Gå til innhold

Hvor skal jeg tilbringe julen?


tuji

Anbefalte innlegg

Jeg har vært gift i ett år, og forrige jul var vi hjemme hos min familie. Mannen min var med, for han mener at vi skal tilbringe annenhver jul hos min familie, og annenhver hos hans. I år skal vi altså være hos hans familie. Dette har jeg rett og slett litt problemer med, for julen er den eneste gangen jeg møter hele familien min (de bor langt unna). Jeg forstår ikke hvorfor ikke vi kan tilbringe julen hver for oss så lenge vi ikke har barn. Når den tid kommer, vil jeg selvfølgelig at vi skal være sammen. Jeg har alltid lengtet til hjembygda mi, og julen har vært noe jeg har sett fram til. Nå ser det ikke ut som jeg får denne etterlengtede hjemreisen. Vil ikke såre svigerfamilien heller. Hva synes dere? Hva ville dere gjort i min situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortalte du din mann forrige jul at du ikke vil være med han denne jula? Dersom du lot han bli med deg hjem forrige jul i den tro at du skulle bli med han denne jula, så synes jeg faktisk du skylder han det! Tror nok uansett han kommer til å bli veldig skuffet om du ikke blir med, så her synes jeg egentlig ikke du har noe valg.

Du skriver at du bare ser familien din i jula. Det jeg lurer på er da hvor ofte han ser sin familie. Er det sånn at han ser sin familie mye oftere, så skjønner jeg litt av din argumentasjon. Samtidig må det jo være mulig å ordne det sånn at dere får besøkt din familie i jule-tida selv om dere er hos han på julaften. Kanskje dere kan ta litt lengre juleferie sånn at du får besøkt familien din likevel?

Jeg synes faktisk det virker litt barnslig med voksne gifte mennesker som dra hver for seg "hjem til mamma". En annen sak er at dersom du faktisk vil at dere skal være hver for dere i jula, og dette er eneste gangen du treffer familien din, så gir du jo han en veldig dårlig sjangse til å bli kjent med familien din.

Synes du skal bli med han denne jula, også heller glede deg til neste jul når han blir med deg igjen. Dersom du virkelig vil klarer du sikkert å ordne det sånn at du får møtt familien et annet tidspunkt, det må du jo uansett gjøre dersom dere får barn og skal være hos dere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor fem minutter fra hans familie, så de møter vi hele tiden. Det er ikke det at jeg vil hjem til mamma som er saken, men det er vel ikke noe galt i å være glad i familien sin? Dessuten er jula en tid når alle jeg kjenner er hjemme på ferie, og det er litt derfor jeg vil hjem også. Mannen min har hele tiden visst hva jeg tenker om dette, og det var han som foreslo at vi skulle være hos min familie forrige jul, så jeg har ikke "lurt" ham på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så lett å gi råd dersom du mener at dere allerede er enige. Om du sa klart i fra i fjor at du ville til familien din i år, så kan det vel ikke väre noe problem at du drar dit. Om du ikke gjorde det, bör du väre med din mann hos hans familie. Men du bör väre lyhör for din manns önsker også, vär sikker på at han er enig i hva som skjedde i fjor, f.eks.

Vi er en noe liknende situasjon. Nå bor vi veldig langt fra begges familier. Fram til i fjor har vi reist til hver vår familie i julen, men i fjor ville vi väre sammen. Vi var da hos hans familie (litt fordi min familie tar det hele litt enklere enn hans). Det betö selvsagt at jeg traff min familie mindre enn normalt, men man kan rett og slett ikke få i pose og sekk.

För det rekker å bli jul i år har jeg flyttet tilbake til Norge og när min familie. Grunnet jobb skal han bo her en stund til. Men i julen skal vi allikevel väre med min familie. Fordi vi var med hans i fjor, men mest fordi vi er hverandres familie. Jeg gleder meg til å få ett eget hjem, hjem sånn at vi kan ha vår egen jul, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om han vet hva jeg mener om saken, trenger ikke det bety at vi er enige. Jeg skjønner bare ikke hvorfor man automatisk må være sammen på julaften fordi man er gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og jeg skjönner ikke at at man ikke vil väre sammen med sin kjäre...

Det er ikke alltid man tenker likt, der er derfor kompromisser er en bra sak i ett forhold! :D

Det går sikkert bra! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo være sammen med ham også! Det er det som gjør det enda vanskeligere. Men i og med at vi er sammen alle andre dager, overlever jeg julaften uten ham. Vi får se hva som skjer, det blir nok et kompromiss. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva Tuji mener jeg. Jeg kommer til å feire julaften hos mine foreldre helt til vi får barn, da må vi nesten feire sammen. Jeg elsker mammas julemat, og selv om min svigermor er en kjempeflink kokk, så smaker det ikke like godt. I fjor var mannen min hjemme hos oss, i år er han på jobb, men neste år får han velge hvor han vil, men jeg blir hjemme. Vi er helt enig om dette, men han synes ikke det er så viktig hvor han er. Må få med at foreldrene våre bor bare 10 minutter fra hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut det forslaget med at dere er hos svigerfamilien din julaften og familien din i romjula. En annen løsning kan jo være å invitere familien din hjem til dere vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skjønner hva du snakker om her.. Og jeg blir litt lei meg på dine vegne når alle synes du er barnslig og teit!

Jeg skal gifte meg til sommeren, og vi har allerede bestemt oss for hvordan vi kommer til å feire julene framover. Vi har feiret julen hver for oss hvert år. Når vi gifter oss skal vi feire et år sammen med min familie og neste året fra hverandre med våre egne familier..

Vi bor 5 minutter fra hans familie og ser de flere ganger i uken. Jeg ser familien min 2-3 ganger i året og har alltid elsket julen med familien min. Vi feirer jul sammen med tanter, onkler, kusiner og fettere og besteforeldre.. Så vi er virkelig HELE familien samlet.. Det er vel derfor dette alltid har vært så spesielt for meg.

Når vi en gang i fremtiden får barn skal vi feire annenhvert år hos min familie og hans.

Dette er den beste ordningen for oss! Dere må nesten finne en ordning som passer for dere!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg forstår godt dilemmaet ditt. Selv har jeg skilte foreldre og har hittil vært annenhver gang hos hver av dem. Etter jeg fikk kjæreste/samboer har jeg forsatt vært hos mine foreldre, mens han er hos sin familie under måltidet og gaveutdelingen for så å komme til meg etterpå. Denne julen blir i midlertid den siste hver for oss, for på nyåret venter vi den førstefødte og da må vi selvsagt være sammen heretter. Det mest rettferdige ville jo vært å være hos de tre familiene hver sin gang, men jeg vet liksom ikke helt. Jeg er på en måte mer knyttet til min familie enn han er til sin. Dessuten har ikke mamma noen annen familie og har feiret julaften både alene og sammen med venninner. Jeg synes det blir enda mer trist hvis hun blir alene på julaften enda hyppigere enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei siste gjest. Kanskje mamman din kan bli med når dere skal være sammen med hans familie? Det blir kanskje litt rart, men hvis dere feirer julen sammen hjemme hos dere, med både hans og din familie, så blir det kanskje bare fint. (Evt. veldig mye stress, hvis begge mødrene deres vil ha sitt ord med i laget...)

Har forsåvidt bare feiret jul med min familie til nå, selv med langvarige forhold. Men vi har feiret på forskjellige plasser og hos forskjellige familiemedlemmer, så min jul er ikke avhengig av et gitt sett med ting. Derfor tror jeg det blir værst for foreldrene mine det året jeg faktisk ikke feirer jul sammen med dem, men et annet sted.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Han er vel like glad i sin familie som du er? Syns du tenker for mye på deg selv.

Julaften er like spesiell for han som deg. Tror du vil slite med samme spørsmål den dagen barna kommer.

Hvorfor ikke feire jul hos dere selv? La svigermor og mor komme til ferdig jul hos dere. Kunne være hyggelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hvordan du har det. Nå er jeg i den situasjonen at vi feirer jul annenhvert år hos hans foreldre og annenhvert år hos mamma. I år skal vi være hos hans, og jeg gruer meg allerede. Det blir bare ikke jul når vi er hos hans foreldre. Ikke får jeg den julematen jeg er vant til heller, mens mamma lager ekstra til han når vi er der. Jeg skjønner jo at ikke hans foreldre vil gå glipp av julen med barnebarnet, men jeg skulle ønske at jeg kunne dra hjem hvert år, så kunne heller han og ungen være hos hans foreldre annenhvert år. Nei, det er ikke lett dette her med julefeiring. Kanskje det var en av de tingene alle par burde diskutere nøye før ting blir for alvorlig? Ser heller ikke problemet med at gifte feirer hver for seg, en ser jo hverandre hver dag ellers, så en kan kanskje treng den pausen.

Men, men. Lykke til med julefeiringen alle sammen, håper at alle får en trivelig jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Til Padme.

Du kan jo snu på flisa og invitere til jul i deres hjem. Så kan du lage den maten du er vant til.

Tenk hvor hyggelig det ville ha vert om du gjorde det.

For du har vel tengt på at dere må skape deres egen jul også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg og typen har vært sammen i 5 år og bodd sammen i 4. Vi har hittil vært hver for oss i jula. vi har lenge snakket på å være sammen i jula, annenhver gang os min familie og hans. Skulle egentlig være sammen sist jul, men vi ble rett og slett ikke enige om hvor vi skulle begynne så det endte med at vi dro til hver vår familie, det var kun julekvelden da, var sammen igjen resten av jula. Men jula i år skal vi være sammen - men vet ikke hvor nå heller. Men nå er situasjonen litt annerledes, for vi har kjøpt oss eget hus og har mest lyst til å være hjemme hos oss selv. Men det blir litt trist å være her helt alene, kunne jo be en av familiene men vi vet ikke om de greier å bryte opp med sine tradisjoner og dra et annet sted.... Det er ikke greit dette her, det går ikke an å få alle fornøyd, noen må jenke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er mest riktig at man feirer jul hos foreldre og svigerforeldre annethvert år. Husker at jeg syntes det var rart og uvant første året jeg feiret julen sammen med mine svigerforeldre, en annen mat og andre tradisjoner enn det jeg var vant med hjemmefra. Og selv om min mann aldri har hatt så nært forhold til sin familie som jeg har til min, så vet jeg at det gleder ham at vi er sammen med dem annenhvert år - ikke minst så gleder det mine svigerforeldre.

I år skal vi feire julen for første gang i vårt nye hus, og jeg skal da invitere mine svigerforeldre og min manns søster og bror med familie.

Tenk på hvor skuffet svigerforeldrene deres blir når dere ikke "orker" å feire jul sammen med dem annethvert år.

Kanskje dere skulle prøve å sette dere inn i svigerforeldrene sin situasjon - sett at deres sønner en gang finner seg jenter som ikke kan være uten sin mor i julen. Jeg har selv to sønner og hadde blitt temmelig skuffet om deres fremtidige samboere eller ektefeller ikke ville komme til oss i julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...