Gå til innhold

Fjerne elektrisk ledning fra globus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en eldre globus fra 60-tallet med mulighet for å stikke i en kontakt for lys inni. Da jeg liker den bedre uten dette lurer jeg på om ledningen kan klippes av på en trygg måte? Det går ikke an å åpne globusen for å få ut alt uten å ødelegge den. 

Anonymkode: 650b6...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er trygt å klippe over en ledning så lenge den ikke er koplet til en strømkilde. Det er ikke ledningen som er farlig, men strømmen.

Ville brukt avbitertang eller noe sånt, ikke en kjøkkensaks, da kan det nok bli litt skummelt med tanke på fingre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ledningen ikke er koblet til til stikkontakt, kan du bare klippe ledningen. Må være koblet til strøm for å utgjøre en 'fare'.

Anonymkode: 801fd...dd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg bare klipper av - må jeg da gjøre noe med det resterende, eller kan jeg bare klippe det så nærme festet i globusen som mulig og la det være som det er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er igjen inne i globusen kan vel bare bli værende der? Var ikke litt av problemet at du ikke fikk åpnet den?

Det du klipper av skal kastes som el-avfall, vil jeg tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, semperflorens skrev:

Det som er igjen inne i globusen kan vel bare bli værende der? Var ikke litt av problemet at du ikke fikk åpnet den?

Det du klipper av skal kastes som el-avfall, vil jeg tro.

Jo, men må det gjøres noe akkurat der jeg klipper av? Må ledningsåpningen dekkes eller kan det bare henge løst/udekt der jeg klipper? 

Alt som er inni må bare være der siden den ikke kan åpnes. Vil bare ha en sikker globus da jeg ikke kan noe om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke dekke den til for sikkerhetens skyld. Om det blir fint, er en annen sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men må det gjøres noe akkurat der jeg klipper av? Må ledningsåpningen dekkes eller kan det bare henge løst/udekt der jeg klipper? 

Alt som er inni må bare være der siden den ikke kan åpnes. Vil bare ha en sikker globus da jeg ikke kan noe om dette. 

En ledning uten strøm er jo ikke farlig 

Anonymkode: f32fc...e46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok få ut innmaten. Pæra må jo kunne byttes. Så setter du tilbake det du ønsker for at det skal se best mulig ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det ei pære inni der, så kan globusen åpnes og lukkes for den som leter litt
og ikke har ti tommeltotter. Jeg har selv gjort denne manøveren og det gikk bra. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, spinner said:

Du kan nok få ut innmaten. Pæra må jo kunne byttes. Så setter du tilbake det du ønsker for at det skal se best mulig ut.

I disse tiders engangs-whatever, skal man aldri si aldri. Men om globusen er en del år gammel, er det sikkert riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, T-Rex skrev:

I disse tiders engangs-whatever, skal man aldri si aldri. Men om globusen er en del år gammel, er det sikkert riktig.

De lagde ikke lamper uten mulighet for å bytte pære på 60-tallet.  :) 

Anonymkode: 4d1ef...4e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...