Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opplever at mange skriver på dialekt til meg på Tinder. Ofte med mange skrivefeil og en haug emojis i tillegg. Jeg synes dette er veldig «turn off», og får meg sjelden til å svare på slike meldinger. De få gangene jeg svarer likevel, kommer det etter hvert frem at de er ganske harry på andre områder også... Synes det er mye mer tiltrekkende med noen som kan skrive! Men dømmer jeg for fort dersom jeg velger å ikke svare i det hele tatt kun på grunn av dette? 

Noen tanker?

Anonymkode: 384b5...69a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette gjelder ikke tinder, men generelt så opplever jeg at så fort man beveger seg utenfor Oslo, begynner folk å skrive på dialekt. Det er en uting, men forståelig, all den tid knapt nok lærerene engang kan norsk lenger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dialekt selv, og kan fint skrive på dialekt til nære venner og familie. Men i en ny relasjon vil man vel vise seg fra sin beste side? Synes det er ekstra merkelig på Tinder, men også i f.eks jobbsammenheng.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er greit hvis du er et sted der "alle" snakker samme dialekt, all den tid tinder jo er lokalt. Hvis du for eksempel er i Harstad og matcher med noen fra Harstad, så er det helt greit med dialekt synes jeg. Men ikke prøv deg på Harstaddialekt hvis du er i Oslo og matcher med noen der. 

Anonymkode: e8aae...7ab

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånt er en uting og jeg skjønner veldig godt at du ikke svarer. Det virker ofte som at det er latskap eller bare dumskap som gjør at folk gjør sånt. Det samme med de som ikke skjønner at man skal bruke tegnsetting når man skriver; en lang tekst uten et eneste komma eller punktum er utrolig irriterende.

Det er trist at det er såpass mange som ikke klarer å uttrykke seg ordentlig. Jeg ser at mange av de skylder på dysleksi o.l. men jeg tror som regel det er latskap eller dumskap. Og prøver man å hjelpe de med å forklare hvordan f.eks. et ord skrives, blir de jo kjempesure.

Anonymkode: 875ad...9c9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, semperflorens skrev:

Dette gjelder ikke tinder, men generelt så opplever jeg at så fort man beveger seg utenfor Oslo, begynner folk å skrive på dialekt. Det er en uting, men forståelig, all den tid knapt nok lærerene engang kan norsk lenger.

Det er ingen som skriver så mye på dialekt som oslofolk. Men de tror jo at ass, lissom, skarrru, harru etc er bokmål. 

Anonymkode: 3dcab...448

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dialekt selv...

I motsetning til hvem da? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplever at mange skriver på dialekt til meg på Tinder. Ofte med mange skrivefeil og en haug emojis i tillegg. Jeg synes dette er veldig «turn off», og får meg sjelden til å svare på slike meldinger. De få gangene jeg svarer likevel, kommer det etter hvert frem at de er ganske harry på andre områder også... Synes det er mye mer tiltrekkende med noen som kan skrive! Men dømmer jeg for fort dersom jeg velger å ikke svare i det hele tatt kun på grunn av dette? 

Noen tanker?

Det ser bare skikkelig uintelligent ut. En sikker måte å ikke få svar fra meg på. 

Anonymkode: 7d158...1f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Føler dette er en veldig sånn vestlandsgreie. Jeg er totning selv, og opplever i liten grad at folk skriver dialekt. Fra hjemstedet mitt er det kun de mest harry folka som benytter seg av det. Vestlendinger, derimot, skriver det uansett utdanningsnivå. Han jeg dater nå er en vellykka finansmann fra Sogn, og benytter seg av veldig bred dialekt når han skriver, og han forrige var en advokat fra Hordaland, og også han benytter seg av dialekt. 

Anonymkode: bc8e5...9a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Daten min er norsklærer, så vil påstå at han absolutt kan skrive, men han skriver likevel på dialekt. Vi som snakker dialekt føler kanskje at det er mer personlig. 

Anonymkode: ae6b0...39a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at flere er enige med meg i dette. Selv om jeg bor i en by med dialekt, vet ikke de jeg matcher med om jeg har denne dialekten eller ikke, før de har spurt. Mange flytter hit for å studere eller jobbe. 

Jeg prøver å være oppmerksom på hvilke fordommer jeg har ovenfor ulike folk, men det er vanskelig når disse fordommene blir bekreftet gang på gang. Frister lite å svare dem etterhvert, ja. Spesielt hvis jeg svarer på bokmål, også fortsetter de på dialekt.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som skriver så mye på dialekt som oslofolk. Men de tror jo at ass, lissom, skarrru, harru etc er bokmål. 

Jeg er fra Oslo og jeg har aldri brukt eller opplevd at noen skriver ass, lissom, skarrru og harru. Det er vel mest de fra arbeiderklassen som bruker de ordene, og man har noe som heter sosiolekt. 

Anonymkode: 376a4...bfe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen nevnte vestlandsfolk og dialekt her, jeg syns det virker som det er fra Trøndelag og oppover som også skriver på dialekt. 

Har et par venninner og de skriver bokmål når de er i jobbsammenheng, men ellers ser jeg på FB at det går i dialekt om de kommenterer i tråder som er lokale for dem, altså venner og familie fra samme sted som de selv. Om de skal kommentere mine inlegg eller andres innlegg som ikke kommer fra deres sted så svarer de på bokmål. 

Jeg syns å skrive på dialekt er skikkelig harry - og jeg kommer fra "harrylandets" opphavssted... Men, å høre dialekt syns jeg er kjempesexy. Nordnorsk, trønder, bergensk - syns det er flott å høre på, men å lese det er ikke flott. Jeg hopper glatt over de som skriver på dialekt, jeg orker ikke engang prøve å sette meg inn i hva de prøver å si. 

Vi har to skriftspråk - bokmål og nynorsk. Skriv på ett av de to. Snakk hva du vil. 

Anonymkode: c4a9b...0a1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lesehastigheten min går ned noe vanvittig, noe som skaper irritasjon. Samme gjelder forøvrig "arkaisk" nynorsk, blir bare irritert og gidder ikke å lese.

Anonymkode: d2aef...dfb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Opplever at de fleste skriver mer dialekt når det er med noen nære eller når de har drukket. Jeg skriver mest dialekt (som likevel er veldig nær skriftspråket med bare noen få endingsendringer) med familie og venner på automatikk, men er bevisst på å ikke gjøre det i andre situasjoner. Harry eller ei, utdannet og ikke, osv. ser jeg ikke så stor sammenheng i da jeg kjenner folk av alle slag som gjør det. 

Anonymkode: 07c79...17b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker dialekt men skriver på bokmål. De fleste jeg har kontakt med fra hjemstedet mitt skriver på dialekt. Til og med jeg som er vant til dialekten, finner det knotete å lese tekst skrevet på dialekt. Det er uryddig og man må lese saktere og med tunga rett i munnen for å oppfatte det som står skrevet. 

De som skriver på dialekt f.eks på Tinder, tror jeg bare har bestemt seg for at slik er de. De vil vise det med en gang, og så får matchen avgjøre om det er go eller no-go. Jeg orker dessverre ikke dialektfolk på Tinder. De er jo like forskjellige som deg og meg alle som en, men det lyser litt "kort" og "uintelligent" av de ja. Samtalen flyter aldri på samme måte som når det kun skrives bokmål. 

Anonymkode: 733d7...8dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dialekt i talespråk synes jeg er fint, og helt innafor å skrive dialekt med folk man kjenner og har en relasjon til. Spesielt hvis man har samme dialekt. Men det er noe med førsteinntrykket som blir totalt ødelagt for min del når folk starter en samtale på Tinder på den måten. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg orker ikke skrive med folk som ikke kan skrive. Dialektskriving er fryktelig, fravær av tegnsetting kan være slitsomt, og masse tulleforkortelser som d, jg, u, etc. Noe få kan klare en form for "normert dialekt" i tekstform, f.eks. han der røykende vestlendingen, men for de fleste er det bare en kombo av latskap, uvitenhet og påvirkning fra venner og familie.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har dialekt selv, og kan fint skrive på dialekt til nære venner og familie. Men i en ny relasjon vil man vel vise seg fra sin beste side? Synes det er ekstra merkelig på Tinder, men også i f.eks jobbsammenheng.

Ts

3 hours ago, AnonymBruker said:

Daten min er norsklærer, så vil påstå at han absolutt kan skrive, men han skriver likevel på dialekt. Vi som snakker dialekt føler kanskje at det er mer personlig. 

ALLE snakker dialekt.

Anonymkode: ce179...3e5

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vel, jeg har alltid skrevet på dialekt med alle jeg har blitt kjent med etter at jeg flyttet til Oslo. Jeg har aldri fått noen kommentarer på det, hverken på tinder, blant venner eller noe som helst. Hele venninnegjengen skriver til hverandre på ulike dialekter og vi er alle fra forskjellige steder.

Skrev også på dialekt på tinder. Aldri fått noe kommentarer på det heller. Og min samboer kan da umulig ha syntes at det var turn off den gang😅

Endret av duftlyset
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg orker ikke skrive med folk som ikke kan skrive. Dialektskriving er fryktelig, fravær av tegnsetting kan være slitsomt, og masse tulleforkortelser som d, jg, u, etc. Noe få kan klare en form for "normert dialekt" i tekstform, f.eks. han der røykende vestlendingen, men for de fleste er det bare en kombo av latskap, uvitenhet og påvirkning fra venner og familie.

ALLE snakker dialekt.

Anonymkode: ce179...3e5

Nei, alle snakker ikke dialekt. Noen snakker sosiolekt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...