Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med å forstå oppskrift?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å strikke en genser med engelsk oppskrift og står nå litt fast. Noen som kan hjelpe? 
Dette er en genser som strikkes ovenfra og ned. Det skal strikkes forhøyninger i nakken, og ermene strikkes med dobbelt perlestrikk. Bolen er i vanlig glattstrikk. 
Vendepinnene i nakken skal strikkes 15 ganger totalt fram og tilbake. Økningene skjer fra rettsiden. Jeg er nå ferdig med runde 14, og skal nå strikke siste omgang med vendemasker fra glattsiden. For omgang 15 for vendemaskene står det bare: knit purl as purl, knit as knit - altså strikk vrang som vrang og rett som rett.
Blir forvirret angående dette for til nå har det jo stått at jeg skal øke på rettsiden. Dette bryter jo mønsteret med å øke på rettsiden. Noen som forstår hva som menes?
Det står heller ikke noe om perlestrikk på ermene. Maskeantallet stemmer med det som står i oppskriften. 
Genseren ser for øvrig slik ut:

image.thumb.jpeg.6cda4583b0ce795794a69a163690f50b.jpeg

Anonymkode: 8464f...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den var ikke så lett å forstå, særlig uten å se oppskriften. Skal prøve å forklare hvordan jeg hadde tolka, så får du se om det kan stemme.

Basert på erfaring med andre oppskrifter vil jeg anta du fortsetter med glattstrikk og øking bak i nakken som vanlig. Siden dette er siste pinne skal du fortsette rundt ut omgangen. R over R og vrang over vrang vil da gjelde på ermedelene og er starten på dobbel perlestrikk. Det har ingenting med økingen å gjøre. På forstykket regner jeg med det skal strikkes glattstrikk på denne omgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, *Lila* skrev:

Den var ikke så lett å forstå, særlig uten å se oppskriften. Skal prøve å forklare hvordan jeg hadde tolka, så får du se om det kan stemme.

Basert på erfaring med andre oppskrifter vil jeg anta du fortsetter med glattstrikk og øking bak i nakken som vanlig. Siden dette er siste pinne skal du fortsette rundt ut omgangen. R over R og vrang over vrang vil da gjelde på ermedelene og er starten på dobbel perlestrikk. Det har ingenting med økingen å gjøre. På forstykket regner jeg med det skal strikkes glattstrikk på denne omgangen.

Takk for svar 😊

Jeg har i utgangspunktet tenkt likt som deg, og tenker at dette egentlig er det mest logiske. Problemet med å gjøre det på denne måten er at det blir én omgang med økninger for mye. Altså det antallet masker jeg skal ha når forhøyningene er ferdig, har jeg allerede nå som jeg er ferdig med omgang 14. Siden omgang 15 ikke sier noe om økninger, forstår jeg det slik at jeg ikke skal øke på den siste runden fra glattsiden (selv om jeg ikke synes dette er logisk). 
 Legger ved skjermbilde av den siste delen av oppskriften for vendepinnene. Jeg har fulgt oppskriften helt fram til nå og er dermed sikker på at jeg ikke har strikket feil. 
 
Muligens det kan ha noe med den doble perlestrikken å gjøre? 
At vil bli noe kluss med å få mønsteret til å gå opp på ermene. Til nå har de nye maskene ved økning alltid vært rettmasker. Disse er blitt strikket rett i neste omgang i den doble perlestrikken. Kanskje man skal droppe å øke en runde i overgangen mellom forhøyninger og rundstykket for å forhindre at det blir to rette masker ved siden av hverandre ved økningen på armene?

 

C2E84A4F-D8E4-4C95-A747-7D686D9B051E.jpeg

Anonymkode: 8464f...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da er det ingen økninger på omgang 15, du skal bare strikke rundt. De andre omgangene er så detaljerte så skulle du økt eller snudd nå hadde det stått. At du har det maskeantallet som står er et godt tegn. 

Prøv å gjør akkurat som det står, strikk rett over rett og vrang over vrang ut omgangen, ikke noe mer enn det. Gå så videre i oppskriften og mest sannsynlig vil ting stemme bra😊

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...