Gå til innhold

Må man trene med tunge vekter for å få resultater?

Gjest Orange81

Anbefalte innlegg

Gjest Orange81

Tenker på generelt gå ned i vekt og bygge muskler. 

Har hørt flere fitness folk si at det er nesten Bortkastet å trene uten vekter. 

Vurderer å kjøpe en vektstang. 

Vurderer også å begynne på treningssenter, men med en vektstang kan jeg vel trene hele kroppen ganske effektivt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må trene med tunge vekter ja. 
Men det er viktig å begynne lett og få inn teknikk først, ellers vil du skade deg.

Invester i PT som har greie på kroppsbygging. Du skal også trene lite kondisjon, og kosthold er superviktig.

Du kan trene mange kroppsdeler med vektstang ja. 
Er du kvinne eller mann?

Anonymkode: 4de24...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Muskler veier mer enn fett, så om man bygger mer muskler, går ikke vekten ned. Men man blir strammere i kroppen, og ser dermed mest sannsynlig slankere ut. Man kan også, ved å trene riktig, få en bedre fordeling av kroppsformene, f eks flatere mage, strammere rumpe, mer muskler i armene osv.

For å bygge muskler, må du trene med vekter som gjør at du ikke orker mer enn 8 - 10 repetisjoner, helst 3 sett. Men det som er viktigst, når man er nybegynner, er teknikk. Ser mange som løfter med ryggen istedenfor armene, og det er jo ikke bra. Så å benytte PT i starten, er en god ide. Mange trenger også en PT til å holde ut i starten, da det er en uvant, og for mange, en kjedelig aktivitet å styrketrene.

Personlig hadde jeg aldri hatt motivasjon nok til å trene hjemme alene. Jeg kan gjerne gå lange turer alene. Men styrketrening, det foregår 3 - 4 ganger, 30 - 45 minutter, på treningssenter. 

Lykke til.

Anonymkode: b9546...635

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å bygge muskler, må du trene med vekter som gjør at du ikke orker mer enn 8 - 10 repetisjoner, helst 3 sett. Men det som er viktigst, når man er nybegynner, er teknikk. Ser mange som løfter med ryggen istedenfor armene, og det er jo ikke bra. Så å benytte PT i starten, er en god ide. Mange trenger også en PT til å holde ut i starten, da det er en uvant, og for mange, en kjedelig aktivitet å styrketrene.

Det stemmer ikke at man bygger muskler mest effektivt med 8-10 reps. Forskning viser at det er et mye større spenn antall reps for muskelbygging enn mange tror. Du kan bygge muskler like effektivt med alt fra 4-30 repetisjoner. Nøkkelen er at settet er tungt nok, det vil si at man kjører til total utmattelse eller kanksje aller helst noen reps ifra utmattelse. Og hva mener du med helst tre sett? Tre sett pr. dag pr. muskel? Tre sett pr. uke? Det var et veldig vagt råd. Det vanlige er å si 10-20 sett per muskelgruppe pr uke, gjerne spredt over minst to økter. Utover det er det smak og behag. Det betyr forresten heller ikke ikke at man kan oppnå gode resultater med færre sett enn det pr. uke, spesielt for nybegynnere.

Så svaret på spørsmålet om du trenger å trene med tunge vekter, er "nja". De må være tunge nok for deg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Orange81

Takk for svar. 

Pt er ikke mulig for meg. 

Kvinne, 38. 67 kilo

Går mye turer i ulendt terreng og bakker, det har gjort mye for kroppen min. Itillegg til at jeg ligger under 1500 k. Stort sett mye mindre men det kan jeg jo tydeligvis ikke nevne her.. Litt rart da både kalkulatoren på melk og myfittnespal har regnet at jeg skal ligge under 1500k.

Men ang vekt trening, jeg klarer ikke ta en push up en gang.. Så om målet er 10rep tre runder vil vel push up være nok for meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Orange81
2 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Det stemmer ikke at man bygger muskler mest effektivt med 8-10 reps. Forskning viser at det er et mye større spenn antall reps for muskelbygging enn mange tror. Du kan bygge muskler like effektivt med alt fra 4-30 repetisjoner. Nøkkelen er at settet er tungt nok, det vil si at man kjører til total utmattelse eller kanksje aller helst noen reps ifra utmattelse. Og hva mener du med helst tre sett? Tre sett pr. dag pr. muskel? Tre sett pr. uke? Det var et veldig vagt råd. Det vanlige er å si 10-20 sett per muskelgruppe pr uke, gjerne spredt over minst to økter. Utover det er det smak og behag. Det betyr forresten heller ikke ikke at man kan oppnå gode resultater med færre sett enn det pr. uke, spesielt for nybegynnere.

Så svaret på spørsmålet om du trenger å trene med tunge vekter, er "nja". De må være tunge nok for deg.

Føler min egen vekt er nok, ihvertfall når jeg tar push up.. Klarer en.. Så betyr det at det er nok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mange treningssentre har gratis PT time ved oppstart for å sikre riktig bruk av apparater og vekter.

Sjekk med de treningssentrene rundt deg. En dritgod PT online er Ronny med femininfysikk.no

https://feminin-fysikk.no

Han er tidligere kroppsbygger, PT i mange år og er skikkelig seriøs. Han er en dritbra kar. Kan anbefales! Har tilbud innimellom også.

Anonymkode: 4de24...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan begynne med øvelser med egen kroppsvekt og generell bevegelse. Du vil få resultater av dette når du er ny. Føler du at du stagnerer med dette kan du bygge på videre med vekter. De fleste trenger en viss kroppskontroll og grunnleggende styrke/teknikk før de begynner å bruke ulike vekter, feks stang og manualer.

Anonymkode: 9b6a7...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Orange81 skrev:

Føler min egen vekt er nok, ihvertfall når jeg tar push up.. Klarer en.. Så betyr det at det er nok? 

Ja, selvfølgelig, men du skal trene andre muskler også. Før eller siden trenger du vekter. Husk også at det er mye mer ubehagelig å trene til muskulær utmattelse på høye reps kontra lavere reps. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, Orange81 skrev:

Itillegg til at jeg ligger under 1500 k. Stort sett mye mindre men det kan jeg jo tydeligvis ikke nevne her..

Du kan ikke bygge muskler om energiinntaket ditt er så lavt at kroppen ikke har noe å bygge med. Så kanskje du skal se på matinntaket ditt først, før du tenker på å trene enda mer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finnes ingen fasitsvar på styrketrening, mange "eksperter" der ute. Men du må løfte en vekt der du må bruke krefter, er den for lett så vil du jo ikke få noen effekt. Du bor også øke motstanden av og til.

Du kan jobbe med forskjellige repsområder, 3-5reps, 8-10, og 12-20reps. I lengre perioder. Selv sverger jeg til auroregulering, øker vekten med små skiver som er 0,25kg/0,5kg/0.75kg/1kg. DIsse kan du kjøpe selv å ha med på trening. For hantler er det ofte 2kg trinn, som er litt mye. Får skiver med magnet.

Jeg trener fullkropp 3 ganger i uken med 2 sett pr øvelse, å trives med det. Gjort i 5år etter jeg sluttet å konkurrere i styrkeløft, søvn og kosthold er noe av det viktigste når det kommer til trening. Sover ikke kroppen eller hviler nok er den ikke klar til ny trening. 6-9 sett i uka er nok for de fleste, husk også tiden du skal bruke på trening. Livet er mer enn trening, de fleste som står på et treningsenter vet dessverre lite hva det driver med. Trener uten mål og mening, sett en øvelse på instagram som skal kopieres. Eller fått på snap/insta av en venninne, en øvelse som er såååå bra!!

Bruk tiden riktig, da slipper du å stresse med det. Bruk noen tusen på en PT som har erfaring, en PT som selv driver styrkeløft eller kroppsbygging.

Du kan trene hel kroppen med en vektstang ja, men i lengden vil du kanskje finne det kjedelig og ensformig.

Så må man huske på det aller viktigste, hvorfor skal du trene? Det fleste skal jo ikke delta noen form for konkurranse, men alikevel skal de bruke 4-6 kvelder i uka på et treningsenter. Konkurrerer mot seg selv, sammenligner seg med andre: hvordan de ser ut. Scroller opp og ned på instagram, skal ha samme rumpe som de. Lager et enormt press på seg selv, til slutt svikter både det mentale og hele pakka. Alt går til helvete.

Anonymkode: c8314...c68

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fleste skal jo ikke delta noen form for konkurranse, men alikevel skal de bruke 4-6 kvelder i uka på et treningsenter.

Dette fascinerer meg. Enkelte lever som toppidrettsutøvere ved siden full jobb og/eller studier, og det eneste målet er å se bra ut på bilder og på stranda. Det er helt merkelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, Orange81 skrev:

Takk for svar. 

Pt er ikke mulig for meg. 

Kvinne, 38. 67 kilo

Går mye turer i ulendt terreng og bakker, det har gjort mye for kroppen min. Itillegg til at jeg ligger under 1500 k. Stort sett mye mindre men det kan jeg jo tydeligvis ikke nevne her.. Litt rart da både kalkulatoren på melk og myfittnespal har regnet at jeg skal ligge under 1500k.

Men ang vekt trening, jeg klarer ikke ta en push up en gang.. Så om målet er 10rep tre runder vil vel push up være nok for meg? 

Drit i appen.

Du må justere kaloriene etter vekten din, hvordan den endrer seg når du starter å trene. Veie deg 1-2 ganger i uken. Start med 2000kcal som et utgangspunkt, kun ren mat som proteinkilde/fett og karbo.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, maskinisten skrev:

Dette fascinerer meg. Enkelte lever som toppidrettsutøvere ved siden full jobb og/eller studier, og det eneste målet er å se bra ut på bilder og på stranda. Det er helt merkelig.

Sånn de fleste holder på dessverre, i tillegg tar endel unge i daf steroider.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, tungt må til, og spesielt for jenter og kvinner, som ikke har så mye muskler fra naturens side. 

Anonymkode: 92ee1...8a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri har trent styrke, er det ikke sånn at du MÅ trene med tunge vekter. Da holder det med push ups, pull ups og den slags, fordi kroppen er hyperresponsiv når det kommer til å øke styrke og bygge muskler, hos mennesker som ikke har trent noe.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 27.7.2020 den 12.26, maskinisten skrev:

For min del er trening en hobby. Jeg kunne la ligget på sofaen og sett på Netflix, men velger å ha det gøy på treningssenteret. Der konkurrerer jeg med meg selv og målet mitt er litt udefinert. Jeg har stillesittende arbeid og dermed må jeg trene for å unngå belastningsskader som normalt kommer med årene.

Hovedsaklig ønsker jeg å holde meg skadefri, men også å bli sterkere og se bra ut. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.8.2020 den 7.40, TomGordon skrev:

For min del er trening en hobby. Jeg kunne la ligget på sofaen og sett på Netflix, men velger å ha det gøy på treningssenteret. Der konkurrerer jeg med meg selv og målet mitt er litt udefinert. Jeg har stillesittende arbeid og dermed må jeg trene for å unngå belastningsskader som normalt kommer med årene.

Hovedsaklig ønsker jeg å holde meg skadefri, men også å bli sterkere og se bra ut. :)

Fin tankegang det 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/26/2020 at 5:06 PM, Orange81 said:

Prøv med pushups på knærne ("damepushups") De er mye lettere enn om kun tærne er nedi. Alternativt pushups på en lav benk e.l. sånn at kroppen er på skrå, ikke vannrett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 26.7.2020 den 15.24, Orange81 skrev:

Tenker på generelt gå ned i vekt og bygge muskler. 

Har hørt flere fitness folk si at det er nesten Bortkastet å trene uten vekter. 

Vurderer å kjøpe en vektstang. 

Vurderer også å begynne på treningssenter, men med en vektstang kan jeg vel trene hele kroppen ganske effektivt? 

Til å begynne med kan det å trene med egen kroppsvekt være godt nok. Etterhvert som du blir sterkere, vil du nok ha behov for å legge på vekt for å komme videre. Forøvrig så synes jeg ikke man skal overkomplisere trening og vektnedgang, men tenke at all trening er godt for kroppen. Lykke til, håper du når målene dine☺️

Anonymkode: 3c775...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...