Gå til innhold

Julekalender


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det er lenge til! 
Jeg fikk pakkekalender da jeg var liten, eller egentlig frem til jeg ble 17 eller 18 🙈 da jeg endelig fikk egne barn syntes jeg dette er fryktelig stas å holde på med, men hva putter dere i? Jeg vil helst unngå å kjøpe «dritt» som går i søpla dagen etter, men da blir det fort dyrt, er relativt restriktiv med tanke på godteri også, men han får i helgene. Nå har vi en til, han er 1,5 år eldste er nesten 5 til jul. Redd jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å legge for mye i det, men bedre å legge litt mer i noe ordentlig enn å kaste bort penger på søppel. Tenker å gi minste også i år, men dette fordi storebroren ville syntes det var fryktelig urettferdig om ikke lillebror også får, er nissen som kommer med den her. Tenker kanskje de skal få annenhver dag. Når de blir større går jeg nok over på at de får noe litt større hver søndag i advent og kun det.

 

noen tips, liker å starte litt tidlig 😇

Anonymkode: dd4cf...397

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er lenge til! 
Jeg fikk pakkekalender da jeg var liten, eller egentlig frem til jeg ble 17 eller 18 🙈 da jeg endelig fikk egne barn syntes jeg dette er fryktelig stas å holde på med, men hva putter dere i? Jeg vil helst unngå å kjøpe «dritt» som går i søpla dagen etter, men da blir det fort dyrt, er relativt restriktiv med tanke på godteri også, men han får i helgene. Nå har vi en til, han er 1,5 år eldste er nesten 5 til jul. Redd jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å legge for mye i det, men bedre å legge litt mer i noe ordentlig enn å kaste bort penger på søppel. Tenker å gi minste også i år, men dette fordi storebroren ville syntes det var fryktelig urettferdig om ikke lillebror også får, er nissen som kommer med den her. Tenker kanskje de skal få annenhver dag. Når de blir større går jeg nok over på at de får noe litt større hver søndag i advent og kun det.

 

noen tips, liker å starte litt tidlig 😇

Anonymkode: dd4cf...397

Har frem til nå kommet over konkurssalg hvor jeg har kjøpt inn veldig fine ting, men uten at det har kommet på alt for mye. Hvor mye bruker dere på pakkekalenderen?

ts

Anonymkode: dd4cf...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt meg på en gjennomsnittspris på 100 kroner per pakke! Nå er mine barn unge voksne, og det har aldri vært kjekkere å lage kalender enn nå! De blir glade for ALT de får, og folk i 20-årene trenger jo votter, hårbørster, shampo osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Pås skrev:

Jeg har lagt meg på en gjennomsnittspris på 100 kroner per pakke! Nå er mine barn unge voksne, og det har aldri vært kjekkere å lage kalender enn nå! De blir glade for ALT de får, og folk i 20-årene trenger jo votter, hårbørster, shampo osv. 

Så hyggelig at du lager til de eldre barna ☺️ Har 2 gutter og syntes det er så vanskelig, føler det er enklere med jenter og nips som faktisk kan brukes. Men 100,- per er kanskje ikke så galt, og om de da får annenhver dag, så blir ikke totalen så gal, hvis det i tillegg er ting som ikke bare er ræl ☺️

Anonymkode: dd4cf...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jenter,kanskje lettere å kjøpe småting til dem.

Det blir mye hårstrikk,spenner,badebomber,lipgloss. 
Små dyrefigurer har vært populært når de har vært små.


Nisselue,nissepysj,julesokker er stas. 
Viskelær,klistremerker,fargeblyanter.

Du kan også kjøpe duplo og dele det opp over flere dager. 

Anonymkode: d0650...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jenter,kanskje lettere å kjøpe småting til dem.

Det blir mye hårstrikk,spenner,badebomber,lipgloss. 
Små dyrefigurer har vært populært når de har vært små.


Nisselue,nissepysj,julesokker er stas. 
Viskelær,klistremerker,fargeblyanter.

Du kan også kjøpe duplo og dele det opp over flere dager. 

Anonymkode: d0650...d13

Ja, nå er det ikke så mye de leker med duplo, har to store kasser stående.. men for eksempel med duplo da, hvordan pakke det inn slik at det ikke ser ut som jeg bare har hentet det i lekekassen 🙈

Anonymkode: dd4cf...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slår et slag for disse alternative julekalenderne :nisse: Førjulstiden er ofte travel, og da syns jeg det virker hyggelig å legge opp til tid og aktiviteter sammen med barna. F.eks:

Skøytedag, kinobilletter, bakedag hvor barnet er med og handler inn til ulike julekakeslag. Dra på julemarked, lage julepynt, dra i svømmehallen, lage ønskeliste til nissen, og poste det sammen. Kafébesøk, pynte juletre, pynte barnets rom til jul, juleforestilling. 

Her risikerer man ikke at man kjøper inn småting som kastes senere, og man skaper forventninger, tradisjoner og koselige øyeblikk :nigo:

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på butikken Normal. Der er det masse rart til billig penge.

Anonymkode: 4e8d9...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/24/2020 at 2:29 PM, Pås said:

Jeg har lagt meg på en gjennomsnittspris på 100 kroner per pakke! Nå er mine barn unge voksne, og det har aldri vært kjekkere å lage kalender enn nå! De blir glade for ALT de får, og folk i 20-årene trenger jo votter, hårbørster, shampo osv. 

100 kr per pakke, kødder du?! 

Anonymkode: 0e1d8...9a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

100 kr per pakke, kødder du?! 

Anonymkode: 0e1d8...9a7

Nei, men jeg kjøper da som nevnt nyttige ting som mine unge voksne barn har bruk for,

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pås said:

Nei, men jeg kjøper da som nevnt nyttige ting som mine unge voksne barn har bruk for,

Det gjør jeg også, men det ligger under treet på julaften. Herlighet, julen mister jo helt sin verdi hvis man skal gi ungene 24 gaver som egentlig kan regnes som fullverdige julegaver. 

Anonymkode: 0e1d8...9a7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig koselig med pakkekalender, men syns det er en uting å kjøpe så utrolig mye greier unødvendig bare fordi det skal være sånn... Forferdelig for miljøet at alt pakkes inn og, så mye bortkastet gavepapir og teip. 

Vi kjører gaveposer i stoff som vi gjenbruker, og putter oppi ting barnet uansett ville fått. Stort sett ALT vi kjøper til han i desember går i kalenderen 😅 i fjor fikk han blant annet vintersko, stilongs, tannbørste, vaskekluter, penskjorte og sokker - her i huset blir alt spennende når Nissen står bak så han var megafornøyd. Supplerer med aktiviteter, mest ting vi uansett ville gjort (pynte juletre, bake pepperkaker, pynte pepperkakehus, juleverksted osv) men en sjelden gang slår vi til med noe ekstra gøy som teaterbilletter eller en tur i svømmehallen. Gjennomsnittsprisen blir jo ganske høy, men i praksis ingen ekstra kostnad siden vi ville kjøpt (nesten) alt uansett. Og veldig koselig! 

Veldig god idè med annenhver dag, minste sin kalender trenger jo ikke koste noe ekstra. Smoothieposer, middagsglass, bleier, klær... Det blir jo mest for storebror sin skyld i år, så det viktigste er vel at det er noe å pakke opp. 

Anonymkode: 2fd17...fb0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2020 den 10.22, AnonymBruker skrev:

Ja, nå er det ikke så mye de leker med duplo, har to store kasser stående.. men for eksempel med duplo da, hvordan pakke det inn slik at det ikke ser ut som jeg bare har hentet det i lekekassen 🙈

Anonymkode: dd4cf...397

Tomme dorullkjerner 

Anonymkode: d0650...d13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

On 7/24/2020 at 9:43 AM, AnonymBruker said:

Ja, det er lenge til! 
Jeg fikk pakkekalender da jeg var liten, eller egentlig frem til jeg ble 17 eller 18 🙈 da jeg endelig fikk egne barn syntes jeg dette er fryktelig stas å holde på med, men hva putter dere i? Jeg vil helst unngå å kjøpe «dritt» som går i søpla dagen etter, men da blir det fort dyrt, er relativt restriktiv med tanke på godteri også, men han får i helgene. Nå har vi en til, han er 1,5 år eldste er nesten 5 til jul. Redd jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å legge for mye i det, men bedre å legge litt mer i noe ordentlig enn å kaste bort penger på søppel. Tenker å gi minste også i år, men dette fordi storebroren ville syntes det var fryktelig urettferdig om ikke lillebror også får, er nissen som kommer med den her. Tenker kanskje de skal få annenhver dag. Når de blir større går jeg nok over på at de får noe litt større hver søndag i advent og kun det.

 

noen tips, liker å starte litt tidlig 😇

Anonymkode: dd4cf...397

Jeg har flere ganger gjort det at jeg har kjøpt en stor/mellomstor pakke Lego, som jeg har oppdelt i 24 deler og "omdannet" til pakkekalender. Byggeinstruksjoner kan downloades fra nettet, og så har jeg redigert det sånn at barnet bare får instruksjoner for dét de skal bygge dén dagen, men ikke vet/kan se hva sluttresultatet skal bli. (Dette har jeg gjort for egne barn og nevø/niese (etter avtale med foreldre) i alder 5-11 år, som digger Lego. Til nevø/niese har det mest vært gjenbruk, igjen helt avklart med foreldrene). 

 

Anonymkode: 534ac...0ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alternativ adventskalender der man oppfordrer barna til å gjøre noe fint for andre? Synes det er mer i adventtidens/julens ånd enn pakkekalender.

Anonymkode: 6ac74...60b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er bra å få gaver daglig hele måneden og så en haug da på julaften. Heller noe enklere.

Anonymkode: 81ccf...be8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos oss får de noen ting som de får hvert eneste år. Den samme pynten til rommet, julekule,  julesengetøy, jukeforkle, julebok og andre ting. Det var dyrt å kjøpe inn førstegang, men det er koselige ting de hadde fått uansett og det blir tradisjon og da slipper jeg å finne på like mange ting hvert år. På lørdagen får de lørdagsgodt.

Anonymkode: 3b6fc...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må adventskalenderne absolutt være så fancy? Er det ikke greit med billige sjokoladekalendere lengre?

Anonymkode: 37fe2...a6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2020 den 13.47, AnonymBruker skrev:

Hos oss får de noen ting som de får hvert eneste år. Den samme pynten til rommet, julekule,  julesengetøy, jukeforkle, julebok og andre ting. Det var dyrt å kjøpe inn førstegang, men det er koselige ting de hadde fått uansett og det blir tradisjon og da slipper jeg å finne på like mange ting hvert år. På lørdagen får de lørdagsgodt.

Anonymkode: 3b6fc...8b1

Første gang jeg hører om noen som har gjort dette til tradisjon. Høres fint ut. :)

Anonymkode: 81ccf...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godteri på lørdager.
Ellers er tannkost med, og sånt som sokker, penner eller annet skriveutstyr, lypsyl, deler opp lego/duplo/brio.  
 

Tradisjon for en (ferdigvaska, så den kan has på) julepysj til 1 desember. Den kan da brukes gjennom desember.

Før Lucia har vi bakedag, da får de en lappe med «bakedag». 
Pepperkakeform den dagen vi skal bare pepperkaker.

Gavepapir eller bånd den dagen vi skal pakke inn gaver.

Anonymkode: 22218...741

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...