AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #21 Skrevet 23. juli 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, alle snakker ikke dialekt. Noen snakker sosiolekt. Anonymkode: ae6b0...39a Det er som å si at ikke alle har høyde, for noen har vekt. Språket ditt kan selvsagt beskrives både etter regionale og sosiale kjennetegn. Poenget er uansett at ingen har snakker "nøytral" norsk, for noe slikt finnes ikke. Typisk er det Oslo-folk som snakker om hvordan folk "har dialekt", men det er bare fordi de ikke fulgte med på skolen. Anonymkode: ce179...3e5 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #22 Skrevet 23. juli 2020 Grusomt at folk skriver på dialekt. Hater rett og slett å lese det. Synes også det er mest utbredt blant vestlendinger. Har vært mye borti det blant folk fra Jæren, Stavanger og Haugesund. Sikkert andre steder også. Hvis det ble sånn at vi alle skal skrive sånn vi snakker så bryter skriftspråkene sammen en gang for alle. Er det sånn vi vil ha det? Anonymkode: 35283...953 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #23 Skrevet 23. juli 2020 Jeg syns det er helt nydelig at folk skriver dialekt, jeg! Men det er forskjell på hvordan man skriver dialekt. Jeg liker ikke nye skrivemåter av ord, f.eks om du på dialekten din sier "jæi" (omtrent hele østlandet) så syns jeg det skal skrives "jeg" og ikke "jæi". Og sier du "sjøl" eller "sjæl" så syns jeg det kan skrives, men ikke "shøl/shæl". Sier du "hau" (hode) så syns jeg det er rart å lese høu. Det er lettere å lese dialekt når vanlige skriveregler benyttes, og ikke lydskrift. Sier du je (jeg), me (meg), itte/ikkje/ittje (ikke), nu (nå) så syns jeg det er helt innafor å skrive det! Å skrive på dialekt betyr ikke at man ikke kan tegnsetting, setningslære osv. Men jeg ser at utrolig mange er skikkelig (ikke shikkeli) dårlig på rettskriving, kommaregler, setningsoppbygging osv selv om de skriver bokmål/nynorsk, så det er sikkert en god del overlapp. Å skrive sms-forkortelser som j eller jg (jeg), d (det) etc er ikke det samme som å skrive på dialekt. Anonymkode: a60c5...ab8
Gjest Alterego666 Skrevet 23. juli 2020 #24 Skrevet 23. juli 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Opplever at mange skriver på dialekt til meg på Tinder. Norsk skriftspråk har ikke dialekter. Man skriver bokmål eller nynorsk, eller man skriver feil. Feil er feil og aldri sjarmerende.
GrønnNellik68 Skrevet 24. juli 2020 #25 Skrevet 24. juli 2020 Jeg syns det er viktigst at man kommuniserer godt ikke hvilken dialekt det er. Jeg gjør begge deler. Kommer an på den andre. Er d trønder eller nordlenning går d veldig fint med dialekt😊
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #26 Skrevet 24. juli 2020 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg syns det er helt nydelig at folk skriver dialekt, jeg! Men det er forskjell på hvordan man skriver dialekt. Jeg liker ikke nye skrivemåter av ord, f.eks om du på dialekten din sier "jæi" (omtrent hele østlandet) så syns jeg det skal skrives "jeg" og ikke "jæi". Og sier du "sjøl" eller "sjæl" så syns jeg det kan skrives, men ikke "shøl/shæl". Sier du "hau" (hode) så syns jeg det er rart å lese høu. Det er lettere å lese dialekt når vanlige skriveregler benyttes, og ikke lydskrift. Sier du je (jeg), me (meg), itte/ikkje/ittje (ikke), nu (nå) så syns jeg det er helt innafor å skrive det! Å skrive på dialekt betyr ikke at man ikke kan tegnsetting, setningslære osv. Men jeg ser at utrolig mange er skikkelig (ikke shikkeli) dårlig på rettskriving, kommaregler, setningsoppbygging osv selv om de skriver bokmål/nynorsk, så det er sikkert en god del overlapp. Å skrive sms-forkortelser som j eller jg (jeg), d (det) etc er ikke det samme som å skrive på dialekt. Anonymkode: a60c5...ab8 Det er ikke det samme, men men erfaringsmessig er det nesten 100% overlapp. Absolutt alle jeg ser skrive æ for jeg, skriver også d for det. For hver Per Ingen Torkelsen er det tusen "æ lika og bo i ett rekke hus". Anonymkode: ce179...3e5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå