Gå til innhold

Huseiere


Lassie

Anbefalte innlegg

Vi leier en sokkelleilighet. Vi har inngang på hver vår kant av huset, og hver vår hage. Vi har en liten hageflekk rett utenfor stuevinduet og inngangsdøren vår, mens huseierne har sin hageflekk på andre siden av huset, ved sin stue og inngangsdør.

Rett som det er når jeg kommer ut og tar meg en røyk (vi røyker ute) så kommer mannen i huset (kjører rullestol) rundt hjørnet på vår plen. Da har han vært inne i vår hage (må gå hovedveien først for å komme inn til oss fra dem) og kikket. Vi har store stuevinduer og når man er i hagen hos oss ser man rett inn på stua og kjøkkenet + gangen.

Vi føler oss overvåket. Jeg tør ikke lenger gå naken mellom badet og soverommet når jeg har dusjet, i frykt for at han er utenfor hos oss og kikker inn.

Sist det skjedde var i går morges, og da satt jeg ute i morgenkåpen og tok en røyk (vi er skjermet fra veien så ingen ser meg der uten å være på eiendommen). Da kom han plutselig. Han stoppet og snakket litt, men jeg fikk meg ikke til å si noe.

Døren inn til oss sto på gløtt og han stilte rullestolen til slik at han så rett inn og der satt han og kikket og kikket inn til oss. Dette føltes ubehagelig - selv om vi leier av dem så har jo vi vårt private her.

Nå har vi gardinene trukket for hele tiden, men jeg liker ikke det heller, for jeg liker å få inn lys.

Kan vi si noe om at vi ikke liker det/ikke vil at de skal fly i vår hage, eller må vi bare godta det siden vi leier av dem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Violetta

Selvfølgelig skal du ikke godta å bli overvåket av husverten! Du betaler leie for leiligheten, og det inkluderer privatliv.

Du må si fra at dette er uakseptabelt, og spørre hvilken grunn han har til å holde øye med dere. Får da være grenser for hva man skal finne seg i! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guest

Du kan selvsagt si fra dersom de blir for nærgående. Enkelte er mer nærgående enn andre, men hos deg selv skal du ikke bli plaget av andre unødig - verken husverter eller andre. Utfra det du sier om at han sitter i rullestol, så vil jeg tippe at han kanskje er ensom og har litt begrenset mulighet for å komme seg ut. Egentlig litt synd på han, men man bør likevel få fred. Sier man det på en OK måte, så er det nok ikke noe problem.

Er selv husvert, og prøver å legge meg opp i mine leieboeres ting så lite som mulig. Jeg tar inn posten deres dersom jeg ser de ikke har tatt den på noen dager, jeg snakker med dem når jeg møter dem, fikser ting i leiligheten dersom det skulle være noe, og ellers lar jeg dem være så mye i fred som mulig - som også jeg ønsker at de skal la meg være så mye i fred som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Uff så kjedelig. Som leieboer har du mange rettigheter; Det du leier er ditt private, og utleier har ingen ting der å gjøre med mindre det er en god og saklig grunn (sjekke om dere har det ryddig er ikke god og saklig grunn ;) Utleier skal vel også varsle om dette (så sant det er mulig).

Men hvordan si fra om sånt? (mennesker som gjør sånt setter andre i en ekkel situasjon, for det føles jo ikke bra å "fornærme" andre ved å ta opp sånt.. Guffent!). Tror kanskje jeg ville forsøkt meg med kommentarer som "jøss/hei, er det du som er på besøk" eller "du liker deg godt hos oss du, he he" for å hinte. Feigt, men kanskje lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det er forferdelig vanskelig å si ifra om slikt, særlig siden vi leier og ikke eier her liksom.

Men jeg kan prøve å hinte litt, ja - riktignok feigt men bedre enn å kaste ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Violetta

De kan da ikke kaste dere ut om dere sier fra på en ordentlig måte. Ta en prat med dem, si at dere ønsker privatliv på området dere leier, slik de forventer privatliv på sin eiendom. Kanskje ikke helt behagelig, men det viser i hvert fall at dere har guts, og så får dere ting på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan prøve å hinte litt, ja - riktignok feigt men bedre enn å kaste ut.

Jeg skrev feil. Skulle ikke stå "kaste ut" - men "bedre enn å kaste det ut på en måte som kan bli tatt ille opp".

Er ikke redd for å bli kastet ut. Men dette er folk som tar seg veldig, veldig nær av ting fort.

Vi fikk kjeft etter å ha bodd her i 7-8mnd - da fikk vi kjeft fordi vi ikke sorterte søppelet vårt skikkelig, plasten skulle nemlig i egne plastikkposer som vi hadde fått fra kommunen. Da vi sa at vi ikke hadde fått noen beskjed om det, viste det seg at de hadde glemt å si fra om dette, så vi visste jo ingenting om det! Da sa jeg klart ifra at "da er det vel ikke akkurat noen grunn til å kjefte på oss, da må du kanskje se litt på det du selv har glemt først" - etter det ble de dritsure en laaang stund.. Enda jeg sa det ikke på en ille måte..

Derfor har jeg etter det fått litt panikk for å si noe som helst til dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er best å si i fra på en spøkefull måte? Som "Oi, kommer du her når jeg trodde jeg kunne sitte uforstyrra i morgenkåpa ;)" Eller noe sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Uffda, ja da blir det verre. Men hva med å si en gang du treffer på nøytral grunn at du synes det er deilig at eiendommen og hagen er så uforstyrret at det går an å sitte ute i bare morgenkåpen uten at andre enn du og din kjære kan se det? Kanskje de tar det hintet? Forstår jeg det rett at de er eldre mennesker? Jeg har erfaring med at den generasjonen hinter mye mer enn den generasjonen jeg er i (30-årene), og derfor blir fornærmet om man er direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er i 50årene, så jeg vil ikke egentlig kalle dem eldre mennesker heller.

Men jeg skal se om jeg klarer å hinte til dem på en kanskje spøkefull måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Guest
Vi fikk kjeft etter å ha bodd her i 7-8mnd - da fikk vi kjeft fordi vi ikke sorterte søppelet vårt skikkelig, plasten skulle nemlig i egne plastikkposer som vi hadde fått fra kommunen. Da vi sa at vi ikke hadde fått noen beskjed om det, viste det seg at de hadde glemt å si fra om dette

Hmmm... Jeg forteller ikke mine leieboere hvordan kildesorteringen fungerer her, jeg heller. Det står i husreglene at det er kildesortering etter kommunens bestemmelser. Spør de svarer jeg gjerne, men spør de ikke, anser jeg dem for å være ansvarlige for å finne ut hva det går ut på. Jeg vet jo ikke om de har bodd i kommunen tidligere eller hvordan det har vært i andre kommuner de har bodd i, så noen detaljert beskrivelse ønsker jeg ikke å gi uoppfordret. Informerer kommunen om det, så vil jo også de få den informasjonen i sin postkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Skjønner at det er ubehagelig å bli "overvåket" slik, så det er nok best du sier fra. hva med å si neste gang du treffer dem i hagen "er det noe spesielt du lurer på /vil si fra om? I såfall er det best du ringer på forhånd slik at vi kan være litt forberedet/kledd på oss" eller noe lignende? Nevn at det er fint at det er så lite innsyn hos dere, så for å unngå pinlige situasjoner det kanskje best de ringer før de kommer forbi?? Utover dette tror jeg faktisk jeg ville drukket kaffen min på trappa i morgenkåpe fortsatt. Kommer huseier, så er det han som bør bli flau når dere faktisk har sagt fra!

Forresten, ang kildesoreteringa, har dere felles søppeldunk eller hadde han sjekket deres??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Jeg forteller ikke mine leieboere hvordan kildesorteringen fungerer her, jeg heller. Det står i husreglene at det er kildesortering etter kommunens bestemmelser. Spør de svarer jeg gjerne, men spør de ikke, anser jeg dem for å være ansvarlige for å finne ut hva det går ut på. Jeg vet jo ikke om de har bodd i kommunen tidligere eller hvordan det har vært i andre kommuner de har bodd i, så noen detaljert beskrivelse ønsker jeg ikke å gi uoppfordret. Informerer kommunen om det, så vil jo også de få den informasjonen i sin postkasse.

Vi har ingen husregler her vi, og det står ingenting i kontrakten.

Dette var en ny ting som hadde startet akkurat den måneden vi flyttet inn her, så selv om vi hadde bodd i kommunen fra før så hadde vi ikke fått vite det. Vi fikk aldri noe i postkassa om det.

Det eneste vi visste var at det var papir og papp sortering.

Hadde jeg leid ut så hadde jeg nå garantert spurt om de kjente til kildesorteringen, sånn at jeg hadde mitt på det rene.

Forresten, ang kildesoreteringa, har dere felles søppeldunk eller hadde han sjekket deres??

Vi har felles søppeldunk, men fruen i huset innrømmet uten problemer at hun hadde gått igjennom søppelet vårt fordi "det ble fort så fullt". Så hun sa at hun da siden vi hadde flyttet inn hadde sortert søppelet vårt (altså tatt ut plast) etter at vi hadde puttet fulle poser i søppeldunken!! :frustrert: Jeg ble rimelig hissig den gangen, for snakk om å tråkke rett inn i andres private sfære når man begynner å rote i søpla til folk!! Og hvis hun hadde gjort dette siden vi flyttet inn som hun sa, så var det rart hun ikke hadde sagt ifra på forhånd...

De gjør mye rart disse huseierne, men vi trives så utrolig godt i selve leiligheten at vi vil gjøre alt vi kan i vår makt for å klare å fortsette å bo her.

Derfor prøver vi å ha så lite kontakt som mulig med dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hørtes ikke ut som en helt ålreit situasjon.. Håper det ordner seg! Vi har også bodd (leid) i sokkelleilighet m/ egen hagen og opplevde litt av det du forteller om. Ikke noe hyggelig å gå på "tåhev". For min del ble det sånn at jeg alltid satt på anke og aldri slappet av. Orket ikke bruke hagen, dro for gardinene osv. Så vi flyttet og det angrer jeg ikke på (selvom stedet var veldig fint). Men, det burde jo være greit å si i fra, særlig siden dere gjerne vil bo der. Håper dere ikke er like "feige" som vi var og at det ordner seg for dere! :)

Syns i hvert fall ikke dere er urimelige... Man har da rett på privatliv selvom man leier. Og rote i søppelet deres da... det er jo direkte frekt etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Går hun gjennom søpla deres? :sjokkert:

Så utrolig ubehagelig...

(også så merkelig at hun ikke skjønner hvor ekkelt det er for dere? At hun er helt åpen om at hun gjør det? Rare mennesker!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...