vest er også snobbete, men er nok mange nyetablerte når du kommer opp i Voksenkollen og rundt der, eller i rekkehusleilighetene på Røa.

Dere har antakelig barn, så da vil du ikke over grensa til bydel Alna eller Søndre Nordstrand. Jeg er ikke rasist eller noe sånt, og kunne fint bo der selv uten barn, men ikke med barn som må på skolen. Det er mye gjenger, foreldre som ikke følger opp barna sine, barn som ikke har det bra, minoriteter som blir majoriteter og holder seg for seg selv osv. Ikke særlig stas at barna skal gå i klasse med de verste av de verste i Norge (ja, mange av de bor på Stovner, Vestli, Holmlia, Mortensrud osv.). Synd, for eksempelvis Holmlia har jo noe av den fineste beliggenheten man får tak i omtrent med store vestvendte terrasser mot fjorden. 

Vi bor i bydel Østensjø, og her er det mange barnefamilier og nyetablerte! Det er vel den bydelen med mest interne flyttinger, hvilket tyder på at folk trives og kjøper seg oppover i området. Det er en fin blanding av villaer, rekkehus og blokker (med små nok leiligheter og høy nok pris til at de store mest belastede familier ikke flytter hit). 

Anonymkode: 8d504...b62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2020 den 18.34, AnonymBruker skrev:

Virker ikke som du er fra Oslo, TS? Må dere bo i Oslo pga jobb?

Jeg er fra Oslo og jobber i Oslo, men jeg hadde nok flyttet litt lenger ut hvis jeg ønsket meg et hus (og hadde råd). Du får så mye mer for pengene bare du kommer deg litt lenger ut. 

Ellers er Bøler veldig populært for barnefamilier, men der må du regne 7 mill for et rekkehus med oppussingsbehov. 

Selv kan jeg anbefale rekkehusområdet i Alunsjøveien på Ammerud. Kjempefine rekkehus til rundt 7 mill. Tror mange akademikere bor der. Ammerud skole har godt rykte. Kort vei til t-banen og rett ved siden av marka.

Anonymkode: f249d...be5

Nei, er ikke fra Oslo, men jobber i sentrum. Er litt skeptisk til Groruddalen, men er åpen for Bøler. Tror det er et område som kommer til å øke i verdi. 
 

ts

Anonymkode: 234c7...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2020 den 21.34, AnonymBruker skrev:

Østkanten er hasj (i stor stil), Vestkansten er kokain. Sånn grovt oppdelt.

Anbefaler bydel østensjø i områdene Hellerud, Godlia, Skøyenåsen, Oppsal, Ulsrud, Abildsø, Høyenhall og Manglerud - her er du både nær t-banen, har 10-15 min til sentrum, men er samtidig bare et stenkast unna marka/Østensjøvannet. Og Nordstrand generelt + Ekeberg. Det er også fint, men mer snobbete på Grefsen og Nordberg, Tøyen og Ullevål/Gaustad. Kjelsås er langt unna t-banen. Oslo vest er også snobbete, men er nok mange nyetablerte når du kommer opp i Voksenkollen og rundt der, eller i rekkehusleilighetene på Røa.

Dere har antakelig barn, så da vil du ikke over grensa til bydel Alna eller Søndre Nordstrand. Jeg er ikke rasist eller noe sånt, og kunne fint bo der selv uten barn, men ikke med barn som må på skolen. Det er mye gjenger, foreldre som ikke følger opp barna sine, barn som ikke har det bra, minoriteter som blir majoriteter og holder seg for seg selv osv. Ikke særlig stas at barna skal gå i klasse med de verste av de verste i Norge (ja, mange av de bor på Stovner, Vestli, Holmlia, Mortensrud osv.). Synd, for eksempelvis Holmlia har jo noe av den fineste beliggenheten man får tak i omtrent med store vestvendte terrasser mot fjorden. 

Vi bor i bydel Østensjø, og her er det mange barnefamilier og nyetablerte! Det er vel den bydelen med mest interne flyttinger, hvilket tyder på at folk trives og kjøper seg oppover i området. Det er en fin blanding av villaer, rekkehus og blokker (med små nok leiligheter og høy nok pris til at de store mest belastede familier ikke flytter hit). 

Anonymkode: 8d504...b62

Ja, det glemte jeg å si. «Vi» er meg og datteren min på 3 år. Så ja vi er en barnefamilie, men en veldig liten en. Derfor jeg presiserte at vi ikke trengte rekkehus. Jeg tenkte minimum 70-80 kvm. Men jeg er bare glad om jeg slipper vedlikehold på et helt rekkehus, mye snømåking etc. 
 

enig i det du sier. Jeg ønsker ikke Groruddalen eller søndre Nordstrand. 
 

ts

Anonymkode: 234c7...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er ikke fra Oslo, men jobber i sentrum. Er litt skeptisk til Groruddalen, men er åpen for Bøler. Tror det er et område som kommer til å øke i verdi. 
 

ts

Anonymkode: 234c7...4a2

Det er veldig typisk å være skeptisk til groruddalen når du ikke er fra Oslo. Hadde valgt mange av områdene i groruddalen før bøler ass...

Anonymkode: b571f...090

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er veldig typisk å være skeptisk til groruddalen når du ikke er fra Oslo. Hadde valgt mange av områdene i groruddalen før bøler ass...

Anonymkode: b571f...090

Fordi? Jeg kan skjønne det hvis man ønsker rekkehus eller hus, men 7 mill er nok til stor leilighet, leilighet med utgang til hagedel, leilighet i flermannsbolig på Bøler. Vi ønsker ikke «størst mulig plass for pengene». 
 

ts

Anonymkode: 234c7...4a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi? Jeg kan skjønne det hvis man ønsker rekkehus eller hus, men 7 mill er nok til stor leilighet, leilighet med utgang til hagedel, leilighet i flermannsbolig på Bøler. Vi ønsker ikke «størst mulig plass for pengene». 
 

ts

Anonymkode: 234c7...4a2

Åja, nei jeg tenkte ikke på boligtype og sånn. Mer miljøet barnet skal vokse opp i.

Anonymkode: b571f...090

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2020 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Fordi? Jeg kan skjønne det hvis man ønsker rekkehus eller hus, men 7 mill er nok til stor leilighet, leilighet med utgang til hagedel, leilighet i flermannsbolig på Bøler. Vi ønsker ikke «størst mulig plass for pengene». 
 

ts

Anonymkode: 234c7...4a2

Med 7 mill kommer du mye nærmere byen enn Bøler, og kanskje du får kjøpt noe ganske nytt? Ville satset på noe som sokner til Godlia, Trasopp, Østensjø, Høyenhall eller kanskje Oppsal skole om du skal kjøpe i bydelen - hørt litt ymse om Bøler selv om det er veldig fint inn mot Nøklevann.

Hvis du ønsker deg lite vedlikehold, men fortsatt vil ha fine uteområder til datteren din og marka rett ved huset ville jeg overveid Hellerudtoppen. Der er det en del leiligheter over to etasjer med fantastisk utsikt. Det er omtrent ingen trafikk og uteområdene er kjempefine!

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=186046419

 

Anonymkode: 8d504...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...