AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #1 Skrevet 27. juli 2020 Lang historie kort, så har jeg de siste månedene hatt en arbeidstid som nesten er uutholdbar. Det har gått så langt at flere vurderer å melde dette til Arbeidstilsynet. Det er endringer på gang som trer i kraft om kort tid, men jeg vet ikke om jeg holder ut stort lenger. Er konstant sliten hjemme, og orker verken å treffe folk eller gjøre noe fornuftig. Dilemmaet er at jeg har ferie om noen uker, samt at jeg er inne i en oppsigelsestid da jeg skal starte i ny jobb om noen måneder. Jeg har tidligere vært sykemeldt i ca 7 mnd (gradert sykemeldt) på samme arbeidssted, men dette var grunnet psykiske lidelser. Vil jo gjerne gjøre en god jobb selv om jeg har sagt opp, men akkurat nå føles alt som et ork. Anonymkode: f5eac...9a2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #2 Skrevet 27. juli 2020 Hva er det som holder deg i jobben da? Er det god arbeidsmoral og frykt for å ha dårlig samvittighet ved å være sykemeldt? I så fall bør du bare få deg en sykemelding og hente deg inn. Det er ikke noe poeng i å slite deg ut, og du bør være i god form til du starter i ny jobb. Hvis du vil stå i jobben for å ha en god referanse ville jeg vurdert å holde ut, men du bør jo vurdere hvor viktig det er og hvor stor innvirkning litt sykefravær har. I tillegg vet jeg ikke hvor mange uker det dreier seg om. Anonymkode: 20cec...d3b 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #3 Skrevet 27. juli 2020 Du må selv kjenne på hva du makter, men jeg tror jeg ville forsøkt å holde ut til ferien. Hvis det så blir ille etter ferien, er det ikke urimelig at du sykemelder deg. Anonymkode: 1255b...eef 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #4 Skrevet 27. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må selv kjenne på hva du makter, men jeg tror jeg ville forsøkt å holde ut til ferien. Hvis det så blir ille etter ferien, er det ikke urimelig at du sykemelder deg. Anonymkode: 1255b...eef Man sykemelder ikke seg selv. Det er det legen som gjør. Anonymkode: 6a44c...8a1 10
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #5 Skrevet 27. juli 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lang historie kort, så har jeg de siste månedene hatt en arbeidstid som nesten er uutholdbar. Det har gått så langt at flere vurderer å melde dette til Arbeidstilsynet. Det er endringer på gang som trer i kraft om kort tid, men jeg vet ikke om jeg holder ut stort lenger. Er konstant sliten hjemme, og orker verken å treffe folk eller gjøre noe fornuftig. Dilemmaet er at jeg har ferie om noen uker, samt at jeg er inne i en oppsigelsestid da jeg skal starte i ny jobb om noen måneder. Jeg har tidligere vært sykemeldt i ca 7 mnd (gradert sykemeldt) på samme arbeidssted, men dette var grunnet psykiske lidelser. Vil jo gjerne gjøre en god jobb selv om jeg har sagt opp, men akkurat nå føles alt som et ork. Anonymkode: f5eac...9a2 Hva mener du med uakseptabel arbeidstid? Det er regner for for mye tid en arbeidsgiver kan beslaglegge. Jeg vet ikke om det er relevant for deg, men jeg jobber på kontor og har 37,5 t arbeidsuke. Min arbeidsgiver kan ikke pålegge meg mer enn det uten avtale. Skal jeg jobbe mer blir det overtid eller fleksitid. Å bruke fritid (til f.eks. konflikthåndtering, teambuilding) er jeg ikke villig til å tolerere. Er du fagorganisert? Anonymkode: ea4eb...30d 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #6 Skrevet 27. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Man sykemelder ikke seg selv. Det er det legen som gjør. Anonymkode: 6a44c...8a1 Det er en talemåte. Anonymkode: 1255b...eef 9
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #7 Skrevet 27. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med uakseptabel arbeidstid? Det er regner for for mye tid en arbeidsgiver kan beslaglegge. Jeg vet ikke om det er relevant for deg, men jeg jobber på kontor og har 37,5 t arbeidsuke. Min arbeidsgiver kan ikke pålegge meg mer enn det uten avtale. Skal jeg jobbe mer blir det overtid eller fleksitid. Å bruke fritid (til f.eks. konflikthåndtering, teambuilding) er jeg ikke villig til å tolerere. Er du fagorganisert? Anonymkode: ea4eb...30d Uten å gå i detaljer jobber jeg i privat virksomhet innen barnevernet hvor vi har medleverturnus. De tar da utgangspunkt i antall betalte timer og ikke antall timer som vi fysisk er på jobb. Så hvis jeg er på jobb i 48 timer, får jeg betalt for 28 av disse, som da ikke er en hel arbeidsuke. Anonymkode: f5eac...9a2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #8 Skrevet 27. juli 2020 Jeg synes du bør melde til arbeidstilsyn, og holde ut til ferie og holde ut oppsihelsetid dette er alltid best på sikt i forhold til referanse og ny arbeidsgiver. arbeidsgiver kan ikke kreve overtid, og overtid skal betales. Anonymkode: 05967...928 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #10 Skrevet 27. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Uten å gå i detaljer jobber jeg i privat virksomhet innen barnevernet hvor vi har medleverturnus. De tar da utgangspunkt i antall betalte timer og ikke antall timer som vi fysisk er på jobb. Så hvis jeg er på jobb i 48 timer, får jeg betalt for 28 av disse, som da ikke er en hel arbeidsuke. Anonymkode: f5eac...9a2 Hvis du jobber innen barnevernet kan det være lurt å ta litt fri for å bare hente deg inn? Nå vet jeg ikke hvordan type jobb innen BV du har, men f.eks så kan noen ta med seg problemer fra jobben hjem igjen, og at det går utover de nære rundt, når man er sliten psykisk. Og med tanke på forskjellig jobb man må utføre innenfor barnevernet, så er det jo lurt å eventuelt ikke la psyken gå utover f.eks familier man hjelper. Nå vet jeg såklart ikke om situasjonen og hvordan du jobber, var kun en tanke 😊 Håper det ordner seg 😊 Anonymkode: 76da2...f20 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #11 Skrevet 27. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du syk? Anonymkode: f5c26...5cc Ts føler seg sikkert syk siden hun spør, Sykemelding kan være vanlig om man faktisk står i fare for å bli langvarig syk av arbeidsforholdet. Anonymkode: cd64e...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #12 Skrevet 27. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Uten å gå i detaljer jobber jeg i privat virksomhet innen barnevernet hvor vi har medleverturnus. De tar da utgangspunkt i antall betalte timer og ikke antall timer som vi fysisk er på jobb. Så hvis jeg er på jobb i 48 timer, får jeg betalt for 28 av disse, som da ikke er en hel arbeidsuke. Anonymkode: f5eac...9a2 Ja, og det er nok fullt lovlig. Du kan jo kanskje lese deg opp på arbeidstidsregler og forskriften om medleverturnus. Anonymkode: 01b55...1c3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #13 Skrevet 27. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, og det er nok fullt lovlig. Du kan jo kanskje lese deg opp på arbeidstidsregler og forskriften om medleverturnus. Anonymkode: 01b55...1c3 Ja, men det er vanlig å jobbe f.eks 2-7 og 3-7 - 3-7. Nåværende er 2-3 og 3-3. Anonymkode: f5eac...9a2
Candiru Skrevet 27. juli 2020 #14 Skrevet 27. juli 2020 Du beskriver situasjonen din her og nå som nærmest uutholdelig. Du er utslitt av jobben og har ikke overskudd til noe annet. Jeg tenker at det akkurat nå er viktigere at du prioriterer helsen din, både fysisk og psykisk, istedet for å skulle være flink og pliktoppfyllende på jobb. Arbeidsgiveren din driver rovdrift på sine ansatte, konsekvensene blir syke og utslitte arbeidere. Du skylder ikke arbeidsgiveren din noe som helst, du skylder deg selv å sette deg selv i første rekke ❤️
Fru2020 Skrevet 27. juli 2020 #15 Skrevet 27. juli 2020 Det er legen som sykemelder. Jeg hadde derfor bestilt en legetime og lagt det fram for hen så kan dere diskutere hva som blir den beste løsningen.
Candiru Skrevet 27. juli 2020 #16 Skrevet 27. juli 2020 6 minutter siden, Fru2020 skrev: Det er legen som sykemelder. Jeg hadde derfor bestilt en legetime og lagt det fram for hen så kan dere diskutere hva som blir den beste løsningen. Det er klart det er legen som sykemelder, å si at man vil sykemelde seg er bare en talemåte, en forkortelse for "jeg har behov for å være sykemeldt en stund og skal dra til legen for å drøfte det"
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #17 Skrevet 27. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts føler seg sikkert syk siden hun spør, Sykemelding kan være vanlig om man faktisk står i fare for å bli langvarig syk av arbeidsforholdet. Anonymkode: cd64e...7eb Det er faktisk en helt ugyldig grunn for sykemelding. Sykemelding har man rett på om man har "sykdom, skade eller lyte" som det står i trygdeloven. Et bedritent arbeidsmiljø som ikke har gjort deg syk enda gir faktisk ikke grunnlag for sykemelding. Det er en sak for verneombud og arbeidstilsynet. Hvorfor folk på død og liv skal ha fastlegen og helsevesenet til å løse alle personlige problemer de har i livet kan jeg ikke forstå. Anonymkode: f5c26...5cc 1
Fru2020 Skrevet 27. juli 2020 #18 Skrevet 27. juli 2020 30 minutter siden, Candiru skrev: Det er klart det er legen som sykemelder, å si at man vil sykemelde seg er bare en talemåte, en forkortelse for "jeg har behov for å være sykemeldt en stund og skal dra til legen for å drøfte det" Jeg vet selvfølgelig at det er en talemåte. For å klargjøre min tankegang så virker det som om TS sine utfordringer ligger i grenseland for hva man kan bli sykemeldt for. Samtidig så har hun helt klart en utfordrende hverdag......følgelig ta diskusjonen med legen som er den som kan avgjøre om hun har rett på sykemelding eller ikke slik situasjonen er.
Candiru Skrevet 27. juli 2020 #19 Skrevet 27. juli 2020 10 minutter siden, Fru2020 skrev: Jeg vet selvfølgelig at det er en talemåte. For å klargjøre min tankegang så virker det som om TS sine utfordringer ligger i grenseland for hva man kan bli sykemeldt for. Samtidig så har hun helt klart en utfordrende hverdag......følgelig ta diskusjonen med legen som er den som kan avgjøre om hun har rett på sykemelding eller ikke slik situasjonen er. Ja enig. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #20 Skrevet 27. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk en helt ugyldig grunn for sykemelding. Sykemelding har man rett på om man har "sykdom, skade eller lyte" som det står i trygdeloven. Et bedritent arbeidsmiljø som ikke har gjort deg syk enda gir faktisk ikke grunnlag for sykemelding. Det er en sak for verneombud og arbeidstilsynet. Hvorfor folk på død og liv skal ha fastlegen og helsevesenet til å løse alle personlige problemer de har i livet kan jeg ikke forstå. Anonymkode: f5c26...5cc Leger sykemelder folk som blir syke av arbeidsmiljøet -det er en totalvurdering, jeg skrev om man står i fare for å bli langvarig syk -ikke stå i fare for å bli syk. Man kontakter lege fordi man er føler seg syk, ikke fordi man kanskje kan bli syk. Det er nok ett bittelite mindretall og de vil jo ikke få en sykemelding. Å kontakte verneombud og arbeidstilsyn kan man også gjøre, men så spørs det hva problemet er og hvor lenge det har pågått. Det er ikke svart/hvitt og løsning på helseproblemer som kommer av negative belastninger på arbeidsplassen i kombinasjon med familieliv. Anonymkode: cd64e...7eb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå